Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs het de verslaving die spreekt? Of staat liegen er los van..

Is het de verslaving die spreekt? Of staat liegen er los van..

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
B
BigcitygirlLid
01-01-2024, 00:00
#1
Even kort en bondig:

Ik heb een vriendin met wie ik onwijs gek ben.

Voor ze echt bij ons bekend werd hoorden we al wat verhalen over liegen en verhalen verdraaien. Maar goed, roddelpraat. Doen we niks op uit.

Maar nu hoor ik van alle kanten dat er drugs verdwijnt als zij er ie. Leugens over andere dingen, waardoor er weer trammelant ontstaat. Zij wonen helemaal onderin Nederland en ik in het westen dus ik zie haar gewoon te weinig om het met eigen ogen te kunnen zien. Maar haar vrienden die wel dichtbij wonen zijn er ook kapot van en weten het ook niet meer.

Mijn idee is dat dit gevoed wordt door de (stiekeme) verslaving. Maar hoe kan ik hier mee omgaan? Ik wil met haar in gesprek maar ben bang dat ze volledig blokkeert wanneer ik überhaupt het woord verslaving noem. Ik wil niet geloven dat het liegen en bedriegen vanuit haarzelf komt.. maar misschien ben ik naïef.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Hoe hebben jullie dit aangepakt en wat is er toen uiteindelijk gebeurd?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Sblack zei:
. Ik wil niet geloven dat het liegen en bedriegen vanuit haarzelf komt..
Klik om te vergroten...
Wie is dan diegene die liegt en bedriegd?

Gedrag kan meerdere oorzaken hebben. Waar we zelf verantwoordelijk voor zijn.

Praat met haar dat je je zorgen maakt ? Maar dat je graag haar verhaal wilt horen. Enof je iets voor haar kan doen ofzo?
En dan is het weer aan haar wat ze wel of niet deelt.

En ik zou niet te snel conclusies trekken voor je eigenlijk nog niks weer.
Misschien heb je gelijk, misschien ookwel niet.
Want waarop baseer jij je "ideeën" ? Op verhalen van de andere of je eigen ervaringen met haar?

Ben zelf eerlijk en bewaak je eigen grenzen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sblack zei:
Ik wil met haar in gesprek maar ben bang dat ze volledig blokkeert wanneer ik überhaupt het woord verslaving noem.
Klik om te vergroten...
Waarom zou je het woord verslaving noemen? Je hebt nog geen idee wat er aan de hand is. Het gerucht is dat ze drugs zou stelen, maar daar weet je het fijne niet van. Waarom geloof je de geruchten als je onwijs gek met haar bent?

Ze verdient het voordeel van de twijfel denk ik. Het kan ook een zwarte schaap kwestie zijn gevoed door drugs paranoia (ik noem maar wat hè, heb geen idee natuurlijk). Als je te snel klaar staat met je conclusies zul je haar alleen maar tegen de borst stuiten.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hm. Ik lees eigenlijk alleen een verhaal uit 3e hand, geruchten, roddels, hoe je het ook wilt noemen.

Ikzelf loog tijdens mijn actieve verslaving alles omtrent gebruik sowieso aan elkaar, maar ik was mijn hele leven al fan van de makkelijke weg - even een leugentje en ik was ergens van af. Dus het zat er altijd al in maar verslaving versterkte het nog een keer. En je had het me 1000 keer kunnen vragen, ik had in alle toonaarden ontkend totdat ik echt klem kwam te zitten. Het was nog al een opgaaf om bij te houden tegen wie ik wat had gezegd namelijk, dus een heel enkele keer viel ik wel door de mand. Niet dat ik de verantwoordelijkheid nam ofzo, nee joh. Ik schoof het altijd af op iets buiten mijzelf. Dat hele lieg-circus hoeft gelukkig niet meer, en dat geeft veel rust.

Dus of je verder komt met een stevig gesprek? Ik ben bang van niet, maar pas vooral op met wat je voor waar aanneemt en benoemt als je het gesprek toch aan gaat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zou haar gewoon aanspreken met signalen die je hebt gehoord en vragen hoe zij denkt dat het zit. Wel even oppassen met onthullen van wie je die signalen hebt ontvangen, want dat kan weer ruzies ontketenen. Kort gezegd: doe niet aan jij-bakken, vingerwijzen of andersoortige beschuldigingen, maar probeer een open sfeer te creëren waarin jij kan delen wat je hebt gehoord en zij kan delen wat zij denkt. Zonder al te veel te vervallen in wie wat fout heeft gedaan en wanneer.

Je kan de signalen even noteren als red flag, maar verder haar het voordeel van de twijfel geven. Je weet niet wat er aan de hand is en al was er wat aan de hand, misschien verdient ze wel een tweede kans.

Wel zijn er mensen die last hebben van persoonlijkheidsstoornissen. Sommige van die stoornissen gaan gepaard met liegen en stelen. Als daarvan sprake is, dan heb je nu een early warning gehad.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Voor mij is dit bij uitstek de manier hoe mensen door de mand vallen:
dupont zei:
Niet dat ik de verantwoordelijkheid nam ofzo, nee joh. Ik schoof het altijd af op iets buiten mijzelf
Klik om te vergroten...

Betrouwbare personen zijn aanspreekbaar op hun gedrag, reflecteren op zichzelf, kunnen zich in anderen verplaatsen, en zijn vanuit zulke gedachtegangen ook bereid om te zeggen 'ja, weetje, dat heb ik niet goed gedaan' en 'ik snap dat die persoon zoiets zou zeggen'.

Een goede strategie kan dus ook zijn om te luisteren naar wat mensen NIET zeggen. Vaak vertelt dat meer over een persoon dan de dingen die ze wel zeggen (want dat is meestal het beeld van zichzelf wat ze graag willen presenteren).
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pas op met verhalen van anderen. Die hoeven helemaal niet waar te zijn. Iets aannemen van anderen wat best wel serieus is, kan helemaal verkeerd uitpakken en een enorme schade aanrichten.

Take care!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze kan ook dwangmatige handelingen hebben die met stelen te maken hebben. Dat komt bij bepaalde psychische aandoeningen voor. Doen ze bewust of onbewust. Kan ook verslaving zijn, daar zal ik van uitgaan aangezien ze drugs steelt.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."