Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluor

[4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluor

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

4-FMP toch inmiddels al aardig wat keren gebruikt, maar nooit vaker dan binnen 6 weken en teven nooit meer dan zo'n 190mg totaal genomen op één avond.
Kan me goed vinden in de dingen die gezegd zijn :)
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een paar mensen van een engels drugsforum hebben gesamelijk heel PubMed doorzocht naar studies (met bronvermelding) die inzicht geven in de aspecten van 4-FMA (4-FMP/4-FA...). Daaruit is een heel goed begrip voor de werking en metabolisme van 4-FMP gekomen. Ik tik dit vanaf mijn mobiel, maar als je de thread wilt hebben waar dus bronnen uit voortkomen, wil ik de link later wel even posten in deze thread.

In het kort even de conclusie die je er uit kan trekken en de neurotoxiciteit:
-4-FMP is een licht potente serotonine releaser;
-De serotonine hecht zich aan de 5-HT(1A) receptor die zorgt voor minder angst, eetlust, sociaal neurotransmitter (Oxytocin) en de hele ratteplan;
-4-FMP metaboliseerd in een mensenbrein tot MAOI A en MAOI B (exacte verhouden is zoek, maar aanzienlijk meer MAOI B dan MAOI A), wat dus oa zorgt voor verlenging van elke dopamine en noradrenaline (onder andere) drug als 4-FMP zelf en MDMA, enzovoorts;
-In tegenstelling tot gelijkenis met 4-CA, is het zo dan 4-FMP niet lange termijn neurotoxisch is in het menselijk brein;
-4-FMP is wel neurotoxisch op korte termijn in het menselijke brein;
-Het brein herstelt hiervan in 48-72 uur, volledig;
-Serotonine is weer op normaal peil na 24-48uur;
-Hersenen herstellen niet volledig bij een bepaalde hoeveelheid 4-FMP als deze te groot is. Naar de exacte hoeveelheid moet nog vervolgonderzoek gedaan worden, maar als je het met het niveau van de neurotoxiciteit van 4-CA vergelijkt per mol (eenheid massa molecuul) en dat terugkoppelt naar 4-FMP dan is er te veronderstellen dat je minstens moet denken aan metingen in grammen! (neem je hopelijk niet achter elkaar aangezien je na 200miligram al niet eens meer kan slapen van 4-FMP)

Er is echter niet bekend wat dan voor de gewenning zorgt, maar ik had eerder een recentelijke studie gelezen (publicatie in Nature Neuroscience) wat Methylfenidaat (rhitalin) linkt aan positieve neuroplasticiteit (fenomeen van dynamische verandering in de hersenen) op het synapsniveau (met betrekking tot de D1 en D2 dopaminereceptor (gelinkt aan geheugen, leercapaciteit (concentratie))). Die verandering versterkt de werking van geheugen, leer en concentratie capaciteit van de hersenen, alsmede vermindering van de reactie op prikkelwaarneming (goed voor AD(H)D'ers, slecht voor normale mensen; (prikkelvermindering; depressie)).

Wat ik dus denk (dus niet concludeer aan de hand van uitsluitend wetenschappelijk bewijs) is dat de MAOI A zorgt voor gewenning. Uit ervaring van mijzelf en andere anonieme internetters, heeft dit het effect van wachten op de intensiteit van 4-FMP opnieuw nemen:
-3 dagen is te weinig;
-2 jaar lang om de 7 dagen (enkel 4-FMP) nemen resulteerd in het niet meer ervaren van 100mg 4-FMP, hoewel alle effecten qua gedrag goed aan deze persoon te zien zijn (met 4-FMP ervaar je jezelf als doodnormaal, wat je dus moet leren doorgronden!);
-8 dagen pauze is voor een inmiddels (niet al te lange) ervaren, mannelijke gebruiker, met gemiddeld postuur (die gemiddeld elke vier weken gemiddeld 200mg MDMA neemt) nog prima positief voelbaar;
-2 weken wachten resulteerd in complete herbeleving van de eerste 4-FMP ervaring;
-Een andere gebruiker rapporteerde dat je pas echt super effect hebt bij 4 weken wachten.

Ik zou graag een definitieve gerandomniseerde dubbelblind studie zien op gezonde mensen, die een peer-review is ondergaan, voordat ik het labeltje 'RC' wil zien verdwijnen, maar ikzelf acht de kans op lange termijn schade zeer klein. Maar wie weet, met de complexe chemie van de mens, wat er op lange termijn alsnog voor schade op kan treden. Wees als lezer van deze post dus goed op uw hoede, want een dergelijk onderzoek zal eerst nog plaats moeten vinden!
h
haunted99Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Dank je wel voor deze post.
R
Rob070Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Bedankt voor deze uitleg!
Heb dit spulletje sinds kort ook in huis gehaald en nu een aantal keer geprobeerd.
Ben nog niet boven de 150 mg gekomen, want wil het meer gebruiken als extra factor tijdens
het uitgaan zeg maar en het moet niet overduidelijk aanwezig zijn.
Ik heb wel gemerkt dat slapen indd geen optie is, zelfs niet met een temazepam.
Dit zorgt er wel voor dat je weer ontspannen in bed kan liggen, ook weinig last van de "strakke mond". Na een aantal uurtjes gelegen te hebben en vervolgens gewoon wat eten, kan je gewoon weer fris aan de dag beginnen. Tuurlijk merk je nog enige stimulatie maar dit is absoluut niet overdreven aanwezig.
Ik ervaar ook dat dit een mindere aanslag pleegt op je hart als je het vergelijkt met mephedrone. Ik heb echt wel last van mijn hart gekregen na een tijdje mephedrone (recreatief) gebruikt te hebben.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Interessante post, dankje hiervoor!

Ben er zelf ook wat mee aan het experimenteren, het is een heerlijk interessant goedje waar absoluut wel voorzichtig mee om gegaan moet worden. Ik heb het nu een aantal keren geprobeerd en heb persoonlijk het volgende ervaren:

Eerste keer dat ik het nam 2x een dosis van +- 120mg in een nacht, over de dag verspreid ongeveer 250mg speed gehad. Heerlijke nacht gehad, beetje MDMA feeling met een flinke speedy boventoon. Twee dagen erna last van de effecten gehad. Eerste nacht helemaal niet geslapen, tweede nacht twee uurtjes onder zware invloed van wiet en derde nacht ook slechts een paar uurtjes. Overdag voelde ik steeds vlagen van de stimulatie terugkomen. Verder geen vervelende bijwerkingen gehad en ook geen kater (op de vermoeidheid na dan).

Dit duurde wat mij betreft dus veel te lang. Heel fijn effect, maar heel vervelende nasleep.

Tweede keer geen speed gebruikt, alleen 2x een dosis van wederom +- 120mg. Wederom een heerlijk effect, veel stimulatie en licht euforisch. Uitwerking was hetzelfde als de eerste keer.

Afgelopen weekend heb ik het voor de derde keer geprobeerd, wel overdag aardig wat speed gehad (+- 300mg verspreid over de dag omdat ik best brak was). Deze keer dus wel weer gecombineerd met speed, alleen 1x een dosis van +- 120mg. Zo'n 6 uur op gefeest en toen begon ik wat suf te worden, het begon uit te werken. Uiteindelijk nog twee puntjes keta gehad en toen kort maar heerlijk geslapen. Dagen erna geen vervelende nasleep en het was na zo'n 8 uur ook écht uitgewerkt.

Als ik mijn ervaringen en ervaringen van bekenden van me op een hoop gooi kom ik in ieder geval tot het volgende:

Niet meer dan +- 200mg op een avond

Wat ik heel erg heb gemerkt, niet redosen. Neem in één keer de dosis voor de gehele avond en houd het daar ook bij, anders wordt het geen slapen.

Zijn er mensen die dit hetzelfde hebben ervaren? Of misschien juist iets anders?
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Het verhoogd inderdaad niet als een malle je hartslag :) Als je je hart minder wilt taxeren, dan moet je een goede conditie kweken :wink: Als je veel aan sport doet, is je hartslag in rust ook aanzienlijk minder :wink:
R
Rob070Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

De goede conditie staat hier niet ter sprake, want dit zit wel goed :grin:
Zit ook heel wat uurtjes in de sportschool dus daar kan het allemaal niet aan liggen.
Sinds ik gestopt ben met meph. zijn mijn hartprobleempjes ( mischien niet het goed woord ) ook verdwenen. Geef dat stofje er dus toch de schuld van :angry:
X
XimerNamahsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

als je de thread wilt hebben waar dus bronnen uit voortkomen, wil ik de link later wel even posten in deze thread
Klik om te vergroten...

Graag :) ben wel benieuwd
r
r0mmelp0tLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Zijn er mensen die dit hetzelfde hebben ervaren? Of misschien juist iets anders?
Klik om te vergroten...
Ik heb het nu 1x gedaan en die keer 150mg in 1x en ik heb geen moment erover na gedacht bij te pakken. Ik kon na 3 jointjes wel slapen maar een vriend van mij die fanatiek sport kon niet slapen na 8 uur! sterk spul dus
O
OuweGekLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Maar serotonine heeft toch minimaal 4 weken nodig om Volledig te herstellen?
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

OuweGek zei:
Maar serotonine heeft toch minimaal 4 weken nodig om Volledig te herstellen?
Klik om te vergroten...

Dat is bij MDMA zo. 4-FMP gebruikt niet zoveel serotonine als MDMA. ongeveer 13x minder.
(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Releasing_agent)

Trouwens, het beste is 6 weken voor herstel na MDMA gebruik.
O
OuweGekLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

En wanneer is dit goedje niet meer terug te vinden in je bloed?
T
Teun wLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: [4-FMP] Werking, neurotoxiciteit en gewenning van 4 fluo

Dus als ik alles goed begrijp is dit veel minder schadelijk als mdma? Na mdma gebruik word het geadviseerd 3 maanden niet te gebruiken, (hoor ook vaker dat 6 weken al genoeg is) maar hier bij is het dus na 48 uur compleet herstelt, met andere woorden als ik om de 2 weken zou gebruiken, zou ik dan (ook rekening houdend met tolerantie) helemaal nergens last van hebben?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."