Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1e dag afkicken van alcohol

1e dag afkicken van alcohol

43 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is mijn conclusie na jaren van herstel en terugval: https://drugsforum.nl/threads/opname-in-een-kliniek.74723/page-2#post-1968208

Ik hoop dat je hier iets mee kan. laat je niet wegjagen, niet door jezelf en niet door de hulpverlening.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste GroenRook, hoe gaat het nu met je? Als je last blijft hebben van niet-slapen vraag dan bij je huisarts om een paar pilletjes Diazepam, bv. 5 mg. Vijf stuks of zo. Neem een pilletje vlak voordat je naar bed gaat. Bij mij hielp het om snel in te slapen en (rond 21.00 uur) en rond 7.00 redelijk uitgerust wakker te worden. Ik heb hier op dit forum gelezen dat zogenaamde benzo's verslavend zijn (en Dizaepam is volgens mij een benzo), maar als je de pillen kort gebruikt is er geen gevaar, zo schijnt het. Goed en hartstikke knap dat je stopt met het drinken van alcohol!!
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#3
DeFles zei:
Beste GroenRook, hoe gaat het nu met je? Als je last blijft hebben van niet-slapen vraag dan bij je huisarts om een paar pilletjes Diazepam, bv. 5 mg. Vijf stuks of zo. Neem een pilletje vlak voordat je naar bed gaat. Bij mij hielp het om snel in te slapen en (rond 21.00 uur) en rond 7.00 redelijk uitgerust wakker te worden. Ik heb hier op dit forum gelezen dat zogenaamde benzo's verslavend zijn (en Dizaepam is volgens mij een benzo), maar als je de pillen kort gebruikt is er geen gevaar, zo schijnt het. Goed en hartstikke knap dat je stopt met het drinken van alcohol!!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor de tip!
Het is alleen zo dat ik ook een tijdje (al langer terug) zelf alle soorten pammetjes flink heb misbruikt. Nu is het niet zo dat ik verwacht dat dit weer een craving veroorzaakt naar benzo’s. Maar ik doe het dan liever zo op eigen kracht!

wel staat hier iets in huis van droomsap? Kruidenmengsel wat antihistamine aanmaakt, maar blijkbaar ben je dan ook duf de volgende dag.

Het gaat nu ‘goed’ voor zover dat kan, maar ik heb wel echt de motivatie vanuit mezelf gevonden om er echt aan te gaan werken.
Belooft helaas niks, maar het is anders dan andere keren dat ik in mn hoofd wist dat ik nog niet klaar was met gebruiken.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoe gaat het vandaag?
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#5
HappyMind zei:
Hoe gaat het vandaag?
Klik om te vergroten...
Dag 3.. niet de makkelijkste dag.
Ik ben gelukkig niet meer zo aan het trillen.
Net een stuk wezen wandelen en probeer dingen te doen om mezelf bezig te houden.

blijkt wel 1 belangrijke steun toch echt weg te vallen..
Dit is nu wel even lastig en triggert juist wel..

Maar interne motivatie is het belangrijkste, extern helpt alleen maar mee.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Knap, dag 3! In principe - met nadruk - wordt het steeds makkelijker om niet te drinken, maar ook steeds lastiger. Is mijn ervaring tenminste. Hoe slaap je? Als je nog steeds niet zo goed slaapt, kun je misschien ook vragen om Quitiapine aan je huisarts. Ik weet niet hoe andere forumleden hier tegenover staan, volgens mij is het middel niet verslavend. Google even. In principe zijn dag 1 en 2 qua afkickverschijnselen het ergste, maar dan zit je nog met de geestelijke afhankelijkheid uiteraard. Ik ben stevig verslaafd aan alcohol, bijna 4 weken niet meer in gebruik nu, maar ik ben vaak teruggevallen. Heb je al eens verdiept in refusal? Google ook even, als je zin en tijd hebt. Ik weet niet hoe lang je (stevig) hebt gedronken en hoeveel, maar ik kreeg (krijg) zelf ook te maken met: ineens heb ik veel tijd, ik verander zelf, ik denk anders over dingen (en mensen, vrienden, relaties), ik word deels een ander mens. Niet beter of slechter, maar anders. Daar moet je misschien ook mee leren omgaan, maar dat zijn mijn ervaringen en dat kan bij jou allemaal anders zijn. Ik vind het echt goed van je dat je probeert te stoppen / gestopt bent, als je dat zelf graag wilt. Ik denk dat er een beter leven op je wacht, dan als je (zo) veel blijft drinken. Al was het alleen maar lichamelijk. Je lever krijgt steeds een klap, alcohol zorg voor een slechtere kwaliteit slaap en qua gedrag, je kunt ruzie(s) gaan maken, je kunt dingen onder invloed van alcohol doen waar je heel veel spijt van krijgt. Is mijn ervaring. Veel succes GroenRook! Zet 'm op!!
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#7
Succes! Kan nog wel terugkomen dat trillen, bij mij iig. Pammetjes en lammetjes vormden bij mij (als hulpmiddel bij craving, onrust- en slaap problematiek) al snel een nieuwe afhankelijkheid. Een met een nog beroerdere afkick, die langer duurt.
Quetiapine is bij mij een IQ-killer. Je bouwt daarnaast net zo goed tolerantie op (als al is het niet zo snel en heftig als bij benzo's), en je kan er ook afhankelijk van worden, dus overweeg je opties.
Voor slaap kan een antihistamine ook wel eens een nachtje helpen, als inslapertje. Hooikoorts pil van de apotheek is vrij verkrijgbaar, maar ook weer: niet met regelmaat ivm tolerantie en afhankelijkheid.
Refusal zorgt ervoor dat je de alcohol niet goed afbreekt in je lever, waardoor het langer giftig(er) blijft. Je wordt doodziek als je er doorheen drinkt, trust me. Iig bij een hoge dosering. Het is een afschrikmiddel, kan psychisch craving verminderen maar houdt de verstokte drinker niet altijd tegen. Ik ging zelfs plannen met dagen niet innemen, werd na een week nog steeds best ziek en ging steeds korter erop alweer drinken. En het is nogal schrikken als je je vergist hebt, je die ochtend een volle dosis hebt genomen en dat pas realiseert tijdens het laatste beetje van blik 2 of 3 a 500ml in 5 minuten (duurt zo'n 5 tot 10 min voor het zijn werk doet, inmiddels nog giftiger geworden want geen ethanol meer maar methanol).
En laat alcohol nou net slecht zijn voor het geheugen :grin:

Ben overigens niet abstinent, wel alcohol en benzo onafhankelijk dat scheelt een slok op een borrel. Stims zullen we het maar niet over hebben.
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#8
DeFles zei:
Knap, dag 3! In principe - met nadruk - wordt het steeds makkelijker om niet te drinken, maar ook steeds lastiger. Is mijn ervaring tenminste. Hoe slaap je? Als je nog steeds niet zo goed slaapt, kun je misschien ook vragen om Quitiapine aan je huisarts. Ik weet niet hoe andere forumleden hier tegenover staan, volgens mij is het middel niet verslavend. Google even. In principe zijn dag 1 en 2 qua afkickverschijnselen het ergste, maar dan zit je nog met de geestelijke afhankelijkheid uiteraard. Ik ben stevig verslaafd aan alcohol, bijna 4 weken niet meer in gebruik nu, maar ik ben vaak teruggevallen. Heb je al eens verdiept in refusal? Google ook even, als je zin en tijd hebt. Ik weet niet hoe lang je (stevig) hebt gedronken en hoeveel, maar ik kreeg (krijg) zelf ook te maken met: ineens heb ik veel tijd, ik verander zelf, ik denk anders over dingen (en mensen, vrienden, relaties), ik word deels een ander mens. Niet beter of slechter, maar anders. Daar moet je misschien ook mee leren omgaan, maar dat zijn mijn ervaringen en dat kan bij jou allemaal anders zijn. Ik vind het echt goed van je dat je probeert te stoppen / gestopt bent, als je dat zelf graag wilt. Ik denk dat er een beter leven op je wacht, dan als je (zo) veel blijft drinken. Al was het alleen maar lichamelijk. Je lever krijgt steeds een klap, alcohol zorg voor een slechtere kwaliteit slaap en qua gedrag, je kunt ruzie(s) gaan maken, je kunt dingen onder invloed van alcohol doen waar je heel veel spijt van krijgt. Is mijn ervaring. Veel succes GroenRook! Zet 'm op!!
Klik om te vergroten...
Het word makkelijker omdat je de gewoonte wegneemt, maar geestelijk blijf je natuurlijk nog steeds flink verlangen af en toe. Zeker als het al een tijd goed is gegaan, kan je hoofs leuke spelletjes gaan spelen..

ik slaap heel slecht, maar vannacht al weer ieeets beter.
Heel veel draaien en niet goed inslapen.
Vervolgens als ik slaap voor mijn gevoel om de 5 a 10 minuten wakker, begin ook wel heftig te dromen. Dromen dat je verward bent en niks klopt en niet weet wat je bent.

ik wil alleen niks tegen het slapen, ik ben altijd een beetje van je moet er door heen.
Wil het dan altijd op eigen kracht doen, misschien koppig. Maar voelt dan gewoon als vervanging of uitstel.

refusal ken ik, maar zou ik nu eerst nog niet proberen.

nouja dat is dus ook gebeurt.. domme dingen onder invloed van. Dat heeft hele grote gevolgen gehad.. door schuldgevoel en dat resulteerde vervolgens uiteindelijk in een terugval in andere middelen, wat mn hele leven op de kop heeft gezet…
Is het niet waard.

💪🏽
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#9
OctoFerrum zei:
Succes! Kan nog wel terugkomen dat trillen, bij mij iig. Pammetjes en lammetjes vormden bij mij (als hulpmiddel bij craving, onrust- en slaap problematiek) al snel een nieuwe afhankelijkheid. Een met een nog beroerdere afkick, die langer duurt.
Quetiapine is bij mij een IQ-killer. Je bouwt daarnaast net zo goed tolerantie op (als al is het niet zo snel en heftig als bij benzo's), en je kan er ook afhankelijk van worden, dus overweeg je opties.
Voor slaap kan een antihistamine ook wel eens een nachtje helpen, als inslapertje. Hooikoorts pil van de apotheek is vrij verkrijgbaar, maar ook weer: niet met regelmaat ivm tolerantie en afhankelijkheid.
Refusal zorgt ervoor dat je de alcohol niet goed afbreekt in je lever, waardoor het langer giftig(er) blijft. Je wordt doodziek als je er doorheen drinkt, trust me. Iig bij een hoge dosering. Het is een afschrikmiddel, kan psychisch craving verminderen maar houdt de verstokte drinker niet altijd tegen. Ik ging zelfs plannen met dagen niet innemen, werd na een week nog steeds best ziek en ging steeds korter erop alweer drinken. En het is nogal schrikken als je je vergist hebt, je die ochtend een volle dosis hebt genomen en dat pas realiseert tijdens het laatste beetje van blik 2 of 3 a 500ml in 5 minuten (duurt zo'n 5 tot 10 min voor het zijn werk doet, inmiddels nog giftiger geworden want geen ethanol meer maar methanol).
En laat alcohol nou net slecht zijn voor het geheugen :grin:

Ben overigens niet abstinent, wel alcohol en benzo onafhankelijk dat scheelt een slok op een borrel. Stims zullen we het maar niet over hebben.
Klik om te vergroten...
Nou dat vind ik ook eng aan refusal.. als het je ergens toch niet zou tegenhouden omdat je in een opwelling toch drinkt, ben je dood en doodziek. Nou is dat natuurlijk het idee, dat schrikt af om het de volgende keer niet te doen.

Ik mag toch hopen dat dat trillen niet terugkomt 🥲
Heb eindelijk weer een beetje steady hand volgens mij.

ik hoop gewoon dat erdoorheen bijten werkt, als ik maar steeds iets beter slaap is wel fijn. Moet toch wel goed komen mag ik hopen. Het menselijk lichaam is toch een bijzonder instrument wat zich goed kan aanpassen.
(Zo ook helaas aan verkeerde dingen)
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#10
Slaap komt terug, komt goed. Heb vrede met het feit dat je even niet lekker slaapt, ipv je te frustreren, dat houdt je net zo goed wakker. Maar das makkelijk praten, was 1 van de lastigste aspecten bij mijn afkick(s) van alcohol, vandaar ook het benzo-gevaar.

Trillen kan bij mij ook andere oorzaak hebben gehad, maar B12 deed wonderen en volgens mij mag je daar redelijk gulzig mee omgaan zonder nadelige effecten.
D
DeFlesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Met slapen komt het op termijn zeker goed. Met het trillen ook. Ik tril na bijna 4 weken zonder alcohol alleen nog wat met mijn linker ringvinger en de vinger naast mijn linkerpink. De vingers aan mijn rechterhand trillen zo goed als niet meer. Ik lijk alleen heel soms, gek genoeg, nog wat te wankelen tijdens het lopen. Tot nu toe helpt mij enorm, in de zin van, ik 'hoef' niet na te denken of ik ga drinken, want ik word doodziek. De verslavingsarts(en) hebben mij flink angst aangejaagd als ik ga proberen door de refusal heen te drinken. Dat scheelt misschien ook. Misschien werkt het bij mij ook als een placebo hoor. Feit is in elk geval, ik meen dat ik (mede) dankzij de refusal aanstaande maandag 4 weken clean van alcohol ben. Ik gebruik nog een antidepressivum op doktersvoorschrift en verder niets. Geen hasj, geen coke, geen benzo's etc. Ik wil erg graag van de drank af omdat het mij sloopte en mijn omgeving ook. Ik ben er nog niet en nu al is het een lange weg (ik ben nu drie kwart jaar bezig). Volhouden, hulp zoeken, vallen en weer opstaan. Nogmaals, ik wens je alle succes. Houd vol en blijf de moed erin houden! NIET opgeven!!! Voorwaarts!
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#12
De verslavingsarts(en) hebben mij flink angst aangejaagd als ik ga proberen door de refusal heen te drinken.
DeFles zei:
....De verslavingsarts(en) hebben mij flink angst aangejaagd als ik ga proberen door de refusal heen te drinken. Dat scheelt misschien ook. Misschien werkt het bij mij ook als een placebo hoor.
Klik om te vergroten...
Als ervaringsdeskundige kan ik de waarschuwing van de artsen bevestigen, het is vervelend. Uiterst. Niet grappig. En gevaarlijk. Fijn dat het voor je werkt, is niet voor iedereen zo maar als het werkt is het een goed steuntje, en die kan men over het algemeen wel gebruiken bij het stoppen met euh, gebruiken. En placebo's werken ook, zelfs als je weet dat het een placebo is. Mind kracht (niet dat spelletje).
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#13
OctoFerrum zei:
De verslavingsarts(en) hebben mij flink angst aangejaagd als ik ga proberen door de refusal heen te drinken.

Als ervaringsdeskundige kan ik de waarschuwing van de artsen bevestigen, het is vervelend. Uiterst. Niet grappig. En gevaarlijk. Fijn dat het voor je werkt, is niet voor iedereen zo maar als het werkt is het een goed steuntje, en die kan men over het algemeen wel gebruiken bij het stoppen met euh, gebruiken. En placebo's werken ook, zelfs als je weet dat het een placebo is. Mind kracht (niet dat spelletje).
Klik om te vergroten...
Als het werkt werkt het!
Niks meer aan doen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben de zandman.
Ik ben zwaar alcoholist geweest, in die zin dat ik een aantal jaren zeer zwaar gezopen heb, totdat het echt niet meer ging, en ik klinisch gestopt ben met zuipen.
Dat is al meer dan 25 jaren geleden, maar ik weet nog elk detail van die opname, zo erg was het.
Sindsdien heb ik niet meer gedronken qua alcohol. En ik heb een aantal tips en gedragregels hier op DF gedeeld, waarmee ik het tot dusverre gered heb.
Misschien is het een hulp om deze eens te lezen, mijn insteek hier op DF is het om medemensen te helpen om te stoppen met gebruiken en dat is mij al diverse malen gelukt om mensen eraf te kunnen helpen.
Alles bij elkaar is een heel verhaal, ik ga het niet nog eens hier neerzetten want het staat er al....elders.
Je kunt in 1 x stoppen met drinken, zonodig met wat librium voor de eerste 5 tot 7 dagen, je hoeft niet langzaam te minderen met drank.
Dat is ook practisch haast niet te doen. In de kliniek deed men het langzaam minderen met alcohol ook niet.
Stoppen met alcohol, wel met zonodig ondersteuning met die librium.
Immers, het eerste glas is er een teveel, en de volgende 30 zijn er nog te weinig.
Heb je vragen, dan stel ze, ik zal proberen om ze te beantwoorden.

Alle sterkte toegewenst en kap met die drank!
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Ik ben de zandman.
Ik ben zwaar alcoholist geweest, in die zin dat ik een aantal jaren zeer zwaar gezopen heb, totdat het echt niet meer ging, en ik klinisch gestopt ben met zuipen.
Dat is al meer dan 25 jaren geleden, maar ik weet nog elk detail van die opname, zo erg was het.
Sindsdien heb ik niet meer gedronken qua alcohol. En ik heb een aantal tips en gedragregels hier op DF gedeeld, waarmee ik het tot dusverre gered heb.
Misschien is het een hulp om deze eens te lezen, mijn insteek hier op DF is het om medemensen te helpen om te stoppen met gebruiken en dat is mij al diverse malen gelukt om mensen eraf te kunnen helpen.
Alles bij elkaar is een heel verhaal, ik ga het niet nog eens hier neerzetten want het staat er al....elders.
Je kunt in 1 x stoppen met drinken, zonodig met wat librium voor de eerste 5 tot 7 dagen, je hoeft niet langzaam te minderen met drank.
Dat is ook practisch haast niet te doen. In de kliniek deed men het langzaam minderen met alcohol ook niet.
Stoppen met alcohol, wel met zonodig ondersteuning met die librium.
Immers, het eerste glas is er een teveel, en de volgende 30 zijn er nog te weinig.
Heb je vragen, dan stel ze, ik zal proberen om ze te beantwoorden.

Alle sterkte toegewenst en kap met die drank!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je reactie! Word gewaardeerd!

onder welke noemer kan ik je verhaal vinden? Alle tips zijn welkom.

inmiddels dag 7.
Slaap gaat al stukken beter, ben wel verschrikkelijk moe nog steeds.
Eerste dagen wel ontwenning gehad (trillen, raar gevoel en niet nuchter voelen) maar dit lijkt verder voorbij.

merk wel dat nu vanaf de laatste 2 dagen de drang om weer te gebruiken erg groot is…
Ben nog aan het uitzoeken hoe hiermee om te gaan.
Door jaren lang gebruik en vanaf jongs af aan helaas geen hobby’s of interesses weten op te bouwen die ik kan oppakken als afleiding..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
GroenRook zei:
merk wel dat nu vanaf de laatste 2 dagen de drang om weer te gebruiken erg groot is…
Ben nog aan het uitzoeken hoe hiermee om te gaan.
Door jaren lang gebruik en vanaf jongs af aan helaas geen hobby’s of interesses weten op te bouwen die ik kan oppakken als afleiding..
Klik om te vergroten...
Meeting bezoeken en fellow(s) bellen.
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Meeting bezoeken en fellow(s) bellen.
Klik om te vergroten...
Je hebt helemaal gelijk! Ben begonnen met meetings te volgen.

heb genoeg nummers gekregen maar voel me toch bezwaard om te bellen 😅
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
GroenRook zei:
Je hebt helemaal gelijk! Ben begonnen met meetings te volgen.

heb genoeg nummers gekregen maar voel me toch bezwaard om te bellen 😅
Klik om te vergroten...
Gewoon bellen! Je hebt de nummers niet voor niks gekregen. De meesten vinden het een eer om gebeld te worden :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Mijn verhaal staat ergens als reactie op een alcohol kwestie, dus ik zal een stuk ervan hieronder herhalen.
Het navolgende epistel is niet de bijbel van een alcoholist, en niet iedereen zal het ermee eens zijn.
Dat hoeft ook niet wat mij betreft, maar voor mij heeft het gewerkt, en het werkt nog steeds!

En dan nu: de tips. (Drank)
Het verhaal draait om die tips, het kan geen kwaad om deze alsnog te vermelden, ik hoop dat deze post niet te lang wordt.....

Als eerste: logisch, maar toch, stop met innemen van a l l e s, wat ook maar de geringste hoeveelheid alcohol bevat.
Dus: geen toetjes waarin alcohol is verwerkt, geen mondwater op basis van alcohol, geen eten waarin drank zoals bijvoorbeeld wijn is verwerkt. Geen mosselen gekookt met bier of wijn, wild wat met wijn of cognac is bereid, enz enz.

Er zijn hulp instanties zoals de AA, Al-Anon, NA, CA, GGZ, Verslavings klinieken, enz, waar je steun kunt krijgen. Je staat er dan niet alleen voor, en mij heeft de AA de eerste twee jaren goed gesteund om nuchter te zijn, en te blijven.


Blijf weg uit gelegenheden waar alcohol wordt geschonken of verkocht wordt.
Niet meer naar het Cafe, en in de supermarkt ontwijk de stapels alcohol. Loop er niet langs, want dat is een trigger van jewelste!

Neem afscheid van je drinkvrienden. Zij zijn geen echte vrienden, zij halen je over om toch weer mee te doen met drinken omdat je anders maar flauw, en ongezellig bent in de groep. Vaak hoor je de zin: "ach, eentje kan toch wel?" En dat kan dus n i e t.

Bekijk de dag per 24 uur qua niet drinken.
Zeg niet ik drink nooit meer, dat is veel te groot en zwaar, zeg ik drink vandaag niet, en morgen zie ik wel weer. En deze nieuwe dag zeg je hetzelfde.

Ontwijk de omgeving waar je alcohol kunt ruiken. Een mensenmassa waarin gedronken wordt bijvoorbeeld. Carnaval op straat is er ook zo een. De lucht van bier zorgt er gegarandeerd voor dat je zware craving krijgt en je maakt het jezelf alleen maar heeeeeel moeilijk!

Zorg, bij warm weer en zonneschijn dat je voldoende water drinkt! Als je echt dorst krijgt, is dat vaak een craving in wording naar een koud glas bier....

Als je een craving krijgt, drink zo mogelijk 3 glazen water. Achter elkaar.
Dat geeft je een "vol" gevoel en meestal verdwijnt de craving dan vanzelf.

Drink ook geen zgn. "alcoholvrij" bier.
Dat is te verleidelijk om toch weer over te stappen en werkt craving in de hand.

Denk niet na verloop van tijd "dat een enkel glaasje" wel weer eens moet kunnen.
Dat is meestal direct aanleiding tot een terugval van jewelste....

Gecontroleerd drinken, ook weleens sociaal drinken, is slechts voor weinig, heeeeel weinig ex alcoholisten weggelegd.
Doe dit gewoon niet. Dat is veel makkelijker.

De eerste dagen is het handig om veel stress en of prikkels te vermijden.
Je hebt het al moeilijk genoeg deze tijd en extra stress kun je er even niet bij hebben....

Heb je craving, zoek dan afleiding in een bezigheid die niet al te moeilijk is.
Het gaat erom de gedachtengang te veranderen en dat kan al met een Klein karweitje, een wandeling ( in het bos) of ga een stukje fietsen of ga sporten. Er is zoveel mogelijk!

Als je stopt met alcohol en zeker als je veel en vaak gedronken hebt, is er natuurlijk de kans dat je ontwenningsverschijnselen krijgt.
Via een arts ( huisarts) kun je wellicht voor de eerste paar dagen librium krijgen, (maximaal een week) zodat de onrust en hevige trek getemperd wordt.
Mij heeft dit indertijd goed geholpen om die eerste dagen door te kunnen komen...
Verder, als je veel last van zucht hebt, is baclofen of campral een goed medicijn om een en ander draaglijk te houden.

Heb je echt een stok achter de deur nodig, denk dan eens aan Antabus of Refusal.
Dat zijn medicijnen die absoluut niet met alcohol werken. Als je deze neemt en je drinkt toch alcohol, dan word je doodziek.
Echt doodziek! Voor sommige mensen werkt deze aanpak.

Met deze aanpak en gedragsregels is het mij meer dan 25 jaar geleden alweer, gelukt om te stoppen met zuipen tot op de dag van vandaag. En ik was een echte alcoholist die zwaar drink, elke dag.
Ik heb enkele weken in een kliniek gezeten, omdat ik ook een benzo verslaving aanpakte.
Deze opname zal ik mijn leven lang niet vergeten, zo erg was het. Ik was 4 weken ongeveer echt van het padje en toen de begeleiding zag, dat ik wilde doorzetten, hebben zij me verdomde goed geholpen.
Ik ben deze mensen nog steeds dankbaar, want ik ben ervan af!
De hele ellende had niet veel langer moeten duren, of ik was alles kwijt geraakt wat ik had. Ik had niet eens nog lang kunnen doorleven zelfs. Ik zat volkomen aan de grond.
Maar, ik ben ervan af! Dat is wat telt en dit gun ik iedereen die wil stoppen!
Klik om te vergroten...
Goeie tips man. Het is minder relevant dan in Corona-tijd maar ook hand-desinfectie middelen kunnen trek oproepen, zeker door de alcoholgeur. Sommige deodorants of reinigingsmiddelen ook.

En voor iedere verslaafde: vraag je huisarts om je alleen in noodgevallen verslavende medicatie te geven (Benzo's, opiaten, etc) en dan het liefst in een zeer geringe hoeveelheid.

En mocht je een keer toch onverhoopt wat alcohol binnen krijgen bijvoorbeeld in een restaurant of als je bij vrienden eet ofzo - rustig aan, kan gebeuren. Kom je er tijdens het eten achter, stop dan met eten en zet het weg.
G
GroenRookLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Blijf weg uit gelegenheden waar alcohol wordt geschonken of verkocht wordt.
Niet meer naar het Cafe, en in de supermarkt ontwijk de stapels alcohol. Loop er niet langs, want dat is een trigger van jewelste!
Klik om te vergroten...
geld dit dan voor jou persoonlijk ook met uit eten gaan bijvoorbeeld?
zulke dingen wil ik eigenlijk niet uit de weg gaan, behalve als het echt moet natuurlijk.

De Zandman zei:
Zeg niet ik drink nooit meer, dat is veel te groot en zwaar, zeg ik drink vandaag niet, en morgen zie ik wel weer.
Klik om te vergroten...
dat klinkt inderdaad zo enorm, dat je denkt hoe ga ik dat ooit volhouden.
De Zandman zei:
Als je een craving krijgt, drink zo mogelijk 3 glazen water. Achter elkaar.
Dat geeft je een "vol" gevoel en meestal verdwijnt de craving dan vanzelf.
Klik om te vergroten...
vind ik ook een goede!!
De Zandman zei:
Drink ook geen zgn. "alcoholvrij" bier.
Dat is te verleidelijk om toch weer over te stappen en werkt craving in de hand.
Klik om te vergroten...
dit lijkt mij ook... je gaat het dan ook drinken zoals je met normaal bier deed.

al met al bedankt voor je tips! ga ik zeker meenemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."