Ik kom zelden op meetings waar meer dan 25 man zijn. Veel meetings met 12-15 personen. Ik kan me voorstellen dat zo'n grote groep intimiderend is.
Dat er bij het sharen niet op elkaar gereageerd wordt, wordt bij vrijwel elke groep gehandhaafd.
Dit is om te voorkomen dat er geen ongevraagd advies komt (of erger nog, discussie). Immers, het enige wat we kunnen doen, is delen wat onze eigen ervaring is. Wat voor ons wèl of niet gewerkt heeft.
Je mag uiteraard wel een hulpvraag in de groep gooien. En dan kunnen mensen daar, vanuit hun eigen ervaring, iets over zeggen.
Buiten de meetings om kan je in contact staan met fellows. En daar kan je natuurlijk wel feedback krijgen op wat je deelt of waar je tegenaan loopt. NA draait niet om de meetings alleen. Het is vaak alleen het startpunt en een stukje onderhoud.
Ik heb hier in de buurt ook groepen waar ik me helemaal niet zo verbonden voel. Vaak is het ook even rondkijken wat wel of niet fijn is. Er zijn verschillende programmas, maar ook binnen die programmas zijn verschillen tussen de groepen.
Maar uiteindelijk draait het overal om de stappen. Die stappen die
@dupont al gedeeld heeft. Die zijn een constructieve manier om aan jezelf te werken en continu te groeien.
En als je dan vraagt, wat is het nut? Dan zou ik zeggen: om je kwaliteit van leven te verbeteren.