Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBorderline

Borderline

93 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#1
buzzy zei:
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vriendin borderline heeft, veel symptonen die ik op een borderline site heb gevonden komen overeen, dit zijn ze :

* zwart-wit denken
* stemmingswisselingen
* impulsiviteit
* moeilijk contact kunnen leggen
* moeilijk alleen kunnen zijn
* woede uitbarstingen
* alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen (vreetbuien), koopverslaving, psychotische verschijnselen.

Het begon ook al een beetje slecht toen ging het een tijdje goed maar het gaat de laatste maanden dus echt weer zwaar kut, zien elkaar misschien maar eens per week. En er staat ook nog een vakantie met haar gepland naar turkije....... Nu is mijn vraag wat kan ik hier het beste mee doen ?
Klik om te vergroten...

Ik ben van mening dat het internet en doktoren de laatste jaren iedereen borderline,adhd en andere stoornissen aanpraten..naar mijn mening heeft iedereen wel een vorm van borderline,en voldoet iedereen wel aan een aantal "eisen"

Ik weet niet hoe oud je vriendin is,en wat ze gebruikt,maar het kan zijn dat ze zichzelf tegen aan het komen is en daar misschien wat door verward is.

Misschien dat opgekropte emoties en herrinneringen er nu uitkomen(vaak door speedgebruik) en zedat misschien allemaal moet verwerken en een plek geven..

Als dit het geval is moet ze iemand hebben om erover te praten,ze heeft goedkeuring nodig,iemad die zegt dat ze niet gek aan het worden is...het zou goed voor haar zijn eens naar een psycholoog o.i.d te gaan,i.p.v. medicijnen te gaan slikken waarze misschien haar levenlang aan vastzit en haar belemmmert in ontwikkeling..

Ik hoop dat ze erover kan en wil praten..voor jou,ga er niet tegenin,steun haar en praat er eens over

Heel veel sterkte!! :wave:
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#2
Ellesdee zei:
jcutter zei:
Hmm, dit lijkt wel een beetje op het gedrag wat mijn zusje de laatste tijd vertoond.
Als ze zo'n hoerige ziekte heeft, dan hoef ik ook geen contact meer met haar.
Zo, weer een familielid minder, waarmee ik af en toe omga.
Klik om te vergroten...
en jij wilde spw gaan doen :grin:
rofl

Klik om te vergroten...

hahaha nou sterkte :wink:
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#3
JoyTommy zei:
Ellesdee zei:
dit ben ik..voor mezelf is het al moeilijk maar ook zeer moeilijk voor degene waar je mee samenleefd en vooral mijn ex heeft het zwaar te verduren gehad met mij, ook vooral omdat ik niet wist wat er aan de hand was en ook ontkende dat er wat was..nu ben ik een stuk ouder en het scheeld dat ik weet waarom ik vaak zo maf ben..en nog maak ik het mezelf en anderen vaak zo moeilijk..maar aan de andere kant als je mij eenmaal kent dan zie je ook dat ik ook echt leuk en bijzonder ben...

But if you could just see the beauty
These things I could never describe
These pleasures a wayward distraction
This is my one lucky prize

isolation....
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

ik wil er niet aan toegeven,van kinds af aan had ik al het idee dat er iets mis met mij was..
wil alles proberen om het zelf aan te kunnen,want ik moet sterk genoeg zijn..


Ik heb 'het' niet,ik denk gewoon anders dan de meeste mensen..Ben gewoon bezig mezelf te ontdekken,dingen te verwerken,hyper-gevoelig,hyperactief en denk wat te ver en te snel,hou ik mezelf voor..

maar toch weet ik dat ik wel hulp nodig heb om mijn gedachten en gevoelens gecontroleerd te krijgen,ik zoek bevestiging van bepaalde gedachten en gevoelens,ik wil niet 'gek' of 'ziek' zijn..

het is zo tegenstrijdig allemaal en de doorverwijzing ligt inmiddels al 2 jaar te wachten....
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tegenwoordig wordt door doktoren en psychiaters wel vaak snel de diagnose borderline gegeven. Die zie je ook vaak bij adhd/add.... Tyler heeft in een slechte periode van zijn leven ook te horen gekregen dat hij borderline zou hebben, maar daar valt tegenwoordig weinig wat van terug te zien.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ontopic: Dus niet over het zusje van Jcutter

Buzzy, praat er met je vriendin over. Vraag haar hoe ze zich voelt over bepaalde emotionele dingen. Een borderliner kan niet om gaan met (heftige) emoties, zij/hij ervaart daarbij een soort 'leegte' die resulteert in inderdaad stemmingswisselen en een persoonlijkheidstoornis.

Het is heel erg belangrijk dat ze er zich bewust van wordt om het leefbaar te maken. Dat is het allerbelangrijkst, maar ook het moeilijkst.

Btw, gebruikt ze speed, xtc of cocaine. Dan zou ik haar daar eerst maar even een tijdje mee laten stoppen voordat je met psychiatrische diagnoses gaat gooien.
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#6
zommes zei:
Ontopic: Dus niet over het zusje van Jcutter

Buzzy, praat er met je vriendin over. Vraag haar hoe ze zich voelt over bepaalde emotionele dingen. Een borderliner kan niet om gaan met (heftige) emoties, zij/hij ervaart daarbij een soort 'leegte' die resulteert in inderdaad stemmingswisselen en een persoonlijkheidstoornis.

Het is heel erg belangrijk dat ze er zich bewust van wordt om het leefbaar te maken. Dat is het allerbelangrijkst, maar ook het moeilijkst.

Btw, gebruikt ze speed, xtc of cocaine. Dan zou ik haar daar eerst maar even een tijdje mee laten stoppen voordat je met psychiatrische diagnoses gaat gooien.
Klik om te vergroten...

xtc is toch juist een anti-depressiva?
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#7
PaiNandPleasurE zei:
xtc is toch juist een anti-depressiva?
Klik om te vergroten...

Nee, een recreatieve drug. Anti-depressiva zijn medicijnen die op langere termijn de heropname van de serotinine reguleren.
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#8
zommes zei:
PaiNandPleasurE zei:
xtc is toch juist een anti-depressiva?
Klik om te vergroten...

Nee, een recreatieve drug. Anti-depressiva zijn medicijnen die op langere termijn de heropname van de serotinine reguleren.
Klik om te vergroten...

ja lekker theoretisch :) maar ik bedoel ermee te zeggen of vragen dat het gebruik van xtc toch niet een oorzaak is van dit gedrag? :wave:
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#9
PaiNandPleasurE zei:
ja lekker theoretisch, maar ik bedoel ermee te zeggen of vragen dat het gebruik van xtc toch niet een oorzaak is van dit gedrag?
Klik om te vergroten...

Ja, meestal leg je op internet iemand die niet snapt wat iets is dat uit met theorie. Ik snap ook niet hoe je, door te suggereren dat xtc een anti-depressiva is, wil vragen of dat wel de oorzaak kan zijn. Vraag dan gewoon of ik uitleg wat xtc is.

Dus ga ik je toch weer bestoken met een lekker theoretische uitleg. Versimpeld tot het gegeven dat het de serotonine-huishouding verstoord, mits men zich aan bepaalde doseringen houdt, maar dat is nooit het geval. Serotonine is de neurotransmitter die je stemming bepaalt. Als die huishouding verstoord wordt, dan krijg je gedrag waar borderliners ook last van hebben.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Antidepressiva herstellen de natuurlijke balans tussen bepaalde stoffen in de hersenen (neurotransmitters), waardoor een nieuw chemisch evenwicht ontstaat en de klachten meestal stabiliseren. Patiënten worden minder somber en krijgen weer plezier en belangstelling voor de dingen om zich heen.

MDMA zorgt er onder andere voor dat de neurotransmitter serotonine in de hersenen tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven. Vervolgens vindt er heropname van serotonine plaats, waarvan een deel wordt afgebroken. Als de MDMA nog steeds actief is in het lichaam zal deze serotonine vrij snel opnieuw afgegeven worden. Na MDMA-gebruik (hetgeen o.a. in XTC voorkomt), is de serotoninevoorraad, opgeslagen in de hersenen, behoorlijk geslonken - bij regelmatig gebruik in korte tijd wordt deze zelfs in haar geheel verbruikt, omdat serotonine niet snel aangemaakt wordt. Men ziet dan ook dat men dan last kan krijgen van depressies na het gebruik van XTC.

Google is je vriend
Edit, xtc is dus geen anti depressiva en ik denk dat we diagnoses over moeten laten aan de daarvoor opgeleide mensen. Verder wens ik de buzzy veel sterkte, omgaan met borderliners heeft mij weleens tot aan het randje gebracht terwijl ik meestal wel wat kan hebben.
P
PaiNandPleasurELid
01-01-2024, 00:00
#11
zommes zei:
PaiNandPleasurE zei:
ja lekker theoretisch, maar ik bedoel ermee te zeggen of vragen dat het gebruik van xtc toch niet een oorzaak is van dit gedrag?
Klik om te vergroten...

Ja, meestal leg je op internet iemand die niet snapt wat iets is dat uit met theorie. Ik snap ook niet hoe je, door te suggereren dat xtc een anti-depressiva is, wil vragen of dat wel de oorzaak kan zijn. Vraag dan gewoon of ik uitleg wat xtc is.

Dus ga ik je toch weer bestoken met een lekker theoretische uitleg. Versimpeld tot het gegeven dat het de serotonine-huishouding verstoord, mits men zich aan bepaalde doseringen houdt, maar dat is nooit het geval. Serotonine is de neurotransmitter die je stemming bepaalt. Als die huishouding verstoord wordt, dan krijg je gedrag waar borderliners ook last van hebben.
Klik om te vergroten...

ja dat staat ook zo in mijn psychologie boek,en ja ik weet ook wat xtc is :wink:
maar hoeveel mensen ken jij die zo vaak xtc gebruiken dat het zo verstoort raakt dat ze borderline symptomen krijgen?ik heb nog namelijk nooit zo'n geval meegemaakt..
maar goed in elk geval bedankt voor je uitleg. :wave:
e
erik_heerlenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een relatie aangaan met een Borderliner vraagt sowieso om speciale aandacht. Dit omdat je nooit van te voren weet wanneer de stemming van deze persoon kan omslaan. Een ex van mij had ook borderline, en tijdens een zeer hevige vrijpartij ontaarde deze plots in een vechtpartij. Mevrouw deed mij opeens niet meer verwennen, maar ging slaan, schoppen, bijten, aan de haren trekken etc.

Wat heel belangrijk is, is praten over BPS en veel informatie opzoeken op internet. Toon vooral interesse in het ziektebeeld. Dit voorkomt in een crisissituatie dat jij als niet borderliner weet wat je moet doen. Toon ook begrip voor het feit dat ze borderline heeft.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#13
Auwie, dat lijkt me niet prettig Erik.
Bij iemand die borderline heeft kan inderdaad de stemming ieder moment om slaan. Het ene moment kan degene heel erg lief zijn en een paar minuten later kan het het tegen over gestelde zijn. Het is denk ik belangrijk om te weten dat iemand met borderline dit niet lang niet altijd bewust doet.

Een relatie met een borderliner is niet onmogelijk, maar naar mijn inziens zeker niet gemakkelijk.
Je zult je als partner inderdaad goed moeten verdiepen in het ziektebeeld, en bepaalde dingen niet persoonlijk aanrekenen. Ik heb respect voor mensen die een relatie hebben met mensen die lijden aan (een heftige vorm van) borderline.

Op mijn werk is een meisje met borderline. Een schat van een meid maar ze speelt alle collega's tegen elkaar uit. Ze maakt van haar hele behandeling een groot spel. Ook dat hoort vaak bij borderline. Bij een borderliner is het belangrijk om dingen heel duidelijk op papier te zetten, duidelijkheid is voor hen belangrijk. Ook dat iedereen het dan zo uitvoert zoals op papier staat.
e
erik_heerlenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Flameon zei:
Auwie, dat lijkt me niet prettig Erik.
Bij iemand die borderline heeft kan inderdaad de stemming ieder moment om slaan. Het ene moment kan degene heel erg lief zijn en een paar minuten later kan het het tegen over gestelde zijn. Het is denk ik belangrijk om te weten dat iemand met borderline dit niet lang niet altijd bewust doet.

Een relatie met een borderliner is niet onmogelijk, maar naar mijn inziens zeker niet gemakkelijk.
Je zult je als partner inderdaad goed moeten verdiepen in het ziektebeeld, en bepaalde dingen niet persoonlijk aanrekenen. Ik heb respect voor mensen die een relatie hebben met mensen die lijden aan (een heftige vorm van) borderline.

Op mijn werk is een meisje met borderline. Een schat van een meid maar ze speelt alle collega's tegen elkaar uit. Ze maakt van haar hele behandeling een groot spel. Ook dat hoort vaak bij borderline. Bij een borderliner is het belangrijk om dingen heel duidelijk op papier te zetten, duidelijkheid is voor hen belangrijk. Ook dat iedereen het dan zo uitvoert zoals op papier staat.
Klik om te vergroten...
Prettig is het zeker niet, vooral in het begin als je niet weet wat Borderline is, denk je "Wat gebeurt er nou allemaal?"
Een van de kenmerken van een borderliner is dat deze sexueel erg actief zijn. Voor de een is dit fantastisch, want die ziet in gedachten al allerlei wilde standjes op de meest gewaagde plekken. In mijn geval was dat ook zo in werkelijkheid (anale sex 's-nachts om drie uur op de parkeerplaats van het Drielandenpunt in Vaals bijvoorbeeld). Maar borderline heeft ook zijn negatieve kanten. Zoals in het geval van mijn ex haar alcohol en medicijn misbruik. Een halve liter bier of iets sterkers als ontbijt was in de meeste gevallen voor haar de normaalste zaak van de wereld.
In zo'n geval is het echt een kwestie van hoever leg je je eigen grenzen. Wat tolereer je nog en wat niet. Uiteindelijk dreigde haar alcoholmisbruik over te slaan op een negatief sociaal contact met o.a. mijn ouders die niks moeten weten van alcoholverslaafden en drugsgebruikers (eigenlijk heel verkeerd, want mijn ouders zijn uitgerekend mensen die dit soort mensen bij voorbaat als crimineel bestempelen). Op zulke momenten is het beter om de stekker uit een relatie te trekken. Jammer van de goede sex die je hebt met een borderliner die sexueel erg actief is. Maar ergens moet je een grens voor jezelf trekken.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#15
^Daar hoeft ze bij mij niet eens borderline voor te hebben :grin:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mensen met borderline hebben inderdaad vaak de neiging tot veel alcohol en drugs gebruik.
Wellicht om bepaalde dingen in hun hoofd te onderdrukken, om het wat rustiger te houden. Maar beginnen met een halve liter alcohol bij het ontbijt pfff. Dat neigt inderdaad niet goed te gaan.

Je hebt niet geluk met de dames Erik :(
E
EllesdeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
liefdesverdriet duurt langer?

jongen, ga asjeblieft weer met je blokken spelen
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vriendin borderline heeft, veel symptonen die ik op een borderline site heb gevonden komen overeen, dit zijn ze :

* zwart-wit denken
* stemmingswisselingen
* impulsiviteit
* moeilijk contact kunnen leggen
* moeilijk alleen kunnen zijn
* woede uitbarstingen
* alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen (vreetbuien), koopverslaving, psychotische verschijnselen.

Het begon ook al een beetje slecht toen ging het een tijdje goed maar het gaat de laatste maanden dus echt weer zwaar kut, zien elkaar misschien maar eens per week. En er staat ook nog een vakantie met haar gepland naar turkije....... Nu is mijn vraag wat kan ik hier het beste mee doen ?
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als jij je leven moeilijk wil maken; begin dan aan een borderliner.
Klinkt hard, maar dit is wat ik heb ondervonden en heb zelf meerdere malen bij kennissen heb zien gebeuren. Nee, voor mij nooit meer. Kijk het aan en beslis of de liefde voor haar zo groot is; dat je de pijnlijke momenten maar voor lief neemt.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Borderline is een geestelijke ziekte waar je als omstander vaak heel weinig aan kunt doen. Deze mensen hebben in de meeste situaties psychische hulp nodig.

Heb je je vriendin al eens gevraagd waarom ze de laatste tijd zo slecht in haar vel zit?
Als ze daadwerkelijk borderline heeft is het nooit goed om haar hiermee gelijk te confronteren. Je zal dan namelijk helaas geen stap verder meer komen, vaak is dan de band gebroken (het zwart wit denken effect slaat dan om naar zwart namelijk).
Je kunt dit wel langzaam opbouwen door met haar te praten. Alhoewel dit wel heel veel tijd, tranen en geduld kost bij een echte borderliner. Soms krijg je er iets voor terug, soms helaas ook niet of maar voor even.

Als je graag met lotgenoten wilt praten kan ik je stichting Labyrint adviseren. Hier zijn partners / naasten van borderliners actief. Het is een lotgenotenclub zeg maar.

Succes!
En stel je grenzen.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."