Een paar mensen van een engels drugsforum hebben gesamelijk heel PubMed doorzocht naar studies (met bronvermelding) die inzicht geven in de aspecten van 4-FMA (4-FMP/4-FA...). Daaruit is een heel goed begrip voor de werking en metabolisme van 4-FMP gekomen. Ik tik dit vanaf mijn mobiel, maar als je de thread wilt hebben waar dus bronnen uit voortkomen, wil ik de link later wel even posten in deze thread.
In het kort even de conclusie die je er uit kan trekken en de neurotoxiciteit:
-4-FMP is een licht potente serotonine releaser;
-De serotonine hecht zich aan de 5-HT(1A) receptor die zorgt voor minder angst, eetlust, sociaal neurotransmitter (Oxytocin) en de hele ratteplan;
-4-FMP metaboliseerd in een mensenbrein tot MAOI A en MAOI B (exacte verhouden is zoek, maar aanzienlijk meer MAOI B dan MAOI A), wat dus oa zorgt voor verlenging van elke dopamine en noradrenaline (onder andere) drug als 4-FMP zelf en MDMA, enzovoorts;
-In tegenstelling tot gelijkenis met 4-CA, is het zo dan 4-FMP niet lange termijn neurotoxisch is in het menselijk brein;
-4-FMP is wel neurotoxisch op korte termijn in het menselijke brein;
-Het brein herstelt hiervan in 48-72 uur, volledig;
-Serotonine is weer op normaal peil na 24-48uur;
-Hersenen herstellen niet volledig bij een bepaalde hoeveelheid 4-FMP als deze te groot is. Naar de exacte hoeveelheid moet nog vervolgonderzoek gedaan worden, maar als je het met het niveau van de neurotoxiciteit van 4-CA vergelijkt per mol (eenheid massa molecuul) en dat terugkoppelt naar 4-FMP dan is er te veronderstellen dat je minstens moet denken aan metingen in grammen! (neem je hopelijk niet achter elkaar aangezien je na 200miligram al niet eens meer kan slapen van 4-FMP)
Er is echter niet bekend wat dan voor de gewenning zorgt, maar ik had eerder een recentelijke studie gelezen (publicatie in Nature Neuroscience) wat Methylfenidaat (rhitalin) linkt aan positieve neuroplasticiteit (fenomeen van dynamische verandering in de hersenen) op het synapsniveau (met betrekking tot de D1 en D2 dopaminereceptor (gelinkt aan geheugen, leercapaciteit (concentratie))). Die verandering versterkt de werking van geheugen, leer en concentratie capaciteit van de hersenen, alsmede vermindering van de reactie op prikkelwaarneming (goed voor AD(H)D'ers, slecht voor normale mensen; (prikkelvermindering; depressie)).
Wat ik dus denk (dus niet concludeer aan de hand van uitsluitend wetenschappelijk bewijs) is dat de MAOI A zorgt voor gewenning. Uit ervaring van mijzelf en andere anonieme internetters, heeft dit het effect van wachten op de intensiteit van 4-FMP opnieuw nemen:
-3 dagen is te weinig;
-2 jaar lang om de 7 dagen (enkel 4-FMP) nemen resulteerd in het niet meer ervaren van 100mg 4-FMP, hoewel alle effecten qua gedrag goed aan deze persoon te zien zijn (met 4-FMP ervaar je jezelf als doodnormaal, wat je dus moet leren doorgronden!);
-8 dagen pauze is voor een inmiddels (niet al te lange) ervaren, mannelijke gebruiker, met gemiddeld postuur (die gemiddeld elke vier weken gemiddeld 200mg MDMA neemt) nog prima positief voelbaar;
-2 weken wachten resulteerd in complete herbeleving van de eerste 4-FMP ervaring;
-Een andere gebruiker rapporteerde dat je pas echt super effect hebt bij 4 weken wachten.
Ik zou graag een definitieve gerandomniseerde dubbelblind studie zien op gezonde mensen, die een peer-review is ondergaan, voordat ik het labeltje 'RC' wil zien verdwijnen, maar ikzelf acht de kans op lange termijn schade zeer klein. Maar wie weet, met de complexe chemie van de mens, wat er op lange termijn alsnog voor schade op kan treden. Wees als lezer van deze post dus goed op uw hoede, want een dergelijk onderzoek zal eerst nog plaats moeten vinden!