Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerandering begint bij jezelf

Verandering begint bij jezelf

25 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als jij geluk ervaart met mini, is het heel goed mogelijk om meer geluk te ervaren door veel met mini op te trekken. Als je mini verliest kun je echter inzien dat niet alleen mini op zichzelf geluk veroorzaakt, maar dat ze je bracht naar andere situaties waarin je interesses, passie en geluk ervaart.

Wat ik hiermee wil zeggen: je volgt je passie, waardoor je op je pad meer van dat tegenkomt. Waardoor als je mini verliest je alsnog in kan zien dat je meer inzicht hebt gekregen in je interesses en je dus die dingen kan blijven volgen, waardoor er altijd een overvloed is in geluk én je tevreden kan zijn in het missen van mini.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#2
mikoz zei:
Als je tegenvallers hebt, kunnen dit uitdagingen zijn. Of tekenen dat je op dit moment je passie en interesses uit het oog verloren bent. Dit schuilt vaak (diep) achter ongeluk. Dit is mijn ervaring iig. Wanneer ongeluk heerst in je leven, is sereniteit of helderheid (wat altijd in het moment te vinden is) hetgeen waardoor je kan inzien dat ongeluk je alleen maar duidelijk probeert te maken dat er dingen zijn in je leven waar je verandering in wilt zien.

Op deze manier kun je ongeluk zien als een wegwijzer. En hoeft het niet eens als ongeluk in negatieve zin gezien te worden. Zelfs de diepste depressie of psychose kan leiden tot inzichten. Het zijn immers grote tekenen dat je keuzes hebt gemaakt/maakt die leiden tot een hardere aanpak, in de vorm van diep ongeluk of schijnbare gekte.

óf je gaat andere keuzes maken, óf je blijft ongelukkig. Met beide kan je tevreden zijn en beide zijn jouw keuze. Je gedachten komen en gaan en je gevoel is de wegwijzer.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat we het in grote lijnen allemaal met elkaar eens zijn alleen dat we eigen persoonlijke nuance verschillen hebben van welke betekenis we aan welke woorden hangen.

Ongeluk is een wegwijzer, daar ben ik het zeker mee eens met je. Ik heb dat ook altijd als wegwijzer gebruikt. Ik vind mezelf in een situatie die ik niet fijn vind, dan heb ik dat geleerd en weet ik (als het goed is) hoe ik die situatie de volgende keer kan vermijden of anders aanpakken om het ongeluk gevoel niet te ervaren. Dus ja zeker, ongeluk is een wegwijzer en misschien wel de beste in je leven.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik denk op de manier zoals ik nu denk door mijn minder prettige verleden. Omdat ik na ben moeten gaan denken over hoe en wat, hoe het aan te pakken en op te lossen. En waar het überhauptmis ging.
Ongeluk in de zin van: Ik probeer iets en ik faal, zeg even voor de handigheid een taart bakken. Ik verwelkom ongeluk/faal juist in die zin van ongeluk. Want daar leer je van en ik wil beter worden en dan moet ik leren. Niet op je bek gaat betekent dat je niks leert. Of in ieder geval een stuk minder.
Ik heb inderdaad een keuze gemaakt voor mezelf en ben daar ook achter gaan staan. Dat is nu zo'n 16 jaar geleden. Of ik ga vechten voor mijn geluk, of ik kap ermee. Alles of niets. Werkte op zich wel voor mij.


mikoz zei:
Wat bedoel je hiermee? Wat wil je winnen en wat is onmogelijk?
Klik om te vergroten...

Misschien dat winnen niet het goede woord is. Ik ga het even proberen uit te leggen met een voorbeeld want dat werkt voor mijn gevoel beter. Dan kun jij zo zeggen of ik het wel of niet goed begrepen heb :)
Man en vrouw zijn een stel, vrouw heeft weinig zelfvertrouwen en haalt haar zelfvertrouwen uit de complimentjes die haar man haar geeft. Ze zal dit nooit kunnen winnen omdat ze een ander nodig heeft om zich goed over zichzelf te voelen. Ze legt de keuze bij haar man neer, ze zal nooit zelfvertrouwen krijgen omdat ze daarvoor afhankelijk is van haar man. Dus een strijd die ze nooit kan winnen. Het zelfvertrouwen zal uit haarzelf moeten komen, dan pas kan ze echt en oprecht zelfvertrouwen hebben. Zodra haar man wegvalt zakt ze zelf ook in elkaar. Want ze legt die keuze bij haar man neer ipv dat ze zelf de keuze maakt om zichzelf mooi te vinden.
Klinkt dit logisch?

mikoz zei:
Kun je vrede hebben en tegelijk geluk ervaren? Als jouw geluk afhangt van de hoeveelheid spullen die je hebt, ben je dan ooit tevreden met de spullen die je hebt? En als je tevreden bent met die spullen, zal je nog geluk ervaren wanneer je ze verliest? Zal je nog tevreden zijn wanneer je deze spullen niet meer hebt?

Is de samenleving er op gebouwd om iedereen gelukkig, helder van geest en vredig te maken? Ik denk dat alleen jij dat kan. Ik zie de samenleving bijvoorbeeld als een wegwijzer, iets waar ik geen voorbeeld aan wil nemen naar te leven. Ook niet als iets dat ik wil veranderen, maar wel als voorbeeld hoe het niet moet. En hierbij accepteer ik dus ook volledig de samenleving die er nu staat en de waarde die het kan hebben.
Klik om te vergroten...

Ik kan heel makkelijk geluk ervaren als ik vrede heb, ik heb niet veel meer nodig dan me simpelweg sereen te voelen. Ik kan geluk zeker wel in verschillende mate ervaren, maar me vredig voelen is voor mij geluk voelen. Het is niet makkelijk om jezelf sereen te voelen, althans voor mij komt dat niet vanzelf.

Kun je geluk ervaren als je afhankelijk bent van je spullen. Ik denk dat ik hier hetzelfde antwoord op zal geven als mijn voorbeeld van de man en vrouw. Je laat je geluk afhangen van andere dingen/mensen/voorwerpen. Voor mij zou dat niet werken, want je ben nog steeds afhankelijk van. Het geluk/sereen zijn komt niet uit jezelf maar uit je omgeving. Ik denk dat het geluk van binnenuit moet komen om oprecht sereen/geluk te voelen. Ik geloof echt wel dat bepaalde spullen kunnen mee helpen om je geluksgevoel een boost te geven. Maar uiteindelijk haal je daar geen geluk uit. Althans ik zou dat niet hebben. Mijn honden en mijn vriend (oke, mini komt daar ook wel dichtbij) zijn het enige wat er toe doet in mijn leven. Als ik hun heb dan maakt het geen zak uit waar ik ben. Wij vullen elkaars leven aan ipv dat we elkaar nodig hebben.

Is de samenleving er op gebouwd om iedereen gelukkig, helder van geest en vredig te maken? Ik zou zeggen van niet, de samenleving is erop gebouwd dat ze je dat willen laten geloven. De samenleving kan het echt aan zijn reet roesten hoe het met mij gaat. Ik ben een product, zoals we dat allemaal zijn. Een product aan wie ze geluk willen verkopen.
Ik ben het zelf inderdaad die bepaald hoe ik me voel door mij keuzes en acties. Ik kan mezelf erboven op helpen maar mezelf ook de grond in stampen. Ik vind het eigenlijk heel erg jammer om te zien hoe afhankelijk mensen van andere mensen en voorwerpen zijn voor hun geluk en ze lijken het zelf niet door te hebben. Aan de andere kant ben ik net als de samenleving, het kan me niet boeien. Ik leef voor mezelf, als andere met oogkleppen op willen lopen moeten ze dat zeker doen, ik leer inderdaad van hun. Doordat ik de situatie van een afstand zie is het veel makkelijker voor me om een goede mening te vormen. Zou ik er middenin in zitten dan is mijn zicht vertroebelt.
Ik zou hem ook zeker niet willen veranderen, ik vind het eigenlijk wel leuk en interessant om te zien hoe het zich ontpopt. Hoe mensen reageren, hoe mensen naar dingen kijken, hoe die mening verandert met nieuwe ervaringen etc. Het is het grootste levende experiment op aarde en je hoeft alleen maar naar buiten te gaan of een random social media site te openen.
Ik heb gisteren een bericht geschreven waarin ik het woord "pushing" gebruikte. De persoon tegenover mij deelde mijn mening niet en wilde me zo graag op mijn plek zetten dat ze mijn bericht niet goed gelezen had. Haar argument in haar bericht was erop gebaseerd dat ik "punishing" zei. Geweldig interessant toch? Het gaat er niet om een goede discussie te hebben maar om de ander zo snel mogelijk klein te krijgen. Daardoor lezen ze berichten niet meer goed en denken ze te denken wat ik denk. Tja, ik vond het bijna zielig want ze gaf me een opening waar ze zelf behoorlijk mee voor lul zou gaan staan.
Dus: persoon a is het niet met me eens en door de wil om mij zo snel mogelijk op mijn plek te zetten doet ze het voor zichzelf. Dus het is belangrijker dat ze haar mening naar me schrijft dan wat er überhaupt inhoudelijk gebeurt. Mensen denken niet na, hoe moeten ze dan in hemelsnaam erachter komen waar geluk nu echt vandaag komt?
Kijk, als het voor andere mensen werkt om geluk uit personen en voorwerpen te halen dan moeten ze dat zeker doen, ik zei het als dweilen met de kraan open. Ik fix liever de kraan, geef mij maar een goede logische oplossing.

Je kan altijd en overal leren en een voorbeeld aan nemen en leren waarom wel of niet. Dat hoeft niet eens perse iets negatiefs te zijn. De samenleving is in mijn ogen dan ook gewoon. Niet positief, niet negatief, het is er. Net zoals de boom buiten staat. Daar heb ik ook geen positieve of negatieve gevoelens bij, ik accepteer dat hij daar staat en dat was het.

Maar ik ben weer uitgebreid bezig geweest, ik hoop dat ik het een beetje logisch heb kunnen houden.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweibeiner zei:
Ongeluk is een wegwijzer, daar ben ik het zeker mee eens met je. Ik heb dat ook altijd als wegwijzer gebruikt. Ik vind mezelf in een situatie die ik niet fijn vind, dan heb ik dat geleerd en weet ik (als het goed is) hoe ik die situatie de volgende keer kan vermijden of anders aanpakken om het ongeluk gevoel niet te ervaren. Dus ja zeker, ongeluk is een wegwijzer en misschien wel de beste in je leven.
Klik om te vergroten...
En dan heb je ook nog: geluk als wegwijzer. En hier wordt gevoel een heel handige tool in mijn beleving. Als je bij een gedachte een positief gevoel krijgt en er naar gaat handelen, zonder een uitkomst te verwachten, zal je steeds meer gedachten en situaties scheppen waarbij je geluk ervaart.
Passie en interesse negeren = ongeluk, ongeacht de uitkomst. Ongeluk als teken dat je andere keuzes kunt maken om gelukkig te zijn.
Passie en interesse belonen met handelen = geluk, ongeacht de uitkomst. Geluk als teken dat wat je kiest het goede is.

Zoiets als: de weg is je bestemming

Zweibeiner zei:
Man en vrouw zijn een stel, vrouw heeft weinig zelfvertrouwen en haalt haar zelfvertrouwen uit de complimentjes die haar man haar geeft. Ze zal dit nooit kunnen winnen omdat ze een ander nodig heeft om zich goed over zichzelf te voelen. Ze legt de keuze bij haar man neer, ze zal nooit zelfvertrouwen krijgen omdat ze daarvoor afhankelijk is van haar man. Dus een strijd die ze nooit kan winnen. Het zelfvertrouwen zal uit haarzelf moeten komen, dan pas kan ze echt en oprecht zelfvertrouwen hebben. Zodra haar man wegvalt zakt ze zelf ook in elkaar. Want ze legt die keuze bij haar man neer ipv dat ze zelf de keuze maakt om zichzelf mooi te v
Klik om te vergroten...

En zo is het. Je kan wel kiezen om je geluk van een ander af te laten hangen, maar dat houdt dan ook in dat je je ongeluk laat beslissen door een ander. Uiteindelijk was het jouw keuze om de ander te laten beslissen en ben jij volledig verantwoordelijk voor je eigen geluk én onvermijdelijk bijkomend ongeluk. Aangezien de ander jou gedachten, interesses en passies niet heeft, keuzes maakt vanuit zijn gedachten en jij je geluk laat afhangen van die gene is het ongeluk dat er bij komt onvermijdelijk.
Je kunt altijd kiezen, want de keuze is altijd aan jou.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind jouw manier van denken interessant. Zo heb ik er eigenlijk nooit tegenaan gekeken, met de woorden die je kiest om jouw gedachte hierover te omschrijven. Ik vind het leuk om even een kijkje te nemen in je hoofd :)
Bedankt dat je even de tijd neemt om dit gesprek met me aan te gaan.


mikoz zei:
En dan heb je ook nog: geluk als wegwijzer. En hier wordt gevoel een heel handige tool in mijn beleving. Als je bij een gedachte een positief gevoel krijgt en er naar gaat handelen, zonder een uitkomst te verwachten, zal je steeds meer gedachten en situaties scheppen waarbij je geluk ervaart.
Passie en interesse negeren = ongeluk, ongeacht de uitkomst. Ongeluk als teken dat je andere keuzes kunt maken om gelukkig te zijn.
Passie en interesse belonen met handelen = geluk, ongeacht de uitkomst. Geluk als teken dat wat je kiest het goede is.

Zoiets als: de weg is je bestemming
Klik om te vergroten...

Heel logisch natuurlijk dat geluk net zo goed een wegwijzer is. Gevoelsmatig lijkt het alleen alsof dat minder is omdat het makkelijk is om je te laten leiden door dingen die je leuk vind. Dan denk je op een compleet andere manier na over de keuzes die je moet maken. Bij ongeluk voelt de keuze aan als beslissend terwijl bij geluk je de keuze ervaart als opties en iets leuks.
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat mensen hun passie negeren, het is een natuurlijke drug om je passies na te jagen.
Ik kan dit ook zeker in mezelf terug zien, zodra ik even niet weet wat ik moet, de passie is gaan liggen dan voel je je ook vrij snel meer somber.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zweibeiner zei:
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat mensen hun passie negeren, het is een natuurlijke drug om je passies na te jagen.
Klik om te vergroten...
En toch zijn er zoveel restricties, normen, waarden etc. in de maatschappij gecreeerd waar vele mensen hun volledige geloof in stoppen, waardoor ze hun ware passies en interesses 'negeren'. Met als gevolg een ongewenste realiteit. En vingers wijzen door wie het komt, nooit naar binnen kijken om te ontdekken wat er scheef zit.
Het innerlijke sturingssysteem klopt nog wel, er wordt alleen niet altijd naar gehandeld aangezien het niet echt bekend is. Als het bekend zou zijn zouden mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes en zouden mensen niet in de overtuiging zijn voor anderen te kunnen kiezen. En zouden mensen die hun keuzes laten af hangen van anderen niet meer verontwaardigd zijn als ze teleurgesteld worden door hun keuzes en bijkomende manifestatie (waarvan ze overtuigd zijn dat het niet hun keuze was)

Negeer je, gevoelsmatig, het systeem dat gecreeerd is in de wereld en laat je in plaats daarvan je ware passies en interesses, je innerlijke sturingssysteem op de eerste plaats staan, dan creeer je iig al plaatselijk een gewenste realiteit.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zweibeiner zei:
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat mensen hun passie negeren, het is een natuurlijke drug om je passies na te jagen.
Klik om te vergroten...
Het komt momenteel veel voor dat je niet eens de kans krijgt om je passies achterna te volgen of niet eens mag. Ik heb het dan over hoe ouderen hun kinderen de laatste jaren opvoeden, dat verandert echt vreselijk snel en is echt zonde voor de toekomst van het kind. Kinderen krijgen op jonge leeftijd al een telefoon in hun handen gedrukt. Dat is niet echt iets waar je op kan ontdekken waar je passies liggen.

Op de werkvloer komt soort gelijk iets ook steeds vaker voor merk ik. Je moet maar gewoon doen wat er van je gevraagd wordt, als je meer wilt doen omdat je het beste over hebt voor je werk, wordt dit niet gewaardeerd. Extra dingen doen of meer aandacht geven dan nodig is vind men dan zeer vervelend.

Mocht een kind een passie ergens voor hebben, dan wordt dit hier en daar niet gesteund. Als een kind graag piano wil spelen (en vader en moeder ondertussen dokter zijn), dan zullen de ouders aanraden iets anders te gaan doen als beroep. Bijvoorbeeld he, je ziet wel steeds meer; ga voor iets dat veel geld oplevert later.

Mijn conclusie betreft dit is dat zo kinderen in depressies komen. Ze kunnen niet doen wat ze willen en durven dit ook niet naar buiten te brengen. Toen ik jong was, kon ik in huis over van alles praten, hoefde me nergens voor te schamen en er werd keer op keer naar me geluisterd. Een voorbeeld hiervan; toen ik jong was zeiden me ouders dat als ik ooit drugs wilde gebruiken (soft op dat moment), dan kon ik dit thuis uit proberen onder toezicht van mijn ouders. Uiteraard deed ik dit niet de 1e keer, maar de 2e keer wel voor advies vanwege de 1e keer. Zo pakte me ouders 2 vliegen in 1 klap, ik leerde drugs veilig te gebruiken en ik kende hoe het was als ik het buiten deed (onveilig dus). Ik zie buiten drugs gebruiken zonder toezicht etc als onveilig (was toen nog een jaar of 14/15).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."