Hij staat alleen nu wel in het algemeen negatief tegenover drugsgebruik en reageert paniekerig en humeurig als ik aangeef dat ik iets zou willen nemen. Hoe zou ik daarmee om kunnen gaan? Ik vind namelijk dat zijn verhouding met drugs niets zegt over drugs in het algemeen of mijn verhouding. Daarnaast wil ik wel uitstralen dat ik hem steun in zijn keuze niet meer te gebruiken. Ik zal daar nooit een ding van maken.
Ik probeer een leuke avond te hebben, maar merk dat het mij wel beinvloed, die voor mij uit het niets komende humeurtjes. Dan ga je van een leuke setting binnen een minuut ineens naar een totaal niet leuke setting waarin hij ineens klaar is met het feest. Die omslag is voor mij onprettig en niet goed. Voor hem bouwen die emoties zich misschien op voordat hij er klaar mee is, maar als hij niet benoemd dat hij cravings heeft of het lastig heeft komen die humeuren voor mij uit de lucht vallen.
Je laat je beïnvloeden. Je kan even bij jezelf voelen heb ik het leuk en naar mijn zin ?? Ja dan jippie heb het dan gewoon leuk
Waarom voel ik me dan ongemakkelijk? Omdat ik iets op mijzelf aan het betrekken ben wat niet van mij is ( jou vriend zijn emoties)
En hij wil geen drugs gebruiken en heeft daar moeite/strijd mee. Jij vraagt/zegt tegen hem dat jij wel wil gebruiken. En zegt wat het met hem doet. (Paniek/angst)
En jij wil dat hij zich niet zo voelt/gedraagt en zegt dat je hem steunt. Ik lees hier toch echt iets anders dan steun.
Nogmaals betrek niet alles op jouzelf.
Je kan alleen maar jouzelf veranderen niet je vriend. En het komt over op mij dat je wil dat hij maar veranderd anders doet enof opschiet voor jou want dan heb jij het leuk.
Hoe je hiermee om kan gaan is:
Focussen op jouzelf.
Niet alles voor hem willen oplossen.
Eerlijk zijn naar elkaar.
Vanuit jezelf praten met hem. ( niet jij zus jij zo maar ik zus en ik zo en ik zou willen dat ) (non violent communication)
Zelf gaan praten met iemand.
Onderzoek doen naar hoe verslaving werkt en dat het niet zo 123 opgelost is.
Vragen waar je vriend behoefte aan heeft als je hem wil helpen op zo een moment ( en dan niet boos/teleurgesteld zijn als hij b.v naar huis zou willen)
Of dat je iets voor hem kan doen. En het verder bij hem laat.
Zelf geniet van je leuke avond/uitje.
Emotie regulatie voor jouzelf.