#1
George Carlin!
Geweldige gast.
Geweldige gast.
"There are no atheists in foxholes."In het ergste nood, pijn en/of ellende hebben we allemaal de behoefte om een vorm van mirakel of 'iets onverklaarbaars' mee te maken zodoende we een uitweg kunnen vinden. We voelen ons alleen en enkel een mirakel kan ons een uitweg bieden.
Dat is nogal voor interpretatie vatbaar. Denken mensen dat dit letterlijk bedoeld is? In de zin dat dit slaat op onze fysieke vorm? Miljoenen denken van wel, misschien zelfs miljarden.Dat is in Genesis reeds beschreven.
Daar staat: God schiep de mens naar Zijn evenbeeld.
Dus, nu kunnen wij ons daar enige voorstelling van maken.
Maar Jezus kwam - volgens de bijbel dan - wel terug, áls God.Zelfs toen Jezus aan het kruis genageld was, en Hij werd uitgedaagd met de woorden: Als er die Heere God bestaat, waarom haalt Hij u dan niet van dit kruis af? En, dit gebeurde niet...ook niet, toen Jezus riep: Eli, Eli, Eli sabattani....Mijn God, Mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?
Klinkt ook weer heel erg als een metafoor en doet me denken aan een andere tekst uit de bijbel, welke dezelfde betekenis lijkt te hebben:Of, als ik over de brug genaamd Siret moet gaan, die zo scherp moet zijn als een mes, en alwaar al je daden in je leven worden gewogen alvorens je dat paradijs binnen mag...voor de goede mensen duurt dit wegen heel erg kort, een ogenblik zelfs, voor de slechten onder ons duurt dit een eeuwigheid!
Truly I tell you, unless you change and become like little children, you will never enter the kingdom of heaven.
I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through Me.
Aha! Niet altijd goed opgelet tijdens het voorlezen uit de bijbel vroeger.De brug es Siret is beschreven in de Koran.
Niet in de Bijbel ..
Ja, maar dan spreken we dus ook over religies. Ik heb het gewoon over als individu kijken naar een tekst (uit bijvoorbeeld de bijbel) en nadenken over wat daar eigenlijk staat. Sinds wanneer is het een crime om zelf na te denken? Religies willen juist niet dat je zelf nadenkt en daar gaan bij mij de alarmbellen al door rinkelen.Juist het meer, of minder letterlijk nemen van wat er in de Heilige Schrift of de Koran staat, maakt, dat alleen dáárom al mensen elkaar afmaken als vliegen...
Zie bijvoorbeeld de beide stromingen in de Koran.
De Soenna, en de Sjia. Stevige strijd onderling .
In mijn ogen, is een gebed persoonlijk. Je kunt helemaal zelf beslissen tot wat je bidt en óf je bidt.De laatste Profeet was Mohammed. De Islam is om en nabij de 700 jaren jonger, dan het Christendom.
Een van de grootste verschillen vind ik deze.
In het Christendom kan men eigenlijk alleen maar tot God komen, via de Heilige Drie-eenheid. De Vader, de Zoon, en de Heilige Geest. Dit is verwarrend vind ik.
Tot wie moet ik mijn gebeden richten? Zoek het maar eens uit...
Uiteindelijk zijn het verschillende uitingen van hetzelfde ding denk ik. Maar omdat mensen kijken naar de oppervlakte, zien ze eerder de verschillen dan de overeenkomsten.In de Islam kan men zijn gebeden direct aan Allah richten. Dat is eenvoudiger vind ik!
En zo zijn er in de Islam de vijf zuilen, waarvan ik echt moet zeggen, dat er echt goede zuilen zijn, die recht doen aan de medemens.
Jezus zei dat denk ik, omdat hij wist dat de Ik Ben die hij was, dezelfde Ik Ben in anderen is.Zoals de Ramadan, ervaar eens, hoe het is om arm te zijn, geen of weinig te eten en te drinken te hebben , en alle andere nare aspecten daarvan.
Dan: een gedeelte van je inkomen schenken aan de armen.
Doen wij, christenen, dit óók?
De 5 gebedstijden per dag . En wij?
Jezus heeft gezegd: heb uw naasten lief, en de beroemde zegswijze wat je moet doen, als iemand je op de rechterwang slaat.
Wie doet dat? Ik niet...Ik keer diegene niks toe, nee, hij krijgt domweg een beste beuk!
Ik heb afgeleerd, om iedereen lief te hebben.
Te vaak ben ik verraden....(Jezus uiteindelijk ook, maar toch. Ik vertrouw niemand meer.
Of het zou mijn vroegere buddy in het Legioen moeten zijn.
Het belangrijkste in mijn ogen, is om geloof te ontstijgen en die reis van Zoon tot Vader te maken. Steeds weer, zoveel als nodig en zo diep als mogelijk. In bewust zijn van bewustzijn is geen ruimte voor geloof.Wat is dat geloof....letterlijk, of nemen we alleen dat gedeelte daaruit, wat ons op dat moment het beste uitkomt?
Een moeilijke materie, dit alles!
Ikzelf probeer er van de tijd, die mij nog rest, er het beste van te maken.
Ik ben het geloof in rechtvaardigheid aal volkomen kwijtgeraakt, als je maar genoeg messen in de rug gestoken krijgt, dan komt deze zienswijze vanzelf.
Ik heb nogal wat meegemaakt, onrecht ten top, het is niet anders .
Bedankt voor het compliment.Maar, Mindless, jouw reactie vind ik zeer interessant.
Als de beruchte twee mensen met deze boodschap bij mij aan de deur zouden staan, ik zou hier zeer beslist mee in gesprek gaan.
Zonder meer.
Dat is wat religie ons vertelt.Waar het om gaat, is volgens mij de visie en beleving, dat er een Hogere Macht bestaat, in eenheden, of andere gedaante, die uiteindelijk het Oordeel over ons geeft, en ons al of niet een paradijs, of een andere nare plaats (djhenna) in stuurt.
Ook staat ergens beschreven, dat wij onze ouders wederom zullen ontmoeten, plus aklevanderen, die een rol in ons leven hebben gespeeld.
Ja, het klinkt ongelofelijk. Ik geloof er dan ook niet in.Vanuit deze beschrijving kreeg ik vroeger al het idee, dat het o op die plaats van ontmoetingen toch wel ontzettend druk moet zijn.
Want, alle generaties vóór ons, die allemaal hun dierbaren terugzien, dat moet een immense druk drukte zijn, nietwaar?
Je weet het wel te verkopen jij!Transcendente meditatie ? Een half uur naar Een deurknop kijken. Dit reinigt de ziel!
To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour.
Dat, wát het ook is die dit allemaal gemaakt heeft (of maakt op dit moment), de bron van dit bestaan, geeft er vast niet om wat jij of ik zeggen wat het is. Het is wat het is.Het punt van 'God' is nu juist dat het een containerbegrip is waaronder je vanalles kunt verstaan. Wat God is, hoe het eruit ziet en welke invloed die god heeft, dat is dus iets wat je zelf bepaalt.
Daarom heeft het ook weinig zin om er discussies over te voeren. God is wat jij hebt bepaald wat het is. De een zijn/haar invulling is net zo goed als die van een ander.
Inderdaad, misschien wel door iets. Of misschien "maakt" het universum zichzelf.Waarom moet het altijd allemaal 'gemaakt' zijn door 'iemand'?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."