Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed verslaving ?

Speed verslaving ?

31 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
inner_search zei:
Beter een hoop onlogisch gebrabbel op papier, dan jij daar aan het buro van de arts en niet uit je woorden geraken.

Zo heeft hij/zij ook de beeld over je denkpatroon en gedrag, zoals je stemmingswisselingen, om zo andere psychise problemen uit te sluiten , of juist aan te kaarten.

Edit*
Sorry voor de typfouten , heb gisteren wat veel benzo's op en ben nog een beetje groggy.
Klik om te vergroten...
Ik kan dat misschien nog eens proberen. Ga eerst door afkick gaan voor ik hieraan begin. Ook nog niet zeker of ik wel bij deze psych blijf. Dinsdag ga ik op sessie, dus 2e dag (hopelijk) clean. Zie wel hoe dat verloopt
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
inner_search zei:
Dit is al een heel andere reactie dan je openingspost of de posts die je hierboven gepost hebt :)
Klik om te vergroten...
Sorry. Ik kan soms ook van moment op moment heel anders reageren of van gedrag veranderen.
Ik denk ook niet echt na als ik praat of chat.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#3
NickVN zei:
Sorry. Ik kan soms ook van moment op moment heel anders reageren of van gedrag veranderen.
Ik denk ook niet echt na als ik praat of chat.
Klik om te vergroten...
No need to apologize!
Je bent zoals je bent en da’s prima zo. 👍
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
NickVN zei:
Sorry. Ik kan soms ook van moment op moment heel anders reageren of van gedrag veranderen.
Ik denk ook niet echt na als ik praat of chat.
Klik om te vergroten...
Dat is de impulsiviteit van je adhd , mss in combo met moodswings , daar hoef je je zoals @AphexTwin al zij niet voor te excuseren.
Van die laatse heb ik ook enorm last.
Houd je een dagboek bij van je gedachten en gevoelens ? Zo niet , zou ik er vandaag al met beginnen zodat je die tijdens je volgende sessie aan je psysch kan geven en ze zo een beter beeld hebben van voe je je voelt/gedraag tijdens de dag door.
Want wrs als je daar aan hun bureau zit , kan je je niet meer uiten of zeg je gwn maar iets om van het gesprek af te zijn.

IK probeer je alleen maar te helpen , en deel gewoon mijn persoonlijke ervaring in men 29jarig lang strijd tegen de rusteloze ik.

Probeer ook zo snel mogelijk te stoppen met het dagelijkse speed gebruik, dit doet niet veel goeds voor je nu al niet "normaal" werkende receptoren in je hersenen.

Edit*
@AphexTwin klopt wat je zegt.
Ik weet niet hoe oud ts is , maar vaak gaat adhd op oudere leeftijd gepaard met depressie, wat bij mij het geval was (en soms nog wel eens wil terugsluipen)
Sporten, therapie en voeding helpen hierbij.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Dat is de impulsiviteit van je adhd , mss in combo met moodswings , daar hoef je je zoals @AphexTwin al zij niet voor te excuseren.
Van die laatse heb ik ook enorm last.
Houd je een dagboek bij van je gedachten en gevoelens ? Zo niet , zou ik er vandaag al met beginnen zodat je die tijdens je volgende sessie aan je psysch kan geven en ze zo een beter beeld hebben van voe je je voelt/gedraag tijdens de dag door.
Want wrs als je daar aan hun bureau zit , kan je je niet meer uiten of zeg je gwn maar iets om van het gesprek af te zijn.

IK probeer je alleen maar te helpen , en deel gewoon mijn persoonlijke ervaring in men 29jarig lang strijd tegen de rusteloze ik.

Probeer ook zo snel mogelijk te stoppen met het dagelijkse speed gebruik, dit doet niet veel goeds voor je nu al niet "normaal" werkende receptoren in je hersenen.

Edit*
@AphexTwin klopt wat je zegt.
Ik weet niet hoe oud ts is , maar vaak gaat adhd op oudere leeftijd gepaard met depressie, wat bij mij het geval was (en soms nog wel eens wil terugsluipen)
Sporten, therapie en voeding helpen hierbij.
Klik om te vergroten...
Ik wordt binnen een paar maanden 29.

Alles wat je net zei kan ik me zo inbeelden.
Die moodswings zijn vaak extreem, denk soms bipolair te zijn.
Ik kan zo van moment op moment van stemming wisselen en zelfs tegenspreken wat ik een paar minuten ervoor zei.

Zo een dagboek heb ik eens geprobeerd. Ik kan niet zo goed omschrijven wat ik voel. Stond maar wat te staren en onlogische zinnen op te schrijven ben hiermee gestopt.

Normaal stop ik morgen met gebruik van speed en zal ik concerta weer opstarten ( zal mss ook ondersteuning geven).
Nam geen concerta samen met speed uit angst voor een wisselwerking, aangezien concerta boodschapperstoffen remt en speed ervoor zorgt dat ze meer worden aangemaakt.

Gebruik nu wel al even dagelijks dus weet niet hoe het morgen zal zijn. Dit weekend weinig tot geen slaap dus de eerste werkdag zal bijten.

Bedankt voor de hulp !
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
NickVN zei:
Zo een dagboek heb ik eens geprobeerd. Ik kan niet zo goed omschrijven wat ik voel. Stond maar wat te staren en onlogische zinnen op te schrijven ben hiermee gestopt.
Klik om te vergroten...
Beter een hoop onlogisch gebrabbel op papier, dan jij daar aan het buro van de arts en niet uit je woorden geraken.

Zo heeft hij/zij ook de beeld over je denkpatroon en gedrag, zoals je stemmingswisselingen, om zo andere psychise problemen uit te sluiten , of juist aan te kaarten.

Edit*
Sorry voor de typfouten , heb gisteren wat veel benzo's op en ben nog een beetje groggy.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb je last van mindloops ?
Of gewoon constant een ongekend snel veranderd denkpatroon ?
Ikzelf heb het meeste last van men mindloops.
Om gek van te worden, het md'en met lsd helpt me daar enorm mee..
Men HA weet hier ook van dat ik het doe.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
NickVN zei:
Ik kan dat misschien nog eens proberen. Ga eerst door afkick gaan voor ik hieraan begin. Ook nog niet zeker of ik wel bij deze psych blijf. Dinsdag ga ik op sessie, dus 2e dag (hopelijk) clean. Zie wel hoe dat verloopt
Klik om te vergroten...
Gewoon even tanden bijten in de week man , als je eens een vrijdag hervalt is dat geen ramp in het begin , maar wees gewoon eerlijk tege je psysch en zeg dat je gestopt bent , als je volgende sessie gaat en je hebt toch genomen , zeg het gwn.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
inner_search zei:
Heb je last van mindloops ?
Of gewoon constant een ongekend snel veranderd denkpatroon ?
Ikzelf heb het meeste last van men mindloops.
Om gek van te worden, het md'en met lsd helpt me daar enorm mee..
Men HA weet hier ook van dat ik het doe.
Klik om te vergroten...
Beide, maar ook vooral mindloops.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#10
AphexTwin zei:
Een andere psych zoeken lijkt me in jouw situatie de beste optie jah. En houd dat speedgebruik echt voor jezelf. Zoniet ga je problemen krijgen om nog ad(h)d medicatie met een amfetamine achtingen werking te verkrijgen. Persoonlijk ken ik hier een paar voorbeelden van.
Klik om te vergroten...

Hmm, interessant. Dacht dat je dit soort dingen altijd wel met artsen/psychiaters zou moeten kunnen bespreken... Het is hun werk om jou zo goed mogelijk te begeleiden met dat soort middelen toch? Ik vind het vrij waardeloos als je dan niet eerlijk kan zijn. Maar ok, jij hebt ervaring hiermee blijkbaar :confused:
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rivalrie zei:
Je zou dexamfetamine aan je huisarts kunnen vragen. Zou voor veel mensen met adhd prima moeten werken. Je zou ook eens naar het nieuw gepliceerde voedingsschema voor adhd'ers kunnen kijken. Bij zo een 70-80% van de mensen met ADHD verdwijnen de ADHD eigenschappen.
Klik om te vergroten...
Hier in België is het zeer lastig om een voorschrift voor dexamfetamine te krijgen. Mijn psychiater wil er geen voorschrijven omdat het hier niet erkend wordt.
Dat voedingsschema werkt inderdaad. Is iets waar ik enorm aan werkte samen met psych. Tot zon 6 weken geleden. Veel eten doe ik niet.
G
Game&WatchLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je op de gok speed snuift gebruik je sowieso te veel voor functionele/medicatieve doeleinden. (lees: alles ging goed maar alles was ook heel erg leuk, dit is dus gewoon recreatief speed gebruik.) Als je dex voorgeschreven krijgt voor je ADHD zal het gaan om max 10mg dex per dag ofzo, dat snuif je met het kleinste ongewogen lijntje al zo naar binnen. Je zal dus waarschijnlijk sowieso sterk moeten minderen want deze situatie is niet houdbaar.

De beste tip die we je verder kunnen geven is dat je dit moet bespreken met je psychiater en/of huisarts.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
NickVN zei:
Ik doe het nu ongeveer 6 weken dagelijk, met een pauze van 3 dagen ergens tussenin omdat ik zonder zat. Die 3 dagen liep ik zeer nerveus en opgejaagd.

Is er een manier waarbij speed verantwoord medisch kan gebruikt worden ?
Indien niet:
Als iemand met persoonlijke ervaring tips kan geven om dit gebruik makkelijker te kunnen stoppen, zou dit zeer leuk zijn !
Klik om te vergroten...
lol waarom lees ik dit midden in de nacht? afijn,
Na je verhaal zo eens gelezen te hebben denk ik dat het antwoord voor jou NEE is.
Als je speed medisch zou gebruiken doe je misschien 2mg per dag ofzo?

Net zoals @Game&Watch al zegt, als je speed op de gok snuift en dan ook nog dagelijks ben je al veel te ver weg.
kappen met die zooi
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#14
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
AphexTwin zei:
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
Klik om te vergroten...
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek


Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
NickVN zei:
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
Klik om te vergroten...

Een andere psych zoeken lijkt me in jouw situatie de beste optie jah. En houd dat speedgebruik echt voor jezelf. Zoniet ga je problemen krijgen om nog ad(h)d medicatie met een amfetamine achtingen werking te verkrijgen. Persoonlijk ken ik hier een paar voorbeelden van.

Edit: een goede psychiater neemt de tijd voor je, zoekt in samenspraak met jou naar de beste opties. Het gaat dan ook om jouw gezondheid, u know.

Wat je huidig speed gebruik betreft: ff op je tanden bijten en volhouden. 6 weken is nog een relatief korte periode om van af te kicken.

Succes met alles!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#17
NickVN zei:
Concerta werkt redelijk
Klik om te vergroten...
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
AphexTwin zei:
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Op de eerste sessie vroeg ze of ik ooit drugs geprobeerd had. Toen ik dit eerlijk toegaf reageerde ze zoals een boze moeder.. dit ging dan over naar een halve sessie voedingsadvies. Is nog steeds helft van de tijd voedingsadvies. Ik ben ook nooit meer eerlijk tegen haar. Zit ik te liegen over mijn gezonde eetgewoontes terwijl ik eigenlijk maar wat aan het lullen ben, en te strak ben door speed.
Is eerder gewoon mijn legale dealer die wat veel vragen stelt.. hou niet van veranderingen en nieuwe dingen. Maar zou toch beter eens iemand zoeken die meer ervaring heeft met adhd.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#20
NickVN zei:
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine nog in de testfase als ad(h)d-medicijn in België? Nee joh, bijlange niet. Ik ken mensen die het al meer dan 10 jaar nemen. Jouw psych lijkt me onvoldoende op de hoogte. Zoek je een psych die goed op de hoogte is v. alle ad(h)d-medicatie. Zo ben je tenminste ook zeker dat je je medicijn veilig en verantwoord kan gebruiken en kan bijgestuurd worden waar nodig.

Persoonlijk vind ik dex ook een meerwaarde bieden t.o.v. Ritalin.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."