Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHeeft God ooit iemand te hulp gekomen?

Heeft God ooit iemand te hulp gekomen?

80 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
George Carlin!
Geweldige gast.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is
P
PeacemakerLid
01-01-2024, 00:00
#3
We proberen ons allemaal wel eens voor te stellen of God wel bestaat, en indien ja, hoe zou hij/zij er uit zien? Helaas kunnen we ons geen duidelijk beeld vormen, en kappen we er meestal van af. Onze brein kan zich alles voorstellen, behalve hoe God er fysiek eruit zou zien.

In het ergste nood, pijn en/of ellende hebben we allemaal de behoefte om een vorm van mirakel of 'iets onverklaarbaars' mee te maken zodoende we een uitweg kunnen vinden. We voelen ons alleen en enkel een mirakel kan ons een uitweg bieden.

Mijn verhaal:

Tijdens mijn laatste jaar hoger onderwijs was ik door samenloop van factoren (relatiebreuk, overlijden geliefde) in een vorm van depressie geraakt en zag ik het leven meer als een last. Van mijn 13 vakken, waren er 10 van gebuisd. Dus het was studeren in de vakantie. Ik had geen energie of de wil, maar toch wou ik heel graag afstuderen.

Mijn doel was, tussen al het leed en pijn, om mijn studies met succes te beëindigen, zodat ik er van af zou zijn, maar had geen energie en al probeerde ik te studeren, het lukte mij niet wegens gebrek aan motivatie en energie om geconcentreerd te studeren.

Ik probeerde te studeren dag en nacht, maar voelde me gebrekkig en angstig voor falen.

Een paar nachten, na het studeren of tijdens een kleine pauze, heb ik mijn ogen dicht gedaan en beginnen bidden van help mij, als u God bent en bestaat, dan vraag ik uw hulp. Mijn gebeden waren intens en open, met tranen over mijn wangen.

Op één van die nachten, na het studeren en intens God aanspreken en hulp vragen, was ik op mijn bureau in slaap gevallen.
In mijn slaap droomde ik dat ik een klein donker kamer binnenstap, de kast open doe en al het geld dat er in zit, in mijn zakken breng. Kortweg, ik pleeg diefstal zonder enige schaamte of schuldgevoel.

De volgende morgen werd ik wakker en het ongelukkige droom zat nog vers in mijn geheugen, zonder echter te veel achter te zoeken. Zoiets kan alleen maar onheil brengen vloeide door mijn hoofd en ik wou er niet te veel over denken.

Diezelfde dag, ging ik snel naar het centrum om wat eten te kopen. Plots kwam een man naar mij gelopen, in zijn hand stuk of 10 dunne boeken, en of ik één of meer van zijn boeken wilde kopen. 3 voor 10 euro zei hij.

Mijn oog fiel plots op één van de boeken met als onderwerp 'betekenis van verschillende dromen'. Ik moest plots aan mijn droom denken en kocht zonder aarzelen 3 dunne boeken.

Ik ging naar huis en keek snel in de boek op zoek naar diefstal. Na een korte uitleg over wat diefstal in het algemeen betekent, was er een kleine alinea als afsluiting.

Die laatste alinea luidde als volgt:

Als een student ziet dat hij een diefstal pleegt in zijn droom, dat hij zijn studies met succes zal beëindigen.

Ik kon mijn ogen niet geloven en voelde mezelf opeens stukken beter.

En als afsluiting, ik slaagde voor al mijn studies. Happy end dus

Heeft God mij gerust gesteld? Ik ben er zeker van.

Heeft iemand ook ooit het Goddelijke ervaren of iets gelijkaardigs?

Groetjes
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo kan je van elk verhaal waar toeval bij komt kijken het aan een god gaan linken.
Er is nooit geen enkel bewijs geweest dat er een god was en de bijbel word al jaren gewoon bijgewerkt door de mens.
Christendom en de islam etc. zijn zelfs de laatste verzonnen verhalen.
Daarvoor waren er zoveel verhalen!
Het is allemaal begonnen met dat de zon de god was en de maan (de nacht) de duivel.
Het is allemaal op te zoeken.
De Egyptenaren zijn dat allemaal gestart.
En de grieken verzonnen voor alles een god, zelfs voor de liefde enzo.

Alsof het allemaal 2000 jaar geleden begonnen is?
Bij de islam zelfs 900 jaar ofzo.
Het is eigenlijk een beetje logisch nadenken.

Hier een leuk filmpje over religie:
That make sense to you?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Peacemaker zei:
In het ergste nood, pijn en/of ellende hebben we allemaal de behoefte om een vorm van mirakel of 'iets onverklaarbaars' mee te maken zodoende we een uitweg kunnen vinden. We voelen ons alleen en enkel een mirakel kan ons een uitweg bieden.
Klik om te vergroten...
"There are no atheists in foxholes."

Betekenend: Atheïsten bestaan alleen in (relatief) goede tijden. En zo heb ik dat zelf ook ervaren in de tijd dat ik mezelf nog als atheïst beschouwde. Ook ik heb in slechte tijden geprobeerd tot God te bidden, in de hoop dat er zoiets als dat bestond. Het is een kwestie van hoe slecht de tijden zijn, wat bepaald of een atheïst tot God zal gaan bidden.

Maar, wat is de God waar we ons aan richten?

Een paar hele mooie uitspraken van Osho:

"There is no God. But i have found something far more significant."

"I don't believe in God as a person. I believe in godliness as a quality."

"There exists no God. What exists is godliness, and that godliness surrounds you. We are all in the same ocean."



Zowel gelovigen áls atheïsten zien God vaak als een persoon en brengen daarom argumenten aan waarom deze persoon wel of niet zou bestaan. Zie bijvoorbeeld George Carlin hierboven. Ik denk dat dit een projectie is van de zelf. Als je zelf écht gelooft dat je een persoon bent, dan projecteer je dat ook op een eventuele God. Dan wordt God een soort vader (of moeder) die over je waakt. Het is de projectie van het innerlijke kind die bescherming van de ouder behoeft, waarschijnlijk al ontstaan in de baarmoeder.

We vragen ons af waarom deze God niet ingrijpt bij alle ellende die er gebeurd op de wereld. Maar misschien is God zó groots dat het dat wat wij als goed én kwaad beschouwen absoluut accepteert? En misschien weet God niets van ons lijden, omdat het alleen met zichzelf is in de Realiteit? Misschien is er in God helemaal geen ruimte voor een persoonlijkheid met meningen en standpunten? Dit zijn dingen waar niet vaak over na wordt gedacht, omdat aangenomen wordt dat God een persoon is. Ik denk dat Osho een veel volwassener beeld heeft van "God", of zoals hij het noemde: Goddelijkheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
God, Allah, Boeddha Jahweh of Baghwan , Ho Chi Minh, Mao Tse Tunh, het is een feit, dat er geen enkele andere oorzaak en gevolg is geweest in ons tijdperk , waardoor er zó ontstellend veel mede mensen door en voor! over de kling zijn gejaagd. Geen enkele!
En dit gebeurt heden Ten dage nog steeds.
Dat geeft te denken, nietwaar?
Hoe God eruit ziet?
Dat is in Genesis reeds beschreven.
Daar staat: God schiep de mens naar Zijn evenbeeld.
Dus, nu kunnen wij ons daar enige voorstelling van maken.
Of de Heere een kleurtje heeft, dat staat verder nergens beschreven, dus dit mogen we dan zelf invullen.
Bestaat Hij? En...helpt Hij, als je daarom vraagt?
Dat weten we niet. Anders zou het ook niet meer als een geloof te boek staan.
Zelfs toen Jezus aan het kruis genageld was, en Hij werd uitgedaagd met de woorden: Als er die Heere God bestaat, waarom haalt Hij u dan niet van dit kruis af? En, dit gebeurde niet...ook niet, toen Jezus riep: Eli, Eli, Eli sabattani....Mijn God, Mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?
,zelfs als ik deze woorden hier neerschrijf, voel ik emotie!
Want: regelmatig voel ik mij totaal door alles en iedereen verlaten.
Nog altijd en met name mett de kerstdagen.
Toen is er mijn wereld van toen volledig in elkaar gestort.

Op zich vind ik het geloof, zowel in God, als Allah, en anderen, best interessant.
Ik heb veel in de Bijbel, en ook de Koran gelezen, en erover gesproken .
Geloof ikzelf? Ja.
Enige tijd geleden alweer ben ik achter het stuur onwel geworden ,en deze rit eindigde tegen een dikke boom. Ik was buiten kennis geraakt en nee, ik had niets genomen!
Dat gaf mij te denken, want lichamelijk mankeerde ik niets. Geen schrammetje!
En mijn auto was volkomen in de prak...hoe vaak loopt zoiets heel anders af, nietwaar?

Nood leert bidden zegt men, en ik heb een aantal gebeurtenissen mogen meemaken, waarvan je zou kunnen zeggen dat er best wel eens een zekere Voorzienigheid bij betrokken kan zijn geweest.
Maar onvoorwaardelijk in dat dikke boek alles geloven, wat dáár staat, nee. Dat gaat me te ver. Over het water lopen, doden weer tot leven wekken, dat is in mijn beleving onmogelijk.
En dan deze mensen nog.
We kennen ze allemaal wel, die mensen, die vaak met zijn tweeën aan de deur staan, met een aktetas bij zich, die met een een of ander verhaal je trachten te bekeren. Ja, die mensen die getuigen van Jehova. Juist ja, Die bedoel ik.
Soms, heel soms ga ik met ze in discussie.
Ik probeer ze dan een beetje uit hun tabernakel te lokken, maar, ik moet zeggen, ze kennen de Geschriften tot op de punt, en komma. Als zij werkelijk geloven in datgene wat zij uitdragen, dan heb ik toch enig respect.
Dat wordt anders als zij (soms) met kleine kinderen aan de hand voor mijn deur staan.
In deze gevallen word ik fel.
Ik zeg dan hoe in hemelsnaam zij het nodig vinden om zo'n kind mee te nemen, want, ik vind dat kinderen met andere kinderen moeten spelen, ipv de deuren langs te gaan.
Ooit kreeg ik Als antwoord: zij moet mee, want zij gaat het werk doen van de Heer...Ik heb hun toen kortaf verteld dat hen de kolder in de kop moest zijn geslagen met deze onzin....
Maar goed. Er zijn best wel wijsheden en spreekwoorden on dat dikke boek te vinden. Zo ook in de Koran de 99 bijnamen van Allah,
zoals: De Erbarmer, De Genadige, De Alwetende, De Almachtige, enz enz, en de beschrijving hoe het paradijs eruit ziet. Dat is wel een mooi plekje!
Al die knappe dames, de hoeri genaamd, men is eeuwig 33 jaren oud, en is eeuwig 43 Ellen lang! En vwb die dames... (nee! Geen prostituees!) honing stroomt er in de beken, en..daar is ook de boom waarvoor je moet uitkijken, el Shakkoem. De boom met duivelskoppen als vrucht, en deze mag je beslist niet eten!! Zij scheuren dan je ingewanden stuk!
Dat paradijs.....
Dat is een plaats, waar ik zeer zeker niet terecht z a l komen, al waren mijn zonden rood als bloed, zij zullen worden als witte sneeuw bij het biechten van deze daden voordat ik sterf, teneinde absolutie te mogen krijgen...
Of, als ik over de brug genaamd Siret moet gaan, die zo scherp moet zijn als een mes, en alwaar al je daden in je leven worden gewogen alvorens je dat paradijs binnen mag...voor de goede mensen duurt dit wegen heel erg kort, een ogenblik zelfs, voor de slechten onder ons duurt dit een eeuwigheid!
Ga er maar aanstaan!
Een en ander heeft toch wel met drugs te maken vind ik.
De buitenstaanders vinden het onder invloed zijn vaak "zweverig", ongrijpbaar, (trippen!) en dat zal het hem dan wel zijn!
Anyway.
Ik hoop, dat het straks allemaal wel meevalt.
De soep wordt immers nooit zó heet gegeten, als dat zij wordt opgediend, toch?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Dat is in Genesis reeds beschreven.
Daar staat: God schiep de mens naar Zijn evenbeeld.
Dus, nu kunnen wij ons daar enige voorstelling van maken.
Klik om te vergroten...
Dat is nogal voor interpretatie vatbaar. Denken mensen dat dit letterlijk bedoeld is? In de zin dat dit slaat op onze fysieke vorm? Miljoenen denken van wel, misschien zelfs miljarden.

Maar kan het zijn, dat dit eerder metaforisch bedoeld is? Dit kan namelijk ook betekenen dat wij in essentie lijken op God als bewustzijn, maar dat God puur bewustzijn is en wij geconditioneerd bewustzijn. Het is ook een optie, in plaats van dat dit slaat op het lichaam.

Legio Patria Nostra zei:
Zelfs toen Jezus aan het kruis genageld was, en Hij werd uitgedaagd met de woorden: Als er die Heere God bestaat, waarom haalt Hij u dan niet van dit kruis af? En, dit gebeurde niet...ook niet, toen Jezus riep: Eli, Eli, Eli sabattani....Mijn God, Mijn God, waarom heeft U Mij verlaten?
Klik om te vergroten...
Maar Jezus kwam - volgens de bijbel dan - wel terug, áls God.

Waarom kwam God Jezus niet redden van het kruis? In mijn interpretatie hiervan had zelfs Jezus bij 'God' een idee als 'de vader', of 'de moeder'. Dat wat over ons waakt. De God die ooit terug zal keren en ons zal redden. Maar is dat God? Of is dat een soort vader/moeder figuur die door mensen is bedacht als vervanger van de ouders, of misschien zelfs van de baarmoeder? Dat wat ons ooit geborgenheid gaf.

Naar mijn mening symboliseert Jezus Christus juist de God die niet afstandelijk is, niet ergens in een 'verre dimensie' is, nooit direct te ervaren. Maar God die in en door ons leeft. Christus, de heilige geest die volledig wakker werd in de man Jezus.

Legio Patria Nostra zei:
Of, als ik over de brug genaamd Siret moet gaan, die zo scherp moet zijn als een mes, en alwaar al je daden in je leven worden gewogen alvorens je dat paradijs binnen mag...voor de goede mensen duurt dit wegen heel erg kort, een ogenblik zelfs, voor de slechten onder ons duurt dit een eeuwigheid!
Klik om te vergroten...
Klinkt ook weer heel erg als een metafoor en doet me denken aan een andere tekst uit de bijbel, welke dezelfde betekenis lijkt te hebben:

Truly I tell you, unless you change and become like little children, you will never enter the kingdom of heaven.
Klik om te vergroten...

Slaat dit niet op terugkomen naar onze kinderlijke onschuld?


Nog een andere dan. Dit zei Jezus volgens de bijbel:

I am the way, the truth, and the life. No one comes to the Father except through Me.
Klik om te vergroten...

Moet dit letterlijk genomen worden? Moet geloofd worden in de persoon Jezus, om tot God te komen? Miljarden mensen denken van wel. Of is ook dit een metafoor? Wat wat is Jezus Christus in essentie? Een man, waar je "doorheen" moet, of het bewustzijn "I Am": Ik Ben. Wat de enige weg is naar de Vader.

Nemen we alles letterlijk? Of denken we na over een diepere metaforische betekenis.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
De brug es Siret is beschreven in de Koran.
Niet in de Bijbel ..
Juist het meer, of minder letterlijk nemen van wat er in de Heilige Schrift of de Koran staat, maakt, dat alleen dáárom al mensen elkaar afmaken als vliegen...
Zie bijvoorbeeld de beide stromingen in de Koran.
De Soenna, en de Sjia. Stevige strijd onderling .
De laatste Profeet was Mohammed. De Islam is om en nabij de 700 jaren jonger, dan het Christendom.
Een van de grootste verschillen vind ik deze.
In het Christendom kan men eigenlijk alleen maar tot God komen, via de Heilige Drie-eenheid. De Vader, de Zoon, en de Heilige Geest. Dit is verwarrend vind ik.
Tot wie moet ik mijn gebeden richten? Zoek het maar eens uit...
In de Islam kan men zijn gebeden direct aan Allah richten. Dat is eenvoudiger vind ik!
En zo zijn er in de Islam de vijf zuilen, waarvan ik echt moet zeggen, dat er echt goede zuilen zijn, die recht doen aan de medemens.
Zoals de Ramadan, ervaar eens, hoe het is om arm te zijn, geen of weinig te eten en te drinken te hebben , en alle andere nare aspecten daarvan.
Dan: een gedeelte van je inkomen schenken aan de armen.
Doen wij, christenen, dit óók?
De 5 gebedstijden per dag . En wij?
Jezus heeft gezegd: heb uw naasten lief, en de beroemde zegswijze wat je moet doen, als iemand je op de rechterwang slaat.
Wie doet dat? Ik niet...Ik keer diegene niks toe, nee, hij krijgt domweg een beste beuk!
Ik heb afgeleerd, om iedereen lief te hebben.
Te vaak ben ik verraden....(Jezus uiteindelijk ook, maar toch. Ik vertrouw niemand meer.
Of het zou mijn vroegere buddy in het Legioen moeten zijn.
Wat is dat geloof....letterlijk, of nemen we alleen dat gedeelte daaruit, wat ons op dat moment het beste uitkomt?
Een moeilijke materie, dit alles!
Ikzelf probeer er van de tijd, die mij nog rest, er het beste van te maken.
Ik ben het geloof in rechtvaardigheid aal volkomen kwijtgeraakt, als je maar genoeg messen in de rug gestoken krijgt, dan komt deze zienswijze vanzelf.
Ik heb nogal wat meegemaakt, onrecht ten top, het is niet anders .

Maar, Mindless, jouw reactie vind ik zeer interessant.
Als de beruchte twee mensen met deze boodschap bij mij aan de deur zouden staan, ik zou hier zeer beslist mee in gesprek gaan.
Zonder meer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Legio Patria Nostra zei:
De brug es Siret is beschreven in de Koran.
Niet in de Bijbel ..
Klik om te vergroten...
Aha! Niet altijd goed opgelet tijdens het voorlezen uit de bijbel vroeger. :wink:

Wel grappig dat het dus dezelfde betekenis lijkt te hebben als die tekst uit de bijbel.

Legio Patria Nostra zei:
Juist het meer, of minder letterlijk nemen van wat er in de Heilige Schrift of de Koran staat, maakt, dat alleen dáárom al mensen elkaar afmaken als vliegen...
Zie bijvoorbeeld de beide stromingen in de Koran.
De Soenna, en de Sjia. Stevige strijd onderling .
Klik om te vergroten...
Ja, maar dan spreken we dus ook over religies. Ik heb het gewoon over als individu kijken naar een tekst (uit bijvoorbeeld de bijbel) en nadenken over wat daar eigenlijk staat. Sinds wanneer is het een crime om zelf na te denken? Religies willen juist niet dat je zelf nadenkt en daar gaan bij mij de alarmbellen al door rinkelen.

Legio Patria Nostra zei:
De laatste Profeet was Mohammed. De Islam is om en nabij de 700 jaren jonger, dan het Christendom.
Een van de grootste verschillen vind ik deze.
In het Christendom kan men eigenlijk alleen maar tot God komen, via de Heilige Drie-eenheid. De Vader, de Zoon, en de Heilige Geest. Dit is verwarrend vind ik.
Tot wie moet ik mijn gebeden richten? Zoek het maar eens uit...
Klik om te vergroten...
In mijn ogen, is een gebed persoonlijk. Je kunt helemaal zelf beslissen tot wat je bidt en óf je bidt.

Maar de onderliggende betekenis, dat is waar ik benieuwd naar ben. De heilige drie-eenheid wordt gezien als 3 aspecten van hetzelfde "ding". Mijn opvatting is dat de echte betekenis hiervan niet gaat over onbereikbare afstandelijke godheden, maar over onszelf. De 'Zoon' komt via de 'Heilige Geest' terug naar de 'Vader'. De 'Zoon' is de 'Ik Ben' aanwezigheid in ons allemaal. Deze heeft een heilige oorsprong door zijn connectie met de Vader. De 'Ik Ben' - hoewel van heilige afkomst - is in de wereld en raakt gehecht aan wereldse zaken. De Heilige Geest daarentegen is puur, wat een ander woord is voor heilig. De Heilige Geest raakt niet gehecht aan wereldse zaken. Via de Heilige Geest "reist" de Zoon terug naar de Vader. De Vader is compleet transcendentaal aan de wereld. Maar alle drie zijn aspecten van hetzelfde ding. De Zoon is de Heilige Geest en ook de Vader. En andersom. Het verschil is het perspectief waaruit gekeken wordt.

Zo zou je kunnen bidden als de Zoon tot de Vader. Van bidden wordt ook wel gezegd dat het oorspronkelijk hetzelfde was als introspectie/meditatie. Maar dat het nu gedegradeerd is tot iets waarin we vragen om dingen voor onszelf. Maar in meditatie (bidden in zijn oorspronkelijke betekenis) ga je van de geconditioneerde 'Ik Ben' (de Zoon) via de ongeconditioneerde Heilige Geest naar de transcendentale Vader. Het is een "reis" van bewustzijn naar zichzelf.

Legio Patria Nostra zei:
In de Islam kan men zijn gebeden direct aan Allah richten. Dat is eenvoudiger vind ik!
En zo zijn er in de Islam de vijf zuilen, waarvan ik echt moet zeggen, dat er echt goede zuilen zijn, die recht doen aan de medemens.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk zijn het verschillende uitingen van hetzelfde ding denk ik. Maar omdat mensen kijken naar de oppervlakte, zien ze eerder de verschillen dan de overeenkomsten.

Legio Patria Nostra zei:
Zoals de Ramadan, ervaar eens, hoe het is om arm te zijn, geen of weinig te eten en te drinken te hebben , en alle andere nare aspecten daarvan.
Dan: een gedeelte van je inkomen schenken aan de armen.
Doen wij, christenen, dit óók?
De 5 gebedstijden per dag . En wij?
Jezus heeft gezegd: heb uw naasten lief, en de beroemde zegswijze wat je moet doen, als iemand je op de rechterwang slaat.
Wie doet dat? Ik niet...Ik keer diegene niks toe, nee, hij krijgt domweg een beste beuk!
Ik heb afgeleerd, om iedereen lief te hebben.
Te vaak ben ik verraden....(Jezus uiteindelijk ook, maar toch. Ik vertrouw niemand meer.
Of het zou mijn vroegere buddy in het Legioen moeten zijn.
Klik om te vergroten...
Jezus zei dat denk ik, omdat hij wist dat de Ik Ben die hij was, dezelfde Ik Ben in anderen is.

Maar ja, het is vaak moeilijk om dat zo te zien, met name wanneer die ander heel andere normen en waarden heeft dan jou. Wat het makkelijker maakt in mijn ogen, is bewuster de Ik Ben zijn.

Legio Patria Nostra zei:
Wat is dat geloof....letterlijk, of nemen we alleen dat gedeelte daaruit, wat ons op dat moment het beste uitkomt?
Een moeilijke materie, dit alles!
Ikzelf probeer er van de tijd, die mij nog rest, er het beste van te maken.
Ik ben het geloof in rechtvaardigheid aal volkomen kwijtgeraakt, als je maar genoeg messen in de rug gestoken krijgt, dan komt deze zienswijze vanzelf.
Ik heb nogal wat meegemaakt, onrecht ten top, het is niet anders .
Klik om te vergroten...
Het belangrijkste in mijn ogen, is om geloof te ontstijgen en die reis van Zoon tot Vader te maken. Steeds weer, zoveel als nodig en zo diep als mogelijk. In bewust zijn van bewustzijn is geen ruimte voor geloof.

Legio Patria Nostra zei:
Maar, Mindless, jouw reactie vind ik zeer interessant.
Als de beruchte twee mensen met deze boodschap bij mij aan de deur zouden staan, ik zou hier zeer beslist mee in gesprek gaan.
Zonder meer.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het compliment. :grin:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ere, Wie Ere toekomt , Mindless!!
Alweer, een zeer interessante visie op het geloven. Jazeker!
En zo blijkt, dat één geloof, leidt tot 1001 verschillende visies, en beleving.
Waar het om gaat, is volgens mij de visie en beleving, dat er een Hogere Macht bestaat, in eenheden, of andere gedaante, die uiteindelijk het Oordeel over ons geeft, en ons al of niet een paradijs, of een andere nare plaats (djhenna) in stuurt.
Ook staat ergens beschreven, dat wij onze ouders wederom zullen ontmoeten, plus aklevanderen, die een rol in ons leven hebben gespeeld.
Vanuit deze beschrijving kreeg ik vroeger al het idee, dat het o op die plaats van ontmoetingen toch wel ontzettend druk moet zijn.
Want, alle generaties vóór ons, die allemaal hun dierbaren terugzien, dat moet een immense druk drukte zijn, nietwaar?

Spiritualiteit. Er is veel, heel veel over te it het lEn dan de zienswijze van de mensen, die laten we zeggen stevig alternatief zijn.
Ooit lachwekkend te noemen!
Alleen de zienswijze van deze mensen dus...
Bijvoorbeeld : Crematie?? Nee, dat wil ik niet, want dat moet allemaal veel te snel.
De ziel is dan nog niet volledig vertrokken en daarom doet dit verbranden heel veel pijn...
Transcendente meditatie ? Een half uur naar Een deurknop kijken. Dit reinigt de ziel!

Tja. Ieder zijn ding....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Waar het om gaat, is volgens mij de visie en beleving, dat er een Hogere Macht bestaat, in eenheden, of andere gedaante, die uiteindelijk het Oordeel over ons geeft, en ons al of niet een paradijs, of een andere nare plaats (djhenna) in stuurt.

Ook staat ergens beschreven, dat wij onze ouders wederom zullen ontmoeten, plus aklevanderen, die een rol in ons leven hebben gespeeld.
Klik om te vergroten...
Dat is wat religie ons vertelt.

Maar al deze mensen die dit zeiden en schreven, die waren levend, niet dood. Misschien dus niet zomaar voor waarheid aannemen. :wink:

Legio Patria Nostra zei:
Vanuit deze beschrijving kreeg ik vroeger al het idee, dat het o op die plaats van ontmoetingen toch wel ontzettend druk moet zijn.
Want, alle generaties vóór ons, die allemaal hun dierbaren terugzien, dat moet een immense druk drukte zijn, nietwaar?
Klik om te vergroten...
Ja, het klinkt ongelofelijk. Ik geloof er dan ook niet in. :tonguewink:

Legio Patria Nostra zei:
Transcendente meditatie ? Een half uur naar Een deurknop kijken. Dit reinigt de ziel!
Klik om te vergroten...
Je weet het wel te verkopen jij! :tearsofjoy:

William Blake:
To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour.
Klik om te vergroten...


Die deurknop kan nog prachtig zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het punt van 'God' is nu juist dat het een containerbegrip is waaronder je vanalles kunt verstaan. Wat God is, hoe het eruit ziet en welke invloed die god heeft, dat is dus iets wat je zelf bepaalt.

Daarom heeft het ook weinig zin om er discussies over te voeren. God is wat jij hebt bepaald wat het is. De een zijn/haar invulling is net zo goed als die van een ander.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ach...die meditatie en zo, daarmee heb ik niet zoveel. Nee. Daarvoor ben ik te nuchter.
Moet je eens nagaan.
Zegt er de een of andere figuur, van wie je dus naar die bloody deurknop moet blijven staren.
Ik heb wel wat beters te doen...in deurknoppen heb ik verder niet de minste interesse! Goeiendag zeg!
Waar ik nog weleens aan denk, is een documentaire over de Bhagwansekte. Dat vond ik toch wel iets...
Ik heb ze wel zien lopen, met die rooie kleding, en die kralenketting met foto!
En daarbij een meisje, die 6 dollar bij zich had.
Daar in de USA waar zij was, kostte een ijsje het luttele bedrag van 12 dollar.
Op de vraag aan haar, wat zij nou van die hoge prijs vond, antwoordde zij:
Ik heb 6 dollar bij me.
Daarmee kan ik toch kopen, wat ik wil?.
Dan heb ik toch zoiets van:
Als jij er op deze manier tegenaan kijkt, dan ben je al aardig op de goede weg.
Dan ben je al bijna zover om door die rijke baas met 90 rolls Royce auto's Verlicht te kunnen worden verklaard! Nietwaar?
Zelfs in mijn diepste trips heb ik deze manier van rekenen, te weten optellen en van elkaar weer aftrekken, en zien wat je dan over houdt, nog nooit ook maar bij benadering als zijnde een goed opgeloste wiskundige vergelijking met twee onbekenden kunnen beschouwen!!

Maar, over de Hogere Macht toch even dit.
Bij de AA wordt deze Macht in de 12 stappen aan de orde gebracht.
Ik moet zeggen, dat als je daar een aantal malen bij bent geweest, dat daar iets gebeurt.
Ook bij mij. Ik kon toen daadwerkelijk stoppen met zuipen. Drinken. Dat was mede door daar aanwezig te zijn, en hierover te spreken, toen voor mij mogelijk. Tot op de dag van vandaag.
De visie van: vandaag drink ik niet, en morgen? Dat zie ik morgen wel weer, is een verdomd goede visie.
En , met die zekere Hogere Macht aldaar, is het mij gelukt. En, veel meer mensen daar lukt het. Al of niet werkende met die hogere macht . Dat is een vaststaand feit.
Je kunt niet zeggen: ik drink noooit meer. Nee.
Wat veel makkelijker is, is het proberen om het bij die 24 uur te houden. En de volgende dag wéér. Dat is te overzien! Gelovig, of niet...bij mij werkt het. Nog steeds.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat gezegd hebbende, heb ik wel entiteiten ervaren. Met name tijdens DMT-trips. Dan lijkt het net alsof een hogere intelligentie me bestudeert en telepathisch met me communiceert.

Maar ik denk dat die ervaringen het resultaat zijn van cognitieve processen: een manifestatie van onbewuste processen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Het punt van 'God' is nu juist dat het een containerbegrip is waaronder je vanalles kunt verstaan. Wat God is, hoe het eruit ziet en welke invloed die god heeft, dat is dus iets wat je zelf bepaalt.

Daarom heeft het ook weinig zin om er discussies over te voeren. God is wat jij hebt bepaald wat het is. De een zijn/haar invulling is net zo goed als die van een ander.
Klik om te vergroten...
Dat, wát het ook is die dit allemaal gemaakt heeft (of maakt op dit moment), de bron van dit bestaan, geeft er vast niet om wat jij of ik zeggen wat het is. Het is wat het is.

Maar ik ben het wel eens met je dat iedereen zijn eigen ideeën heeft over wat God is en dat het weinig zin heeft om er discussies over te voeren. Alsnog kan het wel interessant zijn om die ideeën uit te wisselen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Waarom moet het altijd allemaal 'gemaakt' zijn door 'iemand'?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
Waarom moet het altijd allemaal 'gemaakt' zijn door 'iemand'?
Klik om te vergroten...
Inderdaad, misschien wel door iets. Of misschien "maakt" het universum zichzelf.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik geloof dus niet in " het gemaakt zijn ".
Nee.
Ik geloof in Darwin. Evolutie ,dus.
Wij hoeven niet te discussiëren over het topic, maar, wij kunnen wél onze ideeën uitwisselen zoals Mindless al heeft aangegeven.
Bij een discussie probeer je een ander van jouw gelijk inzake vraagstukken te overtuigen, met zo mogelijk steekhoudende argumenten.
Dit is hier niet aan de orde vind ik.
Het uitwisselen van hoe men tegen bepaalde gevallen aankijkt.
Dáár gaat het om hier.
Wat mij betreft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ikzelf ontken evolutie niet. Maar wellicht sluit evolutie niet per se intelligent design uit. Dat evolutie en opbouwende complexiteit "ontworpen" zijn vanuit een intelligentie, niet vanuit willekeur.

Dit principe wordt in dit filmpje uitgelegd:


Altijd leuk om over na te denken. Vooral het mandelbrot voorbeeld spreekt tot de verbeelding vind ik. In de comments wel weer een hoop boze mensen. Dat vind ik altijd jammer. Iemand die een ander standpunt aanneemt, dingen in twijfel trekt en dan een hele hoop mensen er meteen bovenop.
P
P. AddestoulLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bekendste verhaal wat ik ken is van Joop Gottmers. Leuke mini-docu van hem hierr:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."