Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd of gebrek aan zelfbeheersing?

Verslaafd of gebrek aan zelfbeheersing?

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jouw verslaving is niet jouw schuld maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om van de drugs af te komen. Ga in behandeling. Gezien het feit dat je op een werkdag aan de RCs zit zou ik zeggen ga naar de kliniek.
R
RcexplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vraag me oprecht af hoe ik het weer voor elkaar heb gekregen. Even mijn verhaaltje nog een keer in het kort; ik ben 33, niet ongezond maar zeker geen sporter, rook sinds mijn 17de wiet en heb vroeger wel eens (2x in mijn vroegere leven) een pilletje geprobeerd. Het laatste jaar is het echter nogal uit de hand gelopen.

Ik gebruik dagelijks wiet. Daarnaast gebruikten mijn partner en ik incidenteel 3MMC tot dat verboden werd. Sindsdien ben ik aan het proberen geslagen met NEP, 3CMC, 4FMA, 6APB en XTC/MDMA. Behalve onze vakantie gebruik ik vrijwel elke week een of twee keer. Dat kan niet gezond zijn. Ik wordt vergeetachtig, heb moeite met motivatie en productiviteit, en ben vaak moe maar slaap zelden een volle nacht door. Daarbij merk ik de laatste tijd dat ik steeds meer depressieve gedachten krijg, waardoor de drang om te gebruiken groter wordt. Door te gebruiken werk ik het depressieve gevoel weer in de hand, enzovoorts enzovoorts.....

Ik wordt regelmatig kwaad op mezelf, met mijn gedrag zet ik mijn relatie en inkomen (eigen zaak) op het spel, en ondanks dat ik ook nu weer heel hard roep "dat is meer waard dan drugs" typ ik dit relaas met een 6APB achter de kiezen op een dinsdagmiddag.... Teleurstellend. Is dit herkenbaar? Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik heb mijn partner beterschap beloofd om vervolgens weer gruwelijk de mist in te gaan, het vertrouwen heeft inmiddels een historisch dieptepunt bereikt. Desondanks lijkt discipline/zelfbeheersing compleet abstinent. Mijn rationele ik vindt dat ik stom bezig ben (lost niets op), en mijn emotionele ik vindt dat ik een debiel ben (relatie weg voor een pilletje, doe ff normaal). Ik hoop hier wat tips te krijgen want zelf kom ik er niet meer uit.
R
RcexplorerLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Jouw verslaving is niet jouw schuld maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om van de drugs af te komen. Ga in behandeling. Gezien het feit dat je op een werkdag aan de RCs zit zou ik zeggen ga naar de kliniek.
Klik om te vergroten...
Dat is nou net het enige wat echt niet kan, dan zou ik mijn zaak tijdelijk moeten sluiten waardoor mijn inkomen wegvalt. Neemt trouwens niet weg dat je reactie wel meteen bevestigd waar ik al bang voor was (zeker na herhaaldelijk negeren van de 3 maanden regel), het probleem zit diep.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja kerel maar als je doorgebruikt gaat je zaak en nog veel meer naar de klote. Maargoed, ambulante behandeling kan ook, bij Trubendorffer en consorten. Kijk eerst even of je de ziektewet bij het UWV in kan ofzo, dat geeft misschien ruimte voor een klinische opname.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet maar al te goed hoe het is. Heb ook geen rem als ik begin te gebruiken. 6apb is al een tijd mijn ding. Teveel en te vaak doe ik dat dus ik ben hulp gaan zoeken en ik ga in therapie/verslavingstraject om er wat aan te doen. Klachten die ik heb is vooral erg vermoeid zijn en ik heb lang duizeligheid na gebruik. 2 weken ongeveer.
Ik hoop dat jij er ook grip op kan krijgen via hulp.

Het ga je goed.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Om even op de titel van je topic antwoord te geven, dit heeft niets te maken met zelfbeheersing. Je bent niet zwak, het is niet dat je geen ruggengraat hebt, je bent de controle kwijt en ziek.

Zoals @dupont al zei, je verslaving is niet jouw schuld, maar jouw herstel is wel je verantwoordelijkheid.

Hoe het werkt met je inkomen durf ik niet veel over te zeggen. Heb je misschien een soort verzekering, of een broodfonds voor ondernemers?
Anders inderdaad bij uwv checken wat er mogelijk is. Als jij er niet bent kan je ook de zaak niet draaiende houden. Dus jouw gezondheid zou de eerste prio moeten hebben, de rest hangt daaraan vast. Dat is misschien lastig, maar helaas wel hoe het werkt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rcexplorer zei:
Het is helaas zo dat je in nederland als zelfstandige het ook zelfstandig op mag lossen, oftewel uwv kent me niet meer. Ik kan hooguit mijn verzekering erop aanspreken, dan zijn de eerste 8 weken voor mezelf en daarna een x periode voor de verzekeraar om te betalen.
Klik om te vergroten...
Dat is balen :( Een klinische opname duurt meestal een week of 7-8 maar daarna volgt nog een nazorgtraject. Als je die 8 weken kunt overbruggen is het wel de beste optie. Ik denk dat het wijs is als je even bij je huisarts langsgaat om de opties door te spreken. Misschien weten zij ergens een behandeling van 2 dagen in de week ofzo, dat je er nog 3 dagen naast kunt werken. Niet echt ideaal maar beter dan 1 uur in de week ambulant. Ik weet zelf een goede dagbehandeling te zitten in het oosten van het land. Als dat voor jou wat is PM voor de details.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is er een reden aan te wijzen dat je van iemand die heel sporadisch een paar keer gebruikte (los van het wietgebruik), ging naar iemand die eigenlijk doorgeslagen is in stimulanten gebruik?
R
RcexplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Ja kerel maar als je doorgebruikt gaat je zaak en nog veel meer naar de klote. Maargoed, ambulante behandeling kan ook, bij Trubendorffer en consorten. Kijk even of je de ziektewet bij het UWV in kan ofzo, dat geeft misschien ruimte voor een klinische opname.
Klik om te vergroten...
LucidLucy zei:
Hoe het werkt met je inkomen durf ik niet veel over te zeggen. Heb je misschien een soort verzekering, of een broodfonds voor ondernemers?
Anders inderdaad bij uwv checken wat er mogelijk is. Als jij er niet bent kan je ook de zaak niet draaiende houden.
Klik om te vergroten...
Het is helaas zo dat je in nederland als zelfstandige het ook zelfstandig op mag lossen, oftewel uwv kent me niet meer. Ik kan hooguit mijn verzekering erop aanspreken, dan zijn de eerste 8 weken voor mezelf en daarna een x periode voor de verzekeraar om te betalen.
R
RcexplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Is er een reden aan te wijzen dat je van iemand die heel sporadisch een paar keer gebruikte (los van het wietgebruik), ging naar iemand die eigenlijk doorgeslagen is in stimulanten gebruik?
Klik om te vergroten...
Het leven hing aan elkaar van moeten, het vrijblijvende was er vanaf. De drugs "hielpen" mij ontsnappen aan die realiteit, maar dat is natuurlijk geen excuus
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rcexplorer zei:
Het leven hing aan elkaar van moeten, het vrijblijvende was er vanaf. De drugs "hielpen" mij ontsnappen aan die realiteit, maar dat is natuurlijk geen excuus
Klik om te vergroten...
Begrijp ik op zich wel. Dat je je even zorgeloos voelt. Ik heb niet ervaring met al die stims die je noemt, maar wel met 6-apb en mdma en die geven je even die ademruimte.

Maar je weet zelf ook dat in ieder geval deze 2 op je serotonine werken en je die niet met deze regelmaat kunt gebruiken? Qua schadelijkheid en ook qua effect dat het zal hebben. Je serotonine receptoren hebben na gebruik tijd nodig om te herstellen en je serotonine voorraad moet weer aangevuld worden. Excuses als ik nu iets zeg wat je al weet.

Ik denk dat @dupont hier wel met goede adviezen komt.
W
WAZALid
01-01-2024, 00:00
#12
Begin eens met 1-2x per dag 20-30 min wandelen
R
RcexplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Begrijp ik op zich wel. Dat je je even zorgeloos voelt. Ik heb niet ervaring met al die stims die je noemt, maar wel met 6-apb en mdma en die geven je even die ademruimte.

Maar je weet zelf ook dat in ieder geval deze 2 op je serotonine werken en je die niet met deze regelmaat kunt gebruiken? Qua schadelijkheid en ook qua effect dat het zal hebben. Je serotonine receptoren hebben na gebruik tijd nodig om te herstellen en je serotonine voorraad moet weer aangevuld worden. Excuses als ik nu iets zeg wat je al weet.

Ik denk dat @dupont hier wel met goede adviezen komt.
Klik om te vergroten...
Excuses zijn nergens voor nodig, liever dubbele info dan achteraf iets gemist hebben 🙂 maar ik wist het wel al, en nog heb ik de 3 maanden regel genegeerd. Nog zo'n verstandige keuze
n
nielsjoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rcexplorer zei:
Ik vraag me oprecht af hoe ik het weer voor elkaar heb gekregen. Even mijn verhaaltje nog een keer in het kort; ik ben 33, niet ongezond maar zeker geen sporter, rook sinds mijn 17de wiet en heb vroeger wel eens (2x in mijn vroegere leven) een pilletje geprobeerd. Het laatste jaar is het echter nogal uit de hand gelopen.

Ik gebruik dagelijks wiet. Daarnaast gebruikten mijn partner en ik incidenteel 3MMC tot dat verboden werd. Sindsdien ben ik aan het proberen geslagen met NEP, 3CMC, 4FMA, 6APB en XTC/MDMA. Behalve onze vakantie gebruik ik vrijwel elke week een of twee keer. Dat kan niet gezond zijn. Ik wordt vergeetachtig, heb moeite met motivatie en productiviteit, en ben vaak moe maar slaap zelden een volle nacht door. Daarbij merk ik de laatste tijd dat ik steeds meer depressieve gedachten krijg, waardoor de drang om te gebruiken groter wordt. Door te gebruiken werk ik het depressieve gevoel weer in de hand, enzovoorts enzovoorts.....

Ik wordt regelmatig kwaad op mezelf, met mijn gedrag zet ik mijn relatie en inkomen (eigen zaak) op het spel, en ondanks dat ik ook nu weer heel hard roep "dat is meer waard dan drugs" typ ik dit relaas met een 6APB achter de kiezen op een dinsdagmiddag.... Teleurstellend. Is dit herkenbaar? Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik heb mijn partner beterschap beloofd om vervolgens weer gruwelijk de mist in te gaan, het vertrouwen heeft inmiddels een historisch dieptepunt bereikt. Desondanks lijkt discipline/zelfbeheersing compleet abstinent. Mijn rationele ik vindt dat ik stom bezig ben (lost niets op), en mijn emotionele ik vindt dat ik een debiel ben (relatie weg voor een pilletje, doe ff normaal). Ik hoop hier wat tips te krijgen want zelf kom ik er niet meer uit.
Klik om te vergroten...
Dit is het fuik waar je door drugs in terecht komt. Je gaat oprecht geloven dat drugs je iets bieden wat je niet uit jezelf kan halen. Zolang je drugs vele positieve eigenschappen blijft toeschrijven blijf je craven, en zolang je craved zit je in de fuik.
Als je serieus anders wil, begin met een uitgebreide lijst van alles waar je dankzij drugs last van hebt, je noemt in deze post al heel wat. Laat die lijst een paar dagen liggen en kijk er dan (nuchter!) naar, let goed op hoe het voelt om te lezen dat jij het bent die daar allemaal last van heeft. Realiseer je dat je die klachten hebt OMDAT je gebruikt hebt, niet omdat je op dit moment niet high genoeg bent. Dit is wat die drugs je uiteindelijk brengen. Je moet het zien als een gifbal met een suikerlaagje. Jij laat je iedere keer verleiden door het suikerlaagje, maar je weet donders goed dat de suiker het gif eigenlijk niet waard is.
Als je stopt met wiet na langdurig gebruik is de kans groot dat je de eerste weken NIET slaapt. Neem melatonine, 2 mg tabletten, elke avond een tablet meer tot je slaapt. Ga hier hooguit een week, misschien 2 weken mee door, anders kan je daar weer een slaapprobleem door krijgen. Probeer CBD olie. Dat is niet psychoactief en dempt het ongemak de eerste weken. Neem zoveel als nodig, het is niet giftig. En die research chems: ben je nou eigenlijk suïcidaal of zo? Is het antwoord ja: zoek meteen hulp. Maar je klinkt niet zo. Dus stop met dat rare gedrag, meteen. Niet zoveel zelfmedelijden vriend, je kan er met 100 hulpverleners over praten maar de enige goede plek voor die fuckshit is de chemobox.
Wat je verder kan helpen is yoga nidra, de Wim Hof methode, en ik zou een goede psycholoog zoeken om je shit op orde te krijgen. Je hebt gvd een vriendin, een eigen zaak: genoeg om voor te vechten!
Dit kán allemaal op eigen kracht, maar ik raad je sterk aan om hulp te zoeken. Begin bij je huisarts, en wees eerlijk tegen jezelf en hulpverleners.
Onderschat je problemen niet, doe je hier niks aan is de kans groot dat je over 10 jaar eenzaam en alleen in een flatje zit, zonder werk en in de schuldsanering.
A
AlwaysTryingLid
01-01-2024, 00:00
#15
nielsjo zei:
Dit is het fuik waar je door drugs in terecht komt. Je gaat oprecht geloven dat drugs je iets bieden wat je niet uit jezelf kan halen. Zolang je drugs vele positieve eigenschappen blijft toeschrijven blijf je craven, en zolang je craved zit je in de fuik.
Als je serieus anders wil, begin met een uitgebreide lijst van alles waar je dankzij drugs last van hebt, je noemt in deze post al heel wat. Laat die lijst een paar dagen liggen en kijk er dan (nuchter!) naar, let goed op hoe het voelt om te lezen dat jij het bent die daar allemaal last van heeft. Realiseer je dat je die klachten hebt OMDAT je gebruikt hebt, niet omdat je op dit moment niet high genoeg bent. Dit is wat die drugs je uiteindelijk brengen. Je moet het zien als een gifbal met een suikerlaagje. Jij laat je iedere keer verleiden door het suikerlaagje, maar je weet donders goed dat de suiker het gif eigenlijk niet waard is.
Als je stopt met wiet na langdurig gebruik is de kans groot dat je de eerste weken NIET slaapt. Neem melatonine, 2 mg tabletten, elke avond een tablet meer tot je slaapt. Ga hier hooguit een week, misschien 2 weken mee door, anders kan je daar weer een slaapprobleem door krijgen. Probeer CBD olie. Dat is niet psychoactief en dempt het ongemak de eerste weken. Neem zoveel als nodig, het is niet giftig. En die research chems: ben je nou eigenlijk suïcidaal of zo? Is het antwoord ja: zoek meteen hulp. Maar je klinkt niet zo. Dus stop met dat rare gedrag, meteen. Niet zoveel zelfmedelijden vriend, je kan er met 100 hulpverleners over praten maar de enige goede plek voor die fuckshit is de chemobox.
Wat je verder kan helpen is yoga nidra, de Wim Hof methode, en ik zou een goede psycholoog zoeken om je shit op orde te krijgen. Je hebt gvd een vriendin, een eigen zaak: genoeg om voor te vechten!
Dit kán allemaal op eigen kracht, maar ik raad je sterk aan om hulp te zoeken. Begin bij je huisarts, en wees eerlijk tegen jezelf en hulpverleners.
Onderschat je problemen niet, doe je hier niks aan is de kans groot dat je over 10 jaar eenzaam en alleen in een flatje zit, zonder werk en in de schuldsanering.
Klik om te vergroten...
Beste Nielsjo,

Je schrijft goede info. Ik heb alleen nu net twee van je teksten gelezen. Maar als je je antwoorden wat meer opbreekt met alinea's, dan zijn je teksten absoluut fijner om te lezen. 🙂
Hopelijk wil je iets doen met m'n tip, het zou jammer zijn als mensen een tekst niet lezen, omdat ie op deze manier erg lang is. 🙂


Voor rcexplorer,

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je je echt kunt gaan richten op wat je WEL wil. Zoals je relatie behouden, je mooie zaak niet kwijtraken, je gezondheid niet verder op het spel zetten en weer vertrouwen in alles hebben, vooral in jezelf. 🙂

Schrijf dat op... Wat wil je wel.
En elke keer als je wat wil gebruiken, lees je wat je wel wil. Dus schrijf in positieve zin.
Je hebt een zaak op kunnen bouwen. Dat is hard werken, dus discipline heb je in je. Je mag het alleen nu hervinden en weer voor een ander doel inzetten.
Zoek het, vind het en houdt het vast. 🙂
Samen met je vriendin, je wilskracht (die zit er ook) en proffesionele hulp.

Heel veel liefde in je leven toegewenst, want dat is een hele sterke drijfveer! 🙂

🍀🍀🍀
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als ik het zo lees, dan is het recreatieve er af. Geloof me, het gaat steeds kutter worden. Je hebt stims nodig om motivatie op te brengen voor dingen. Op een gegeven moment helpt dat niet meer. En als je het niet neemt dan voel je je ook kut. En een sero slurper nemen zoals 6ABP helpt ook niet echt.
Mijn advies: Stop 3 maanden. Je zult merken dat je op een gegeven moment weer lol gaat krijgen in dingen, zonder drugs te gebruiken. Ga in die 3 maanden andere dingen doen. Bijvoorbeeld sporten, elke dag een uur wandelen. Die kleine invullingen kunnen wonderen doen.
Neem na die 3 maanden alleen nog 1 keer in de 3 maand wat XTC/MDMA. Je zult zien dat je nu veel meer lol hebt.
Ik raad je aan om het boek Multigroove te lezen. Daardoor realiseer ik me dat af en toe XTC/MDMA nemen leuk is. Maar dat je met de meeste andere zooi(op psychedelica na) vaak de mist in gaat. Dat is mijn eigen ervaring ook.
F
Foxy MethoxyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rcexplorer zei:
Dat is nou net het enige wat echt niet kan, dan zou ik mijn zaak tijdelijk moeten sluiten waardoor mijn inkomen wegvalt. Neemt trouwens niet weg dat je reactie wel meteen bevestigd waar ik al bang voor was (zeker na herhaaldelijk negeren van de 3 maanden regel), het probleem zit diep.
Klik om te vergroten...
Je bekijkt korte termijn versus lange termijn.
Als je nu korte termijn de ‘pijn’ pakt heb je daar lange termijn profijt van. Als je dat niet doet dan ga je lange termijn pijn hebben.. Nu is er nog tegenop te boksen, dat wordt steeds lastiger.

Wellicht kunnen jullie bijvoorbeeld samen 3 weken op vakantie naar het buitenland gaan, als daar geld voor is? Dan kun je niets meenemen, en dan moet je daar ook niets kunnen/moeten kopen.. Als je die 3 weken door bent dan is doorzetten wellicht makkelijk(er).

Succes 🍀
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het gaat alleen nog maar erger worden. Vooral met die serotonine slurpers. De katers gaan steeds heftiger worden en langer duren. Binnen hele korte termijn ga je zonder drugs in je lijf geen werk meer kunnen uitvoeren en heel snel daaropvolgend ook met drugs niet meer.

Je hebt een relatie en een eigen zaak zeg je, twee zeer waardevolle dingen in het leven die je op het spel zet nu. Dingen die je gaat kwijtraken als je zo doorgaat, ik praat uit ervaring. Dat gun ik niemand! Bespaar jezelf de ellende alsjeblieft.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rcexplorer zei:
Ik vraag me oprecht af hoe ik het weer voor elkaar heb gekregen. Even mijn verhaaltje nog een keer in het kort; ik ben 33, niet ongezond maar zeker geen sporter, rook sinds mijn 17de wiet en heb vroeger wel eens (2x in mijn vroegere leven) een pilletje geprobeerd. Het laatste jaar is het echter nogal uit de hand gelopen.

Ik gebruik dagelijks wiet. Daarnaast gebruikten mijn partner en ik incidenteel 3MMC tot dat verboden werd. Sindsdien ben ik aan het proberen geslagen met NEP, 3CMC, 4FMA, 6APB en XTC/MDMA. Behalve onze vakantie gebruik ik vrijwel elke week een of twee keer. Dat kan niet gezond zijn. Ik wordt vergeetachtig, heb moeite met motivatie en productiviteit, en ben vaak moe maar slaap zelden een volle nacht door. Daarbij merk ik de laatste tijd dat ik steeds meer depressieve gedachten krijg, waardoor de drang om te gebruiken groter wordt. Door te gebruiken werk ik het depressieve gevoel weer in de hand, enzovoorts enzovoorts.....

Ik wordt regelmatig kwaad op mezelf, met mijn gedrag zet ik mijn relatie en inkomen (eigen zaak) op het spel, en ondanks dat ik ook nu weer heel hard roep "dat is meer waard dan drugs" typ ik dit relaas met een 6APB achter de kiezen op een dinsdagmiddag.... Teleurstellend. Is dit herkenbaar? Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik heb mijn partner beterschap beloofd om vervolgens weer gruwelijk de mist in te gaan, het vertrouwen heeft inmiddels een historisch dieptepunt bereikt. Desondanks lijkt discipline/zelfbeheersing compleet abstinent. Mijn rationele ik vindt dat ik stom bezig ben (lost niets op), en mijn emotionele ik vindt dat ik een debiel ben (relatie weg voor een pilletje, doe ff normaal). Ik hoop hier wat tips te krijgen want zelf kom ik er niet meer uit.
Klik om te vergroten...
Ik vraag me af hoe het nu met je gaat? Is het je gelukt om hulp te krijgen?
Ik weet precies hoe je je (hebt) gevoeld. Ik ben twee keer opgenomen geweest in een kliniek. de eerste keer voor drie weken detox, en daarna nog voor acht weken. Dat was verschrikkelijk met een gezin en baan en ik die niemand iets wou vertellen. Maar het was voor toen wel de juiste oplossing. maar weet dat er zoveel mensen als jou zijn. Ik ben zo’n beetje alle mensen uit elke laag van de samenleving tegen gekomen daar. Je hoeft je niet te schamen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."