#1
Zou haast zeggen verdiep je eens in Ayahuasca. Niet zonder risico maar als je echt een therapeutische ervaring zoekt..
Ayahuasca kan voor zover ik weet niet meer in Nederland.Zou haast zeggen verdiep je eens in Ayahuasca. Niet zonder risico maar als je echt een therapeutische ervaring zoekt..
Als je weet waar je moet zijn wel.Ayahuasca kan voor zover ik weet niet meer in Nederland.
Riskant is het sowieso. Iemand erbij om op je te letten is wel aan te raden als je een traumatisch verleden hebt. "Begeleiding" zou ik het niet noemen. Het is het middel en jezelf die het echte werk doen. Ik denk dat mensen die erbij zitten, professioneel of niet, zich zo min mogelijk moeten bemoeien met het verloop van een trip en zeker niet moeten "begeleiden", maar gewoon aanwezig zijn, eventueel op een afstandje. En assisteren wanneer dat nodig is. Wat een goede tripsitter dus zou moeten doen. Maar misschien bedoel je dat ook wel met 'begeleiding'. Om bij je blokkades te komen zul je in jezelf moeten keren. Niemand kan met je mee in het diepste van jezelf en conventionele therapie komt niet eens in de buurt van waar je kunt komen in een trip. Het tripmiddel maakt denk ik wel echt uit. Ik merk enorme verschillen.Het lijkt me riskant dit zonder begeleiding te doen. Er zijn vast wel organisaties of personen die zich hierin specialiseren. Ik denk dat het dan niet zoveel uitmaakt of je LSD, paddo's/truffels of een ander tripmiddel gebruikt.
Oké... niet in de war met psilohuasca?Als je weet waar je moet zijn wel.
Nope.Oké... niet in de war met psilohuasca?
Zou haast zeggen verdiep je eens in Ayahuasca. Niet zonder risico maar als je echt een therapeutische ervaring zoekt..
Het lijkt me riskant dit zonder begeleiding te doen. Er zijn vast wel organisaties of personen die zich hierin specialiseren. Ik denk dat het dan niet zoveel uitmaakt of je LSD, paddo's/truffels of een ander tripmiddel gebruikt.
Riskant is het sowieso. Iemand erbij om op je te letten is wel aan te raden als je een traumatisch verleden hebt. "Begeleiding" zou ik het niet noemen. Het is het middel en jezelf die het echte werk doen. Ik denk dat mensen die erbij zitten, professioneel of niet, zich zo min mogelijk moeten bemoeien met het verloop van een trip en zeker niet moeten "begeleiden", maar gewoon aanwezig zijn, eventueel op een afstandje. En assisteren wanneer dat nodig is. Wat een goede tripsitter dus zou moeten doen. Maar misschien bedoel je dat ook wel met 'begeleiding'. Om bij je blokkades te komen zul je in jezelf moeten keren. Niemand kan met je mee in het diepste van jezelf en conventionele therapie komt niet eens in de buurt van waar je kunt komen in een trip. Het tripmiddel maakt denk ik wel echt uit. Ik merk enorme verschillen.
Bij een echte sjamaan is het wellicht een ander verhaal. Die lui zijn soms tapped in...
Je kan het proberen, maar uit mijn ervaring is een trip alleen niet genoeg. Je zal alsnog iets moeten doen met je leven zodat het gene dat nu voor spanning zorgt verdwijnt. Ik heb het idee dat de trip je alleen maar een extreme vorm van zelfconfrontatie geeft. Veel mensen noemen het een bad trip voor een reden.
Zelf ben ik met een lichte dosis ( 3/4 zegel ) heel goed bij oude pijn gekomen. Ik zocht bewust het gevoel, met de gebeurtenis op. Hierbij kun je bv foto's of ander materiaal wat je aan die tijd/persoon doet denken bekijken, met muziek die je hierbij herinnert. Werkte voor mij heel goed. Het huilen voelde heel helend en was zelfs erg aangenaam. Alsof het verdriet en de tranen blij waren dat ze eindelijk aanvaard werden.
Dit is hoe het bij mij ging. Zoals je weet is het geen garantie op succes voor jou, maar hoop dat je er iets aan hebt. Ik wens je sterkte en een boel geluk!
Hierom is integratie van je ervaringen zo belangrijk. Je zal het zelf ook wel herkennen: je hebt een geweldige ervaring gehad, grootse inzichten verkregen waarvan je overtuigd bent dat ze je verder gaan brengen in je leven of een ervaring die voelt als een grote verandering waarna niets meer hetzelfde zal zijn. Als je nadien op dezelfde voet verder gaat met je leven, verandert er niks en blijft de ervaring een losstaand iets dat na verloop van tijd vervaagt. Dan verlies je de opgedane inzichten weer of de verandering die je toen hebt ervaren. Of ergens weet je nog wel dat je ooit ergens de sleutel van in handen had, maar kun je er gevoelsmatig niet meer bij. Ga je echt handelen naar de inzichten die je hebt verkregen, dan kunnen inzichten wel degelijk meer dan tijdelijk worden denk ik. Een eventuele verandering die je hebt ervaren is vaak het startpunt, de aanzet tot verandering. Je zult de verandering vervolgens zelf in moeten zetten en voort moeten zetten. Het 'echte' werk begint in die zin vaak pas ná je ervaring. De psychedelische ervaring is in mijn ogen vaak louter het startpunt van waaruit het echte werk begint. Ik geloof best dat psychedelica in sommige gevallen echt onmiddelijk helend kunnen zijn, echt direct door de ervaring zelf, maar veel vaker is het toch een stuk minder romantisch en moet je echt zelf aan te slag om tot duurzame verbetering te komen. Ik zie het 'groeien' met psychedelica ook eigenlijk als een continu proces. Ik vind het vaak moeilijk vast te stellen wat een losstaande ervaring me nou concreet heeft gebracht, maar overall ervaar ik wel degelijk een soort van cumulatief effect van alle psychedelische ervaringen die ik heb gehad, sommige vanzelfsprekend meer bepalend dan andere.Maar tegelijkertijd ben ik sceptisch geworden over de lange termijn effecten hiervan. Het lijkt altijd tijdelijk te zijn. Niet voor niets blijven mensen vaak maar terugkomen naar het trippen. Zelfs bij iets als ayahuasca retreats. Sommigen komen daar tientallen of zelfs honderden keren terug. Ik denk zelf dat het goed is om eens een trip ervaring te hebben, maar pas ervoor op dat je niet gaat denken dat deze ervaringen echt noodzakelijk zijn om bij je emoties te komen. Leer ook nuchter mediteren en praktiseer mindfulness, zodat je elk moment bij je emoties kunt. Gebruik de trips dan eventueel om even heel diep een kijkje te nemen in jezelf. Zo denk ik er dan over hè.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."