Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol, Wiet en schizofrenie

Alcohol, Wiet en schizofrenie

27 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#1
volgens welke wet mogen schizofrenen dan geen 'normaal' werk doen?
Sorry maar ik heb daar nog nooit van gehoord.
Wie controleert dat dan?
En hoe weet je dat iemand schizofreen is, dat staat niet op zijn voorhoofd.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#2
*zie vorige bericht*
w
wietsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel veel schizofrenen willen wel werken, maar kunnen dat niet altijd. Zo moet ik bijv. stress vermijden. Wat ik dan op de werkvloer verdien met 'normaal' werk wordt dan ingehouden op de Wahjong-uitkering. Sinds ik zo'n uitkering heb.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#4
correct! arbo heeft niet te maken met je gesteldheid, wat medisch gedoe is bij een persoon is sowieso aan privacy wetgeving gebonden; je kan er zelf toestemming voorgeven, je dossier laten vernietigen en weten wie er toegang tot heeft, heeft niets met arbo te maken maar met met medisch dossier; arbo gaat over ondermeer preventie (ziekte) en verzuimbeleid en veiligheid, en agressie en sexuele intimidatie op de werkvloer; wetgeving is vrij duidelijk geen verschil in mensen in wat voor capaciteit dan ook.
Oftwel heel simpel je bent baas over je eigen lichaam en wat je daarover wil uitlaten, zelf meegemaakt en strict gebonden aan regels, je kan alles opvragen, vernietigen, of weten wie ingezien heeft.
Trouwens je hebt goede mentaliteit bedoel financieel wordt je er niet wijzer van.
Enige wat ik weet van psychose heeft vaak met angst te maken en niets met gespleten persoonlijkheid - alleen als eerste (psychose) vaker voorkomt dan is het ernstig, aan andere kant is er ook een boek geschreven van iemand die het had en beter geworden is,
en hoe het zit met gebruik/medicijnen en verdere verloop geen hoogte van of hoe diagnose gesteld wordt, denk als je goed aan de speed en wiet zit en een test gaat doen kan dat erg schrizofeen overkomen.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#5
werk voor arbeidsongeschikten, gehandicapten enz enz enz toch niet zo moeilijk, ipv echt werk met normaal loon worden mensen bezig gehouden (van de straat) om een beetje structuur te behouden, ondertussen worden ze uitgebuit om voor schamel loontje te werken
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Werken?!
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#7
als ik het goed begrijp gaat de arbo-wet over veiligheid op de werkvloer.
Ik zie niet in wat dat met schizofrenie te maken heeft.
En nogmaals: hoe weet je dat iemand schizofreen is; dat kun je aan de buitenkant niet zien.
w
wietsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben wietsmoker en ik ben nieuw op dit forum. Ik wil niet zozeer een vraag stellen maar m'n verhaal een beetje doen (en wat reacties uitlokken :) ).

Ik rook al wiet sinds mijn 16e (1991) en drink bier sinds mijn 22e(1997). 16 Jaar is vroeg, maar de alcohol had ik nog even uitgesteld dus. Nu kwam het door stress (relatieproblemen, studiedruk, ID-crisis, depressie) waar ik niets mee deed dat ik op mijn 22e stemmen ging horen. Dit was eerst nog goedaardig voordat de stemmen me begonnen te beledigen. Daarnaast kreeg ik een andere werkelijkheid (mijn perceptie van werkelijkheid was niet meer gebruikelijk). Ik heb hier zo'n 10 jaar mee rondgelopen totdat iemand zei dat het niet meer goed met me ging. Ik zocht hulpverlening (dat moest ik ook maar eens durven te doen) en kreeg het advies om professioneel te stoppen met blowen en drinken. Ik naar de kliniek dus. Iedereen die ik toen sprak was het daarmee eens. In de alcohol-kliniek werd de diagnose schizofrenie gesteld (ik hoor immers stemmen en heb last van andere hallucinaties: visueel, geur, etc.). Dit was 3 jaar geleden. Van GGNet mag ik dus geen drugs en alcohol gebruiken omdat dat mijn kans op psychose vergroot. Nu wordt het moeilijk.

Ik wil mijn jointje niet opgeven en bier doet niet veel met me (behalve dan dat als ik dronken wordt ik ook raar ga doen, maar wie kent dat niet). Één Jointje kan toch niet zoveel kwaad, het kan geen psychose veroorzaken. Als ik blow zonder stress te hebben gaat alles goed. Stress is de factor die funest is voor mij.

Onderhand heb ik erg veel onder contrôle en is een terugval in psychose verder bij mij verwijderd dan een aantal jaar geleden. Ik rook nog wel joints en drink een sporadisch biertje, maar de Heavy Metal-levensstijl is toch wat minder dus. :rock:

Blijft over: veel vrije tijd. Iemand nog een goed plan?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."