Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met GHB gebruik

Stoppen met GHB gebruik

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tiramisufordays zei:
Ja dat dacht ik dus ook. Juist als ik weer neem krijg ik een beetje hoofdpijn en duizeligheid. Ik merk dat mijn lichaam er helemaal klaar mee is, en wil niet door moeten gebruiken omdat er wachtrijen zijn. Daarnaast ben ik bijna erdoorheen, dan betekent dat ik nieuw moet halen waardoor ik een stuk armer word en weer zo'n voorraad in huis is. Ik wil dat het gewoon helemaal weggaat. Ik ga gewoon in op hoe mijn lichaam voelt en toch proberen morgen de 24 uur te halen (waarvan ik makkelijk had gedacht dat ik die vandaag zou halen). Sporten en gezond eten helpt erg om de cravings tegen te gaan en mij goed te voelen. Een buis dan weer nemen totaal niet :(
Klik om te vergroten...
Trots op jou! Als het niet gaat, dan moet je nemen. Hou even je bloeddruk in de gaten als je dat kan!
P
PleunyLid
01-01-2024, 00:00
#2
SneeuwStorm zei:
@Spyro is meester(es)op dit gebied. Misschien kan ze specifieke tips geven. Even zoeken op dit forum zal ook veel opleveren.
Klik om te vergroten...
Spyro is een chick dus ? Ah dat verklaard het 1 en ander 😂😂😂😂😂
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pleuny zei:
Spyro is een chick dus ? Ah dat verklaard het 1 en ander 😂😂😂😂😂
Klik om te vergroten...
Hahahahaha, lol
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tiramisufordays zei:
@Spyro Ik heb mij net aangemeld voor een online behandelprogramma bij Brijder en een E-consult aangevraagd. :blush:
Klik om te vergroten...

Ik zou ervoor plijten geen online behandeling te doen. Dit is echt veel minder effectief is mijn eigen ervaring.

Ben je bereid klinisch opgenomen te worden?

De meeste klinieken in Zuid Afrika hebben korte wachttijden. Alleen voor de detox zijn vaak wachttijden. Maar als je niet fysiek afhankelijk bent, is een detox niet nodig. Dan kan je vaak al binnen 2 weken in het zonnige Kaapstad staan. Soms zelfs dezelfde week nog als je écht geluk hebt.
Stuur maar een pb'tje als je wat info over klinieken wilt in Z-A.

Ambulant zijn de wachttijden vrijwel altijd enkele weken tot zelfs maanden.

Studeer je dit aankomende semester af?
Aan jezelf en tegen je verslaving werken is intensief. Afstuderen ook. Deze twee zijn eigenlijk niet te combineren als je het mij vraagt.

Als je denkt dat je gebruik je afstuderen in de weg staat, kan ik eigenlijk maar een advies geven. Eerst je gebruik aanpakken en dan je studie.

Als je dan toch een semester later zou afstuderen en je de tijd neemt om aan jezelf te werken, zou ik wél een klinische opname aanraden. Beter goed aanpakken zodat je daarna kan afstuderen.

Ik hamer hier misschien een beetje op door. Maar in mijn werk als docent-onderzoeker op een HBO, zie ik veel studenten stranden op het afstuderen. Vaak gepaard met psychische problemen. Het zou zonde zijn als je beide dingen half aanpakt, maar daardoor misschien geen vooruitgang boekt.

Succes in elk geval! En je kan gerust een pb'tje sturen.
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Ik zou ervoor plijten geen online behandeling te doen. Dit is echt veel minder effectief is mijn eigen ervaring.

Ben je bereid klinisch opgenomen te worden?

De meeste klinieken in Zuid Afrika hebben korte wachttijden. Alleen voor de detox zijn vaak wachttijden. Maar als je niet fysiek afhankelijk bent, is een detox niet nodig. Dan kan je vaak al binnen 2 weken in het zonnige Kaapstad staan. Soms zelfs dezelfde week nog als je écht geluk hebt.
Stuur maar een pb'tje als je wat info over klinieken wilt in Z-A.

Ambulant zijn de wachttijden vrijwel altijd enkele weken tot zelfs maanden.

Studeer je dit aankomende semester af?
Aan jezelf en tegen je verslaving werken is intensief. Afstuderen ook. Deze twee zijn eigenlijk niet te combineren als je het mij vraagt.

Als je denkt dat je gebruik je afstuderen in de weg staat, kan ik eigenlijk maar een advies geven. Eerst je gebruik aanpakken en dan je studie.

Als je dan toch een semester later zou afstuderen en je de tijd neemt om aan jezelf te werken, zou ik wél een klinische opname aanraden. Beter goed aanpakken zodat je daarna kan afstuderen.

Ik hamer hier misschien een beetje op door. Maar in mijn werk als docent-onderzoeker op een HBO, zie ik veel studenten stranden op het afstuderen. Vaak gepaard met psychische problemen. Het zou zonde zijn als je beide dingen half aanpakt, maar daardoor misschien geen vooruitgang boekt.

Succes in elk geval! En je kan gerust een pb'tje sturen.
Klik om te vergroten...
Hi @LucidLucy ,
Dank voor je bericht.

Een klinische opname in ZA niet helemaal eerlijk gezegd. Ik wil namelijk juist met mijn thuissituatie en studie leren omgaan. Bij zo'n programma zal ik niet aan mijn studie mogen zitten, en dat wil ik niet. Mijn afstudeerscriptie gaat namelijk juist goed! Wel heb ik idd extra maanden genomen om het in te leveren zodat ik aan mezelf kan werken. Ik heb momenteel gewoon echt methoden en tools nodig hoe ik specifiek met ADHD impulsief + drugsgedrag om kan gaan. Dat staat mij voornamelijk in de weg. Ik slik elke dag al ADHD medicatie voor, maar de ruis begint dus in de middag/avond. Niet uitgaan en binnen zitten is ook niet voor mij besteed, dan komen de muren op mij af en ga ik juist gebruiken. Ik zou best een week ergens willen zitten, maar niet voor maanden lang. Ik weet dat geestelijke verslaving lang kan duren, maar ik geloof erin dat ik het ver kan boksen met sporten, gezond eten, goede vrienden en familie en begeleiding.

@Spyro Het enige is dat mijn vriend niet meer met mij wil samenwonen als ik g blijf gebruiken. Hij weet ook niet alles qua mijn gebruik (wel dat het veel is) omdat hij mij dreigt te verlaten + huis op te zeggen. Ik heb ook niks meer in huis en vrees nu voor rare dingen door dat advies van de arts. Kan ik anders de komende dagen benzo's als diazepam gebruiken om die geestelijke gevolgen oid te onderdrukken? En kan ik medicinale g ook via de huisarts anders op recept krijgen?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik snap je punt. Ik heb het zelf ook eerst ambulant gedaan. Ik was bang voor de 'cultuurshock' als ik weer uit de kliniek het echte leven in ging. Dus wilde ik het ook in mijn eigen omgeving doen. Ik liet helaas mijn werk en sociaal leven nog steeds boven mijn zelfzorg en herstel staan. En dat heb ik daarna keihard gemerkt.

Hopelijk gaat het jou beter af! Als je maar beseft dat het echt veel energie kost om met jezelf bezig te zijn. Dan komt het goed!

Overigens is een opname in ZA bij de meeste klinieken 6 weken. Je bent dus geen maanden weg. Maar het is alsnog een lange tijd, zeker op een semester van 10 tot 12 weken.

PS. Zolang je geen fysieke ontwenning merkt zou ik niet gaan aanrommelen met benzos als ik jou was. Voor je het weet heb je een nieuwe verslaving te pakken.
Geestelijke gevolgen moet je niet willen onderdrukken, je zal ze moeten ondergaan en verwerken. Anders blijf je de problemen voor je uitschuiven. Het is lastig, maar afkomen van een drugsverslaving is gewoon niet gemakkelijk.
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#7
@LucidLucy @Spyro, ik wilde even mededelen dat ik 18 februari een intake bij Brijder heb.
Ik heb maandag om 21.00 mijn laatste buis genomen en tot nu geen ghb meer genomen! :) Gister en vandaag heb ik een lage dosering phenibut genomen en voelde alleen gisteravond somberheid en een 'urge' om te pakken. Dat is denk ik het vaste patroon dat erin is vastgesleten. Ik voel me vandaag erg goed en merk dat ik nu al veel helderder in mijn hoofd ben. Mijn relatie gaat ook momenteel erg goed en heb weinig drang naar een buis. Ik weet dat ik er lang nog niet ben, maar wat ben ik blij dat ik heb besloten om niet door te gebruiken tot mijn intake. Anders was mijn verslaving van kwaad tot erger geworden.

Vanaf morgen geen phenibut meer en ga ik door op een gezond dieet met veel slaap en sporten. Ik heb voor de rest chille supplementen gehaald van natuurlijk presteren: GABA & L-THEANINE en nachtrust met magnesium, valeriaan, magnesium, b1&6 enzovoort. Als jullie nog tips hebben om mijn gaba hormoonhuishouding te repareren te komende tijd let me know! :) Op naar een mooier leven <3
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#8
Beste lezers,

Sinds vijf jaar gebruik ik GHB in de partyscene. Ik deed het alleen in het weekend en kon er niet aan denken om verslaafd te raken aan GHB (bekend verhaal).
Mijn alcohol en drugsgebruik begon ongeveer toen ik 16 was, elk weekend struinde ik feestjes af en heb ik het afgelopen decennia amper een weekend niks gedaan. Ik heb ADHD dus een weekend niks doen en stil zitten is nooit wat voor mij geweest. Na mijn horecawerk en tijdens feestjes dronk ik veel en kreeg ik een lichtelijke verslaving aan sos. Vijf jaar geleden ontdekte ik GHB en sindsdien gebruikte ik weinig tot geen andere middelen behalve af en toe een pilletje of een snuif. GHB werd mijn excuus dat dit 'gezonder' was dan alcohol.

Sinds de slechte COVID19 loop ben ik meer GHB thuis gebruiken als een 'ontsnapping' van het gedoe buiten en om mijn ADHD in de avond rustig te houden. Dit werd steeds vaker doordeweeks . Ik slik dagelijks lysdexamfetamine 50mg, en krijg een rebound in de avond als het is uitgewerkt (rond 7/8 uur). Dit ging best ok tot een maand of vijf geleden. Ik kreeg zelf COVID19 en ben ik een paar weken hierdoor uit de running geweest. Al mijn sectoren waar ik werkzaam in was stortte in en om het verdriet te vermijden, zocht ik elk weekend illegale feestjes op en werd mijn GHB gebruik steeds problematischer. Ik ben sindsdien elke dag aan het gebruiken. Niet in de feestmodus zal het gaan om 4-5 buisjes van 3ml per dag en dit stopt ook rond 21.00. Als ik wakker word, heb ik ook helemaal geen behoefte eraan. Ik heb goede ochtendroutines met meditatie en yoga, maar de verslavingstem kickt ongeveer in middag erin. Ik slaap nu heel chill gewoon en ik heb geen lichamelijke afkickverschijnselen zoals zweten enzo. Het gaat om de mentale onrust die mij stoort.

Dus nu is mijn vraag hoe ik hier veilig het beste mee kan stoppen. Momenteel ben ik aan het afstuderen, de neiging om mezelf te 'verdoven' wordt dan groter en mijn focus ligt er dan af.. De mix van ADHD en de mentale onrust van de afkick maakt het mij moeilijk om gelijk te stoppen en mijn impulsiviteit is een boosdoener als het gaat met afbouwen, een goed afbouwschema gebaseerd op mijn situatie zou ik graag dan willen. Ik heb ook diazepam in huis en dit middel eens genomen toen ik niet kon slapen, de rest van de dag daarna voelde ik mij zeer relaxt en had ik ook geen zin in GHB. Toch lees ik dan gemixte verhalen over benzo's met afkicken. Baclofen geprobeerd te krijgen maar niet gelukt. Ik heb meerdere verslavingsinstanties bericht, maar geen reactie gehad vreemd genoeg. Als ik op forums kijk, zie ik mensen die veel zwaarder verslaafd zijn (24/7) en vind ik het lastig om uit de antwoorden een guideline voor mezelf te ontdekken, zeker omdat ik ook ADHD heb. Ik word ook angstig als ik sommige verhalen lees. Verder feest ik niet meer en leef ik een gezonder leven nu met sporten en dieet.

Sorry voor mijn lange verhaal maar wilde wat meer context voor jullie schetsen!

Fijn weekend :)
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je niet lichamelijk de lasten ervaart, maar wel mentaal en hier echt niet uit komt, dan zou ik zeker de hulp van een professional opzoeken…

Het mentale aspect kunnen wij hier weinig aan doen voor je… Behalve afleiding zoeken zijn er gewoon niet heel veel tips voor. Kun je bij je huisarts niet terecht?

Afbouwen is niet nodig als je niet lichamelijk afhankelijk bent van dit goedje.

Als ik het goed begrijp is het alleen mentaal en niet lichamelijk, toch?
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Spyro is meester(es)op dit gebied. Misschien kan ze specifieke tips geven. Even zoeken op dit forum zal ook veel opleveren.
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#11
Spyro zei:
Als je niet lichamelijk de lasten ervaart, maar wel mentaal en hier echt niet uit komt, dan zou ik zeker de hulp van een professional opzoeken…

Het mentale aspect kunnen wij hier weinig aan doen voor je… Behalve afleiding zoeken zijn er gewoon niet heel veel tips voor. Kun je bij je huisarts niet terecht?

Afbouwen is niet nodig als je niet lichamelijk afhankelijk bent van dit goedje.
Klik om te vergroten...
Naaaaaa dat is snel :)
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
SneeuwStorm zei:
Naaaaaa dat is snel :)
Klik om te vergroten...
Was toevallig al aan het typen! ^^
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Als je niet lichamelijk de lasten ervaart, maar wel mentaal en hier echt niet uit komt, dan zou ik zeker de hulp van een professional opzoeken…

Het mentale aspect kunnen wij hier weinig aan doen voor je… Behalve afleiding zoeken zijn er gewoon niet heel veel tips voor. Kun je bij je huisarts niet terecht?

Afbouwen is niet nodig als je niet lichamelijk afhankelijk bent van dit goedje.

Als ik het goed begrijp is het alleen mentaal en niet lichamelijk, toch?
Klik om te vergroten...
Ik ben bij de huisarts langs geweest. Hij raadde mij Brijder aan, alleen die hebben nu 8 weken wachttijd.
Afbouwen hoeft dus niet, ook al heb ik dit elke dag gedaan? Las horrorverhalen dat je depressief kan raken als je stopt enzovoort.
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hi iedereen,

Ik wilde een kleine update geven: een online programma van Brijder is kennelijk niet voldoende aangezien ik GHB gebruik en dit dagelijks het geval is. Ik heb als advies gekregen om Brijder morgen te bellen en vind het opeens super eng om iemand aan de telefoon te spreken. Dit komt denk ik ook omdat mijn huisarts niet super positief reageerde toen ik vertelde dat ik een GHB verslaving heb. Hij zei toen dat hij niet zoveel ervaring ermee heeft en alleen op de IC nare dingen ermee heeft gezien. Het idee om te bellen maakt mij nogal emotioneel en springen nu al tranen in mijn ogen :( I don't know maar als jullie mij wat moed willen inspreken heel graag! Ik durf dit namelijk niet met vrienden of familie te delen (eerder gedaan maar pakte helaas niet goed uit). Ook als iemand mij kan vertellen hoe dit telefoongesprek zal gaan, kan ik mij daar wat beter op voorbereiden.

Super bedankt alvast <3
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Spyro zei:
Was toevallig al aan het typen! ^^
Klik om te vergroten...
Meesteres Spiertje
:smirk: :handwaving:
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tiramisufordays zei:
Ik ben bij de huisarts langs geweest. Hij raadde mij Brijder aan, alleen die hebben nu 8 weken wachttijd.
Afbouwen hoeft dus niet, ook al heb ik dit elke dag gedaan? Las horrorverhalen dat je depressief kan raken als je stopt enzovoort.
Klik om te vergroten...
Goed dat je al langs bent geweest!

Zo lang jij niet de lichamelijke afkick hebt, is afbouwen niet nodig. Dan hoef je alleen het mentale gedeelte aan te pakken.

Je moet er voor jezelf achter zien te komen waarom je gebruikt en hoe je dat in de toekomst dus anders kunt doen. Daar zou Brijder je zeker bij kunnen helpen.

Verder ben ik zelf meermaals afgekickt van GHB en ben nog nooit depressief geworden. Als je gevoelig bent voor die verhalen, lees ze vooral niet. Je moet onthouden dat mensen altijd hun negatieve ervaringen sneller delen dan hun positieve. Het hoeft dus niet zo te zijn dat jij ook depressief gaat worden.

Ik ben zelf een weekje na het stoppen wat somberder geweest, maar met goed eten en slapen is dat altijd vrij snel weer goed gekomen.

Probeer je hier vooral op te focussen. Rust, slaap, eten en dan zul je zien dat je heel snel weer de oude bent!

Mocht je mentaal het toch niet trekken, neem vooral het advies van je huisarts aan en volg een traject als je er niet zelf uitkomt.

Je kan het!
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Spyro Ik heb mij net aangemeld voor een online behandelprogramma bij Brijder en een E-consult aangevraagd. :blush:
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tiramisufordays zei:
@Spyro Ik heb mij net aangemeld voor een online behandelprogramma bij Brijder en een E-consult aangevraagd. :blush:
Klik om te vergroten...
Hey! Wat goed, topper!!
S
StukjeBamiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tiramisufordays zei:
Beste lezers,

Sinds vijf jaar gebruik ik GHB in de partyscene. Ik deed het alleen in het weekend en kon er niet aan denken om verslaafd te raken aan GHB (bekend verhaal).
Mijn alcohol en drugsgebruik begon ongeveer toen ik 16 was, elk weekend struinde ik feestjes af en heb ik het afgelopen decennia amper een weekend niks gedaan. Ik heb ADHD dus een weekend niks doen en stil zitten is nooit wat voor mij geweest. Na mijn horecawerk en tijdens feestjes dronk ik veel en kreeg ik een lichtelijke verslaving aan sos. Vijf jaar geleden ontdekte ik GHB en sindsdien gebruikte ik weinig tot geen andere middelen behalve af en toe een pilletje of een snuif. GHB werd mijn excuus dat dit 'gezonder' was dan alcohol.

Sinds de slechte COVID19 loop ben ik meer GHB thuis gebruiken als een 'ontsnapping' van het gedoe buiten en om mijn ADHD in de avond rustig te houden. Dit werd steeds vaker doordeweeks . Ik slik dagelijks lysdexamfetamine 50mg, en krijg een rebound in de avond als het is uitgewerkt (rond 7/8 uur). Dit ging best ok tot een maand of vijf geleden. Ik kreeg zelf COVID19 en ben ik een paar weken hierdoor uit de running geweest. Al mijn sectoren waar ik werkzaam in was stortte in en om het verdriet te vermijden, zocht ik elk weekend illegale feestjes op en werd mijn GHB gebruik steeds problematischer. Ik ben sindsdien elke dag aan het gebruiken. Niet in de feestmodus zal het gaan om 4-5 buisjes van 3ml per dag en dit stopt ook rond 21.00. Als ik wakker word, heb ik ook helemaal geen behoefte eraan. Ik heb goede ochtendroutines met meditatie en yoga, maar de verslavingstem kickt ongeveer in middag erin. Ik slaap nu heel chill gewoon en ik heb geen lichamelijke afkickverschijnselen zoals zweten enzo. Het gaat om de mentale onrust die mij stoort.

Dus nu is mijn vraag hoe ik hier veilig het beste mee kan stoppen. Momenteel ben ik aan het afstuderen, de neiging om mezelf te 'verdoven' wordt dan groter en mijn focus ligt er dan af.. De mix van ADHD en de mentale onrust van de afkick maakt het mij moeilijk om gelijk te stoppen en mijn impulsiviteit is een boosdoener als het gaat met afbouwen, een goed afbouwschema gebaseerd op mijn situatie zou ik graag dan willen. Ik heb ook diazepam in huis en dit middel eens genomen toen ik niet kon slapen, de rest van de dag daarna voelde ik mij zeer relaxt en had ik ook geen zin in GHB. Toch lees ik dan gemixte verhalen over benzo's met afkicken. Baclofen geprobeerd te krijgen maar niet gelukt. Ik heb meerdere verslavingsinstanties bericht, maar geen reactie gehad vreemd genoeg. Als ik op forums kijk, zie ik mensen die veel zwaarder verslaafd zijn (24/7) en vind ik het lastig om uit de antwoorden een guideline voor mezelf te ontdekken, zeker omdat ik ook ADHD heb. Ik word ook angstig als ik sommige verhalen lees. Verder feest ik niet meer en leef ik een gezonder leven nu met sporten en dieet.

Sorry voor mijn lange verhaal maar wilde wat meer context voor jullie schetsen!

Fijn weekend :)
Klik om te vergroten...
Helaas kan ik je niet vertellen wat lichamelijk de meest veilige manier is om hier mee om te gaan. Daar heb ik zelf te weinig ervaring voor.

Wel kan ik je vertellen dat je nu nog boven aan de spiraal zit van je verslaving, en hoe dieper je zakt, hoe moeilijker het wordt om hier uit te komen. Dit is natuurlijk niks nieuws.

Om je mentale klachten aan te pakken is stap 1 bewustwording. Je moet eerst bewustzijn van een probleem voordat je hem kan aanpakken. Zeker in deze moeilijke tijd waar we veel thuis zitten.

Maar ik zie dat je dat al hebt. Je schrijft niet alleen een topic over je probleem, maar meld je ook nog eens aan voor een behandelprogramma.! Complimenten.... Tuurlijk, je bent er nog niet. Maar je hebt wel laten zien dat je verandering wilt, en er ook daadwerkelijk iets voor wilt doen. Geloof me, vele in mijn omgeving hebben die stap nog niet misschien gezet.

Ik heb vertrouwen in je maat.
T
TiramisufordaysLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hee @Spyro ,
Ik zit nu in het proces om een intake te krijgen bij de verslavingsarts, en mij word nu wel geadviseerd om door te blijven gebruiken, ondanks dat ik geen lichamelijke klachten heb, en niet zelf af te bouwen totdat ik dus aan de beurt ben. Dit is nogal frustrerend want ik ben net 17 uur zonder g geweest (na ons gesprek op advies van iemand anders toch gaan afbouwen vanwege mentale klachten, zit nu op 10ml op een dag verdeeld over 4 afgiften van 2,5 ml) en wil gewoon niet meer gebruiken. Zeker als dit nog weken gaat duren. Wat kan ik nu het beste doen? :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."