Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeetje teleurgesteld in mezelf

Beetje teleurgesteld in mezelf

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
G
Gebruiker10923Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi.. dit is mijn eerste post. Ik ben student en sinds corona is begonnen is mijn recreatieve drugsgebruik toegenomen (van alleen op festivals) tot ook met uitgaan, thuisfeestjes en ook wel eens zomaar. Ik hield eerder altijd netjes 3 weken of een maand tussen mijn drugsgebruik in, maar dat is toen langzaamaan toegenomen. Mijn vrienden weten wel dat ik drugs gebruik, maar niet dat het zo vaak is geworden (en soms ook alleen). Ik weet dat als ik niks in huis heb het goed gaat. Zo ook vanavond. Nu ben ik thuis en schoot me ineens te binnen dat ergens nog een restje 4mmc lag (Ik heb ongeveer 3 weken niks gebruikt) . Op dat moment moet ik er zo veel aan denken dat ik niet kan slapen zonder het te pakken, dus dat heb ik gedaan. Nu voel ik me schuldig omdat ik had voorgenomen tot mijn volgende geplande festival niks te gebruiken, zodat ik er dan ook optimaal van kan genieten. Ik vind mezelf wel en niet verslaafd.. ik heb perioden dat ik prima zonder drugs kan, ik functioneer prima en ik ga het ook niet zomaar halen als ik er gewoon zin in heb, maar op een avond als vandaag dat ik dan weet dat er iets is dan moet en zal ik het nemen. Verder heb ik eigenlijk altijd zin in drugs als ik dronken ben, een gezellige avond stappen eindigt dan snel in snuiven en een nacht doorhalen. Het maakt het niet makkelijk dat de mogelijkheden voor t grijpen liggen en altijd wel iemand het ook wil, dan ben ik een kuddedier. Dat stelt me wel weer teleur in mezelf. Nu lig ik wakker beetje te balen van mezelf.. het was t gwn niet waard
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dan ben je toch nog niet verslaafd?
G
Gebruiker10923Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind het moment dat ik besluit zo ineens te gebruiken, alleen thuis zonder dat ik een goede gelegenheid heb, maar dat ik het toch moet heel confronterend. Het is zeker nog geen verslaving maar ik wil gewoon nee kunnen zeggen als het niet verstandig is
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
^ Ach welnee! Je verveelt je gewoon.
A
AlwaysTryingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hay!
Ja, dat is alles behalve een fijn gevoel.
Ik ben nu wat te moe om je wat uitgebreid te antwoorden, ik kan je alleen wel zeggen, dat veel in mij ook riep dat ik dat restje wat ik nog heb vanavond op moest maken. Maar door te denken aan het gevoel dat jij nu ervaart, koos ik ervoor het niet te doen.
Dit kan als je net iets te vaak dat gevoel hebt ervaren.
Weet je, soms kunnen we ook een beetje hang hebben naar zulke faalgevoelens. Dan zijn het niet de drugs maar het faalgevoel dat je wil voeden en in stand wil houden. Dan is het goed om dat eens te onderzoeken.

Om het even af te ronden voor nu, soms moet je even ervaren wat je niet wil, om te weten wat je wel wil.
Dit zodat je daar makkelijker voor kunt kiezen, wanneer je weer zo'n stemmetje in je hoofd krijgt.
Probeer nu een beetje met vriendelijke ogen naar jezelf te kijken.
Het feit dat je het anders wil is al een mooie gedachte en lief van jezelf. 🙂

Ik wens je een goede nacht. 🙂🙏🏻
(toch nog redelijk uitgebreid geworden) 😅
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
Dan ben je toch nog niet verslaafd?
Klik om te vergroten...
Disagree. Dit is letterlijk het begin van een potentïele verslaving imo.

*Gekopieerd van Bijrijder.
"Drugsverslaving betekent een sterke hunkering naar drugs. Je verliest de controle over hoeveel en hoe vaak je gebruikt".


En dit is net wat ik lees in OP hoor.
A
AlwaysTryingLid
01-01-2024, 00:00
#7
CuriousExplorer zei:
Disagree. Dit is letterlijk het begin van een potentïele verslaving imo.

*Gekopieerd van Bijrijder.
"Drugsverslaving betekent een sterke hunkering naar drugs. Je verliest de controle over hoeveel en hoe vaak je gebruikt".


En dit is net wat ik lees in OP hoor.
Klik om te vergroten...
Ik denk inderdaad als je je "toestemming" om te gebruiken begint te verplaatsen.
Zoals eerst 1x in de maand, naar langzaam elk weekend, naar een keertje door de weeks met vrienden en dan komt ineens het alleen gebruiken om de hoek kijken. Daar is zich zeker al iets aan het ontwikkelen.
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Disagree. Dit is letterlijk het begin van een potentïele verslaving imo.

*Gekopieerd van Bijrijder.
"Drugsverslaving betekent een sterke hunkering naar drugs. Je verliest de controle over hoeveel en hoe vaak je gebruikt".


En dit is net wat ik lees in OP hoor.
Klik om te vergroten...
Eens. Misschien is ts niet verslaafd nu maar het voelt ook niet meer als een vrije keuze om te gebruiken. Ik heb dit met alcohol. Is het in huis? Dan gaat het op. Is het er niet? Dan mis ik er meestal niks aan.

Gebruiker13579 zei:
Het maakt het niet makkelijk dat de mogelijkheden voor t grijpen liggen en altijd wel iemand het ook wil, dan ben ik een kuddedier. Dat stelt me wel weer teleur in mezelf. Nu lig ik wakker beetje te balen van mezelf.. het was t gwn niet waard
Klik om te vergroten...
Het is inderdaad ruk om van jezelf te ontdekken dat je geen stalen ruggengraat hebt. Maar dit hoort ook bij jezelf leren kennen en bij deze levensfase. Je zult dus een manier moeten vinden om weerstand te gaan bieden tegen alle verleidingen. En maak het jezelf makkelijk door niks in huis te hebben. Geef het desnoods bij iemand in bewaring.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je zit in een beginnende verslaving.

Zo verliep het bij mij ook.

Meerdere verslavingen “achter” de rug en struggle nog steeds.

Stop nu het nog kan.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
^ Ach welnee! Je verveelt je gewoon.
Klik om te vergroten...

CuriousExplorer zei:
Disagree. Dit is letterlijk het begin van een potentïele verslaving imo.

*Gekopieerd van Bijrijder.
"Drugsverslaving betekent een sterke hunkering naar drugs. Je verliest de controle over hoeveel en hoe vaak je gebruikt".


En dit is net wat ik lees in OP hoor.
Klik om te vergroten...
Dan stopt Gebruiker 13579 toch? Of zie ik dat verkeerd?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
CuriousExplorer zei:
Disagree. Dit is letterlijk het begin van een potentïele verslaving imo.

*Gekopieerd van Bijrijder.
"Drugsverslaving betekent een sterke hunkering naar drugs. Je verliest de controle over hoeveel en hoe vaak je gebruikt".


En dit is net wat ik lees in OP hoor.
Klik om te vergroten...
Hunkering is geen verslaving maar een craving.
verslaving gaat net ff verder, toegeven aan de cravings en ongecontroleerd.
Imo
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blyatman zei:
Hunkering is geen verslaving maar een craving.
verslaving gaat net ff verder, toegeven aan de cravings en ongecontroleerd.
Imo
Klik om te vergroten...

Ik citeer;

- "Verder heb ik eigenlijk altijd zin in drugs als ik dronken ben, een gezellige avond stappen eindigt dan snel in snuiven en een nacht doorhalen".

- "Nu voel ik me schuldig omdat ik had voorgenomen tot mijn volgende geplande festival niks te gebruiken"

Dus letterlijk geschreven staat er dat OP toegaf/toegeeft aan hunkering/craving van drugs.

Ongecontroleerd.

Dit is gewoon letterlijk het begin van een verslaving. 🤷‍♂️
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casrus zei:
Dan stopt Gebruiker 13579 toch? Of zie ik dat verkeerd?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je te lichtzinnig omgaat met stoppen.

OP geeft aan tegen wil en beter weten in te gebruiken, denk je dan echt dat stoppen zo gemakkelijk is?

Oprechte vraag. Geen aanval voor alle duidelijkheid.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Vroeger ( toen ik 13/14 was) en begon met roken. Zei mijn moeder altijd....

Stop daar nu mee nu het nog kan....
Ik natuurlijk denken jaaaaah maak ik zelf😋 En hoezo???

Zij wist natuurlijk hoe lastig stoppen met roken was/is. (Ik ben natuurlijk ook pas veeeeeel later gestopt met roken) 😭

Wat was dat spreekwoord ookal weer , bezin eer ge begint ?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klinkt heel
Bekend. Zoveel keer had ik spijt en voelde me waardeloos omdat ik weer had gedaan wat niet nodig was. Inmiddels heb ik geen drugs in mn huis behalve xtc , maar die gebruik ik verantwoordelijk. Sinds ik geen drugs thuis heb voel ik me beter
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Misschien zou je eens een lijstje kunnen maken met de voordelen en nadelen van je drugsgebruik.
Als je dan in de verleiding komt kun je hier naar kijken en misschien sneller de stap zetten om er vanaf te blijven.
Ik hoop dat je gebruik niet nog problematischer wordt dan dat jij het al vind en dat je de controle wat meer terug weet te vinden :)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
CuriousExplorer zei:
Ik denk dat je te lichtzinnig omgaat met stoppen.

OP geeft aan tegen wil en beter weten in te gebruiken, denk je dan echt dat stoppen zo gemakkelijk is?

Oprechte vraag. Geen aanval voor alle duidelijkheid.
Klik om te vergroten...
Ik ben nog nooit verslaafd geweest, dus ik begrijp dat niet. Ik begrijp wel cravings, maar na een binge gooi ik de boel gewoon weg. (Later heb ik dan weer spijt).

Waar ligt dat omslagpunt tussen proberen en verslaving, vraag ik me af? Is dat hier?

Begrijp me niet verkeerd het is de topic van Gebruiker13579, maar als je dit hebt met drank ben je dan een beginnende alcoholist?

Ik begrijp de cravings van 3MMC erg goed. Dacht zelf dat spuiten minder bijpakken bracht dan snuiven... totdat een date van mij de hele tijd bleef bijspuiten (ik bedankte na de derde keer). Hij was overigens niet verslaafd, maar wel idioot aan het bingen.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
beginnende alcoholist?
Klik om te vergroten...
Overmatig drinken/binge drinken, dus meer dan circa 14 glazen per week of 6 glazen alcohol in een korte tijd. Tolerantie dus steeds meer drank nodig. Omringende mensen zullen zeggen dat je teveel drinkt. Jezelf beloven minder te drinken maar niet kunnen. Drinken bij stemmingen.

Enkele van deze voorbeelden is een begin van ontwikkeling alcoholisme. En bij alles een vinkje? Dan is het volledig ontwikkelde alcoholisme
G
Gebruiker10923Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoi,
Bedankt voor jullie berichtjes. Ik heb er zeker wat aan en ook fijn dat ik het met iemand kan delen zo. Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt in mijn notities die ik erbij kan pakken als er een hunkering is, maar ik niet wil gebruiken. Bovendien wil ik dus echt alle drugs of in ieder geval 4mmc opmaken per gelegenheid en dan niet het in huis halen tot het volgende feest. Hier het lijsje

Waarom ik het niet wil doen
  • ik wil me positiever voelen
  • Ik wil me niet hoeven schamen
  • Ik wil geen kater meer hebben of onnodig moe zijn
  • Ik wil niet hoeven liegen
  • Ik wil me beter kunnen concentreren
  • Ik wil me zelfverzekerd voelen zonder
  • Ik wil meer genieten van drugs op feestjes met vrienden
  • Ik wil gezonder leven
  • Ik wil geen gat in m’n neus
  • Ik wil minder geld uitgeven
  • Korte termijn geluk weegt niet op tot de lange termijn gevolgen

    Verder heb ik echt alleen alleen de crave met 4 mmc. Als ik xtc of 2cb of speed in huis heb liggen heb ik totaal geen craving om dit zomaar te gebruiken. Juist omdat 4mmc in mijn omgeving veel wordt gebruikt, het effect niet al te heftig is en het juist na een avond alcohol drinken een kater voorkomt (buiten het moe zijn) geef ik daar sneller aan toe. Ik ben me heel bewust van dat het niet oke is en kan het vaak wel negeren, maar op die momenten dat dat niet lukt dan baal ik gewoon flink, en ben ik ook wel eens bang voor een echte verslaving. Ik ben een serieuze student (universiteit) en ben juist bang dat dit uit de hand kan lopen en de gevolgen hiervan voor mijn toekomst. Ik ben niet in ontkenning, ik ben bang in dat het zich verder ontwikkeld.



C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
^ Als je wilt stoppen, stop met 4MMC.

Ga om te beginnen geen alcohol drinken, dan verlaag je de drempel voor 4MMC ook niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."