Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn beste vriendin...

Mijn beste vriendin...

73 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
wendela zei:
Marla, ga met haar naar een AA-meeting; er zijn er meerderde per dag door het hele land (ook in Miami).
Klik om te vergroten...

Tsja, ze drinkt momenteel niet meer... Als je het hele topic had gelezen, dan had je dat ook kunnen zien.

Maar toch bedankt voor je tip!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Even een update:

Ik ben blij dat ik geen punt achter de vriendschap heb gezet. In september is ze namelijk precies een jaar clean! :wave: Ik ben heel erg trots op haar en onze vriendschap is weer helemaal opgebloeid. Ben zo blij dat ik haar weer terug heb!
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#3
BADJASMAN zei:
Omdat sommige mensen niet met mate kunnen drinken..
Maar als je dat wel kunt, moet je dat zeker doen. :wave:
Klik om te vergroten...
je kan ook veel beter met je maten drinken :grin:
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Moet trouwens zeggen dat ik echt respect heb voor de manier waarop je met jullie vriendschap omgaat en haar steunt ten allen tijden..

Denk dat een hoop mensen al een punt achter de vriendschap gezet hadden...
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn beste vriendin is een alcoholist. Ze is gisteren 27 jaar geworden. Zo jong nog, maar ze behoort tot de 1% van de vrouwen die zoveel drinkt. Ze is een van de mooiste personen die ik ken. Zowel van binnen als van buiten. Ze wordt regelmatig op straat aangesproken door mensen van modellenbureaus, ze is intelligent en daarnaast heeft ze het allerliefste karakter wat je maar kunt voorstellen.
Ze is nu al vijf weken helemaal nuchter gebleven, ze zegt dat ze dit keer echt doorzet. Ik ben trots op haar, maar ik hou ook mijn hart weer vast. Dit is niet haar eerste poging, diep van binnen ben ik zo bang dat ze weer een terugval krijgt. Dit is wel de eerste keer dat ze zelf inziet hoe groot haar probleem werkelijk is, ze is vrijwillig in therapie gegaan.

We kennen elkaar nu bijna tien jaar, nog van de middelbare school. We gingen altijd heel veel uit samen, spookten van alles samen uit en experimenteerden veel met drugs. We dronken er ook stevig bij, maar in die tijden zag ik nog niet dat zij anders was met alchohol dan ik. Naarmate we ouder werden, begon het me steeds meer op te vallen dat haar drinkgedrag ongezond aan het worden was. Dat ze niet meer kon stoppen, dat haar gedrag negatief veranderde als ze onder invloed was. Het kwam met enige regelmaat voor dat ze zichzelf in de problemen bracht, vaak verdween ze ook voor een paar dagen spoorloos. Niemand die haar dan nog kon bereiken. Achteraf kwam ze altijd wel weer terecht. Totaal uitgeleefd, dagen achter elkaar wakker met de meest vreemde en ongure types. Mijn beste vriendin werd mijn zorgenkindje....

In Miami werd ik er weer even goed met mijn neus bovenop gedrukt (ze woont deels daar en deels hier in Amsterdam). Ze was altijd al van zichzelf behoorlijk dun, maar nu schrok ik echt van haar postuur. Zo breekbaar, zo kwetsbaar! In die twee weken dat ik daar was, viel het me op dat ze nauwelijks at. Het is algemeen bekend dat alcoholisten steeds minder voedsel kunnen verdragen en alleen nog maar drinken.
Bij het ontbijt om 10u 's morgens - dat wil zeggen: ik en Boris aten een stevig ontbijt - gingen de eerste cocktails van de dag er al weer vrolijk in bij haar. Dit terwijl we de nacht daarvoor nog uit waren geweest en ik er persoonlijk niet aan moest denken om met mijn kater weer aan de alcohol te gaan! Om 13u 's middags was ze alweer straal bezopen en dan verandert ze in een lallende, irritante dame. Tegenwoordig neem ik dan ook direct afstand van haar. Wel met veel pijn in mijn hart, maar als ze zo is, is ze gewoon heel onaangepast gezelschap. Uiteraard verdween ze ook weer voor de rest van de dag en de daarop volgende nacht/ochtend. Ondertussen namen wij de verantwoordelijkheid over de zorg van haar hondje. Wat was ik weer ongerust! De hele nacht werd ik opgeschrikt door dromen waarin haar iets overkwam. Dit is in de twee weken dat ik daar was meerdere keren voorgekomen.....

Momenteel brengt ze de zomer hier in Amsterdam door. Tot nu toe nuchter, ik hoop zo dat ze het dit keer redt! Drinken in haar gezelschap doe ik nu in iedergeval niet meer. Gelukkig gaat mij dit wel goed af, ik heb mijn drinkcarriere een jaar geleden een halt toegeroepen. Dit ging me makkelijker af dan ik dacht. Ik drink nu nog wel, maar met heel veel mate. Ik hoop dat ik nu met mijn goede voorbeeld iets voor haar kan betekenen. Ik ben zo bang dat ze weer terugvalt en dan weet ik even echt niet meer wat ik nog moet doen...
M
Man_in_the_BoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Blijf haar steunen in haar strijd. Alcohol blijft een van de hardnekkigste en een van de makkelijkste verslavingen om weer op terug te vallen. Je wordt er altijd en overal mee geconfronteerd. Sommige mensen hebben hier gewoon meer moeite mee dan anderen, doe je niks aan is genetisch bepaald maar wel zeer frustrerend.
Ik heb zelf ook een aantal jaren een probleem gehad met alcohol, ik noemde dit nooit een verslaving maar een gewoonte. Je probeert het voor jezelf toch altijd te relativeren. Ik ben ook op een gegeven moment gestopt met die belachelijke hoeveelheden naar binnen te gieten, nadat ik op een moment zover heen was dat ik ergens buiten op een grasveld waarvan ik totaal niet wist waar het was werd wakker gemaakt. Diegene dacht even dat ik dood was omdat ze 5 minuten had zitten schudden zonder enige reactie van mijn kant. Ik ben hier wel van geschrokken, het is voor mij een wake-up call geweest.
Maar je vriendin moet ook zeker oppassen voor haar gezondheid, zeker omdat je aangeeft dat ze ernstig vermagerd was. Alcohol maakt je lichaam echt kapot. Ik heb er zelfs na die paar jaar al leverschade aan overgehouden. Het is nog niet heel schokkend, ik bedoel ik kan er nog gewoon mee drinken, maar ik moet er wel degelijk rekening mee houden. Lijkt me verstandig dat je vriendin hier ook goed over nadenkt, en ik hoop dat ze het ook echt vol kan houden.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat erg om te horen Marla dat zo'n lieve en mooie meid een alcohol probleem heeft. Als je veel alcohol drinkt dan heb je op een begegeven moment inderdaad geen zin meer of de behoefte niet meer om te eten. De alcohol neemt zeg maar haar hongergevoel weg.

Weinig eten, betekend weinig vitamine binnen krijgen en als je daar dan nog behoorlijk bij drinkt dan bestaat de kans op hersenbeschadiging (korsakov). Goed dat ze nu al vijf weken droog staat, probeer haar te adviseren om 2x daags vitamine B complex te nemen. Dat is goed voor de hersenen, die vrees ik al een flinke dreun hebben gehad als ik je verhaal lees.

Het is heel goed dat je haar steunt, blijf dit ook doen. Alcoholisme is eigenlijk een ziekte, dus eigenlijk is ze helaas ziek in die zin. Dit zal iemand met een alcoholprobleem ontzettend waarderen. Heeft iemand het gevoel dat hij alleen op de wereld is of dat iedereen hem laat vallen, dan is de kans zeer aannemelijk dat iemand weer naar de fles grijpt (vergeet niet je eigen grenzen, die zijn namelijk altijd het allerbelangrijkste).

Ik vind het heel erg sociaal van je dat je niet drinkt in haar bij zijn. Zo zal voor haar de verleiding ook minder zijn om een glaasje alcohol te drinken, en kan er niet gezegd worden "marla drinken we nog een biertje / wijntje o.i.d.?" . Goed van je!

Veel mensen op jonge leeftijd (rond haar leeftijd) die drinken vaak teveel. Dit komt heel vaak door de studententijd. Degene die gestudeerd hebben binnen een studentenvereniging die weten vast wel wat ik bedoel. Maar dat wat je beste vriendin doet qua drinken is niet een uit de hand gelopen studentje, helaas klinkt dit als echt verslaafd. Zeker als het al jaren en jarenlang duurt.

Sterkte Marla, lijkt me namelijk erg k..t als je beste vriendin zo'n ernstig alcoholprobleem heeft.
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#8
Omdat sommige mensen niet met mate kunnen drinken..
Maar als je dat wel kunt, moet je dat zeker doen. :wave:
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn oom is ook een alcoholist,
hij is nu 50 en heeft alles verloren inclusief zijn vrouw etc..

Verder ken ik nog iemand die advocaat was en door zijn
drankprobleem niet meer kon werken. Hij ligt inmiddels
in een inrichting en heeft al meerdere zelfmoordpogingen
ondernomen. Niemand herkent hem meer, hij kan zelfs niet
meer normaal denken.. Ook hij is door zijn drankprobleem
zijn vrouw verloren..

Alcoholisten kunnen zichzelf helemaal kapot maken als ze niet
stoppen, jouw vriendin is zo te horen nog jong en mooi..
Het zou idd een ramp voor haar zijn om ook zo'n toekomst
tegemoet te gaan. Hopelijk ziet ze dit optijd in......

Heel veel sterkte met de situatie,
pas als je mensen zelf hebt zien kapot gaan aan alcohol
zal men beseffen wat voor destructief gif dit middel is.

Vaak willen mensen dit niet inzien omdat ze toch al jaren
drinken, maar het is nooit telaat, want alcohol zal altijd
meer kapot maken en er is maar 1 weg terug..

Drink niet, ook niet met mate, drink gewoon NIET.
b
buzzriderLid
01-01-2024, 00:00
#10
BADJASMAN zei:
Drink niet, ook niet met mate, drink gewoon NIET.
Klik om te vergroten...
dat is wel een overdreven uitspraak vind ik, zeker op een drugsforum. er zijn miljarden mensen die maar af en toe eens een glaasje drinken en geen problemen hebben, waarom zou je dan helemaal niet moeten drinken?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
buzzrider zei:
BADJASMAN zei:
Drink niet, ook niet met mate, drink gewoon NIET.
Klik om te vergroten...
dat is wel een overdreven uitspraak vind ik, zeker op een drugsforum. er zijn miljarden mensen die maar af en toe eens een glaasje drinken en geen problemen hebben, waarom zou je dan helemaal niet moeten drinken?
Klik om te vergroten...

Iemand die alcoholverslaafd is kan in zijn onderbewuste zijn grens niet aangeven. Hij zal denken "die krat moet op, die fles moet leeg, ik blijf in deze disco aan de bar hangen tot sluitingstijd" . Sociaal drinken is er voor die mensen helaas niet meer bij. Het wordt vaak wel gezegd van wel, maar ik ken genoeg mensen via mijn werk die dat ook dachten en nu nog verder in de problemen zijn gekomen. Helaas!

Maar als je geen alcoholprobleem hebt is het natuurlijk geen punt om sociaal te drinken.
Dan is het inderdaad "geniet en drink met mate" . En die mensen lukt dat ook gewoon wel. Die kunnen bv een halve krat bier laten staan, om die vervolgens zes weken later weer op te drinken bij de volgende verjaardag
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik zou heel veel kunnen zeggen, maar het gros is al gezegd, voornamelijk door Flameon.

Ik wil jou Marla, en je vriendin, dan vooral nog even ontzettend veel sterkte toewensen en hopelijk zal ze niet terugvallen, I'll keep my fingers crossed.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dank voor jullie support en medeleven! Ik wilde het even kwijt hier en het is fijn om te lezen dat er mensen zijn die zich in mijn verhaal kunnen inleven! :hearteyes:
X
XtCliffixLid
01-01-2024, 00:00
#14
De mensen om haar heen zijn de belangrijkste redenen om niet te drinken, goed gezelschap en veel steun en ze zal het overwinnen. Veel succes :wink:
D
DreamWeaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zei iemand daar ayahuasca healing sessie? :hearteyes: :wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoe gaat het inmiddels met haar Marla?
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Flameon zei:
Hoe gaat het inmiddels met haar Marla?
Klik om te vergroten...

De laatste tijd heeft ze wel weer een paar terugvallen gehad, maar niet in die zin dat ze gelijk voor een paar nachten was verdwenen gelukkig. Ik snap ook wel hoe ontzettend moeilijk het voor haar is om helemaal niks meer te drinken, want overal in onze maatschappij is alcohol.....
Ik zag haar donderdagnacht en toen had ze ook wel wat glaasjes op, maar daarna ging ze keurig over op de cola en op tijd tegelijk met de rest weer naar huis. Als ze dit zo vol blijft houden, vind ik dat ze goed bezig is. Toch, mijn ongerustheid blijft nog wel....
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ze maken zich wel eens ongerust, echter de laatste tijd is mijn speedgebruik zeeeeer verminderd! Verder kun je ook in mijn topicstart lezen, hoe mijn vriendin zich gedraagt onder invloed van alcohol en in wat voor situaties ze zichzelf brengt.... Als ik onder invloed ben van speed verdwijn ik niet voor een aantal dagen en werk ik mezelf niet in de nesten, nooit gebeurd ook!

Je kent ons en onze situaties helemaal niet persoonlijk, dus je kan ook niet voor mij als "speedverslaafde" gaan oordelen! Ga er maar vanuit dat haar alcoholverslaving nog een paar gradaties verder gaat dan mijn speedgebruik. Waarom zou ik me daar niet ongerust over maken? Dat ik zelf speed gebruik, betekent toch niet dat ik geen ongerustheid mag voelen over mijn vriendin? Ik weet dat speed niet zo goed voor me is, daarom doe ik het nu al veeeeel minder. Daarnaast zijn mijn menselijke gevoelens ook niet verdwenen door mijn eigen gebruik, dus laat mij gewoon lekker ongerust zijn over mijn vriendin ja!
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#19
Das balen Marla, kan me goed voorstellen dat je je ongerust maakt.
Waarom vlucht ze dan eigenlijk? Gaat ze dan bij iemand slapen, of ze echt helemaal spoorloos?
Sterkte
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#20
Flameon zei:
Das balen Marla, kan me goed voorstellen dat je je ongerust maakt.
Waarom vlucht ze dan eigenlijk? Gaat ze dan bij iemand slapen, of ze echt helemaal spoorloos?
Sterkte
Klik om te vergroten...

Ze vlucht niet echt, ze wil gewoon nonstop door blijven drinken, ze blijft wakker, of slaapt soms bij (ongure) mensen....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."