Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTv programma’s / series / films over medicijn (oxy/benzo) verslaving

Tv programma’s / series / films over medicijn (oxy/benzo) verslaving

34 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedenavond,
Voor mij al een tijd geleden dat ik hier mijn verhaal gedeeld heb.

Kort samengevat, ik, vrouw van 36 jaar, moeder van zoon van 14 en dochter van 6 jaar, gebruik sinds een jaar of 10 (op recept) oxycodon, temazepam en oxazepam. Een jaar of 7 geleden is dit even minimaal geweest ivm mijn zwangerschap, maar daarbuiten over het algemeen flink.

Op dit moment Oxycodon dagelijks 80mg langwerkend en 80 tot 160mg kortwerkend. Oxazepam 150 mg per dag en temazepam 40mg voor het slapen.

Soms sla ik 1 of 2 dagen over, of neem een aantal dagen minder om dat in het weekend eigenlijk altijd die hoeveelheid weer in te halen.

Het komt ook weleens voor dat mijn recept (ik krijg alles voor 3 maanden per keer) al 6 tot 2 weken op is voor het nieuwe recept en stop dan helemaal cold turkey. Ik merk dat in die weken mijn tolerantie echt flink zakt en ervaar dan flinke ontwenningsverschijnselen als griepklachten, maag/darm klachten en het ergste vind ik het zweten, trillen en het gigantisch koud hebben. Maar dit is ook vaak na uiterlijk 2 weken over (op de kou na).

Nu denk ik altijd als die 2 weken ellende voorbij zijn ik ga nooit meer zoveel nemen als het nieuwe recept binnen is en hou het op de minimale dosis om de pijn dragelijk te houden maar zoals je al raad gaat dat nooit langer dan 2 weken goed en begin ik eigenlijk dan alweer met een inhaalslag. Heel dom want in de weken tussen de ontwenning en de nieuwe medicatie voel ik me helderder en vrolijker dan ooit. Ik heb alleen ontzettend veel pijn en slaap gigantisch slecht.

Eigenlijk kan ik dus wel stellen dat ik gewoon verslaafd ben. Afgelopen zondag heb ik voor het laatst al deze medicatie genomen, iets meer dan ik normaal neem. Het dubbele om precies te zijn. In 1x 200mg oxy + 150 oxazepam in de middag en nogmaals deze dosis plus 40 mg temazepam in de avond. Ik heb het afgelopen half jaar op zoveel vlakken zoveel stress gehad dat ik eigenlijk gewoon niets meer wilde voelen en alleen nog maar wilde slapen vandaar deze doseringen.
Dit was totaal niet slim want mijn maag kon dit absoluut niet handelen. Ik heb hierdoor 2 dagen lang aan 1 stuk door lopen braken. Ik hield geen slokje water binnen en ben er doodziek van geweest, ben in 4 dagen tijd 3 kilo afgevallen en ik ben van mezelf al erg slank.

Sindsdien heb ik dus helemaal niets meer ingenomen en wonder boven wonder heb ik nog 0,0 last van ontwenning. Maar toch ook wel weer de behoefte aan de roes en rust en slaap wanneer ik dat wil. Mijn maag is nog steeds flink van slag en ik heb vandaag de hele dag in bed de tv serie “verslaafd” op Videoland gekeken. Het doet me heel veel deze verhalen te zien. Vooral om te zien dat verslavingen altijd invloed hebben op je naasten. En dat is hier ook wel het geval.
Buiten mijn gezin sluit ik veel mensen buiten, kom nergens meer, en probeer elke sociale gelegenheid uit de weg te gaan (verzin daar ook smoesjes voor)

. Ik hoop dus door het kijken van dit soort films, series, docu’s enz. Er een soort knopje omgaat, door te zien wat ik mijn gezin te kort doe door mijn misbruik van medicatie, waardoor ik of voor eens en voor altijd van alles af zal blijven (wat lastig word omdat alles wel echt medisch noodzakelijk is) of dat ik alles op minimale basis kan gaan gebruiken en dit nooit meer ophoog. Komen mijn klachten dan terug kan ik daar ook mee leven zolang het maar draagbaar is. Mijn doel hoeft niet meer volledig pijn en spanningsvrij te zijn.

Het valt me alleen op dat bijna alle verslavings dingen op tv over drank en drugs gaan. Over medicijn verslaving zie je (of ik tenminste) te weinig.
Ik heb onlangs de serie dope sick gekeken en deze heeft al behoorlijk wat indruk gemaakt. Al vond ik het wel vrij Amerikaans en behoorlijk overdreven en aangedikt in mijn ogen (of vanuit mijn ervaring).

Weet iemand of er meer van dit soort programma’s zijn die te maken hebben met medicijn verslavingen?
Graag titels en waar te bekijken als iemand een antwoord heeft op deze vraag.

Bedankt alvast! Voor het moeite te nemen voor het lezen van dit verhaal, en voor de tips die jullie me hopelijk gaan geven!

Fijne avond en liefs van mij!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
De temazepam zou ik afbouwen met 10 mg per twee weken. 40 mg is eigenlijk de dubbele dosis van de normale 20 mg die je maximaal per nacht zou mogen gebruiken....
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey @Sterretje1984 Allereerst welkom op het forum 🙂

Ik heb ook een opiaten en benzodiazepine verslaving en herken dus een hoop uit jou verhaal, de struggle rondom de verslaving en de struggle om het letterlijk nodig te hebben vanwege lichamelijke klachten maar mentaal erdoor kapot te gaan.

In het verleden was het oxycodon, nu is het alleenheroïne sinds ik me recept kwijt ben, heb nog wel me diazepam recept. Ik kom elke keer ook een paar dagen te kort en krijg dan ook nare ontwenningsverschijnselen gedurende die dagen tot ik weer een nieuwe voorraad heb. Die dagen voel ik mij superslecht lichamelijk en mentaal maar tegelijkertijd voel ik die dagen veel meer emoties en dat ik leef dan wanneer ik onder invloed ben

Maar toch iedere keer weer de keuze maken om er mee door te gaan en liever pijnvrij en emotieloos zijn dan voorgoed ermee kappen.... Het is een nare strijd.

En ook ik ben het afgelopen jaar steeds meer in me cocon gekropen en steeds meer op mezelf en thuis, ik houd met moeite al me werk week vol van 40 uur.

Het is een nare verslaving. Je mag me altijd pm'en 🙂



Ben momenteel bezig om weer op de suboxone over te stappen om me opiatengebruik af te kunnen bouwen maar nog weinig succes ermee geboekt.

Ze willen dat ik dat in een detox ga doen maar ik zit met me werk en andere verplichtigingen.... ☹️
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dopemonster zei:
Hey @Sterretje1984 Allereerst welkom op het forum 🙂

Ik heb ook een opiaten en benzodiazepine verslaving en herken dus een hoop uit jou verhaal, de struggle rondom de verslaving en de struggle om het letterlijk nodig te hebben vanwege lichamelijke klachten maar mentaal erdoor kapot te gaan.

In het verleden was het oxycodon, nu is het alleenheroïne sinds ik me recept kwijt ben, heb nog wel me diazepam recept. Ik kom elke keer ook een paar dagen te kort en krijg dan ook nare ontwenningsverschijnselen gedurende die dagen tot ik weer een nieuwe voorraad heb. Die dagen voel ik mij superslecht lichamelijk en mentaal maar tegelijkertijd voel ik die dagen veel meer emoties en dat ik leef dan wanneer ik onder invloed ben

Maar toch iedere keer weer de keuze maken om er mee door te gaan en liever pijnvrij en emotieloos zijn dan voorgoed ermee kappen.... Het is een nare strijd.

En ook ik ben het afgelopen jaar steeds meer in me cocon gekropen en steeds meer op mezelf en thuis, ik houd met moeite al me werk week vol van 40 uur.

Het is een nare verslaving. Je mag me altijd pm'en 🙂



Ben momenteel bezig om weer op de suboxone over te stappen om me opiatengebruik af te kunnen bouwen maar nog weinig succes ermee geboekt.

Ze willen dat ik dat in een detox ga doen maar ik zit met me werk en andere verplichtigingen.... ☹️
Klik om te vergroten...

dank je wel voor je snelle reactie!
Wat vervelend dat jij in hetzelfde schuitje zit. Mag ik je vragen wat en hoeveel je dagelijks gebruikt? En krijg je alles op recept of koop je ook medicatie zonder recept? Heroïne schijnt hetzelfde effect te hebben als oxycodon lees ik veel, klopt dat naar jouw mening? eigenlijk ben ik echt een bangerik en durf ik dat niet te gebruiken of proberen en misschien is dat voor mij maar goed ook. Ik denk dat ik gewoon echt heel verslavings gevoelig ben.
heb jij bij de huisarts of andere arts opgebiecht verslaafd te zijn doordat ze je in detox willen of willen je naasten dat graag?
Hier hebben de artsen volgens mij geen vermoeden van mijn verslaving al heb ik wel een brief van ruim een jaar terug gelezen van mijn pijnpoli arts aan de huisarts waarin hij voorstelde dat het misschien verstandig was me over te zetten op methadon. Ook dat durf ik helemaal niet dus als het zover komt ben ik wel in 1 klap van de oxycodon verslaving af maar heb ik er een pijnprobleem bij.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Die dagen voel ik mij superslecht lichamelijk en mentaal maar tegelijkertijd voel ik die dagen veel meer emoties en dat ik leef dan wanneer ik onder invloed ben
Klik om te vergroten...
Dit herken ik volkomen. Ik ben die dagen zo labiel als de pest. Huil snel , ben super prikkelbaar en agressief als iemand lastig is, maar ben als alles mee zit vrolijker dan ooit. Ik heb dan eigenlijk compleet gevoel terug wat ik normaal altijd onderdruk, en dat is overweldigend maar ervaar ik ook als enorm helder zijn. ,
b
billnyeLid
01-01-2024, 00:00
#6
het is beter om gewoon tegen je huisarts t zeggen dat je merkt dat je niet meer de zelfde pijnbestrijding heb als eerst ik zou niet zeggen dat je er al zo snel doorheen bent en elke afkickt omdat het op is als ik jou was zou ik het iets milder brengen maar dan kan de arts wel er voor zorgen dat je wat eerder mag bestellen dat had ik ook toen ik aan de oxy zat mij arts dee er niet zo moeilijk over en ik mocht gewoon bestellen als het op was het moest natuurlijk niet zo gek zijn dat ik een maandvoorraad in 1 week opmaakte
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#7
billnye zei:
het is beter om gewoon tegen je huisarts t zeggen dat je merkt dat je niet meer de zelfde pijnbestrijding heb als eerst ik zou niet zeggen dat je er al zo snel doorheen bent en elke afkickt omdat het op is als ik jou was zou ik het iets milder brengen maar dan kan de arts wel er voor zorgen dat je wat eerder mag bestellen dat had ik ook toen ik aan de oxy zat mij arts dee er niet zo moeilijk over en ik mocht gewoon bestellen als het op was het moest natuurlijk niet zo gek zijn dat ik een maandvoorraad in 1 week opmaakte
Klik om te vergroten...
Ik ben een beetje bang dat ze me dan op methadon gaan zetten gezien die oude brief in mijn dossier. Weet jij/iemand of dat cold Turkey een soort roofbouw op je lichaam is? In dat geval is het wel iets om te bespreken inderdaad maar voor nu valt dat 4x per jaar wel te handelen. Heb gelukkig veel hulp om me heen en met de “smoes” griep/ziek te zijn kan ik vooral de eerste dagen volledig rust pakken en in bed liggen en zorgen familie leden en vrienden goed voor mijn kinderen als ik me zo beroerd voel.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat ik ook wel doe is bijvoorbeeld als ik weet dat ik niet uitkom met mijn oxycodon juist zuinig aan doen met met oxazepam. Dat dan al een paar weken halveren zodat ik tijdens de cold turkey van de oxy wat meer oxazepam kan nemen. Dit gaat de ontwenning van de oxy ook aardig tegen zodat ik nog redelijk kan functioneren tijdens die paar weken zonder oxycodon.
b
billnyeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sterretje1984 zei:
Ik ben een beetje bang dat ze me dan op methadon gaan zetten gezien die oude brief in mijn dossier. Weet jij/iemand of dat cold Turkey een soort roofbouw op je lichaam is? In dat geval is het wel iets om te bespreken inderdaad maar voor nu valt dat 4x per jaar wel te handelen. Heb gelukkig veel hulp om me heen en met de “smoes” griep/ziek te zijn kan ik vooral de eerste dagen volledig rust pakken en in bed liggen en zorgen familie leden en vrienden goed voor mijn kinderen als ik me zo beroerd voel.
Klik om te vergroten...
ik denk niet dat ze mega moeilijk gaan doen om dat je die aantekening heb zeker als hun denken dat je al zo lang stabiel bent
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Sterretje1984 zei:
dank je wel voor je snelle reactie!
Wat vervelend dat jij in hetzelfde schuitje zit. Mag ik je vragen wat en hoeveel je dagelijks gebruikt? En krijg je alles op recept of koop je ook medicatie zonder recept? Heroïne schijnt hetzelfde effect te hebben als oxycodon lees ik veel, klopt dat naar jouw mening? eigenlijk ben ik echt een bangerik en durf ik dat niet te gebruiken of proberen en misschien is dat voor mij maar goed ook. Ik denk dat ik gewoon echt heel verslavings gevoelig ben.
heb jij bij de huisarts of andere arts opgebiecht verslaafd te zijn doordat ze je in detox willen of willen je naasten dat graag?
Hier hebben de artsen volgens mij geen vermoeden van mijn verslaving al heb ik wel een brief van ruim een jaar terug gelezen van mijn pijnpoli arts aan de huisarts waarin hij voorstelde dat het misschien verstandig was me over te zetten op methadon. Ook dat durf ik helemaal niet dus als het zover komt ben ik wel in 1 klap van de oxycodon verslaving af maar heb ik er een pijnprobleem bij.
Klik om te vergroten...
Vroeger had Ik oxycodon en diazepam op recept nu alleen nog diazepam. Voorheen was het veel meer toen zat ik op 200mg+ van de oxycodon en diazepam 40mg+ en slikte ik daar nog clonazolam 6mg bij wat gelijk staat aan nog eens 100mg diazepam ofzo.

Nu heb ik alleen nog diazepam 10mg via recept en dat misbruik ik niet gaat al heel lang goed altijd 1x in de avond 10mg slikken soms een dag iets meer en dat compenseer ik dan weer aan het einde van de maand. Daar heb ik niet zoveel problemen mee.

Maar omdat heroïne net zo kortwerkend is als oxycodon moet ik dat meerdere keren per dag innemen en bij dealers kopen en heb ik iedere keer dat ik weer een paar dagen zonder zit is verschrikkelijk. Maar de heroïne van nu is niet meer wat het was mijn oxycodon afkick was heftiger dan mijn heroïne afkick omdat dat nog maar 20/30% pure heroïne is en voor de rest versneden met cafeïne enzo en ik snuif het ik spuit ook niet. Ik probeer met 2 gram een week te doen. Dat is in vergelijking misschien 100mg aan oxycodon per dag
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dopemonster zei:
. Ik probeer met 2 gram een week te doen. Dat is in vergelijking misschien 100mg aan oxycodon per dag
Klik om te vergroten...
Hele gekke vraag misschien en weet niet of dat toegestaan is op dit forum. Maar wat zijn nou zo een beetje de kosten hiervan? Ik weet (niet uit eigen ervaring) dat cocaïne bijvoorbeeld super duur is. Is heroïne dat ook? Ik ben qua harddrugs echt een maagd. Nooit geprobeerd. Weleens een jointje gerookt en voelde me de hele nacht daarna beroerd (tollend en misselijk in mijn bed na een halve joint alsof ik lamlazerus was) grappige is dat ik in de coffeeshop ben opgegroeid mijn vader had er 4 in Amsterdam en ik vind het heerlijk ruiken maar roken kan ik het niet. Mijn vader is ook nog zelf wiet olie voor me gaan produceren tegen de pijn. Door zijn coffeshops ging hij 2x per jaar naar een beurs in Barcelona en heeft daar de beste apperatuur er voor aangeschaft om dat voor mij te produceren maar ook 1 druppel daarvan gaf hetzelfde effect als een paar haaltjes van een joint. Gelukkig was de aanschaf niet voor niets want die olie werd daarna gouden business.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Sterretje1984 zei:
Hele gekke vraag misschien en weet niet of dat toegestaan is op dit forum. Maar wat zijn nou zo een beetje de kosten hiervan? Ik weet (niet uit eigen ervaring) dat cocaïne bijvoorbeeld super duur is. Is heroïne dat ook?
Klik om te vergroten...
Mag geen prijzen noemen nee maar het is een stuk goedkoper. Ligt ook aan de kwaliteit ofcourse. Een goede dealer met goede kwaliteit vinden is het moeilijkst.

Heroïne word voornamelijk alleen nog maar op straat gebruikt door zwervers om zich te verdoven en is niet meer populair onder de drugsgebruiker. Er zijn immers veel lekkerdere drugs zoals coke en xtc en andere oppepers.

Ik begon met heroine grotendeels voor de pijnbestrijding dus ik wil ook niks met die junkies op straat te maken hebben. Ik ga niet zeggen dat het voor mij niet verslavend is zoals die straatjunkies maar dat was oxycodon voor mij ook dus ik zie mezelf niet als een "Heroïne hoertje"

Alleen door het imago rondom heroïne durf ik er niet snel open over te zijn naar mensen want als je verteld dat je heroïne gebruikt is het beeld wat ze van je hebben een stuk heftiger dan dat je zou vertellen dat je aan pijnstillers verslaafd bent als je snap wat ik bedoel 😜

Maar het is fucked om opiaten nodig te hebben want het is echt een gevecht om jezelf er niet in te verliezen. Leven met veel pijn is unfair maar zwaar verdoofd onder de morfine leven is ook geen pretje zoals je zelf ook weet dus het is echt proberen die yin yang te behouden in je gebruik en liever methadon of buprenorfine gebruiken dan kortwerkende opioïden zoals heroine, oxycodon, morfine.

Net zoals ik graag diazepam slik vanwege de lange halfwaardetijd zodat je geen afkickverschijnselen krijgt binnen 24 uur wat je met pammetjes zoals oxazepam en temazepam wel hebt
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Sterretje1984 zei:
Weet iemand of er meer van dit soort programma’s zijn die te maken hebben met medicijn verslavingen?
Graag titels en waar te bekijken als iemand een antwoord heeft op deze vraag.
Klik om te vergroten...
Requiem for a Dream
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
VJ_LSD72 zei:
Requiem for a Dream
Klik om te vergroten...
28 days

Blijft ook een klassieker 👏🏻
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heel goede serie op Disney+ gebaseerd op echte feiten over het ontstaan van de opioid crisis in Amerika door Oxycotin.

www.imdb.com

Dopesick (TV Mini Series 2021) ⭐ 8.6 | Drama

1h | 12
www.imdb.com www.imdb.com
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuffelaar zei:
Heel goede serie op Disney+ gebaseerd op echte feiten over het ontstaan van de opioid crisis in Amerika door Oxycotin.

www.imdb.com

Dopesick (TV Mini Series 2021) ⭐ 8.6 | Drama

1h | 12
www.imdb.com www.imdb.com
Klik om te vergroten...

Sterretje1984 zei:
Ik heb onlangs de serie dope sick gekeken en deze heeft al behoorlijk wat indruk gemaakt. Al vond ik het wel vrij Amerikaans en behoorlijk overdreven en aangedikt in mijn ogen (of vanuit mijn ervaring)
Klik om te vergroten...
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Dopemonster

Als je de Wikipedia pagina over Purdue Pharma leest is het zeker niet overdreven of aangedikt. Het scenario van de serie is allemaal echt gebeurd.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oxyana... een documentaire over opoiden verslaving (met name oxycodon) in West Virginia. Heel mooi... ook totaal tragisch.

A & E's Intervention... een reeks over interventies bij verslaafden aan verschillende middelen.

Biopics over Marilyn Monroe.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Voor op netflix:

Heroïne (film)

Recovery boys (serie)

The pharmacist (serie)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik eea goed gelezen heb, begrijp ik dat je overweegt om harddrugs te gaan gebruiken, in casu heroïne, om het oxcycodon gebeuren op te kunnen gaan vangen.
Ik adviseer je om dit niet te doen.
Als je eenmaal in die scène verstrikt bent geraakt en er hooked aan bent, dan krijg je zeer waarschijnlijk een hele boel shit over je heen en de kans daarop is levensgroot..
Dat risico lopen moet je eigenlijk niet willen.
Ik vind dat je een goed gesprek met de huisarts zou moeten voeren hoe je pijnbestrijding het beste getackeld kan gaan worden alvorens je in de maalstroom van harddrugs terecht gaat komen want daar word je niet beter van....echt niet.
Laat je weten hoe het met je gaat?
Sterkte!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."