Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGedachtenexperiment - Het "drie deuren probleem" (a.k.a. "The Monty Hall Problem")

Gedachtenexperiment - Het "drie deuren probleem" (a.k.a. "The Monty Hall Problem")

67 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bij het begin maak je 1 keuze uit 3 mogelijkheden: 1/3 kans om te winnen.

Na het openen van een loze deur door de quizmaster, als je dan wisselt maak je dus twee keuzes uit drie mogelijkheden: 2/3 kans om te winnen.

Simpel toch?
D

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
Dirkdirk
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Proxima zei:
Bij het begin maak je 1 keuze uit 3 mogelijkheden: 1/3 kans om te winnen.

Na het openen van een loze deur door de quizmaster, als je dan wisselt maak je dus twee keuzes uit drie mogelijkheden: 2/3 kans om te winnen.

Simpel toch?
Klik om te vergroten...
Nee, zo werkt het dus niet. Het is niet 2/3 kans omdat je uit 2 van de drie deuren kan kiezen, je kiest namelijk uiteindelijk nog steeds 1 deur en niet 2. Het is 2/3 kans omdat de keuze in het begin 1/3 was en je bij switchen je kans vergroot.

Je antwoord klopt maar je redenatie is fout.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
je kiest namelijk uiteindelijk nog steeds 1 deur en niet 2.
Klik om te vergroten...
Samen met de quizmaster's deur kies je toch twee deuren als je wisselt (als je niet wisselt blijf je bij die ene deur)?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Proxima zei:
Samen met de quizmaster's deur kies je toch twee deuren als je wisselt (als je niet wisselt blijf je bij die ene deur)?
Klik om te vergroten...
Ja, maar jou uitleg heeft niks te maken met het feit dat het 2/3 of 1/3 kans heeft. Het is niet 2/3 kans omdat je tussen 2 deuren van de drie deuren kiest, dat klopt niet, want de derde deur is weggenomen dus je kiest uit 2 deuren. En in de meeste gevallen zouden mensen denken 2 deuren is 50 procent kans, maar ze vergeten dus de weggenomen deur die het bij switchen 2 op 3 maakt en bij niet switchen 1 op 3.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Ja, maar jou uitleg heeft niks te maken met het feit dat het 2/3 of 1/3 kans heeft. Het is niet 2/3 kans omdat je tussen 2 deuren van de drie deuren kiest, dat klopt niet, want de derde deur is weggenomen dus je kiest uit 2 deuren. En in de meeste gevallen zouden mensen denken 2 deuren is 50 procent kans, maar ze vergeten dus de weggenomen deur die het bij switchen 2 op 3 maakt en bij niet switchen 1 op 3.
Klik om te vergroten...
Ah, nu begrijp ik hem ja.

Is dat btw de officiële uitleg?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Ah, nu begrijp ik hem ja.

Is dat btw de officiële uitleg?
Klik om te vergroten...
Officiële uitleg? Er is geen officiële uitleg. Ik leg hem uit zoals ik denk dat het het beste uitgelegd kan worden maar ik ben niet zo goed in die dingen verwoorden dus ik denk dat er online wel betere uitleggen zijn te vinden.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Situatie 1 - 3 deuren, allemaal 33.3% kans op een prijs. Op het moment dat je 1 deur kiest is er dus ook 66% kans dat de prijs achter de andere twee deuren staat.

Situatie 2 - er wordt 1 deur weggehaald waarvan bekend is dat er geen prijs achter staat. Hierdoor krijgt de overgebleven deur ineens 66% kans dat er een prijs achter staat en de door jou gekozen deur geeft maar 33% kans aangezien je gekozen hebt in situatie 1.

Theoretisch is het dus altijd verstandig om te wisselen nadat er een deur wordt weggehaald, kwestie van kansberekening.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
De vraag is dus, heeft dit wisselen zin of niet?
Klik om te vergroten...
Mijn vraag is, waarom opent die fucking presentator niet gewoon de deur die ik koos? TV tegenwoordig 😒
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."