Mijn verhaal staat ergens als reactie op een alcohol kwestie, dus ik zal een stuk ervan hieronder herhalen.
Het navolgende epistel is niet de bijbel van een alcoholist, en niet iedereen zal het ermee eens zijn.
Dat hoeft ook niet wat mij betreft, maar voor mij heeft het gewerkt, en het werkt nog steeds!
En dan nu: de tips. (Drank)
Het verhaal draait om die tips, het kan geen kwaad om deze alsnog te vermelden, ik hoop dat deze post niet te lang wordt.....
Als eerste: logisch, maar toch, stop met innemen van a l l e s, wat ook maar de geringste hoeveelheid alcohol bevat.
Dus: geen toetjes waarin alcohol is verwerkt, geen mondwater op basis van alcohol, geen eten waarin drank zoals bijvoorbeeld wijn is verwerkt. Geen mosselen gekookt met bier of wijn, wild wat met wijn of cognac is bereid, enz enz.
Er zijn hulp instanties zoals de AA, Al-Anon, NA, CA, GGZ, Verslavings klinieken, enz, waar je steun kunt krijgen. Je staat er dan niet alleen voor, en mij heeft de AA de eerste twee jaren goed gesteund om nuchter te zijn, en te blijven.
Blijf weg uit gelegenheden waar alcohol wordt geschonken of verkocht wordt.
Niet meer naar het Cafe, en in de supermarkt ontwijk de stapels alcohol. Loop er niet langs, want dat is een trigger van jewelste!
Neem afscheid van je drinkvrienden. Zij zijn geen echte vrienden, zij halen je over om toch weer mee te doen met drinken omdat je anders maar flauw, en ongezellig bent in de groep. Vaak hoor je de zin: "ach, eentje kan toch wel?" En dat kan dus n i e t.
Bekijk de dag per 24 uur qua niet drinken.
Zeg niet ik drink nooit meer, dat is veel te groot en zwaar, zeg ik drink vandaag niet, en morgen zie ik wel weer. En deze nieuwe dag zeg je hetzelfde.
Ontwijk de omgeving waar je alcohol kunt ruiken. Een mensenmassa waarin gedronken wordt bijvoorbeeld. Carnaval op straat is er ook zo een. De lucht van bier zorgt er gegarandeerd voor dat je zware craving krijgt en je maakt het jezelf alleen maar heeeeeel moeilijk!
Zorg, bij warm weer en zonneschijn dat je voldoende water drinkt! Als je echt dorst krijgt, is dat vaak een craving in wording naar een koud glas bier....
Als je een craving krijgt, drink zo mogelijk 3 glazen water. Achter elkaar.
Dat geeft je een "vol" gevoel en meestal verdwijnt de craving dan vanzelf.
Drink ook geen zgn. "alcoholvrij" bier.
Dat is te verleidelijk om toch weer over te stappen en werkt craving in de hand.
Denk niet na verloop van tijd "dat een enkel glaasje" wel weer eens moet kunnen.
Dat is meestal direct aanleiding tot een terugval van jewelste....
Gecontroleerd drinken, ook weleens sociaal drinken, is slechts voor weinig, heeeeel weinig ex alcoholisten weggelegd.
Doe dit gewoon niet. Dat is veel makkelijker.
De eerste dagen is het handig om veel stress en of prikkels te vermijden.
Je hebt het al moeilijk genoeg deze tijd en extra stress kun je er even niet bij hebben....
Heb je craving, zoek dan afleiding in een bezigheid die niet al te moeilijk is.
Het gaat erom de gedachtengang te veranderen en dat kan al met een Klein karweitje, een wandeling ( in het bos) of ga een stukje fietsen of ga sporten. Er is zoveel mogelijk!
Als je stopt met alcohol en zeker als je veel en vaak gedronken hebt, is er natuurlijk de kans dat je ontwenningsverschijnselen krijgt.
Via een arts ( huisarts) kun je wellicht voor de eerste paar dagen librium krijgen, (maximaal een week) zodat de onrust en hevige trek getemperd wordt.
Mij heeft dit indertijd goed geholpen om die eerste dagen door te kunnen komen...
Verder, als je veel last van zucht hebt, is baclofen of campral een goed medicijn om een en ander draaglijk te houden.
Heb je echt een stok achter de deur nodig, denk dan eens aan Antabus of Refusal.
Dat zijn medicijnen die absoluut niet met alcohol werken. Als je deze neemt en je drinkt toch alcohol, dan word je doodziek.
Echt doodziek! Voor sommige mensen werkt deze aanpak.
Met deze aanpak en gedragsregels is het mij meer dan 25 jaar geleden alweer, gelukt om te stoppen met zuipen tot op de dag van vandaag. En ik was een echte alcoholist die zwaar drink, elke dag.
Ik heb enkele weken in een kliniek gezeten, omdat ik ook een benzo verslaving aanpakte.
Deze opname zal ik mijn leven lang niet vergeten, zo erg was het. Ik was 4 weken ongeveer echt van het padje en toen de begeleiding zag, dat ik wilde doorzetten, hebben zij me verdomde goed geholpen.
Ik ben deze mensen nog steeds dankbaar, want ik ben ervan af!
De hele ellende had niet veel langer moeten duren, of ik was alles kwijt geraakt wat ik had. Ik had niet eens nog lang kunnen doorleven zelfs. Ik zat volkomen aan de grond.
Maar, ik ben ervan af! Dat is wat telt en dit gun ik iedereen die wil stoppen!