Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCelon thermotherapie tegen chronische neusverstopping

Celon thermotherapie tegen chronische neusverstopping

26 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Als xylometazoline je goed helpt om de neusdoorgang vrij te krijgen, is de Celon ingreep wellicht effectief voor je, aangezien xylometazoline de zwelling (tijdelijk) doet afnemen. De Celon techniek doet dat ook, maar dan permanent.
Klik om te vergroten...

Zeer interessant dan! Ook maar eens wat meer in verdiepen. Bedankt voor de info!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
BraboF zei:
Zeer interessant dan! Ook maar eens wat meer in verdiepen. Bedankt voor de info!
Klik om te vergroten...
Zou mooi zijn als het je kon helpen. :)

Ik kan niet wachten op de behandeling, vannacht weer beroerd geslapen door een verstopte neus. Al werkt het warme weer en mijn hooikoorts momenteel ook niet echt mee. Helaas is het altijd zo'n gedoe met eerst een afspraak maken met de huisarts, dan een verwijzing krijgen naar de specialist (KNO arts in dit geval) en daar een afspraak mee maken voor een consult en dan pas een afspraak voor de eigenlijke behandeling... Er gaat altijd zoveel tijd overheen...
d
diepte van de waarheidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Allemaal, Ik ben nieuw op dit forum, dit ziet er veelbelovend uit Mindless! Ik ben benieuwd hoe het je gaat helpen :) Ik loop zelf ook al jaren met klachten van een verstopte neus, veel snurken, verstoorde slaap enz. Daardoor gebruik ik veel meer dan me lief is Xylometazoline.

Ook grappig hoe ik bij deze post uitkwam, ik zit me te verdiepen in ALD-52 en 1p-lsd om een van de beide een keer te gaan gebruiken bij gebrek aan beschikbaarheid van LSD-25. En kwam toen bij dit report uit: https://drugsforum.nl/threads/nu-het-meest-significante-moment-ooit.61185/ en toen dacht ik wow die Mindless is een bijzonder persoon, dus ging ik kijken in je profiel om te zien wat voor dingen je nog meer post, en eerste wat ik zag is jou post over chronische neusverstopping.

Grappig hoe dingen kunnen lopen, en hoe de juiste informatie op je pad kan komen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het zou toch geweldig zijn als je door deze ingreep weer vrij kunt ademen niet? :) Misschien voor jou ook iets dus?

Grappig inderdaad hoe dingen lopen soms. :wink:
d
diepte van de waarheidLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Het zou toch geweldig zijn als je door deze ingreep weer vrij kunt ademen niet? :) Misschien voor jou ook iets dus?

Grappig inderdaad hoe dingen lopen soms. :wink:
Klik om te vergroten...

Ik ga hier zeker werk van maken :) Dat zou een letterlijk een verademing zijn
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wauw, hopelijk hebben mensen hier echt wat aan!
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik moet vrijdag weer naar de kno. Ik heb ook jaren last van een verstopte neus en gebruik veel te veel xylo. Ik ga dit idee ook eens opperen, ben heel erg benieuwd!
Thx!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Morgen eindelijk consult kno. En dan hopelijk snel deze ingreep.
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Voor mij was deze ingreep helaas niet geïndiceerd! Ik hoop voor jou beter nieuws, succes!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Qwertyuiopa zei:
Voor mij was deze ingreep helaas niet geïndiceerd! Ik hoop voor jou beter nieuws, succes!!
Klik om te vergroten...
Zeg, praat eens normaal :tonguewink:

Deze ingreep was voor jou niet nodig? Waarom is dat slecht nieuws?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Zeg, praat eens normaal :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Geïndiceerd is toch best een normaal woord?

OT: FIRST THINGS FIRST KAN JE DAARNA NOG STEEDS SNUIVEN OF????????????????????????????
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
ZERO- zei:
Geïndiceerd is toch best een normaal woord?
Klik om te vergroten...
Voor mij niet, maar misschien ben ik een domme boer.

ZERO- zei:
OT: FIRST THINGS FIRST KAN JE DAARNA NOG STEEDS SNUIVEN OF????????????????????????????
Klik om te vergroten...
Lijkt me wel, maar waarschijnlijk niet zo handig in de weken direct na de behandeling. :)
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha, ik ben fysiotherapeut dus voor mij is het een normaal woord! :tongueout:

Maaarrr, het is slecht nieuws aangezien ik die hard verslaafd ben aan xylo, laten we zeggen 1 neusspray per week als het niet meer is. En als dit kan helpen om er vanaf te komen zou dat houd zijn. Dat is dus niet zo dus nu moet ik met behulp van dexamethason cold turkey stoppen, ik zie er tegenop! :tongueout:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Qwertyuiopa zei:
Haha, ik ben fysiotherapeut dus voor mij is het een normaal woord! :tongueout:

Maaarrr, het is slecht nieuws aangezien ik die hard verslaafd ben aan xylo, laten we zeggen 1 neusspray per week als het niet meer is. En als dit kan helpen om er vanaf te komen zou dat houd zijn. Dat is dus niet zo dus nu moet ik met behulp van dexamethason cold turkey stoppen, ik zie er tegenop! :tongueout:
Klik om te vergroten...
Maar je kunt toch misschien wel van je chronisch verstopte neus af komen met Celon en dat het dan makkelijker is om met de xylo te stoppen?

Of ik begrijp hier iets niet goed. :tonguewink:
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou dat gaat dus niet op. De therapie is namelijk voor mensen met een op zijn minst geïrriteerd neusslijmvlies. Mijn neusslijmvlies ziet er prima uit ondanks dat ik dus een standaard verstopte neus heb.
Dus kortom, de therapie gaat het voor mij niet doen maar ik moet wel van de xylo af omdat die spray gewoon enorm slecht voor je slijmvliezen zijn! :(
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Aha zo, helemaal duidelijk. :)

Wel jammer joh, had zo mooi kunnen helpen. :(

Toen ik laatst bij de huisarts was, keek hij even in mijn neus en zei hij dat het aan de rechterkant wel wat geïrriteerd was. Niet heel erg, maar wel wat dus. Het gekke is ook dat ik er 's nachts veel meer last van heb omdat ik ga liggen. En dat komt dus vaker voor volgens het filmpje hierboven.
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Laat even weten of het allemaal kan etc!! :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Qwertyuiopa zei:
Laat even weten of het allemaal kan etc!! :)
Klik om te vergroten...
Doe ik!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oké we zijn weer een tijdje verder en er zijn een paar ontwikkelingen geweest.

Allereerst, ik zie af van de behandeling. Dit heeft meerdere redenen. Ten eerste wou ik de Celon behandeling en heb dit ook bij de KNO arts aangegeven. Echter kwam zij met het idee om een zogenaamde conchotomie uit te voeren. Dit is zeg maar de behandeling die gedaan werd voordat de Celon behandeling bestond en deze is ingrijpender. Conchotomie is een operatie aan de neusschelpen die onder algehele narcose wordt uitgevoerd en waarbij de neusschelpen verkleind worden door daar chirurgisch een gedeelte vanaf te 'strippen'. Eerst ging ik hier maar akkoord mee, omdat de KNO arts dit zelf voorstelde en ik er vanuit ging dat zij het het beste weet, maar thuis begon ik hier twijfels over te krijgen. Waarom kreeg ik niet de Celon behandeling die minder ingrijpend is en waarbij ik niet onder algehele narcose hoef te worden gebracht? Na een tijd twijfelen heb ik het ziekenhuis gebeld en de afspraak met de anesthesist afgezegd. Ik heb toen ook opnieuw een afspraak met de KNO arts gemaakt om toch de Celon behandeling te bespreken die ik eigenlijk wilde. Heel vervelend allemaal, omdat die afspraak weer weken later was (deze week vrijdag (morgen) om precies te zijn).

In de tussentijd kreeg ik over de Celon behandeling ook twijfels, omdat ik verbetering merkte met mijn ademhaling. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met de neusspray (Dymista) die ik al een tijdje gebruik, al heb ik wel getest hoe het was even geen neusspray te gebruiken en dat ging ook aardig. Er waren dus weer wat twijfels, maar begin deze week stuitte ik op deze site:

https://neusschelpverkleining.nl/

En daar las ik dat er door een neusschelpverkleining (Conchotomie óf Celon) potentieel ENS (empty nose syndrome) kan ontstaan. De KNO arts had mij wel verteld dat het mogelijk is dat de neusdoorgang na behandeling te ruim kan zijn (wat ook niet goed is), maar ik kreeg van haar het idee dat de behandeling allemaal niks voorstelde. Ze deed er heel nonchalant over. Maar goed, ik ben dus best wel geschrokken van wat er op deze site staat vermeld en samen met mijn al aanwezige twijfels heeft dit ervoor gezorgd dat ik de hele behandeling heb afgezegd. Ook nog mede omdat ik weet wat het is om door een kleine vrij onschuldige ingreep dagelijks te moeten lijden daardoor (het laten zetten van een trommelvliesbuisje en de resulterende tinnitus die ik nu heb).

Ik wou dit graag even vermelden hier, omdat ik hier toch vrij enthousiast deze behandeling aan zat te raden aan iedereen, onder de veronderstelling dat dit echt een niet ingrijpende behandeling is. Misschien is het dat ook in veruit de meeste gevallen, maar er zijn dus wel gevallen waarbij mensen hun leven min of meer verwoest wordt door dit. En dat hoort iedereen die hieraan wil beginnen natuurlijk te weten. Eerlijk gezegd ben ik ook vrij boos dat dit mij in het ziekenhuis niet duidelijker werd gemaakt. Maar goed, zo ging het niet, maar nu ben ik erop van de hoogte en wil ik dit jullie ook graag laten weten. Zelf behoud ik mijn neusschelpen dus hoe ze zijn en probeer minder ingrijpende manieren te zoeken om hier goed mee te kunnen leven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vandaag dus consult gehad. Ik leek wel geschikt voor de behandeling, dus deze ga ik krijgen, maar ik moet nog horen wanneer precies. KNO arts zei wel dat het nog 6 weken kon duren. :rage: Verder zei ze dat de behandeling sowieso de neusdoorgang verbreedt en lucht dus makkelijker naar binnen kan. En dat het een niet ingrijpende behandeling is waarvoor je weliswaar onder narcose komt (had ik nog niet echt begrepen), maar dezelfde dag nog naar huis kunt. Misschien handig om te weten.

Dit staat verder nog in de folder 'Operatie aan de neusschelpen (Conchotomie)' onder het kopje 'De operatie'

De operatie vindt plaats onder algehele narcose. Bij de operatie haalt men een stukje van de neusschelpen weg (strippen). Ook kan de KNO arts met een elektrisch stroompje zorgen dat het slijmvlies in de neusschelpen schrompelt (cautarisatie). Hierdoor neemt de zwelling af en wordt de doorgankelijkheid van de neus verbeterd. De gehele ingreep vindt inwendig plaats. U krijgt dus geen littekens aan de buitenkant van de neus.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."