Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBorderline

Borderline

93 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#1
PaiNandPleasurE zei:
ja lekker theoretisch, maar ik bedoel ermee te zeggen of vragen dat het gebruik van xtc toch niet een oorzaak is van dit gedrag?
Klik om te vergroten...

Ja, meestal leg je op internet iemand die niet snapt wat iets is dat uit met theorie. Ik snap ook niet hoe je, door te suggereren dat xtc een anti-depressiva is, wil vragen of dat wel de oorzaak kan zijn. Vraag dan gewoon of ik uitleg wat xtc is.

Dus ga ik je toch weer bestoken met een lekker theoretische uitleg. Versimpeld tot het gegeven dat het de serotonine-huishouding verstoord, mits men zich aan bepaalde doseringen houdt, maar dat is nooit het geval. Serotonine is de neurotransmitter die je stemming bepaalt. Als die huishouding verstoord wordt, dan krijg je gedrag waar borderliners ook last van hebben.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Antidepressiva herstellen de natuurlijke balans tussen bepaalde stoffen in de hersenen (neurotransmitters), waardoor een nieuw chemisch evenwicht ontstaat en de klachten meestal stabiliseren. Patiënten worden minder somber en krijgen weer plezier en belangstelling voor de dingen om zich heen.

MDMA zorgt er onder andere voor dat de neurotransmitter serotonine in de hersenen tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven. Vervolgens vindt er heropname van serotonine plaats, waarvan een deel wordt afgebroken. Als de MDMA nog steeds actief is in het lichaam zal deze serotonine vrij snel opnieuw afgegeven worden. Na MDMA-gebruik (hetgeen o.a. in XTC voorkomt), is de serotoninevoorraad, opgeslagen in de hersenen, behoorlijk geslonken - bij regelmatig gebruik in korte tijd wordt deze zelfs in haar geheel verbruikt, omdat serotonine niet snel aangemaakt wordt. Men ziet dan ook dat men dan last kan krijgen van depressies na het gebruik van XTC.

Google is je vriend
Edit, xtc is dus geen anti depressiva en ik denk dat we diagnoses over moeten laten aan de daarvoor opgeleide mensen. Verder wens ik de buzzy veel sterkte, omgaan met borderliners heeft mij weleens tot aan het randje gebracht terwijl ik meestal wel wat kan hebben.
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#3
zommes zei:
PaiNandPleasurE zei:
ja lekker theoretisch, maar ik bedoel ermee te zeggen of vragen dat het gebruik van xtc toch niet een oorzaak is van dit gedrag?
Klik om te vergroten...

Ja, meestal leg je op internet iemand die niet snapt wat iets is dat uit met theorie. Ik snap ook niet hoe je, door te suggereren dat xtc een anti-depressiva is, wil vragen of dat wel de oorzaak kan zijn. Vraag dan gewoon of ik uitleg wat xtc is.

Dus ga ik je toch weer bestoken met een lekker theoretische uitleg. Versimpeld tot het gegeven dat het de serotonine-huishouding verstoord, mits men zich aan bepaalde doseringen houdt, maar dat is nooit het geval. Serotonine is de neurotransmitter die je stemming bepaalt. Als die huishouding verstoord wordt, dan krijg je gedrag waar borderliners ook last van hebben.
Klik om te vergroten...

ja dat staat ook zo in mijn psychologie boek,en ja ik weet ook wat xtc is :wink:
maar hoeveel mensen ken jij die zo vaak xtc gebruiken dat het zo verstoort raakt dat ze borderline symptomen krijgen?ik heb nog namelijk nooit zo'n geval meegemaakt..
maar goed in elk geval bedankt voor je uitleg. :wave:
e
erik_heerlenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een relatie aangaan met een Borderliner vraagt sowieso om speciale aandacht. Dit omdat je nooit van te voren weet wanneer de stemming van deze persoon kan omslaan. Een ex van mij had ook borderline, en tijdens een zeer hevige vrijpartij ontaarde deze plots in een vechtpartij. Mevrouw deed mij opeens niet meer verwennen, maar ging slaan, schoppen, bijten, aan de haren trekken etc.

Wat heel belangrijk is, is praten over BPS en veel informatie opzoeken op internet. Toon vooral interesse in het ziektebeeld. Dit voorkomt in een crisissituatie dat jij als niet borderliner weet wat je moet doen. Toon ook begrip voor het feit dat ze borderline heeft.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Auwie, dat lijkt me niet prettig Erik.
Bij iemand die borderline heeft kan inderdaad de stemming ieder moment om slaan. Het ene moment kan degene heel erg lief zijn en een paar minuten later kan het het tegen over gestelde zijn. Het is denk ik belangrijk om te weten dat iemand met borderline dit niet lang niet altijd bewust doet.

Een relatie met een borderliner is niet onmogelijk, maar naar mijn inziens zeker niet gemakkelijk.
Je zult je als partner inderdaad goed moeten verdiepen in het ziektebeeld, en bepaalde dingen niet persoonlijk aanrekenen. Ik heb respect voor mensen die een relatie hebben met mensen die lijden aan (een heftige vorm van) borderline.

Op mijn werk is een meisje met borderline. Een schat van een meid maar ze speelt alle collega's tegen elkaar uit. Ze maakt van haar hele behandeling een groot spel. Ook dat hoort vaak bij borderline. Bij een borderliner is het belangrijk om dingen heel duidelijk op papier te zetten, duidelijkheid is voor hen belangrijk. Ook dat iedereen het dan zo uitvoert zoals op papier staat.
e
erik_heerlenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flameon zei:
Auwie, dat lijkt me niet prettig Erik.
Bij iemand die borderline heeft kan inderdaad de stemming ieder moment om slaan. Het ene moment kan degene heel erg lief zijn en een paar minuten later kan het het tegen over gestelde zijn. Het is denk ik belangrijk om te weten dat iemand met borderline dit niet lang niet altijd bewust doet.

Een relatie met een borderliner is niet onmogelijk, maar naar mijn inziens zeker niet gemakkelijk.
Je zult je als partner inderdaad goed moeten verdiepen in het ziektebeeld, en bepaalde dingen niet persoonlijk aanrekenen. Ik heb respect voor mensen die een relatie hebben met mensen die lijden aan (een heftige vorm van) borderline.

Op mijn werk is een meisje met borderline. Een schat van een meid maar ze speelt alle collega's tegen elkaar uit. Ze maakt van haar hele behandeling een groot spel. Ook dat hoort vaak bij borderline. Bij een borderliner is het belangrijk om dingen heel duidelijk op papier te zetten, duidelijkheid is voor hen belangrijk. Ook dat iedereen het dan zo uitvoert zoals op papier staat.
Klik om te vergroten...
Prettig is het zeker niet, vooral in het begin als je niet weet wat Borderline is, denk je "Wat gebeurt er nou allemaal?"
Een van de kenmerken van een borderliner is dat deze sexueel erg actief zijn. Voor de een is dit fantastisch, want die ziet in gedachten al allerlei wilde standjes op de meest gewaagde plekken. In mijn geval was dat ook zo in werkelijkheid (anale sex 's-nachts om drie uur op de parkeerplaats van het Drielandenpunt in Vaals bijvoorbeeld). Maar borderline heeft ook zijn negatieve kanten. Zoals in het geval van mijn ex haar alcohol en medicijn misbruik. Een halve liter bier of iets sterkers als ontbijt was in de meeste gevallen voor haar de normaalste zaak van de wereld.
In zo'n geval is het echt een kwestie van hoever leg je je eigen grenzen. Wat tolereer je nog en wat niet. Uiteindelijk dreigde haar alcoholmisbruik over te slaan op een negatief sociaal contact met o.a. mijn ouders die niks moeten weten van alcoholverslaafden en drugsgebruikers (eigenlijk heel verkeerd, want mijn ouders zijn uitgerekend mensen die dit soort mensen bij voorbaat als crimineel bestempelen). Op zulke momenten is het beter om de stekker uit een relatie te trekken. Jammer van de goede sex die je hebt met een borderliner die sexueel erg actief is. Maar ergens moet je een grens voor jezelf trekken.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#7
^Daar hoeft ze bij mij niet eens borderline voor te hebben :grin:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mensen met borderline hebben inderdaad vaak de neiging tot veel alcohol en drugs gebruik.
Wellicht om bepaalde dingen in hun hoofd te onderdrukken, om het wat rustiger te houden. Maar beginnen met een halve liter alcohol bij het ontbijt pfff. Dat neigt inderdaad niet goed te gaan.

Je hebt niet geluk met de dames Erik :(
G
GayaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo Buzzy,

Ik weet niet of je je vriendin nog hebt maar mocht het zo zijn dan zit de liefde erg diep. Ik raad je dan aan om het boek "stop walking on eggshells" eens te gaan lezen, het is een boek met alle ins and outs over borderline. Dit zou voor jou van grote steun kunnen zijn.

Verder ALS je vriendin ervoor in is, ga eens samen met de huisarts praten, misschien heeft die een goed adres voor een verwijzing voor een therapie die speciaal op de borderline gericht is. Borderline is vaak even vervelend voor de gene die er aan lijd als voor de omstanders, maar mensen die weten en erkennen dat ze borderline hebben zijn vaak makkelijker in de omgang en vaak ook beter aan spreekbaar op hun gedrag.

Verder wens ik je heel veel geluk toe.
Gaya
W
WelhallodaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
buzzy zei:
* zwart-wit denken
* stemmingswisselingen
* impulsiviteit
* moeilijk contact kunnen leggen
* moeilijk alleen kunnen zijn
* woede uitbarstingen
Klik om te vergroten...
zwart wit denken hoeft volgens mij niet
stemmingswisselingen en woede uitbarstingen horen er zoweerzo bij
moeilijk contact kunnen leggen hoeft ook niet
* alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen (vreetbuien), koopverslaving, psychotische verschijnselen. Ja dit komt echt voor in een extreme manier.
En ik HAAAAT borderliners, ik wens ze niks toe ofzo maarjah ik hoef ze gewoon niet te kennen. trouwens alle mannenlijk borderliners die zie je toch nooit want die zitten allemaal in de gevangenis ofzo wel 2 vrouwelijke borderliners ontmoet
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Welhallodaar zei:
buzzy zei:
En ik HAAAAT borderliners, ik wens ze niks toe ofzo maarjah ik hoef ze gewoon niet te kennen. trouwens alle mannenlijk borderliners die zie je toch nooit want die zitten allemaal in de gevangenis ofzo wel 2 vrouwelijke borderliners ontmoet
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Deze uitspraak vind ik niet zo netjes Welhallodaar!
Iemand die borderline heeft kan hier zelf niks aan doen. Helaas, veel borderliners zouden het anders willen.

Zwart wit denken vind ik wel degelijk een kenmerk van o.a. borderline!
Een scharrel van een aantal jaar geleden had ik ook borderline.
Het ene moment was ze kei lief en heel sociaal, het andere moment was ze heel boos en ver weg van het sociale. Voor veel borderliners is het of dit, of zo. Geen middenweg!
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Borderliners maken contact, door hun benen open te doen. Veel vrouwen, kopiëren dit gedrag :grin: Dus de feministen van vroeger, hadden borderline :confused:

Nee, even serieus.
Ik heb weleens tussen borderliners gewoond. En maar snijden en janken dat ze deden. Dit waren dan ook serieus de ergste gevallen en hadden vaak een opmerkelijke, nerderig uiterlijk. Tja, ik blijf het maar zielig vinden voor die meisjes.
W
WelhallodaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nou als een borderliner agressief tegen mij deed zou ik haar wel degenlijk slaan ofzo
h
hodgepodgeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Flameon zei:
Welhallodaar zei:
buzzy zei:
En ik HAAAAT borderliners, ik wens ze niks toe ofzo maarjah ik hoef ze gewoon niet te kennen. trouwens alle mannenlijk borderliners die zie je toch nooit want die zitten allemaal in de gevangenis ofzo wel 2 vrouwelijke borderliners ontmoet
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Deze uitspraak vind ik niet zo netjes Welhallodaar!
Iemand die borderline heeft kan hier zelf niks aan doen. Helaas, veel borderliners zouden het anders willen.

Zwart wit denken vind ik wel degelijk een kenmerk van o.a. borderline!
Een scharrel van een aantal jaar geleden had ik ook borderline.
Het ene moment was ze kei lief en heel sociaal, het andere moment was ze heel boos en ver weg van het sociale. Voor veel borderliners is het of dit, of zo. Geen middenweg!
Klik om te vergroten...
Precies en met zelfmoordpogingen en dergelijke. Het is echt een afschuwelijke ziekte.
Behandelingen worden dan wel iets beter, maar er zomaar vanaf kom je zeker niet. Ik heb overigens altijd begrepen dat deze ziekte voort kon komen uit ouders die teveel verwachten van hun kinderen (nooit opzettelijk natuurlijk).

Een vriendin met borderline is natuurlijk erg lastig. Hetzelfde als je vriendin ziek wordt of gehandicapt raakt. Al wil je er stiekem vanaf, je kan het eigenlijk niet maken.

Treurig hoe sommige mensen hier reageren zeg, maar ook voor mensen met een extreem laag EQ EN IQ zoals jcutter moet je begrip hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."