Oké we zijn weer een tijdje verder en er zijn een paar ontwikkelingen geweest.
Allereerst, ik zie af van de behandeling. Dit heeft meerdere redenen. Ten eerste wou ik de Celon behandeling en heb dit ook bij de KNO arts aangegeven. Echter kwam zij met het idee om een zogenaamde conchotomie uit te voeren. Dit is zeg maar de behandeling die gedaan werd voordat de Celon behandeling bestond en deze is ingrijpender. Conchotomie is een operatie aan de neusschelpen die onder algehele narcose wordt uitgevoerd en waarbij de neusschelpen verkleind worden door daar chirurgisch een gedeelte vanaf te 'strippen'. Eerst ging ik hier maar akkoord mee, omdat de KNO arts dit zelf voorstelde en ik er vanuit ging dat zij het het beste weet, maar thuis begon ik hier twijfels over te krijgen. Waarom kreeg ik niet de Celon behandeling die minder ingrijpend is en waarbij ik niet onder algehele narcose hoef te worden gebracht? Na een tijd twijfelen heb ik het ziekenhuis gebeld en de afspraak met de anesthesist afgezegd. Ik heb toen ook opnieuw een afspraak met de KNO arts gemaakt om toch de Celon behandeling te bespreken die ik eigenlijk wilde. Heel vervelend allemaal, omdat die afspraak weer weken later was (deze week vrijdag (morgen) om precies te zijn).
In de tussentijd kreeg ik over de Celon behandeling ook twijfels, omdat ik verbetering merkte met mijn ademhaling. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met de neusspray (Dymista) die ik al een tijdje gebruik, al heb ik wel getest hoe het was even geen neusspray te gebruiken en dat ging ook aardig. Er waren dus weer wat twijfels, maar begin deze week stuitte ik op deze site:
https://neusschelpverkleining.nl/
En daar las ik dat er door een neusschelpverkleining (Conchotomie óf Celon) potentieel ENS (empty nose syndrome) kan ontstaan. De KNO arts had mij wel verteld dat het mogelijk is dat de neusdoorgang na behandeling te ruim kan zijn (wat ook niet goed is), maar ik kreeg van haar het idee dat de behandeling allemaal niks voorstelde. Ze deed er heel nonchalant over. Maar goed, ik ben dus best wel geschrokken van wat er op deze site staat vermeld en samen met mijn al aanwezige twijfels heeft dit ervoor gezorgd dat ik de hele behandeling heb afgezegd. Ook nog mede omdat ik weet wat het is om door een kleine vrij onschuldige ingreep dagelijks te moeten lijden daardoor (het laten zetten van een trommelvliesbuisje en de resulterende tinnitus die ik nu heb).
Ik wou dit graag even vermelden hier, omdat ik hier toch vrij enthousiast deze behandeling aan zat te raden aan iedereen, onder de veronderstelling dat dit echt een niet ingrijpende behandeling is. Misschien is het dat ook in veruit de meeste gevallen, maar er zijn dus wel gevallen waarbij mensen hun leven min of meer verwoest wordt door dit. En dat hoort iedereen die hieraan wil beginnen natuurlijk te weten. Eerlijk gezegd ben ik ook vrij boos dat dit mij in het ziekenhuis niet duidelijker werd gemaakt. Maar goed, zo ging het niet, maar nu ben ik erop van de hoogte en wil ik dit jullie ook graag laten weten. Zelf behoud ik mijn neusschelpen dus hoe ze zijn en probeer minder ingrijpende manieren te zoeken om hier goed mee te kunnen leven.