Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums2-CB vs 2-CB-FLY

2-CB vs 2-CB-FLY

40 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
w
witte270Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje benieuwd naar de effecten van 2-CB, echter kan ik ook aan 2-CB-FLY komen (want het is een research chemical).

Ik vraag mij af wat de verschillen zijn tussen de twee en welke jullie aanraden. 2-CB is illegaal en zal dus via omwegen gekocht moeten worden. Vervolgens zal ik dit laten testen wat ook weer tijd kost. 2-CB-FLY bestel je gewoon en je weet ervan hoeveel erin zit.

Hoe denken jullie hierover? Alvast heel erg bedankt.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb beiden maar 1 keer gedaan met 10+ jaar ertussen, maar het verschil voor mij tussen die twee keren is dat fly langer duurt en constant is en dat 2-cb meer in vlagen komt.

Ik herkende zoveel jaar na dato toch nog wel het effect wat ik toen zo 'leuk' vond aan de 2-cb; makkelijk stuurbaar trippen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik vind 2C-B een stuk meer lijken op de thio-substitutes van mescaline (zoals 2C-T-7). Die hebben een serotonerg randje wat 2C-B-FLY ook lijkt te hebben maar wat 2C-B mist. Dat plaatst de subjectieve effecten iets meer richting de entactogenen en wat minder richting de psychedelica. Daarom vond ik 2C-B en 2C-B-FLY niet heel erg op elkaar lijken. Nog even naast de werkingsduur, inwerktijd, en het punt dat de visuals veel minder felgekleurd en geometerisch zijn.
Klik om te vergroten...

Interessant. Dat extra entactogene heb ik nooit zo bij 2C-B-FLY ervaren, in ieder geval niet meer dan bij 2C-B, ze voelen voor mij beide niet erg serotonerg, ook FLY dus niet. Mild entactogeen, maar subtiel. Ik vind het allebei echt vooral psychelica, zij het van het meer sociale type. (Dat is dan dus die entactogene rand.) Maar grappig dat FLY hier meer bij in de buurt ligt, dat is dan inderdaad een verschil wat iemand nog zou kunnen opmerken blijkbaar.

Ik heb ook nooit zo begrepen waarom mensen 2C-B op lage dosis vaak wat met MDMA vergelijken, ik zie/voel die overeenkomst niet echt. Is toch echt heel anders, ook op die hele lage doseringen al.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Ik vind ze overall best wel op elkaar lijken eigenlijk, op basis van wat ik me herinner van mijn ervaringen met beide middelen, wat er toch verschillende zijn (inmiddels wel een tijd geleden). Met name is 2C-B-FLY op vergelijkbare dosis iets helderder (maar evengoed niet te onderschatten, je kunt er flink waus van worden), over het algemeen minder visueel (niet altijd) maar vooral: duurt drie keer zo lang. Die laatste is wel een cruciale, want als je de duur van 2C-B verwacht ben je screwed.
Klik om te vergroten...
In mijn ogen is 2C-B vele malen superieur aan 2C-B-Fly als psychedelica. Het is veel visueler en psychedelischer dan Fly, voelt warmer aan en minder chemisch. Dat fly langer duurt en potenter is is niet zozeer een voordeel (wat veel mensen denken). Fly voelt als een mislukte batch van MDMA die is gesynthetiseerd zonder de handen te wassen vantevoren.

Op zichzelf is Fly een prima drug, maar het is meer een entacgogeen dan een psychedelica. En als je boven de 30 mg doseert wordt je trip vervelend en raak je steeds meer de kluts kwijt. Er is een punt waarop hoger doseren niet een betere trip geeft maar eerder meer mist en meer wazigheid als ik daarmee iets begrijpelijks zeg.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Interessant. Dat extra entactogene heb ik nooit zo bij 2C-B-FLY ervaren, in ieder geval niet meer dan bij 2C-B, ze voelen voor mij beide niet erg serotonerg, ook FLY dus niet. Mild entactogeen, maar subtiel. Ik vind het allebei echt vooral psychelica, zij het van het meer sociale type. (Dat is dan dus die entactogene rand.) Maar grappig dat FLY hier meer bij in de buurt ligt, dat is dan inderdaad een verschil wat iemand nog zou kunnen opmerken blijkbaar.

Ik heb ook nooit zo begrepen waarom mensen 2C-B op lage dosis vaak wat met MDMA vergelijken, ik zie/voel die overeenkomst niet echt. Is toch echt heel anders, ook op die hele lage doseringen al.
Klik om te vergroten...
Haha ik ga even je academische kant aanspreken. Ik zie psychedelisch-entactogeen als een continuüm. Het is een spectrum waarop je middelen kunt plaats van zeer psychedelisch naar zeer entactogeen, of dus zelfs empathogeen als je hem doortrekt. Dus misschien is het wel het psychedelisch-entactogeen-empathogeen continuüm.

Anyways, het is op zich logisch om die aspecten aan elkaar te verbinden, omdat die effecten allemaal via subtypes van serotonine worden geactiveerd. Nou zijn er enkele tientallen subtypes van die receptoren en die zitten allemaal op net anderre plekken in het brein. Maar toch zit er ook een soort samenhang in hun effecten: stoffen die eenzelfde bindingsaffiniteit hebben als serotonine.

Dus aan de ene kant staan zeer psychedelische effecten zoals die van DMT, dan heb je wat minder psychedelische middelen zoals 2C-B, vervolgens heb je middelen die een psychedelisch maar ook entactogeen geven zoals aMT, 2C-T-7, 2C-B-FLY, en dan kom je wat meer aan de kant van de empathogenen zoals 6-APB en MDMA, die dan weer licht psychedelisch zijn maar voornamelijk empathogeen.

Als je het zo bekijkt is het eigenlijk alleen nog de vraag hoe je subcategorieën van zulke stoffen definieert. Je moet ergens een onderscheid maken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Als je het zo bekijkt is het eigenlijk alleen nog de vraag hoe je subcategorieën van zulke stoffen definieert. Je moet ergens een onderscheid maken.
Klik om te vergroten...
Dit is heel interessant 👈 Shulgin categoriseerde zijn ervaring in pikhal en tikhal met enkele en dubbele plussen en minnen maar ook dat “definieert” het niet echt. Woorden kunnen tekortschieten. Maar cijfers niet. Het zou interessant zijn om een grafiek te zien die alle drugs in het goede spectrum plaatst. Maar we kunnen dat nooit goed voorspellen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Haha ik ga even je academische kant aanspreken. Ik zie psychedelisch-entactogeen als een continuüm. Het is een spectrum waarop je middelen kunt plaats van zeer psychedelisch naar zeer entactogeen, of dus zelfs empathogeen als je hem doortrekt. Dus misschien is het wel het psychedelisch-entactogeen-empathogeen continuüm.

Anyways, het is op zich logisch om die aspecten aan elkaar te verbinden, omdat die effecten allemaal via subtypes van serotonine worden geactiveerd. Nou zijn er enkele tientallen subtypes van die receptoren en die zitten allemaal op net anderre plekken in het brein. Maar toch zit er ook een soort samenhang in hun effecten: stoffen die eenzelfde bindingsaffiniteit hebben als serotonine.

Dus aan de ene kant staan zeer psychedelische effecten zoals die van DMT, dan heb je wat minder psychedelische middelen zoals 2C-B, vervolgens heb je middelen die een psychedelisch maar ook entactogeen geven zoals aMT, 2C-T-7, 2C-B-FLY, en dan kom je wat meer aan de kant van de empathogenen zoals 6-APB en MDMA, die dan weer licht psychedelisch zijn maar voornamelijk empathogeen.

Als je het zo bekijkt is het eigenlijk alleen nog de vraag hoe je subcategorieën van zulke stoffen definieert. Je moet ergens een onderscheid maken.
Klik om te vergroten...

Heel interessant! 😍
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Dit is heel interessant 👈 Shulgin categoriseerde zijn ervaring in pikhal en tikhal met enkele en dubbele plussen en minnen maar ook dat “definieert” het niet echt. Woorden kunnen tekortschieten. Maar cijfers niet. Het zou interessant zijn om een grafiek te zien die alle drugs in het goede spectrum plaatst. Maar we kunnen dat nooit goed voorspellen.
Klik om te vergroten...
Ja laten we het erop houden dat Shulgin een briljant biochemicus was, maar niet zo'n goede, sommigen zouden zelfs zeggen 'totaal onverantwoorde', farmacoloog. :tearsofjoy:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Ja laten we het erop houden dat Shulgin een briljant biochemicus was, maar niet zo'n goede, sommigen zouden zelfs zeggen 'totaal onverantwoorde', farmacoloog. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Hij was een briljant biochemicus en farmacoloog, maar wat in essentie zijn levenswerk is zijn twee boeken over de werking en synthese van chemische semi-dodelijke giftige hallucinogene stoffen. Hij kruist wel alle vakjes aan voor “onverantwoord”. Maar los van dat denk ik dat zijn intentie en fascinatie voor de psyche en de menselijke geest ons veel gebracht heeft op het gebied van scheikunde en biologie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
Hij was een briljant biochemicus en farmacoloog, maar wat in essentie zijn levenswerk is zijn twee boeken over de werking en synthese van chemische semi-dodelijke giftige hallucinogene stoffen. Hij kruist wel alle vakjes aan voor “onverantwoord”. Maar los van dat denk ik dat zijn intentie en fascinatie voor de psyche en de menselijke geest ons veel gebracht heeft op het gebied van scheikunde en biologie.
Klik om te vergroten...
Maar als hij ook aandacht had gehad voor het zorgvuldig bestuderen van de farmacologische effecten dan had hij nog een veel mooiere bijdrage kunnen leveren. Shulgin raakte vaak zijn briefjes met notities kwijt, waardoor er in zijn boeken ook heel vaak dingen staan als 'dosage: unknown'. De schaal die hij gebruikt om psychedelische effecten te kwantificeren is ook echt totaal suboptimaal. Als je zoiets wil doen dan moet je een index maken met een lijst aan indicatoren omdat er veel verschillende kenmerken zijn van psychedelische effecten. Maar Shulgin noteert gewoon met weinig onderbouwing '++' en vaak een toevoeging erbij van 'ja, nou, je kan er lekker seks op hebben hoor! Goed spul.' Dat noem ik dus niet zo'n goede farmacoloog.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Maar als hij ook aandacht had gehad voor het zorgvuldig bestuderen van de farmacologische effecten dan had hij nog een veel mooiere bijdrage kunnen leveren. Shulgin raakte vaak zijn briefjes met notities kwijt, waardoor er in zijn boeken ook heel vaak dingen staan als 'dosage: unknown'. De schaal die hij gebruikt om psychedelische effecten te kwantificeren is ook echt totaal suboptimaal. Als je zoiets wil doen dan moet je een index maken met een lijst aan indicatoren omdat er veel verschillende kenmerken zijn van psychedelische effecten. Maar Shulgin noteert gewoon met weinig onderbouwing '++' en vaak een toevoeging erbij van 'ja, nou, je kan er lekker seks op hebben hoor! Goed spul.' Dat noem ik dus niet zo'n goede farmacoloog.
Klik om te vergroten...
Nee, maar dat is ook niet zo raar. Iedereen zou zijn innerlijke kompas kwijtraken als hij zoveel stoffen uitprobeert. Hij was een proefkonijn van gif, hij offerde zichzelf op en nam inderdaad onnodig risico, maar dat was ook wel zijn valkuil. Hij deed dingen die vaak wettelijk onmogelijk waren dus een echte control group kon hij niet besturen. Als we echt drugs gaan testen op de manier zoals het het meest effectief is voor de resultaten, gecontroleerd, herhaalbaar en te onderbouwen met getallen, dan hebben we daar inderdaad het meest profijt van maar Shulgin was ook maar een mens.

Hoeveel phenethylamines kan een mens verdragen voordat zijn notities niets meer zijn dan krulletjes?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Nee, maar dat is ook niet zo raar. Iedereen zou zijn innerlijke kompas kwijtraken als hij zoveel stoffen uitprobeert. Hij was een proefkonijn van gif, hij offerde zichzelf op en nam inderdaad onnodig risico, maar dat was ook wel zijn valkuil. Hij deed dingen die vaak wettelijk onmogelijk waren dus een echte control group kon hij niet besturen. Als we echt drugs gaan testen op de manier zoals het het meest effectief is voor de resultaten, gecontroleerd, herhaalbaar en te onderbouwen met getallen, dan hebben we daar inderdaad het meest profijt van maar Shulgin was ook maar een mens.

Hoeveel phenethylamines kan een mens verdragen voordat zijn notities niets meer zijn dan krulletjes?
Klik om te vergroten...
Nou maar dat is dus een van de misverstanden van PIHKAL: hij heeft het helemaal niet alleen gedaan. Alle tests werden gedaan in groepjes en sommige entries heeft Shulgin niet zelf geschreven maar gewoon overgenomen van een anonieme collega. De mensen die hielpen waren overwegend academici, en daar zaten ook allerlei psychologen, toxicologen en farmacologen tussen. Dus wat dat betreft is het jammer dat ze niet samengewerkt hebben om PIHKAL als onderzoeksproject op te zetten, want dan hadden ze met bijna dezelfde inspanningen een completer geheel kunnen maken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Nou maar dat is dus een van de misverstanden van PIHKAL: hij heeft het helemaal niet alleen gedaan. Alle tests werden gedaan in groepjes en sommige entries heeft Shulgin niet zelf geschreven maar gewoon overgenomen van een anonieme collega. De mensen die hielpen waren overwegend academici, en daar zaten ook allerlei psychologen, toxicologen en farmacologen tussen. Dus wat dat betreft is het jammer dat ze niet samengewerkt hebben om PIHKAL als onderzoeksproject op te zetten, want dan hadden ze met bijna dezelfde inspanningen een completer geheel kunnen maken.
Klik om te vergroten...
Dit wist ik niet ik dacht dat hij alles met zijn vrouw en een goede vriend deed. Ik las wel ooit toen hij mdma voor het eerst deed hij aan een collega vertelde iets als in:

“I felt completely in content and happy with the way I was feeling and my surroundings. Before I never ever felt better nor believed it to be possible”.

En die vriend heeft toen in wezen de MDMA hype kettingreactie teweeg gebracht van de jaren 80. Dat zou dus kunnen betekenen dat 2cb-fly wel degelijk op een control group is uitgeprobeerd.

Als je toch uitvinder, of eigenlijk spiritueel ontdekker, bent van MDMA, dan kan je bijna niet anders dan je leven eraan wijden. Maar ik denk dat de FBI hem dingen onmogelijk maakte. Dan hadden we nu 3cb.
R
Rico1Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Dit klinkt niet echt typisch als 2C-B-FLY… Geen idee wat je dan wel binnen hebt gekregen, maar dit is de reden dat een middel laten testen handig kan zijn. Wel een klote-ervaring zo te horen. Ook vreemd (en vooral vervelend) dat je er langdurig last van gehad hebt.
Klik om te vergroten...
Ik ben het volledig met je eens dat ik het middel had moeten laten testen.... voorlopig voor mij geen middel meer. Maar idd aan iedereen die toch wat wil uitproberen laten testen testen testen testen aub.... want een leverancier ziet alleen dollar tekens, en jij bent maar een proefkonijn en een melkkoe meer niet.
Roze Olifant zei:
Dit klinkt niet echt typisch als 2C-B-FLY… Geen idee wat je dan wel binnen hebt gekregen, maar dit is de reden dat een middel laten testen handig kan zijn. Wel een klote-ervaring zo te horen. Ook vreemd (en vooral vervelend) dat je er langdurig last van gehad hebt.
Klik om te vergroten...
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor mij gelden eigenlijk 4 standaard regels voor ik een nieuwe RC gebruik:
- Ervaringen lezen/kijken op YT
- Psychonaut wiki lezen
- Tripsit.me lezen
- Gewoon ff googlen op dat middel (wat kom je allemaal tegen?)

en dan na aanschaf:
- eerst een hele kleine dosis om te zien of je niet allergisch bent
- Daarna altijd de eerste keer de common dosis nemen. Heeft dat weinig tot geen effect, jammer dan, volgende keer beter

Ik ben 1 keer onlangs nog enorm de fout in gegaan met 6-apb (5-mapb werkt bij mij top op 100mg!) 6-APB, na 130mg niks, na tweede pellet (260 mg voelde ik me chill, veel lezen en bankhangen) en toen de fout gemaakt door na 6 uur later nog een 130mg te nemen... Dat is 390 mg en daar heb ik een kleine week voor moeten boeten, zo beroerd geweest! Terwijl ik met 5-MAPB helemaal goed ga, geen kater, niks. Ik wordt wel in tegenstelling tot andere knettermoe van beide middelen, dus ik slaap als een blok. Heb ik trouwens ook met amphetamines, maar dat komt door mijn ADHD.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Dan hadden we nu 3cb.
Klik om te vergroten...
Goed idee van je om de ethoxygroep van 3C-E te vervangen door een bromoxy-groep 😁👍

Ga jij het maken en uittesten?
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Rico1 zei:
Na een uur voelde ik niks, dus ik weer de andere helft ingenomen. bij elkaar had ik dus 1 pil ingenomen. Ook toen voelde ik totaal niks. Daarna heb ik weer een hele ingenomen. Dus in totaal 2 pillen.
Klik om te vergroten...
Klassieke fout met 2-C-xxx achtige stoffen. Beter 2 uur of zelfs 3 wachten. Overdosering ligt vaak snel op de loer met deze RC's.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Goed idee van je om de ethoxygroep van 3C-E te vervangen door een bromoxy-groep 😁👍

Ga jij het maken en uittesten?
Klik om te vergroten...
Ik eet bromoxy door mijn Brinta ‘s ochtends, bromine stuff aint got no power over me 🧪🥼📛 I’m immunized 🤌🏻
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
inderdaad @SuperSilverHaze

Zo is er niks mis met wat 1p-lsd in huis halen als je niet aan echte LSD kan komen om maar een voorbeeld te noemen...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
2C-B-FLY is een heel ander middel. De namen lijken op elkaar maar de effecten niet.

Laat je niet verleiden door RC's als vervanging voor drugs die je (nu) niet zo makkelijk kunt kopen. Dat is een enorme valkuil.

Neem alleen nieuwe middelen als je echt geïnteresseerd bent in dat specifieke middel. Niet omdat je eigenlijk een ander middel had willen nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."