Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend is teruggevallen, wat kan ik nu doen?

Vriend is teruggevallen, wat kan ik nu doen?

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nina zei:
Ik heb diezelfde avond de schuld die hij bij zijn dealer afbetaald zodat dat allemaal afgerond is.
Klik om te vergroten...
Dom, wat voor dealer accepteert nou schulden van iemand die duidelijk zwaar afhankelijk is, beetje nadenken de volgende keer.
Nina zei:
Ja het is veel geld, en het was voor onze toekomst, maar het was ook maar geld.
Klik om te vergroten...
Je faciliteert zijn gebruik en herval er echter wel mee, iedereen weet dat armoede de achilleshiel van cocaïne gebruik is. Ik hecht zelf ook weinig waarde aan geld op zichzelf maar in deze context gaat gebrek aan geld toch wel vergaande consequenties hebben. Het feit dat je vriendje niet met geld kan omgaan is wellicht zelfs een groter probleem dan dat hij een cocaïne verslaving heeft. Het moment dat iemand anders zijn geld beheerd zul je zien dat zijn verslaving aanzienlijk minder relevant zal wezen.
Nina zei:
Moet ik hem vertellen hoezeer hij mij gekwets heeft, of juist mezelf wegcijferen en er vol voor hem zijn.
Klik om te vergroten...
Hoe denk je dat dit de situatie zal verbeteren?

Het is al een beetje gezegd maar het klinkt een beetje alsof je zijn verslaving juist onderhoudt. Als je €1000,- voor me hebt wil ik je nieuwe vriendje wel wezen.
N
NinaLid
01-01-2024, 00:00
#2
aller eerste dankjewel!

Roze Olifant zei:
Hoe oud zijn jullie ongeveer als ik vragen mag? Heeft hij overige ernstige mentale problemen die behandeld worden?
Klik om te vergroten...
Ik ben 30 hij 35. Hij heeft een heel pakket aan extra's. Daarvoor is hij ook in behandeling.

AphexTwin zei:
Hmmm ... 1000 Euro geleend + waarschijnlijk nog van z’n eigen geld gekocht ook ... da’s wel veel geld en een hoop coke om slechts 1 maand hervallen te zijn, vind je niet?
Klik om te vergroten...
Eigen geld is er vrijwel geen. Schuldsanering, 50 euro in de week, meer geld is er nooit. Dat maakt mij voor mijn gevoel nog dommer en mede schuldig. Zonder mij geen geld geen drugs. Het gebruik was meteen weer volop. Vrijwel iedere dag dat hij alleen was. Een maand geloof ik ook wel (misschien weer te naief). Maand geleden veranderde er wel heel veel aan hem en ons.

Ik snap ook echt dat jullie mij dom vinden over het geld. Ik dacht echt, hij wil het afronden. Die gozer staat hier zo aan de deur. Als ik nu hem betaal hoeft hij hem niet meer te zien. Geld geef ik sowieso nu niet meer, en hen gezorgd dat van mij daar nu alles weg is.

En met dat het maar geld is bedoel ik niet dat ik dat niet erg vind, maar meer dat ik het gevoel van belogen, bestolen en het vertrouwen missen erger vind.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nina zei:
aller eerste dankjewel!


Ik ben 30 hij 35. Hij heeft een heel pakket aan extra's. Daarvoor is hij ook in behandeling.


Eigen geld is er vrijwel geen. Schuldsanering, 50 euro in de week, meer geld is er nooit. Dat maakt mij voor mijn gevoel nog dommer en mede schuldig. Zonder mij geen geld geen drugs. Het gebruik was meteen weer volop. Vrijwel iedere dag dat hij alleen was. Een maand geloof ik ook wel (misschien weer te naief). Maand geleden veranderde er wel heel veel aan hem en ons.

Ik snap ook echt dat jullie mij dom vinden over het geld. Ik dacht echt, hij wil het afronden. Die gozer staat hier zo aan de deur. Als ik nu hem betaal hoeft hij hem niet meer te zien. Geld geef ik sowieso nu niet meer, en hen gezorgd dat van mij daar nu alles weg is.

En met dat het maar geld is bedoel ik niet dat ik dat niet erg vind, maar meer dat ik het gevoel van belogen, bestolen en het vertrouwen missen erger vind.
Klik om te vergroten...
Je naïviteit siert je, vind ik. Maar het meest is al gezegd. Je kunt een verslaafde pas helpen als diegene dat zelf ook wil. Alleen afkicken in de kliniek is niet genoeg natuurlijk. Zijn hele gedrag zal moeten veranderen en dat lukt vaak alleen met hulp.

Ik zou proberen afstand te gaan nemen want de volgende terugval zal er aan komen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nina zei:
Ik snap ook echt dat jullie mij dom vinden over het geld. Ik dacht echt, hij wil het afronden. Die gozer staat hier zo aan de deur. Als ik nu hem betaal hoeft hij hem niet meer te zien. Geld geef ik sowieso nu niet meer, en hen gezorgd dat van mij daar nu alles weg is.
Klik om te vergroten...
We denken niet dat je dom bent hoor, ik denk echter wel dat dit pijnlijk herkenbaar is voor veel mensen. Je noemt hem een verslaafde maar in dit hele verhaal is hij ook gewoon menselijk. Ik denk dat zijn financiële situatie meer ingrijpend is dan zijn verslavingsproblematiek. De vraag is dan ook waarom hij zichzelf tegen beter weten in structureel de schulden in werkt. Er is geen genie voor nodig om te bedenken dat er een hoop onderliggende problematiek mee speelt. Dat jij hem wilt steunen siert je maar het is pijnlijk duidelijk dat je zelf ook niet meer in staat bent geheel rationeel te handelen vanwege emoties die mee spelen.

Blijkbaar is er meer voor nodig dan geld geven om zijn problemen op te lossen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nina zei:
Zonder mij geen geld geen drugs.
Klik om te vergroten...
Hier tref jij geen enkele schuld aan, hoef jij je niet schuldig over te voelen imo. Jij neemt niet de beslissing om coke te halen, jij koopt met jouw geld geen drugs, jij snuift die cocaïne niet. Hij doet dat allemaal. Dit zijn enkel en alleen ZIJN beslissingen, niet de jouwe. Jij was niet op de hoogte van zijn ware intenties, maar nu wel en nu neem je dus duidelijk andere beslissingen en da's alleen maar goed. 👍

Nina zei:
Ik dacht echt, hij wil het afronden
Klik om te vergroten...
Volgens mij wil hij dit ook wel afronden, maar helaas werkt verslaving nou eenmaal erg complex. In eerste instantie ben je gemotiveerd om ervan af te komen en dat lukt dan ook een tijdje, maar enkel op motivatie kom je niet het hele eind tot herstel. Ik spreek uit ervaring, niet op het vlak van verslaving, maar wel op het gebied van 'falen ondanks motivatie'. En velen met mij denk ik zo ...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je kan beter niet jezelf de schuld geven van de situatie. Jij hebt niks verkeerd gedaan. Je bent dus niet naïef en je bent ook niet mede-schuldig aan de keuzes die je vriend heeft gemaakt. Je hebt slechts van hem gehouden en hem vertrouwd.

Het is belangrijk om te weten dat terugval tot op zekere hoogte onderdeel is van een verslaving. Je kunt verslaving zien als een leerproces in het brein. Mensen leren gedurende een lange tijd van drugsgebruik om bepaalde gevoelens met drugs te ontsnappen. Dat gedrag raakt ook ingesleten in het brein (via de mesolimbische route). Het kan dus gebeuren dat iemand, na een tijd clean te zijn, last krijgt van stress of andere onverwerkte gevoelens, en dat dan het oude aangeleerde gedrag haast automatisch weer getriggerd wordt. Iemand is dan al snel weer terug bij af.

Wat volgt is de klassieke verslavingscirkel: zware gevoelens die mensen over zichzelf hebben, die leiden tot vluchtgedrag (=gevoelens ontvluchten met gebruik), dat werkt eventjes waardoor de persoon geen last heeft van de zware gevoelens, maar als de drugs zijn uitgewerkt volgt er schuld en schaamte over het gebruik en over de problemen die daardoor zijn ontstaan (zoals geldproblemen). Dat besef is dan weer een bevestiging van de zware gevoelens waarmee de verslavingscirkel begon, wat weer leidt tot een aandrang om te gebruiken.

Het is mogelijk om aan de verslavingscirkel te ontsnappen door hem te doorzien. Als je snapt en herkent dat gevoelens, gedachten en gedrag elkaar telkens in dezelfde volgorde opvolgen, dan kun je er wat aan gaan veranderen. Je vriend zal dus op zoek moeten gaan naar de zware gevoelens die ten grondslag lagen aan de zin en de keuze om te gebruiken. Pas als hij heel goed in zicht heeft wat ertoe heeft geleid dat hij is gaan gebruiken, kan hij weer een andere keuze maken.
Maar soms zijn mensen er niet aan toe om kritisch naar zichzelf te kijken en de verslavingscirkel te bestuderen. De stress kan te groot zijn, de trauma's te overweldigend, of de onzekerheden te onaanvaardbaar. Zo lang iemand niet naar zichzelf wil kijken om erachter te komen wat er mis is gegaan en wat die persoon kan doen om ander gedrag te kiezen, dan is alles wat je doet zinloos. Iemand met een verslaving zal het echt zelf moeten doen.

Je kunt dus helpen door een luisterend oor aan te bieden, door te helpen ontdekken wat er is mis gegaan en door vragen te stellen over wat hij voelt. Meer kun je niet doen, en meer zou je ook niet moeten willen doen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je voor jezelf blijft zorgen. Het is een valkuil om iemand te veel te willen helpen. Dan kan er een afhankelijkheid ontstaan. De problemen worden dan alleen maar groter. Jij kunt dan ook last krijgen van zijn keuzes. Of jullie kunnen elkaar gaan kwalijk nemen dat de steun of hulp niet genoeg is, of dat afspraken niet nagekomen worden.

Het is dus belangrijk om voor jezelf na te denken wat je van hem nodig hebt. Iemand kan er niet telkens op rekenen dat jij de problemen oplost. Trek dus een grens: tot hier en niet verder.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
AphexTwin zei:
Ik spreek uit ervaring
Klik om te vergroten...
Daar komt eindelijk de aap uit de mauw, JUUUUUUUNK. : D
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jmths zei:
Daar komt eindelijk de aap uit de mauw, JUUUUUUUNK. : D
Klik om te vergroten...
🥦🥦🥦
N
NinaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben blij dat ik mijn verhaal even kwijt kon, en ben ook heel blij met jullie kijk erop!
Het klopt, door de emotie en wanhoop is mijn gezonde verstand even ver te zoeken😉

Voel mezelf nu minder dom, slim was het niet. Maar ik kan er niks aan doen, hij was degene die de keus maakte.. Ook ga ik mezelf niet wegcijferen.
Ik moet er anders naar kijken. Als hij mij niet kwijt wil zal hij zn best moeten doen, ik kan alleen maar luisteren en hem steunen. Ik kan zijn probleem niet oplossen, dat zal hij zelf moeten doen.

Heel erg bedankt allemaal!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nina zei:
Ik ben blij dat ik mijn verhaal even kwijt kon, en ben ook heel blij met jullie kijk erop!
Het klopt, door de emotie en wanhoop is mijn gezonde verstand even ver te zoeken😉

Voel mezelf nu minder dom, slim was het niet. Maar ik kan er niks aan doen, hij was degene die de keus maakte.. Ook ga ik mezelf niet wegcijferen.
Ik moet er anders naar kijken. Als hij mij niet kwijt wil zal hij zn best moeten doen, ik kan alleen maar luisteren en hem steunen. Ik kan zijn probleem niet oplossen, dat zal hij zelf moeten doen.

Heel erg bedankt allemaal!
Klik om te vergroten...
Succes ermee! Als je hulp nodig hebt of vragen hebt kun je altijd hier terecht. Ik heb zelf ook een tijdje geworsteld met een verslaving, je kan me altijd een dm sturen.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Heel veel respect voor jouw geduld en de blijkbaar onvoorwaardelijke liefde die je hebt voor hem. Hij moet zich gaan realiseren hoe lucky hij is.

Ik zou me persoonlijk helemaal kapot schamen wanneer ik het geld van mijn vriendin heb gebruikt om te snuiven. Ik zou me nooit meer een man kunnen voelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is in deze soort van situaties dat juist de liefde van de niet gebruikende partner vóór die ander, dat het vaak niet te bevatten is, hoe lang de relatie nog voort blijft duren...
Maar, aan alles komt een eind. Jazeker.
Op een gegeven moment knapt de kabel, oftewel breekt de kruik.
Ik heb iemand gekend die mij vertelde, dat deze ruim 25 jaar lang, mishandeld werd in het huwelijk.
En ondanks dat, het was echt ongelooflijk dat deze wantoestanden zó lang geduurd hebben, ik kon het echt niet plaatsen.
Dit, dit is dus echte liefde.
In dit geval echter kwam er definitief een eind aan.
Heel vaak schijnt het slachtoffer toch weer terug te keren naar die ander...
Zo diep kan dat dus gaan.
Echte liefde!
N
NinaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nog even wat anders, het is nu meer dan 2 jaar goed gegaan (hiervoor was de max 2 maanden). Is het echt te dom en naief om te denken dat hij er uit kan komen, en dat hij zich kan herpakken?
N
NinaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hallo allemaal.

Ik moet mijn verhaal kwijt, en misschien heeft iemand hier tips. Ik leerde mijn vriend 3 jaar geleden kennen. Een hele lieve leuke mooie jongen, wel een met een hoop problemen. Wat die problemen waren wist ik niet tot het moment dat hij zich opliet nemen. Dat was de dag dat hij mij vertelde dat het niet alleen een depressie was, maar ook een alcohol en coke verslaving. Beide verslavingen speelde al meer dan 10 jaar, en hij wilde niet meer verder zo. Ik maakte de keus om hem te steunen en er zoveel mogelijk te zijn. In de kliniek zelf had hij al een terugval, dus terug naar huis gestuurd. Ik bleef hem zien en steunen, want ik wist hoe graag hij wilde dat het lukte. We kwamen steeds dichter tot elkaar en ik werd verliefd. Ik ben zelf een leek, ik drink niet en heb nog nooit wat gebruikt. En uitgerekend ik viel op een verslaafde, een vreemde combi, maar het werkte tussen ons.
Hij kon 2.5 jaar geleden in een kliniek terecht, daarna in een safehouse (met extra verlenging) en woont nu sinds een paar maanden weer thuis. Ik heb van het weekend hem verrast omdat hij 2.5 jaar clean was, de tranen stonden in zijn ogen. Ik dacht blijdschap en ontroering, nu weet ik dat het verdriet en schaamte was. Hij was terug gevallen. Dat wist ik alleen toen nog niet.

Ik voelde de afgelopen maand wel dat hij anders deed, maar ik had dit niet verwacht. Nu achteraf ben ik zo dom geweest. Er zijn zoveel momenten geweest waarop ik het had kunnen merken. Het geld dat hij steeds wilde lenen de rare avond telefoontjes die niet klopte. Wij wonen niet samen, ik ben alleen in het weekend bij hem (samen wonen is op dit moment ook niet mogelijk). Nu appte hij maandag toen ik net thuis was dat hij weer geld wilde lenen. Ik had voor het eerst het gevoel dat het verhaal niet klopte. Ik heb het overgemaakt maar heel de avond nagedacht. Alles op een rij gezet berekend hoeveel geld er in 1 maand weg was. De volgende dag ben ik naar hem toe gereden (is bijna 1.5 uur dus dat had hij niet verwacht). Toen ik daar aangekomen was heb ik hem geconfronteerd met de feiten. Hij gaf toe dat hij weer gebruikte. Al een maand, en ik heb niets gemerkt. 1000 euro ongeveer erdoorheen. We hebben gepraat en hij wil weer stoppen. Ik heb diezelfde avond de schuld die hij bij zijn dealer afbetaald zodat dat allemaal afgerond is.

Nu weet ik niet wat ik kan doen. Het geleende geld en waar ik mee afbetaald heb ben ik kwijt, jammer maar daar zit ik niet mee. Ja het is veel geld, en het was voor onze toekomst, maar het was ook maar geld. Het vertrouwen dat ik kwijt ben, daar zit ik wel heel erg mee.
Dat het mis kon gaan wist ik, maar we hadden een afspraak dat hij mij meteen in vertrouwen zou nemen wanneer het mis ging. Ik voel me zo ontzettend dom dat ik niets heb gemerkt.
Zaterdag hebben we afgesproken om te gaan praten. Ik kon dinsdag niet helder nadenken, laat staan een keuze maken voor de toekomst. Ik wilde eerst in laten dalen en een plekje geven voordat we echt zouden kunnen praten. Maar goed ook, dinsdag had ik anders al mijn spullen gepakt en was ik voorgoed vertrokken.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen om hem te helpen. Ik wil hem niet laten vallen en er voor hem zijn. Moet ik hem vertellen hoezeer hij mij gekwets heeft, of juist mezelf wegcijferen en er vol voor hem zijn. Zijn er do's and don't in dit soort situaties? Ik ben redelijk hopeloos op dit moment. Ik hoop dat we hier uitkomen en we gewoon verder kunnen waar we zijn gebleven, want ik hou nog net zo veel van hem als dat ik deed.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey Nina, welkom.

Poeh. Dit is nogal een verhaal. Goed en knap dat je dit hebt gedeeld. Noot vooraf; insomnia/plafonddienst hier, en ik moet straks gaan werken, dus ik kan niet ál te uitgebreid meedenken. Maar ik wil toch alvast reageren nu ik even online ben. Dan kom ik er later op een geschikter tijdstip mogelijk nog wat uitgebreider op terug.

Allereerst wil ik even zeggen dat het heel veel zegt over jou als persoon dat je je vriend bent blijven steunen in deze moeizame omstandigheden. Ik kan me zeer goed voorstellen dat je het vertrouwen kwijt bent. Hij heeft tegen je gelogen, van je gestolen, jij leent hem een hoop geld en betaalt zelfs zijn drugsschulden af. Dat vind ik nogal wat... al besef ik dat jij iemand ziet waar je veel van houdt en die diep in de problemen zit. Voel jezelf nu niet dom dat je het een tijd lang niet hebt gezien. Iemand anders zou dit misschien naïef kunnen noemen maar mensen met serieuze verslavingsproblematiek kunnen dit niet zelden verdomd goed geheim houden voor hun omgeving, inclusief hun directe naasten, zeker als deze zelf niet zo bekend zijn met de kenmerkende tekenen en/of gedragingen. Er is vaak sprake van veel schaamte bij de betreffende persoon. Maar dit is geen excuus voor het om de tuin leiden van betrokken naasten/geliefden om daarmee aan de drang naar drugsgebruik te kunnen toegeven.

Ik zou hem zeker vertellen hoe erg dit jou gekwetst heeft, en bespreek dit echt uitgebreid en met klem, want zo kan jullie relatie natuurlijk niet op een gezonde manier verder gaan. Ga jezelf alsjeblieft niet (nooit) wegcijferen om er alleen maar voor hem te kunnen zijn. Dit moet van twee kanten komen, ondanks zijn verslaving, hij moet andersom voor jou net zoveel respect kunnen opbrengen en daar passen acties als liegen en stelen écht niet bij. Je bent zijn vriendin, je moet niet zijn vaste hulpverlener en daarnaast emotioneel en financieel slachtoffer van zijn issues met middelenmisbruik (willen) worden.

Hoe oud zijn jullie ongeveer als ik vragen mag? Heeft hij overige ernstige mentale problemen die behandeld worden? Ik zou sowieso aanraden hierover te praten met een professioneel hulpverlener (evt. samen) als je deze situatie en relatie wil redden. Hij moet nu in gaan zien dat jij grenzen gaat stellen, en dat moet je echt doen, want het is fantastisch dat je zo’n trouwe vriendin bent, vastbesloten om te helpen en hier samen met hem uit te komen, maar dit kun jij naar grote waarschijnlijkheid in je eentje niet oplossen en niet dragen. Hij zal zijn problemen echt drastischer moeten gaan aanpakken, en volledige openheid naar jou toe moeten tonen. Dat is het minste wat je verdient.

Ik weet niet of andere mensen op dit forum nog specifieke tips voor je hebben, misschien mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Sterkte, hou ons op de hoogte, en denk echt wat meer aan jezelf.

Excuus als dit een wat warrig verhaal is geworden, ik ben bepaald geen ochtendmens.

Take care!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hmmm ... 1000 Euro geleend + waarschijnlijk nog van z’n eigen geld gekocht ook ... da’s wel veel geld en een hoop coke om slechts 1 maand hervallen te zijn, vind je niet?

Kort gezegd: ik twijfel niet aan jouw goeie intenties, ook niet aan de zijne btw.
Ik begrijp hem ook dat hij jou niet meteen in vertrouwen durfde te nemen mbt z’n terugval. Hij werkt keihard aan z’n clean leven en dan lijkt het me wel dat je ff van je melk bent bij zo’n terugval. MAAR zulke zware terugval (min. 1000 Euro op 1 maand, en mss is dit al langer aan de gang), dat betekent imo toch dat z’n gebruik nog diepgeworteld zit, ondanks z’n opname. Dit is geen een- of tweemalige terugval met een paar lijntjes. En dan vrees ik toch dat blijven kiezen voor een relatie met zulk persoon onhoudbaar wordt, vooral voor jezelf.

Je zegt dat je zelf geen ervaring of affiniteit met drugs hebt. Laat je dan ook niet meeslepen in die wereld. Dat red je niet. Jij kan hem niet helpen. De enige die hem kan helpen is hijzelf. De wereld loopt vol met leuke mensen met problemen en ja, da’s allemaal erg jammer voor hen, I know. Maar denk aub aan jezelf en laat hem los.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Copy & paste vanaf wikipedia.

Misschien vind je dit op jezelf van toepassing en heb je er iets aan. Het is zeker niet kritisch of beledigend bedoeld.

Iemand met codependentieproblemen is soms te herkennen aan het gedrag van iemand die bijvoorbeeld te veel, en vaak ongepaste, zorg toont voor de problemen van anderen, niet noodzakelijk in de context van een verslaving. Een codependent persoon is soms in nood doordat hij geneigd is zichzelf te willen veranderen of schaamte te voelen voor de eigen gedachten of gevoelens wanneer die in conflict komen met de problemen van een ander. Een persoon met codependentieproblemen kan soms uiterst onzeker en labiel overkomen, maar ook zeer gecontroleerd en rigide. De symptomen kunnen variëren van lage eigenwaarde hebben en zich pleasend overafhankelijk maken van wat anderen willen en vinden tot aan de andere kant niets en niemand zeggen nodig te hebben. Het huis van een codependant kan tot op de millimeter nauwkeurig schoon en opgeruimd zijn, met elk voorwerp op een precieze plaats, of overduidelijk een chaotisch beeld geven. Een Codependent is een pleaser, een gever ten top. Bijna alles wat een codependent doet staat in het teken van andere het naar de zin willen maken en andere tevreden te stellen. De Codependent is veelal opgevoed door een Narcistische ouder welke grote eisen stelde aan het kind m.b.t. tot gedrag, uittingen ed. Het kind kreeg niet de mogelijkheid zich vrij te ontwikkelen, alles moest zijn zoals de Narcistische ouder wilde dat het was omdat dat deze goed stond. De codependent vindt emoties lastig al heeft hij er vele. Emoties van het kind waren voor de Narcistische ouder onbelangrijk en mochten niet getoond worden, het ging om de ouder en daar had het kind op af te stemmen. Hierdoor is het op latere leeftijd voor een Codependent lastig anderen in te schatten waardoor de Codependent vaak fouten maakt als gevolg van inschatting en reactie... De Codependent valt vaak in handen van destructieve mensen in relaties zoals narcisten en psychopaten. Door het grote pleaser en helper zijn vallen codependents makkelijk ten prooi aan misbruikers en energie vampiers als narcisten. Vooral de verborgen narcist vindt dit type ideaal, deze hoeft er weinig voor te doen behalve zich als groot slachtoffer voor te doen om deze prooi te vangen, leeg te zuigen en weg te gooien of te vernietigen. Gelukkig is Codependentie goed te herstellen. Het is geen stoornis die niet, maar een persoonlijkheidstype die zeker wel tot persoonlijke ontwikkeling in staat is. De Codependent wil graag een relatie met verbinding, dat wat met de narcistische ouder onmogelijk was. Gaat de codependent het pad op van persoonlijke ontwikkeling dan kunnen er mooie dingen ontstaan die de codependent zelf niet voor mogelijk hield.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."