Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZen

Zen

28 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Altijd al heb ik een afkeer gevoeld tegen religie. Niet zozeer om de kern van religie, maar om de manier waarop geloof beleden wordt. De regeltjes, het dogmatisme, het preken, de vergelding die zou komen wanneer men niet volgens de normen en waarden van de religie zou leven. Er kwam een tijd dat ik dacht dat Boeddhisme een goed alternatief voor het Christendom was. Een religie, maar dan zonder al deze opleggingen. Helaas bleek ook het Boeddhisme ten prooi zijn gevallen aan dezelfde egoïsche dwang naar controle. Ook hier weer de inbreng van tradities, juiste manieren van leven, stappenplannen om tot verlichting te komen. Bovendien leken Boeddhisten vaak verre van vredig, verre van gelukkig. Dit was niet voor mij. Dit was weer gewoon hetzelfde als wat ik al kende, maar dan gegoten in een meer exotische vorm. Een tijd lang heb ik mijzelf toen beschouwd als een atheïst, waarbij ik geloofde dat de wetenschap de antwoorden had. Maar zelfs hier zag ik dat wat de kern van religie had gecorrumpeerd terugkomen. Ook atheïsme en wetenschap verwerden vaak tot geloven.

Mijn probleem is denk ik een probleem die velen met mij delen: ik respecteer geen autoriteit van een ander, behalve als die ander spreekt vanuit waarheid, vanuit spontaniteit. Niet vanuit geschriften en aangeleerd gedrag. Zo respecteer ik bijvoorbeeld niet de autoriteit van de schoolmeester/leraar, de politieman, de politicus, of van de militair. Dit zijn spelletjes die gespeeld worden binnen de sociale dimensie van de maatschappij. Er wordt gehoor gegeven aan deze "autoriteiten" omdat er consequenties zijn wanneer dit niet wordt gedaan. Maar er is geen sprake van echte autoriteit en daarom ook geen sprake van echt respect. Maar als een klein kind (of een Zen meester) zegt of doet wat in hem opkomt en totaal is in zijn spontaniteit: dat is de autoriteit die ik respecteer. Het is die onschuldigheid die tegelijkertijd een intensiteit en totaliteit heeft die mij zo fascineerde om te onderzoeken, voornamelijk eerst door/met psychedelica.

Omdat ik niet zoveel heb met theorie, heb ik mij nooit zo bezig gehouden met het lezen van boeken en het leren van de betekenis van vele termen die in spiritualiteit gebruikt worden. Maar afgelopen week stuitte ik op een aantal filmpjes over Zen. En tot mijn verrassing blijkt Zen niet echt een vorm van Boeddhisme te zijn, hoewel het vaak wel Zen-Boeddhisme wordt genoemd. En wat nog opmerkelijker is, is dat Zen eigenlijk het "pad" is waar ik natuurlijk in terecht ben gekomen door psychedelica en meditatie. Het is geen geloof/religie, maar leven vanuit spontaniteit en met autoriteit. Leven volgens de levensstroom, de Tao (voor mij vaak meer een streven daar naar, maar dat terzijde). Centraal hierin is dat je niet een Zen-Boeddhist bent, maar de Tao zelf. Ik kan hier wel verder gaan uitleggen wat Zen precies inhoudt, maar Alan Watts kan dat veel beter:




En voor wie interesse heeft, een mooie film over Zen: (hoewel natuurlijk exotisch voor ons westerlingen, terwijl Zen zelf niet exotisch is, maar overal waar spontaniteit is)



Dit topic is dus bedoeld om mensen bekend te maken met Zen en natuurlijk staat het iedereen vrij om dingen te posten over Zen.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless Ik ga er eens naar kijken!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor het delen Mindless, erg interessant.

Mindless zei:
En tot mijn verrassing blijkt Zen niet echt een vorm van Boeddhisme te zijn, hoewel het vaak wel Zen-Boeddhisme wordt genoemd.
Klik om te vergroten...
Als ik het filmpje van Alan Watts beluister hoor ik toch vooral dezelfde achterliggende filosofie als bij Boeddisme terugkomen. Net even op wikipedia gekeken en dat bevestigd dit. Grote verschil lijkt echter de invulling van die filosofie te zijn, Zen gaat inderdaad niet zo uit van rituelen en leefregels zoals het 'gewone' Boeddisme dit doet. Het gewone Boeddhisme is daarom meer geinstitutionaliseerd of meer tot een religie gemaakt ipv enkel een levenswijze.

Dit spreekt me echter wel aan, want ook ik heb een afkeer tegen een geinstitutionaliseerde vorm van geloof. Ik vind dat ook zo tegenstrijdig aan de religieuze vorm van Boeddisme, dat ze prediken dat alles en iedereen 1 is en toch zijn er dan nog leiders etc nodig die ook nog anders behandeld worden. Overigens heb ik datzelfde bezwaar bij yogi's, guru's of meesters, die prediken ook dat iedereen gelijk is en dat je geen ego zou moeten hebben etc, maar hun hele ego bestaat uit het feit dat ze tot guru benoemt zijn. Zolang je jezelf een guru, meester, leider of weet ik het wat noemt kun je naar mijn idee gewoon niet verlicht zijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ctrl zei:
Wauw geschift mooi! Kan ik goed inkomen dat de omgeving je volle focus nam. Heb je die foto zelf genomen? Ik vind het prachtig. Idd, geen horizon. Gek. Dat zoiets moois mag spreken zonder onderbroken te worden.
Klik om te vergroten...
Ja was zelf genomen. Was bij een stukje natuurgebied aan het Ijsselmeer. Ook met het oog kon je echt niet de horizon zien. Water erg rustig, haast geen wind en erg stil. Af en toe hoorde ik een gans in de verte die je ook ziet vliegen op de foto.
Bijzonder moment van rust :)
c
ctrl _ HALT _ deleteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Af en toe hoorde ik een gans in de verte die je ook ziet vliegen op de foto.
Bijzonder moment van rust :)
Klik om te vergroten...
Had ze wel al in het snotje, kheb mn detailgevoelig oogje op jouw foto laten vallen. Ik ga daar ook naartoe! Ik ben blij dat je het bij naam noemde! :grin: ja, kan ik geloven als je spreekt van ganzen. Kzou ze zo inruilen voor de meeuwen :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Altijd al heb ik een afkeer gevoeld tegen religie. Niet zozeer om de kern van religie, maar om de manier waarop geloof beleden wordt. De regeltjes, het dogmatisme, het preken, de vergelding die zou komen wanneer men niet volgens de normen en waarden van de religie zou leven. Er kwam een tijd dat ik dacht dat Boeddhisme een goed alternatief voor het Christendom was. Een religie, maar dan zonder al deze opleggingen. Helaas bleek ook het Boeddhisme ten prooi zijn gevallen aan dezelfde egoïsche dwang naar controle. Ook hier weer de inbreng van tradities, juiste manieren van leven, stappenplannen om tot verlichting te komen. Bovendien leken Boeddhisten vaak verre van vredig, verre van gelukkig. Dit was niet voor mij. Dit was weer gewoon hetzelfde als wat ik al kende, maar dan gegoten in een meer exotische vorm. Een tijd lang heb ik mijzelf toen beschouwd als een atheïst, waarbij ik geloofde dat de wetenschap de antwoorden had. Maar zelfs hier zag ik dat wat de kern van religie had gecorrumpeerd terugkomen. Ook atheïsme en wetenschap verwerden vaak tot geloven.
Klik om te vergroten...

Ik ben het helemaal met je eens.
Religie is niet meer van deze tijd.
Toch denk ik dat religie een grote rol heeft gespeeld in het vormen van de maatschappij waar we nu in leven op een positieve manier.

Vroeger waren wij mensen ook gewoon een diersoort (een aap soort) waar geweld de normaalste zaak van de wereld was.
Ik denk dat door religie en de wetten die daar bij zijn verzonnen onze beschaving is begonnen.
En dat het ons heeft gebracht tot waar we nu zijn.

Maar nu anno 2019 hebben we onze rechtsysteem goed voor elkaar. We zijn het er voor een groot deel er mee eens wat goed en slecht is en wat er nodig is om verder te komen ipv te leven in het wilde westen.
Ook al is het systeem dat we hebben totaal niet waterdicht en zijn er nog steeds veel oneerlijkheid op de wereld zoals wij met de vleesindustrie omgaan en vele andere dingen.
Maar we zijn wel op weg naar een beschaving die steeds veiliger word.

De tijdperk van religie heeft geholpen hier aan bij te dragen. Maar die tijd is voorbij.
Religie begint steeds meer een stoorzender te worden in onze maatschappij en mensen misbruiken hun religie of worden gebrainwashed door hun geloof.
Moslims die oorlog voeren onder de naam van hun god. De katholieken kerk die maar schandaal achter schandaal met misbruik probeert te verbergen.

Gelukkig leven we in een land waar steeds minder mensen geloven in een onzichtbare man in de wolken die de dienst uit maakt.

Laten we hopen dat deze ontwikkeling zich door zet en dat de staat en verschillende landen religie op een laag pitje zetten.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
We zijn het zeker met elkaar eens.
Maar wat ik beschreef was een visie die ik voor ogen had. Ik hou er van om dingen van verschillende perspectieven te bekijken en daar verder over te filosoferen. Want ik ben het ook eens met jou filosofie.

Daarnaast wou ik een mooi stukje delen wat ik deze week heb gelezen:

'I wish people respect eath just as much as the one they think that created it'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Genieter zei:
Ik ben het helemaal met je eens.
Religie is niet meer van deze tijd.
Toch denk ik dat religie een grote rol heeft gespeeld in het vormen van de maatschappij waar we nu in leven op een positieve manier.
Klik om te vergroten...
Dat is 1 manier om er naar te kijken. Een andere is dat religie vanaf het begin in de weg heeft gestaan van onze verbinding met spirit (zelf-realisatie). Altijd wanneer er een moedig individu was die zich niet liet onderwerpen aan de maatschappij destijds en daadwerkelijk zichzelf en de wereld was ontstegen, verscheen daar een religie omheen omdat mensen niet begrepen dat zij dat ook konden doen. In plaats daarvan gingen ze als lafaards deze individuen aanbidden om niet zelf de verantwoordelijk op zich te hoeven nemen. Of ze gingen een God in de hemel aanbidden, maar het principe blijft hetzelfde. En in naam van die God was er geen limiet meer aan de beestachtigheid die mensen konden praktiseren.

Genieter zei:
Vroeger waren wij mensen ook gewoon een diersoort (een aap soort) waar geweld de normaalste zaak van de wereld was.
Ik denk dat door religie en de wetten die daar bij zijn verzonnen onze beschaving is begonnen.
En dat het ons heeft gebracht tot waar we nu zijn.
Klik om te vergroten...
Maar is dat niet een flinterdun laagje beschaving dat elk moment weg kan vallen en daadwerkelijk ook om de haverklap wegvalt op momenten dat onze instincten even wat te overweldigend worden? Zijn we niet nog steeds beesten onder dat kleine laagje normen en waarden? Is het daarom niet dat zelfs mannen van God zichzelf zo makkelijk en snel vergrijpen aan kleine kinderen? En is het daarom niet dat wanneer onze maatschappij instort en er voor een paar dagen geen voedsel meer is te verkrijgen, dat we massaal binnen een oogwenk weer dat instinct-gedreven beest worden dat enkel uit is op overleving?

Genieter zei:
Maar nu anno 2019 hebben we onze rechtsysteem goed voor elkaar. We zijn het er voor een groot deel er mee eens wat goed en slecht is en wat er nodig is om verder te komen ipv te leven in het wilde westen.
Ook al is het systeem dat we hebben totaal niet waterdicht en zijn er nog steeds veel oneerlijkheid op de wereld zoals wij met de vleesindustrie omgaan en vele andere dingen.
Maar we zijn wel op weg naar een beschaving die steeds veiliger word.
Klik om te vergroten...
Aan de ene kant goede dingen, maar al deze dingen zonder onze connectie met spirit terugbrengen zal imo resulteren in zelfvernietiging. Onze arrogantie is dat we denken dat wij het als mensen zelf wel kunnen redden. Maar we zien niet dat we onszelf daarmee uit harmonie met het universum brengen. We hebben lichte invloed op beter omgaan met dingen, maar zolang het beest in onszelf niet is gezien en ontstegen, zullen we hel creëren op aarde.

Genieter zei:
De tijdperk van religie heeft geholpen hier aan bij te dragen. Maar die tijd is voorbij.
Religie begint steeds meer een stoorzender te worden in onze maatschappij en mensen misbruiken hun religie of worden gebrainwashed door hun geloof.
Moslims die oorlog voeren onder de naam van hun god. De katholieken kerk die maar schandaal achter schandaal met misbruik probeert te verbergen.

Gelukkig leven we in een land waar steeds minder mensen geloven in een onzichtbare man in de wolken die de dienst uit maakt.
Klik om te vergroten...
Als het niet geloof in een onzichtbare man is in de wolken, is het wel geloof in een onzichtbare man/vrouw in ons eigen lichaam (ego). Of geloof in dat we (ego) het zelf wel gaan redden met onze wetenschap en technologie. Het maakt imo niet uit. Zolang er een geloofssysteem is, zullen mensen dat manipuleren voor hun eigen bestwil. En als dat niet vanuit bewuste gedachteprocessen gaat, dan wel vanuit onbewuste.

Genieter zei:
Laten we hopen dat deze ontwikkeling zich door zet en dat de staat en verschillende landen religie op een laag pitje zetten.
Klik om te vergroten...
Onze enige hoop is denk ik niet alleen religie te overstijgen, maar geloof in zijn geheel.

Klinkt misschien negatief allemaal, maar ik denk dat velen alreeds hun connectie met spirit (zichzelf) herstellen op dit moment. En dat er een nieuw bewustzijn geboren zal worden. Al zal dit waarschijnlijk een hele pijnlijke geboorte worden.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Een andere is dat religie vanaf het begin in de weg heeft gestaan van onze verbinding met spirit (zelf-realisatie). Altijd wanneer er een moedig individu was die zich niet liet onderwerpen aan de maatschappij destijds en daadwerkelijk zichzelf en de wereld was ontstegen, verscheen daar een religie omheen omdat mensen niet begrepen dat zij dat ook konden doen. In plaats daarvan gingen ze als lafaards deze individuen aanbidden om niet zelf de verantwoordelijk op zich te hoeven nemen. Of ze gingen een God in de hemel aanbidden, maar het principe blijft hetzelfde. En in naam van die God was er geen limiet meer aan de beestachtigheid die mensen konden praktiseren.
Klik om te vergroten...

Ik denk zelf dat het een harde tijd was.
En een manier om mensen tot orde te roepen bijna onmogelijk was. Zelfs tot de dag van vandaag.
Maar toen was het natuurlijk heel anders.
Begrijp mij goed ik ben zeker geen voorstander van religie, maar ik denk dat het wel de eerste stap richting beschaving was in het verre verleden.


Mindless zei:
Als het niet geloof in een onzichtbare man is in de wolken, is het wel geloof in een onzichtbare man/vrouw in ons eigen lichaam (ego). Of geloof in dat we (ego) het zelf wel gaan redden met onze wetenschap en technologie. Het maakt imo niet uit. Zolang er een geloofssysteem is, zullen mensen dat manipuleren voor hun eigen bestwil. En als dat niet vanuit bewuste gedachteprocessen gaat, dan wel vanuit onbewuste.
Klik om te vergroten...

Daar ben ik het mee eens.
Maar mensen hebben eenmaal de vraag over waar we vandaan komen en waar het heen gaat en ik begrijp dat goed.
Ik heb mezelf erbij neergelegd dat als ik dood ga dat mijn bewust zijn ook sterft.
Ik snap dat veel mensen dat niet kunnen en dit leven niet voor niets willen doen.
Ik wel, ik probeer gewoon te genieten van elke dag en probeer daar wat moois van te maken zolang dat nog kan.

[="Mindless, post: 1306541, member: 120716"]Maar is dat niet een flinterdun laagje beschaving dat elk moment weg kan vallen en daadwerkelijk ook om de haverklap wegvalt op momenten dat onze instincten even wat te overweldigend worden? Zijn we niet nog steeds beesten onder dat kleine laagje normen en waarden? Is het daarom niet dat zelfs mannen van God zichzelf zo makkelijk en snel vergrijpen aan kleine kinderen? En is het daarom niet dat wanneer onze maatschappij instort en er voor een paar dagen geen voedsel meer is te verkrijgen, dat we massaal binnen een oogwenk weer dat instinct-gedreven beest worden dat enkel uit is op overleving?[/QUOTE]

De wereld is verreweg van perfect en de gruwelijke daden die worden nog dagelijks gepleegd.
Maar dat neemt niet weg dat mijn vrouw en kinderen in principe redelijk veilig over straat kunnen in Nederland en dat wij het geluk hebben om in dit land te leven in deze tijd.

Daar wil ik aan toevoegen dat alles een filter dun laagje is hier op de wereld.
Om iets op te bouwen kost jaren de tijd!
Maar om iets kwijt te raken kan binnen een seconde zijn gebeurd.
Je koopt een huis, je hebt een leuke baan, rijd een leuke auto...
Maar door een aantal factoren die verkeerd kunnen uitpakken voor jou kan je alles verliezen.
We leven altijd op de 'edge'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Genieter zei:
'I wish people respect eath just as much as the one they think that created it'
Klik om te vergroten...
Ik begrijp hem denk ik niet helemaal. "Created it" wat gecreëerd?
c
ctrl _ HALT _ deleteLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wauw geschift mooi! Kan ik goed inkomen dat de omgeving je volle focus nam. Heb je die foto zelf genomen? Ik vind het prachtig. Idd, geen horizon. Gek. Dat zoiets moois mag spreken zonder onderbroken te worden.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik kwam net dit filmpje ook nog tegen:
Voor de mensen met een aandachtsspanne van maar enkele minuten :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben bang dat er altijd wel een bepaalde mate van institutionalisering zal insluipen bij religie. En ja, het is enorm tegenstrijdig hoe het er in het reguliere Boeddhisme aan toe gaat qua hiërarchie en regels over hoe te leven. Maar Boeddha was dan ook geen Boeddhist. :wink:

Wat betreft guru's en hun ego's:

Ik denk dat er daar zeker velen van zijn te vinden. Echter kan het ook zo zijn dat enkele die rol aannemen, omdat dat is wat mensen in hen zoeken. De leerling creëert de meester. Er zijn vele niveau's waarop nondualiteit "onderwezen" wordt. Ik denk dat op een meer geavanceerd niveau de rol van de meester/guru meer transparant wordt, alsook die van de leerling. Mensen die vrij nieuw zijn met spiritualiteit zullen meestal niet op dat niveau met een meester kunnen communiceren en hebben een duidelijke scheiding tussen guru en leerling nodig. Je kunt het zien in filmpjes met goede meesters. Zij passen hun gespeelde rol naadloos aan aan het bewustzijn van de leerling.

Ik geloof dus dat niet elke guru sowieso vanuit ego functioneert, maar verschillende rollen gebruikt voor betere communicatie. Maar daar zal vast ook wel een deel goedgelovigheid van mijn kant in zitten. :wink: Ik hoop namelijk niet dat élke guru een bedrieger is. Gelukkig hoeven we de waarheid niet in een ander te vinden, maar enkel in onszelf. :wink:

Leuk kort filmpje!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Gelukkig hoeven we de waarheid niet in een ander te vinden, maar enkel in onszelf. :wink:
Klik om te vergroten...
En dat is nou precies waar het om draait en waardoor ik ook principieel een afkeer tegen guru's heb.

Overigens ben ik wel van mening dat veel mensen wel iemand nodig kunnen hebben die ze de weg leidt, anders wordt het voor veel mensen wel heel lastig om kennis of wijsheid op te doen. Wat je zegt, de leerling creëert de meester. Maar zolang de meester zich maar niet als een meerdere opstelt omdat die toevallig al meer wijsheid heeft opgedaan. Een nederige meester om het zo maar even te zeggen.

Via via ken ik iemand die in een retraite in Frankrijk woont en daar de boel onderhoud. De guru die daar de retraites leidt die heeft een eigen ruimte die vele malen luxer is dan van de rest van de bewoners en de bewoners maken haar ruimte ook nog eens schoon, want zoiets simpels doet een guru natuurlijk niet... Toen ik dat hoorde viel mijn mond echt open, maarja die persoon die ik via via ken vind het blijkbaar allemaal prima.

Zelf zit ik al een tijdje bij een meditatie groep waarbij we eerst samen mediteren en daarna teksten samen lezen en bespreken. Hier leidt ook altijd iemand de avond, maar ze doen het allemaal op een nederige manier. Ze stellen zichzelf niet anders op omdat ze al langer mediteren of meer wijsheid hebben dan de rest. Dat is hoe het zou moeten zijn naar mijn idee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben het deels met je eens, al denk ik wel dat er echte zen meesters zijn die zich tot bepaalde hoogte als een meerdere op lijken te stellen, zonder dat daar egocentrisme aan ten grondslag ligt. Verlichting zegt imo niets over hoe iemand zich zou moeten gedragen, er is enkel geen vasthouden aan/identificatie met gedachten meer. Maar dat is slechts hoe ik het op dit moment zie. Wat imo ook niet moet gebeuren is dat een leerling denkt op hetzelfde niveau te zijn als de guru. Ik heb dit zo vaak bij mijzelf gezien. Tijdens een diepe trip wás ik de guru, maar naderhand spreek ik (als het ego) alsof ik de guru ben. Dit mag absoluut gezien dan zo zijn, maar ik als wie ik denk dat ik ben is zeker niet de guru en ik zou dus ook niet op hetzelfde niveau als een echte guru in de vorm van een ander persoon zijn. En in die zin vind ik het niet erg om een guru die ik beschouw als authentiek als mijn meerdere te zien. Anders vervallen we al gauw in neo-advaita: pseudo-nondualiteit. Het is uiteraard wel wenselijk dat er wederzijds respect is.

Ik zat trouwens net weer een Watts filmpje over Zen te kijken, waar "toevallig" wel heel veel dingen ter sprake komen over waar we het hierboven over hebben. Dit filmpje gaat even een stukje dieper in op wat Zen is. Dit is 'm:

P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
al denk ik wel dat er echte zen meesters zijn die zich tot bepaalde hoogte als een meerdere op lijken te stellen, zonder dat daar egocentrisme aan ten grondslag ligt.
Klik om te vergroten...
Maar dat is dan toch enkel een rol die ze aannemen en als zodanig komt dat voort uit het ego. Die rol is enkel een illusie en toch nemen ze hem aan. Maargoed, blijft lastig dit. Er lijkt een soort paradox in te zitten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Genieter zei:
Ik denk zelf dat het een harde tijd was.
En een manier om mensen tot orde te roepen bijna onmogelijk was. Zelfs tot de dag van vandaag.
Maar toen was het natuurlijk heel anders.
Begrijp mij goed ik ben zeker geen voorstander van religie, maar ik denk dat het wel de eerste stap richting beschaving was in het verre verleden.
Klik om te vergroten...
Ik ben het daar aan de ene kant mee eens, maar het is ook een beschaving gebouwd op los zand. Op iets dat volledig multi-interpretabel is. Vanaf het begin is zo'n beschaving gedoemd om in te storten.

Genieter zei:
Daar ben ik het mee eens.
Maar mensen hebben eenmaal de vraag over waar we vandaan komen en waar het heen gaat en ik begrijp dat goed.
Ik heb mezelf erbij neergelegd dat als ik dood ga dat mijn bewust zijn ook sterft.
Ik snap dat veel mensen dat niet kunnen en dit leven niet voor niets willen doen.
Ik wel, ik probeer gewoon te genieten van elke dag en probeer daar wat moois van te maken zolang dat nog kan.
Klik om te vergroten...
O begrijp me niet verkeerd, ik zie zingeving niet als een probleem. Ik zie geloof als een probleem. En als je er over nadenkt kan er middels geloof nooit oprecht naar antwoorden gezocht worden. Je gelooft immers (een idee). Je staat niet open voor andere mogelijkheden. De waarheid kan nooit oprecht gezocht worden (ongeacht of waarheid ooit gevonden kán worden), omdat je geloof ervoor in de weg staat. En ik ben hier zelf ook schuldig aan (geweest) hoor, maar ik zie dat geloof het obstakel is voor openheid.

Genieter zei:
De wereld is verreweg van perfect en de gruwelijke daden die worden nog dagelijks gepleegd.
Maar dat neemt niet weg dat mijn vrouw en kinderen in principe redelijk veilig over straat kunnen in Nederland en dat wij het geluk hebben om in dit land te leven in deze tijd.
Klik om te vergroten...
Aan de andere kant wordt de wereld steeds gekker, moeten we steeds meer, zijn de stresslevels ongekend hoog, et cetera. Genoeg redenen voor mij om geen kinderen op deze wereld te willen zetten. Niet dat ik anderen daar op veroordeel. Dat is een persoonlijke keuze van mij.

Genieter zei:
Daar wil ik aan toevoegen dat alles een filter dun laagje is hier op de wereld.
Om iets op te bouwen kost jaren de tijd!
Maar om iets kwijt te raken kan binnen een seconde zijn gebeurd.
Je koopt een huis, je hebt een leuke baan, rijd een leuke auto...
Maar door een aantal factoren die verkeerd kunnen uitpakken voor jou kan je alles verliezen.
We leven altijd op de 'edge'
Klik om te vergroten...
Ja, alles is flinterdun in deze wereld. Alles is letterlijk 'oppervlakkig'. En daarom hebben mensen steeds meer behoefte aan werkelijke diepgang. Diepgang die alleen in jezelf gevonden kan worden. Misschien hechten we teveel waarde aan de uiterlijke zaken die je opnoemt. En daar schaar ik zelfs familie/vrienden/geliefden onder. Want ook die kun je in een oogwenk kwijtraken en zul je gegarandeerd kwijtraken. Geen wonder dus dat mensen 'on edge' zijn. Ze weten niets van - en zijn niet verankerd in - dat wat niet kwijtgeraakt kan worden.

De essentie van religie is in mijn ogen goed. Namelijk die echte diepgang zoeken. Maar alles los van die essentie is afleiding en stopzetting van het eigenlijke zoeken. En afdwinging van doctrine en dogma. Waarom dus een religie maken van dat. De openheid zelf is genoeg.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Genieter zei:
Daarmee word dus de god mee bedoeld waar ze in geloven.
Klik om te vergroten...
Ah tuurlijk. Vond de zin wat raar lopen.

Maar inderdaad, religie is vaak zo gericht op een onbereikbare God, terwijl we onze naasten niet willen zien en niet kunnen luchten. Het is makkelijk om van God te houden, maar je medemens... Iets waar ik soms ook wel moeite mee heb hoor. Ook al geloof ik dat mijn medemens eigenlijk God in vermomming is.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
Terence mckenna heeft in zijn boek voedsel der goden (food of the gods) gesuggereerd dat door psychedelica religie of geloof is ontstaan en dat best uitgebreid onderbouwd. Ik vond het trouwens een zeer aangenaam boek om te lezen.

Verder wat @Mindless zei: "Altijd al heb ik een afkeer gevoeld tegen religie. Niet zozeer om de kern van religie, maar om de manier waarop geloof beleden wordt" is precies hoe ik er tegen aan kijk. De "echte" kern van bijna elk geloof is ook bijna hetzelfde. Alleen de interpretatie is in de meeste gevallen totaal fout (in mijn ogen dan).

Zelfs de bijbel heeft het helemaal niet over een god buiten onszelf. Wij zijn geïndividualiseerde goden. Zoals elke lampje de zelfde bron gebruikt " stroom " zo hebben wij ook allemaal de zelfde bron. Je kan dit god noemen, maar zodra je er een naam aan geeft, zie je het al snel als iets dat is afgescheiden van ons of iets dat buiten ons bestaat. Maar wij zijn het zelf ook. De uiteindelijke waarheid is dat alles één is. Er bestaat geen jij of ik of god, want wij zijn dat allemaal zelf.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ik begrijp hem denk ik niet helemaal. "Created it" wat gecreëerd?
Klik om te vergroten...

Daarmee word dus de god mee bedoeld waar ze in geloven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."