Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp huisarts bij opiatenverslaving

Hulp huisarts bij opiatenverslaving

14 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Supergoed 👍
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal! Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik hoop hier wat informatie te kunnen vinden. Ik kamp al enkele jaren met een opiatenverslaving. Het begon met oxycodon vanwege een gebroken arm en dit is langzaam geëscaleerd. Inmiddels gebruik ik oxycodon of o dsmt, een research chemical. Ik gebruik heb nu vooral om te kunnen functioneren/niet ziek te worden. Ik werk gewoon fulltime en niemand weet er van af, ook mijn man niet. Dit voelt enorm eenzaam maar ik ben zo bang om iedereen kwijt te raken! Nu ben ik het echt zat. Ik raak steeds meer in de put en ook kost het me veel te veel geld. Ik heb daarom voor komende vrijdag een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. Eerder kon niet omdat zij zelf ziek thuis zat maar vrijdag is zij er weer. Wat kan en mag ik verwachten van mijn huisarts? Hoe gaat een afbouwtraject in zijn werk en zal een arts altijd bereid zijn te helpen? Ik vind het zo eng om deze stap te zetten maar ik ben echt bang dat het verkeerd afloopt anders voor mij..
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niemand ervaring? :(
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Jawel ik heb een opiaat verslaving en toen ik ging afkicken daarvan ben ik doorverwezen naar verslavingszorg en heb ik een klinische opname gehad waar ze met een langwerkende opiaat (methadon) afbouwen tot je opiaten vrij bent.

Er zijn ook trajecten waar je thuis over wordt gezet op een langwerkende opiaat (methadon of suboxone)

Oxycodon verslaving is een bekend fenomeen geworden en als je een beetje een goeie arts hebt hoef je niet bang te zijn en zal je echt wel goed geholpen gaan worden en zo niet elders hulp zoeken!

Je mag me pm'en
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dankjewel voor je reactie! Opname is geen optie ivm werk en gezin dus ik hoop dat ze mij kan helpen met afbouwen en stoppen. Waar ik voornamelijk tegen aan loop is de intense depressie zodra ik stop of ernstig minder. Alsof ik zonder die troep nooit meer gelukkig zal worden :(. Bizar wat een ellende dit spul heeft veroorzaakt. Ik wil morgen mijn man ook opbiechten dat ik verslaafd ben, hopelijk raak ik hem hierdoor niet kwijt maar ik ben zo bang.. ik hoop ook dat de arts me gelijk kan helpen en ik niet nog niet wachten op hulp oid. Aangezien ik overal hoor dat psychologen etc zulke lange wachttijden hebben. @Dopemonster bedankt voor het aanbod je een pm te sturen, misschien doe ik dat nog wel :)
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#6
Woon je in Nederland of in België? Er bestaan veel centra voor verslavingszorg die ook ambulante behandeling aanbieden. Zo kan je blijven werken en je rol thuis blijven opnemen en tegelijk toch ook een goede behandeling krijgen.
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#7
jam zei:
Woon je in Nederland of in België? Er bestaan veel centra voor verslavingszorg die ook ambulante behandeling aanbieden. Zo kan je blijven werken en je rol thuis blijven opnemen en tegelijk toch ook een goede behandeling krijgen.
Klik om te vergroten...
Ik woon in Nederland
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#8
In Nederland ken ik de organisaties minder goed, maar als ik snel eens googel op verslavingszorg Nederland, ambulant, vind ik al heel wat organisaties die jou waarschijnlijk wel verder kunnen helpen. Bespreek dit even met je huisarts, dan kan hij je misschien doorverwijzen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lanadz zei:
Hallo allemaal! Ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik hoop hier wat informatie te kunnen vinden. Ik kamp al enkele jaren met een opiatenverslaving. Het begon met oxycodon vanwege een gebroken arm en dit is langzaam geëscaleerd. Inmiddels gebruik ik oxycodon of o dsmt, een research chemical. Ik gebruik heb nu vooral om te kunnen functioneren/niet ziek te worden. Ik werk gewoon fulltime en niemand weet er van af, ook mijn man niet. Dit voelt enorm eenzaam maar ik ben zo bang om iedereen kwijt te raken! Nu ben ik het echt zat. Ik raak steeds meer in de put en ook kost het me veel te veel geld. Ik heb daarom voor komende vrijdag een afspraak gemaakt bij mijn huisarts. Eerder kon niet omdat zij zelf ziek thuis zat maar vrijdag is zij er weer. Wat kan en mag ik verwachten van mijn huisarts? Hoe gaat een afbouwtraject in zijn werk en zal een arts altijd bereid zijn te helpen? Ik vind het zo eng om deze stap te zetten maar ik ben echt bang dat het verkeerd afloopt anders voor mij..
Klik om te vergroten...
Als het goed is kan de huisarts je doorverwijzen naar verslavingszorg. Dat zou ik sowieso wel aanbevelen, want er is naast een lichamelijke drang waarschijnlijk ook een mentale oorzaak. Het werkt het beste om die twee tegelijkertijd te behandelen, omdat je anders binnen de korste keren weer hetzelfde aan het doen bent.
Bij de verslavingszorg kun je ook wat uitgebreidere tips en hulp krijgen voor het bespreken met je man bijvoorbeeld.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Lanadz zei:
Dankjewel voor je reactie! Opname is geen optie ivm werk en gezin dus ik hoop dat ze mij kan helpen met afbouwen en stoppen. Waar ik voornamelijk tegen aan loop is de intense depressie zodra ik stop of ernstig minder. Alsof ik zonder die troep nooit meer gelukkig zal worden :(. Bizar wat een ellende dit spul heeft veroorzaakt. Ik wil morgen mijn man ook opbiechten dat ik verslaafd ben, hopelijk raak ik hem hierdoor niet kwijt maar ik ben zo bang.. ik hoop ook dat de arts me gelijk kan helpen en ik niet nog niet wachten op hulp oid. Aangezien ik overal hoor dat psychologen etc zulke lange wachttijden hebben. @Dopemonster bedankt voor het aanbod je een pm te sturen, misschien doe ik dat nog wel :)
Klik om te vergroten...
Wat hierbij kan helpen is NA meetings gaan volgen en er met mede verslaafden over gaan praten en tips and tricks leren er gezond mee te copen.

Je hebt al die tijd je brein in de maling genomen met een substantie die oa jou dopamine gaf dus je zult en je brein moeten laten wennen om zichzelf weer te herstellen en je zult opnieuw moeten leren om geluk en blijdschap uit dingen te halen en opnieuw je brein leren dopamine aan te maken bij dingen die je leuk vind.

Dit komt wss wat warrig en onduidelijk over daarom raad ik je een (ambulante) behandeling aan samen met NA meetings.

Overigens hoop ik dat je man begripvol zal zijn en je hierin zal steunen, wees in iedergeval eerlijk tegenover hem en laat dit niet nog langer aan jou vreten en gooi het er uit. Ik weet zeker dat het voorral de angst is en dat je man je echt wel zult steunen 🙂😊
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goede eerste stap, en ik sluit me aan bij wat er al is aanbevolen. Het is ook nog belangrijk dat je jouw verslaving niet meer geheim houdt. Je hoeft het niet van de daken te schreeuwen maar je kunt bijv wel met jouw bedrijfsarts overleggen of je jouw herstel en werk de eerste tijd op een voor jou goede manier kunt combineren. Of dat een detox, klinische opname of ambulante behandeling wordt dat wordt nog wel duidelijk maar heeft gevolgen voor je werk. Je bent immers ziek en wilt graag beter worden. Uiteindelijk zul je nuchter ook beter je werk kunnen doen, maar tijdens het afbouwen misschien wel minder of helemaal niet. Enzovoorts… Houd daar een dialoog over gaande.

heel veel succes alvast.
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een goed bericht! Fijn.
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nou ik ben net naar de huisarts geweest. Heel fijn gesprek gehad en doorverwijzing naar verslavingszorg. Ze vond het heel goed dat ik ben gekomen en gaf aan dat het helaas veel vaker voorkomt dan je zou denken. En dat mijn hoeveelheid nog “meevalt”. Ik moet nu een kliniek kiezen en dan gaan we aan de slag! Mijn man reageerde ook heel positief. Hij wist al dat er wat speelde maar kon er zijn vinger niet op leggen. Hij is vooral opgelucht dat ie weet wat er aan de hand is en we gaan samen knokken tegen deze ellendige verslaving. Nu voel ik me vooral stom dat ik niet eerder hulp heb gezocht maar ben zoooo blij dat de eerste stap is gezet! Iedereen hier ook bedankt voor de reacties, dat heeft me zeker geholpen de stap te zetten :)
J
JG111Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat fijn, ook van je man! Succes!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is werkelijk uitstekend dat je man aan je zijde staat en je dus gezamenlijk de strijd aan kunt gaan tegen de verslaving!
Alle sterkte toegewenst!
Laat je nog weten hoe het met je gaat?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."