Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed verslaving ?

Speed verslaving ?

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#1
NickVN zei:
Ik doe het nu ongeveer 6 weken dagelijk, met een pauze van 3 dagen ergens tussenin omdat ik zonder zat. Die 3 dagen liep ik zeer nerveus en opgejaagd.

Is er een manier waarbij speed verantwoord medisch kan gebruikt worden ?
Indien niet:
Als iemand met persoonlijke ervaring tips kan geven om dit gebruik makkelijker te kunnen stoppen, zou dit zeer leuk zijn !
Klik om te vergroten...
lol waarom lees ik dit midden in de nacht? afijn,
Na je verhaal zo eens gelezen te hebben denk ik dat het antwoord voor jou NEE is.
Als je speed medisch zou gebruiken doe je misschien 2mg per dag ofzo?

Net zoals @Game&Watch al zegt, als je speed op de gok snuift en dan ook nog dagelijks ben je al veel te ver weg.
kappen met die zooi
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#2
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
AphexTwin zei:
@NickVN
Hoezo, het is moeilijk om in België een voorschrift voor dexamfetamine te verkrijgen? Ik ben ook Belg en heb de diagnose ADD. Ik neem sinds eind vorig jaar Wellbutrin, maar nam in de periode hiervoor dexamfetamine op voorschrift. Gewoon voorgeschreven door m’n psychiater en zelfs een tijdje door de huisarts.
Dexamfetamine is het 2e keus medicijn voor ad(h)d, na Methylfenidaat (Rilatine / Ritalin). De behandelaar die bij jou de diagnose stelde kan jou dit zonder enig probleem voorschrijven.

Edit: zwijg over je speedgebruik t.o.v. je psychiater / huisarts. Zoniet kan je het wel vergeten dat jou nog eender welke functionele stimulant voorgeschreven wordt, ook de Concerta die men jou nu voorschrijft.

@Game&Watch
De totale dagelijkse dosis dexamfetamine is 0,3mg/kg, verdeeld over 2 tot 3 dosissen. Daarnaast is dexamfetamine een pak potenter dan speed.
Klik om te vergroten...
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek


Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#4
NickVN zei:
Hmm, misschien dan toch eens een andere psych zoeken. Concerta werkt redelijk maar er zijn wel wat bijwerkingen.
Was niet van plan om met deze psych te praten over dit gebruik. Ze is niet zo geschikt voor een deftig gesprek

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ga er toch iets aan moeten doen.. anderhalve maand is misschien nog ok om van af te stappen. (Gebruikte dagelijk maar sliep wel voldoende op werkdagen, laatste lijn altijd max rond 14u, maar merk op dat die zin om bij te nemen savonds altijd erger wordt).
Klik om te vergroten...

Een andere psych zoeken lijkt me in jouw situatie de beste optie jah. En houd dat speedgebruik echt voor jezelf. Zoniet ga je problemen krijgen om nog ad(h)d medicatie met een amfetamine achtingen werking te verkrijgen. Persoonlijk ken ik hier een paar voorbeelden van.

Edit: een goede psychiater neemt de tijd voor je, zoekt in samenspraak met jou naar de beste opties. Het gaat dan ook om jouw gezondheid, u know.

Wat je huidig speed gebruik betreft: ff op je tanden bijten en volhouden. 6 weken is nog een relatief korte periode om van af te kicken.

Succes met alles!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#5
NickVN zei:
Concerta werkt redelijk
Klik om te vergroten...
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
AphexTwin zei:
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Op de eerste sessie vroeg ze of ik ooit drugs geprobeerd had. Toen ik dit eerlijk toegaf reageerde ze zoals een boze moeder.. dit ging dan over naar een halve sessie voedingsadvies. Is nog steeds helft van de tijd voedingsadvies. Ik ben ook nooit meer eerlijk tegen haar. Zit ik te liegen over mijn gezonde eetgewoontes terwijl ik eigenlijk maar wat aan het lullen ben, en te strak ben door speed.
Is eerder gewoon mijn legale dealer die wat veel vragen stelt.. hou niet van veranderingen en nieuwe dingen. Maar zou toch beter eens iemand zoeken die meer ervaring heeft met adhd.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
NickVN zei:
Psychiater zei iets dat het in België nog in een soort testfase zit ? Ze kent dex zelf niet. Ze had er nog niet van gehoord.. is via magistraal voorschrift. Ik ga volgende week op sessie. Als ze echt niet meewil ga ik haar vriendelijk zeggen dat ik elders hulp ga zoeken. Ik ken een paar mensen met adhd die overstapten van concerta naar dex. En die zijn er enorm mee geholpen geweest.
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine nog in de testfase als ad(h)d-medicijn in België? Nee joh, bijlange niet. Ik ken mensen die het al meer dan 10 jaar nemen. Jouw psych lijkt me onvoldoende op de hoogte. Zoek je een psych die goed op de hoogte is v. alle ad(h)d-medicatie. Zo ben je tenminste ook zeker dat je je medicijn veilig en verantwoord kan gebruiken en kan bijgestuurd worden waar nodig.

Persoonlijk vind ik dex ook een meerwaarde bieden t.o.v. Ritalin.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
NickVN zei:
Op de eerste sessie vroeg ze of ik ooit drugs geprobeerd had. Toen ik dit eerlijk toegaf reageerde ze zoals een boze moeder.. dit ging dan over naar een halve sessie voedingsadvies. Is nog steeds helft van de tijd voedingsadvies. Ik ben ook nooit meer eerlijk tegen haar. Zit ik te liegen over mijn gezonde eetgewoontes terwijl ik eigenlijk maar wat aan het lullen ben, en te strak ben door speed.
Is eerder gewoon mijn legale dealer die wat veel vragen stelt.. hou niet van veranderingen en nieuwe dingen. Maar zou toch beter eens iemand zoeken die meer ervaring heeft met adhd.
Klik om te vergroten...
Altijd ieder drugsgebruik ontkennen, haha. Zelfs het gebruik v. cannabis.
Heeft men mij ook gevraagd indertijd. “Drugs? Nee helemaal geen interesse in! Ik zou niet eens weten hoe ik eraan moet geraken”. 😂

Persoonlijk word ik wat pissed van die hele ‘hype’ rond ad(h)d e.d. en voeding.
Helemaal akkoord dat een gezond en evenwichtig voedingspatroon de basis is. Daar probeer ik zelf ook op te letten. Maar ad(h)d is een neurobiologusche stoornis die NIET te behandelen is met een bepaald dieet of iets in die aard. Punt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
AphexTwin zei:
Dexamfetamine nog in de testfase als ad(h)d-medicijn in België? Nee joh, bijlange niet. Ik ken mensen die het al meer dan 10 jaar nemen. Jouw psych lijkt me onvoldoende op de hoogte. Zoek je een psych die goed op de hoogte is v. alle ad(h)d-medicatie. Zo ben je tenminste ook zeker dat je je medicijn veilig en verantwoord kan gebruiken en kan bijgestuurd worden waar nodig.

Persoonlijk vind ik dex ook een meerwaarde bieden t.o.v. Ritalin.
Klik om te vergroten...
Eerlijk gezegt lijkt het me geen goed plan dat ts overstapt op dex, hij geeft al aan te liegen over zijn eetpatroon.
Waarom lieg je er over ?
Als je echt zoveel last hebt van je adhd , zou je blij moeten zijn dat je gwn met een ander dieet je klachten al voor de helft kan verbeteren.
en jullie adviseren hem dan nog om te liegen over zen druggebruik, tegen een arts of psycholoog...

Hij gaat 9 van de 10 de dex gewoon misbruiken en/of in combo nemen met speed.

Die testfase is natuurlijk idd bullcrap.
Ikzelf ging naar een psych in de poliekliniek in leuven , waar men adhd voor de 3de x vastgesteld is door 2 verschilende psychiaters voor volwassenen.
Omdat ik van kinds af al de diagnose heb , en alles van medicatie heb geprobeerd , kon ik ook zo dex krijgen van de kliniek 4x 5mg als start (magistrale bereiding door lokale apotheek) geen amfexa zoals in nl.

Maar , ik moest een soort contract invullen dat opgestuurd word naar justitie , dat ik dex zou gebruiken , en als gevolg dus men rijbewijs zou moeten gaan inleveren tot ik zou stoppen met de medicatie.


Ik ben altijd eerlijk over alles van druggebruik tegen men artsen en wisten ook van men amfetaminemisbruik af..

Dex werkt , geeft een pak minder rebound dan methylfenidaat, maar als je het elke dag neemt voor een maand (mss 2..) moet je al snel meer gaan nemen , waardoor de rebound ook erger word en eigenlijk hetzelfde effect zal hebben dan methylfenidaat.

Het enige dat ik kan aanraden en dat voor mij persoonlijk rust geeft in men hoofd.
Is een md lsd (op de fadiman methode).
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
AphexTwin zei:
Concerta is Methylfenidaat met vertraagde afgifte, toch? Retard versies werken, logischerwijs, subtieler. Dexamfetamine heb je zowel in kortwerkende als in Retard versie. Meestal wordt de kortwerkende variant voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Dat hebben wij hier niet in België , het is geen gereguleerde medicament en de apotheek mag enkel de snelle afgifte maken..
A
AdeeHadeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
AphexTwin zei:
Altijd ieder drugsgebruik ontkennen, haha. Zelfs het gebruik v. cannabis.
Heeft men mij ook gevraagd indertijd. “Drugs? Nee helemaal geen interesse in! Ik zou niet eens weten hoe ik eraan moet geraken”. 😂

Persoonlijk word ik wat pissed van die hele ‘hype’ rond ad(h)d e.d. en voeding.
Helemaal akkoord dat een gezond en evenwichtig voedingspatroon de basis is. Daar probeer ik zelf ook op te letten. Maar ad(h)d is een neurobiologusche stoornis die NIET te behandelen is met een bepaald dieet of iets in die aard. Punt.
Klik om te vergroten...
Adhd is nog steeds een aandoening waar ze weinig aan willen doen. Brengt mss niet veel geld op in de medische wereld ? Zelfdz bij tourette, daar is zelfs niets echt voor om langdurig te gebruiken.

En die hype is idd enorm frustrerend. Adhd lijkt wel een soort verzamelwoord voor drukke of onhandelbare kinderen/ personen. Het wordt ook heel snel gestempeld. Jammer genoeg wordt het zelden serieus genomen en is het wel degelijk een ernstige aandoening om mee om te gaan. Zeker omdat mensen met adhd ook alleen maar steun vinden bij soortgenoten. Ken maar weinig mensen waarmee ik echt kan praten hier rond. Probeer adhd ook maar is uit te leggen ? Ik heb allesinds genoeg neurologen en hersenscans gehad als kind om het wel zeker te zijn. Tegenwoordig moet je maar met je hyperactieve kind naar de huisarts te gaan om de "stempel" te krijgen met het bijhorende amfetamine achtige voorschrift.

Zeiden vroeger ook dat bij de meeste gevallen adhd en tourette verdwijnt als je volwassen wordt. Dat was dus ook een missing langs hun kant 😁

Ofwel is het omdat ik me soms nog gedraag als een puber 🤔😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."