Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3-MMC inmiddels wat vochtig/dikkere korrels, hoe mee omgaan?

3-MMC inmiddels wat vochtig/dikkere korrels, hoe mee omgaan?

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
G
Gele_CitroenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi! Ik moest even flink rekenen, de tijd gaat ook zo snel... Ik heb mijn 3-MMC gehaald voordat het illegaal werd. Dit is sinds oktober 2021, dus 2,5 jaar geleden. Altijd in een donkere lade bewaard, maar alsnog (misschien door de temperatuurverschillen gedurende het jaar) is de 3-MMC wat vochtig geworden lijkt het wel, het is geen poeder meer maar het lijkt een beetje aan elkaar te plakken. Als ik het snuif, schiet dat dus niet echt op. Hoe kan ik hier nog het beste uit halen? Is er een manier om het weer fijner/makkelijker snuifbaar te maken? Dank!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gele_Citroen zei:
Hi! Ik moest even flink rekenen, de tijd gaat ook zo snel... Ik heb mijn 3-MMC gehaald voordat het illegaal werd. Dit is sinds oktober 2021, dus 2,5 jaar geleden. Altijd in een donkere lade bewaard, maar alsnog (misschien door de temperatuurverschillen gedurende het jaar) is de 3-MMC wat vochtig geworden lijkt het wel, het is geen poeder meer maar het lijkt een beetje aan elkaar te plakken. Als ik het snuif, schiet dat dus niet echt op. Hoe kan ik hier nog het beste uit halen? Is er een manier om het weer fijner/makkelijker snuifbaar te maken? Dank!
Klik om te vergroten...
Een bord(je) 30 seconden in de magnetron en dan de 3-MMC op het warme bord pletten met een pasje.
G
Gele_CitroenLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Een bord(je) 30 seconden in de magnetron en dan de 3-MMC op het warme bord pletten met een pasje.
Klik om te vergroten...
Oké, dit werkt als een tiet. Dankjewel! Case closed.

Enig idee waarom het wat vochtiger is geworden? Gebeurt dat gewoon over de loop van tijd of heb ik er zelf per ongeluk eens minuscule beetjes vocht bij gedaan of zo...
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
_shikantaza zei:
Een bord(je) 30 seconden in de magnetron en dan de 3-MMC op het warme bord pletten met een pasje.
Klik om te vergroten...

Clean maar de trucs ben je niet verleerd 😂.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
De laatste optie is een beetje een gokje van mij. Volgens mij lost 3-MMC niet op in 99% isopropylalcohol (IPA), maar water wel. Als je nou voor de zekerheid de IPA een nachtje in de vriezer laat staan, en de 3-MMC goed fijn hakt, dan kun je de 3-MMC in een koffiefilter doen in een trechter, en er dan wat IPA overheen gieten. Als het goed is lost het water op in de IPA maar de 3-MMC niet. Pro-tip van mij: test wel even met een kleine hoeveelheid of ik inderdaad gelijk heb dat de 3-MMC er niet in oplost. Als de 3-MMC wel oplost dan werkt de methode niet, maar kun je de kristallen gemakkelijk terugkrijgen door de IPA te laten verdampen. Test overigens wel even van te voren of de IPA 'droog' verdampt. Dat doe je door de IPA in een glas te doen en te laten verdampen. Als alle vloeistof weg is en het glas ziet er schoon uit; perfect. Als de IPA verdampt, maar het laat witte aanslag achter, dan is de IPA ongeschikt om te verdampen. Want dan krijg je residu van de IPA in je 3-MMC en dat wil je niet.
Klik om te vergroten...
Misschien moeten we dit even checken bij @LucidLucy want volgens mij heeft die een achtergrond in de chemie. Wat denk jij? Zal 3-MMC oplossen in 99% IPA?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Clean maar de trucs ben je niet verleerd 😂.
Klik om te vergroten...
Junkie 4 life!


Gele_Citroen zei:
Oké, dit werkt als een tiet. Dankjewel! Case closed.

Enig idee waarom het wat vochtiger is geworden? Gebeurt dat gewoon over de loop van tijd of heb ik er zelf per ongeluk eens minuscule beetjes vocht bij gedaan of zo...
Klik om te vergroten...
Sommige stoffen trekken vocht aan. Dan kan normale lucht in huis al voldoende zijn om het plakkerig te maken.
G
Gele_CitroenLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Junkie 4 life!



Sommige stoffen trekken vocht aan. Dan kan normale lucht in huis al voldoende zijn om het plakkerig te maken.
Klik om te vergroten...
Dank nog hiervoor!

Het werd weer een wat fijner poeder na de magnetron. Ik heb het in een snuifbuis gedaan, maar op het feest was het toch weer wat dikkiger/kristalliger geworden (een feest in mn neus). Hebben nog meer magnetronsessies zin of moet ik accepteren dat dit gewoon gebeurt bij mijn 3mmc?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gele_Citroen zei:
Dank nog hiervoor!

Het werd weer een wat fijner poeder na de magnetron. Ik heb het in een snuifbuis gedaan, maar op het feest was het toch weer wat dikkiger/kristalliger geworden (een feest in mn neus). Hebben nog meer magnetronsessies zin of moet ik accepteren dat dit gewoon gebeurt bij mijn 3mmc?
Klik om te vergroten...
Je kunt ‘t gewoon opnieuw fijnmaken. Desnoods doe je de snuifbuis in een gripzakje samen met zo’n vochtvanger / silica gel zakje of wat rijst. Wordt het wel lastiger om bij te punten 😄
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gele_Citroen zei:
Hi! Ik moest even flink rekenen, de tijd gaat ook zo snel... Ik heb mijn 3-MMC gehaald voordat het illegaal werd. Dit is sinds oktober 2021, dus 2,5 jaar geleden. Altijd in een donkere lade bewaard, maar alsnog (misschien door de temperatuurverschillen gedurende het jaar) is de 3-MMC wat vochtig geworden lijkt het wel, het is geen poeder meer maar het lijkt een beetje aan elkaar te plakken. Als ik het snuif, schiet dat dus niet echt op. Hoe kan ik hier nog het beste uit halen? Is er een manier om het weer fijner/makkelijker snuifbaar te maken? Dank!
Klik om te vergroten...
3-MMC is inderdaad hygroscopisch; wat betekent dat het water aantrekt. Als de 3-MMC vochtig wordt dan gaat het naar verwachting ook wat sneller degraderen.

De makkelijke oplossing is om de 3-MMC oraal in te nemen, en dan misschien ook wat meer milligram per dosis dan je voorheen nam. Want dan werkt het nog prima namelijk.

Het vocht uit de 3-MMC halen kan wat lastiger zijn. Ik kan (naast de tip van @_shikantaza ) drie methodes bedenken maar ik weet niet hoe effectief die zijn en/of dat je er misschien (veel) 3- MMC door verliest. Je zou de 3-MMC kunnen drogen door de kristallen in de oven te doen op een bakplaat en dan een tijdje te laten liggen. Dan moet je de temperatuur niet te hoog maken want daardoor kan de 3-MMC ontleden. Maar 60-80 graden ofzo en dan een uurtje of zes zou al wel wat moeten doen denk ik. Van te voren even goed fijn hakken wel.
Een veiligere methode, maar eentje waarvan ik niet weet of die werkt, is om vochtvreters (magnesiumsulfaat; onder meer verkrijgbaar als Bison vochtvreter navulverpakking) in een luchtdichte pot te stoppen, daarbovenop een bakje met de 3-MMC, en dan het deksel erop. De magnesiumsulfaat is denk ik sterker hygroscopisch dan 3-MMC, dus dan zou het water uit de 3-MMC getrokken moeten worden. Dit werkt heel goed bij voedsel drogen, zoals paddenstoelen. Maar of het voldoende werkt bij 3-MMC... dat is de vraag.
De laatste optie is een beetje een gokje van mij. Volgens mij lost 3-MMC niet op in 99% isopropylalcohol (IPA), maar water wel. Als je nou voor de zekerheid de IPA een nachtje in de vriezer laat staan, en de 3-MMC goed fijn hakt, dan kun je de 3-MMC in een koffiefilter doen in een trechter, en er dan wat IPA overheen gieten. Als het goed is lost het water op in de IPA maar de 3-MMC niet. Pro-tip van mij: test wel even met een kleine hoeveelheid of ik inderdaad gelijk heb dat de 3-MMC er niet in oplost. Als de 3-MMC wel oplost dan werkt de methode niet, maar kun je de kristallen gemakkelijk terugkrijgen door de IPA te laten verdampen. Test overigens wel even van te voren of de IPA 'droog' verdampt. Dat doe je door de IPA in een glas te doen en te laten verdampen. Als alle vloeistof weg is en het glas ziet er schoon uit; perfect. Als de IPA verdampt, maar het laat witte aanslag achter, dan is de IPA ongeschikt om te verdampen. Want dan krijg je residu van de IPA in je 3-MMC en dat wil je niet.
N
NiimauwenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zou het in een capsule stoppen
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Niimauwen zei:
Ik zou het in een capsule stoppen
Klik om te vergroten...
Oraal doseren is eigenlijk de beste suggestie 👍
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Misschien moeten we dit even checken bij @LucidLucy want volgens mij heeft die een achtergrond in de chemie. Wat denk jij? Zal 3-MMC oplossen in 99% IPA?
Klik om te vergroten...

Ik heb geen achtergrond in chemie. Of in elk geval niet verder dan het niveau van 5 HAVO lol

Ik heb wèl een achtergrond in de academische wereld en veel van mijn onderzoeken hebben raakvlak met chemie. Daarnaast heb ik het chemische stuk rondom drugs altijd mega interessant gevonden.

Een gebruikersmaatje van mij heeft wèl een achtergrond in chemie en gebruikte ik ook vaak om over dit soort themas te sparren. Hij is afgelopen week teruggekomen uit de kliniek en lekker aan z'n herstel bezig, dus die ga ik dit soort themas voorlopig niet voorschotelen.

Anyway... Interessante methode wel om op die manier vocht te onttrekken uit een vaste stof. Zo had ik het nog niet eerder bekeken, maar zou in theorie zeker goed moeten werken mits 3mmc onoplosbaar is in IPA.

Ik kan er zo snel ook niet iets over vinden. Ik zie in dit rapport van de WHO wel dat 3-mmc oplosbaar zou zijn in ethanol (5mg/ml). Nou is dat niet echt een geweldige oplosbaarheid, maar te hoog om voor deze methode goed te gebruiken denk ik.

Of je die waarde voor ethanol 1 op 1 door kan trekken naar IPA durf ik niet te zeggen.

Drogen in een oven klinkt mij als de meest eenvoudige methode. Wees je daarbij wel van bewust dat onze huis tuin en keuken ovens absoluut niet geschikt zijn om op zulke lage temperaturen stabiel te werken. Je ziet dat ze vaak voor meringue al niet meer geschikt zijn en de oven op een kier moet laten.

Een fruit droger is dan een veel geschiktere optie. Zoiets als deze. Bij de Aldi of Lidl hebben ze deze ook weleens te koop.
Wat ook kan is een filament droger voor 3D-print filament. Werkt een beetje volgens hetzelfde principe.
Opzich zou het geen kwaad kunnen om dit op lage temperatuur te drogen denk ik.

Normaal is het een industry standard (in de academische wereld) om te drogen op 105 graden celcius bij de meeste stoffen. Maar bij meer gevoelige stoffen wordt al snel uitgeweken naar 50 of 60 graden. Je krijgt op die temperaturen bijna alles gortdroog.

Aan de andere kant.... 3-mmc is vele malen leuker om oraal te nemen. In mijn ogen zelfs waardeloos om te snuiven. Oraal is de beste ROA in mijn ogen. Afgezien van IV dan, maar dat kan ik alleen maar afraden met alle bijkomende risico's.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Ik heb geen achtergrond in chemie. Of in elk geval niet verder dan het niveau van 5 HAVO lol

Ik heb wèl een achtergrond in de academische wereld en veel van mijn onderzoeken hebben raakvlak met chemie. Daarnaast heb ik het chemische stuk rondom drugs altijd mega interessant gevonden.
Klik om te vergroten...
Ah okee ja vandaar dat ik misschien die indruk had.

Bij mij mist helaas ook de kennis hoe je precies de polariteit van stoffen bepaalt. Want dat is hoe je erachter komt of een stof oplost in een vloeistof, of niet.

Ik denk dat het alsnog wel kan werken hoor, mits je de IPA dus echt ijskoud maakt in de vriezer, wat de oplosbaarheid als het goed is nog verder doet dalen. Maar goed, dan zit ik te speculeren hier.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ah okee ja vandaar dat ik misschien die indruk had.

Bij mij mist helaas ook de kennis hoe je precies de polariteit van stoffen bepaalt. Want dat is hoe je erachter komt of een stof oplost in een vloeistof, of niet.

Ik denk dat het alsnog wel kan werken hoor, mits je de IPA dus echt ijskoud maakt in de vriezer, wat de oplosbaarheid als het goed is nog verder doet dalen. Maar goed, dan zit ik te speculeren hier.
Klik om te vergroten...
Ah, zo dus:
nl.wikipedia.org

Polaire verbinding - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Dipool-dipoolinteractie - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Maar dan kom je op het volgende probleem dat ik niet heel erg zin heb om de berekening uit te pluizen.
Ik zou zeggen: gewoon ff proberen met een klein beetje 3-MMC en ijskoude IPA om te zien wat het doet. En dan ff reageren op deze post om te laten weten of het werkt! :wink:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ah, zo dus:
nl.wikipedia.org

Polaire verbinding - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Dipool-dipoolinteractie - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Maar dan kom je op het volgende probleem dat ik niet heel erg zin heb om de berekening uit te pluizen.
Ik zou zeggen: gewoon ff proberen met een klein beetje 3-MMC en ijskoude IPA om te zien wat het doet. En dan ff reageren op deze post om te laten weten of het werkt! :wink:
Klik om te vergroten...

Als ik het op internet niet kon vinden, testte ik meestal ook een klein beetje. Van veel stoffen is het toch leuk om te weten of ze oplossen in water, alcohol of PG.

Zo kwam ik er dus ook achter dat je die smerige mdphp pijpjes best goed schoon kreeg door er wat PG met water in te laten koken. Niet echt de meest nuttige life skill, maar allee.

Al komt het soms nog wel van pas. Ik heb een paar dezelfde USB sticks die ik verschillende kleuren wilde markeren. Even niet bij stilgestaan dat nagellak natuurlijk aceton bevat. Ach, nu weten we in elk geval dat de usb sticks waarschijnlijk van ABS gemaakt zijn.

Ze zijn nog prima bruikbaar hoor, maar de naggelak moet er niet meer afkomen, want dan zien ze er niet meer uit denk ik 😂

Zal niet zo snel gebeuren. Het voordeel van de aceton is dat het plastic week wordt en je lak lekker goed blijft hechten wanneer alle aceton eruit verdampt is haha
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."