Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCelon thermotherapie tegen chronische neusverstopping

Celon thermotherapie tegen chronische neusverstopping

26 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik dacht, ik plaats dit hier ook even, aangezien ik in het verleden heb vernomen dat er hier wel meer mensen zijn (volgens mij in ieder geval @Roze Olifant en ook @Psychedelibee) die ook last hebben van een vaak verstopte neus en daar wel of niet regelmatig neussprays tegen gebruiken. Soms ook de zeer effectieve, maar ook verslavende xylometazoline variant.

Sinds kort ben ik er achter gekomen dat er een techniek bestaat (ik weet niet sinds wanneer) genaamd Celon thermotherapie, die de KNO arts toepast om permanent chronische neusverstopping door een vergrote/opgezwollen neusschelp te verhelpen. Van wat ik heb begrepen krijg je eerst watten met een cocaïne oplossing in je neusgaten gedrukt (das op zich al leuk misschien) om de boel al wat te verdoven, daarna een prikje om de boel verder te verdoven en dan wordt door middel van een naald de neusschelp verwarmt, waardoor deze daarna min of meer verschrompelt. Dat klinkt best ingrijpend, maar dat schijnt heel erg mee te vallen. Ook lijkt de methode zeer effectief te zijn, waardoor mensen geen neussprays meer hoeven te gebruiken nadien.

Zelf heb ik ook last van een chronisch verstopte neus, die - heel irritant - het dichtst gaat zitten wanneer ik ga liggen. Hierdoor heb ik eigenlijk elke nacht een slechte nacht, waarna ik mij nooit goed uitgerust voel en soms ook meerdere keren door ademnood wakker word 's nachts. Enorm vervelend, dus heb ik alvast een afspraak gemaakt met de KNO arts voor een consult om deze behandeling tot stand te laten komen. Het zou mooi zijn als ik hiermee geholpen ben en nog mooier als anderen dat straks ook zijn!

Hierbij nog een video met een korte uitleg van de procedure:


En meer info
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeer interessant. Vroeger had ik ook bijna altijd een verstopte neus en werd daar niet gooooeeed van. Bleek later gewoon allergie te zijn waar ik nu zelfs voor het grootste gedeelte overheen gegroeid ben. Ik ken wel mensen die hier veel last van hebben en ben benieuwd of jij in aanmerking komt voor deze behandeling en of het dan ook werkt natuurlijk. Ik ga het volgen :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Zeer interessant. Vroeger had ik ook bijna altijd een verstopte neus en werd daar niet gooooeeed van. Bleek later gewoon allergie te zijn waar ik nu zelfs voor het grootste gedeelte overheen gegroeid ben. Ik ken wel mensen die hier veel last van hebben en ben benieuwd of jij in aanmerking komt voor deze behandeling en of het dan ook werkt natuurlijk. Ik ga het volgen :)
Klik om te vergroten...
Ben ook zeer benieuwd. :) Het is inderdaad om niet goed van te worden. Als het nou een weekje was, oké. Maar meer dan een jaar en geen hoop hebben op ooit weer eens fijn te kunnen slapen is op z'n zachtst gezegd miserabel...

Waar was je dan allergisch voor?

Het zou bij mij ook door een allergie kunnen komen. De Celon thermotherapie zal dan de oorzaak natuurlijk niet wegnemen, maar wel de neus vrijer maken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ben ook zeer benieuwd. :) Het is inderdaad om niet goed van te worden. Als het nou een weekje was, oké. Maar meer dan een jaar en geen hoop hebben op ooit weer eens fijn te kunnen slapen is op z'n zachtst gezegd miserabel...

Waar was je dan allergisch voor?

Het zou bij mij ook door een allergie kunnen komen. De Celon thermotherapie zal dan de oorzaak natuurlijk niet wegnemen, maar wel de neus vrijer maken.
Klik om te vergroten...
Uit de allergie test bleek dat ik bijna overal waar ze op testen (honden, katten, stof, mijten, pollen en grassen) ik wel allergisch ben of was. Voornamelijk was het een katten allergie. Ik nam eerst Cetirizine wat maar een beetje hielp. Maar op een geven moment hielp dat helemaal niet meer en toen kreeg ik Levocetirizine. Dit hielp eigenlijk behoorlijk goed mits ik het wel elke dag nam. Als ik 1x perongeluk vergat, had ik er zo weer een paar dagen last voordat levocetrizine weer goed hielp. Dit jaar neem ik het voor het eerst niet meer dagelijks. Ik heb geen last van onze twee dwergkeesjes (meer) en van katten een stuk minder dan voorheen. Als ik naar onze stacaravan ga tussen de bossen dan merk ik het wel weer en moet ik een dag van te voren beginnen met levocetirizine en dan nagenoeg nergens last van. Alleen in de ochtend een beetje bij het wakker worden. Soms neem ik dan nog een halve levocetirizine.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aii, dat is best veel dingen om allergisch voor te zijn. Ik gebruik zelf ook cetirizine(-dihydrochloride) voor mijn hooikoorts, maar ik neem aan dat mijn hooikoorts niet de reden kan zijn voor mijn chronisch verstopte neus, aangezien hooikoorts seizoensgebonden is.

Fijn dat je er een stuk minder last van hebt in ieder geval. :)
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hier ook met periodes continu last van een verstopte neus. Hierbij dan ook (helaas) vaak gebruik van xylometazoline neusspray.

Wel heb ik hooikoorts, met een aardige lijst allergieën zoals boompollen, graspollen, mijten, honden, katten.
Levocetirizine werkte allang niet meer bij mij. Heb nu Tavegyl voorgeschreven gekregen die redelijk werkt. Daarnaast ook Avamys neusspray, die ik echter weinig gebruik.

Wellicht toch puur te maken met de allergieën of zouden er nog andere redenen kunnen zijn voor de verstopte neus?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
BraboF zei:
Hier ook met periodes continu last van een verstopte neus. Hierbij dan ook (helaas) vaak gebruik van xylometazoline neusspray.
Klik om te vergroten...
Als xylometazoline je goed helpt om de neusdoorgang vrij te krijgen, is de Celon ingreep wellicht effectief voor je, aangezien xylometazoline de zwelling (tijdelijk) doet afnemen. De Celon techniek doet dat ook, maar dan permanent.

BraboF zei:
Wel heb ik hooikoorts, met een aardige lijst allergieën zoals boompollen, graspollen, mijten, honden, katten.
Levocetirizine werkte allang niet meer bij mij. Heb nu Tavegyl voorgeschreven gekregen die redelijk werkt. Daarnaast ook Avamys neusspray, die ik echter weinig gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat zul je dan wel moeten blijven gebruiken, maar een ruimere doorgang voor lucht is sowieso al een stuk beter dan allergie klachten én een chronisch verstopte neus.

BraboF zei:
Wellicht toch puur te maken met de allergieën of zouden er nog andere redenen kunnen zijn voor de verstopte neus?
Klik om te vergroten...
Dat en een overgevoeligheid van het neusslijmvlies denk ik dan. Dat laatste heb ik sowieso al van kinds af aan. Op mijn 16e is daar nog hooikoorts bij gekomen, maar zoals gezegd is dat seizoensgebonden, dus moet het iets anders zijn dan (alleen) dat bij mij (aangezien het chronisch het hele jaar door is).
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Als xylometazoline je goed helpt om de neusdoorgang vrij te krijgen, is de Celon ingreep wellicht effectief voor je, aangezien xylometazoline de zwelling (tijdelijk) doet afnemen. De Celon techniek doet dat ook, maar dan permanent.
Klik om te vergroten...

Zeer interessant dan! Ook maar eens wat meer in verdiepen. Bedankt voor de info!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
BraboF zei:
Zeer interessant dan! Ook maar eens wat meer in verdiepen. Bedankt voor de info!
Klik om te vergroten...
Zou mooi zijn als het je kon helpen. :)

Ik kan niet wachten op de behandeling, vannacht weer beroerd geslapen door een verstopte neus. Al werkt het warme weer en mijn hooikoorts momenteel ook niet echt mee. Helaas is het altijd zo'n gedoe met eerst een afspraak maken met de huisarts, dan een verwijzing krijgen naar de specialist (KNO arts in dit geval) en daar een afspraak mee maken voor een consult en dan pas een afspraak voor de eigenlijke behandeling... Er gaat altijd zoveel tijd overheen...
d
diepte van de waarheidLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi Allemaal, Ik ben nieuw op dit forum, dit ziet er veelbelovend uit Mindless! Ik ben benieuwd hoe het je gaat helpen :) Ik loop zelf ook al jaren met klachten van een verstopte neus, veel snurken, verstoorde slaap enz. Daardoor gebruik ik veel meer dan me lief is Xylometazoline.

Ook grappig hoe ik bij deze post uitkwam, ik zit me te verdiepen in ALD-52 en 1p-lsd om een van de beide een keer te gaan gebruiken bij gebrek aan beschikbaarheid van LSD-25. En kwam toen bij dit report uit: https://drugsforum.nl/threads/nu-het-meest-significante-moment-ooit.61185/ en toen dacht ik wow die Mindless is een bijzonder persoon, dus ging ik kijken in je profiel om te zien wat voor dingen je nog meer post, en eerste wat ik zag is jou post over chronische neusverstopping.

Grappig hoe dingen kunnen lopen, en hoe de juiste informatie op je pad kan komen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het zou toch geweldig zijn als je door deze ingreep weer vrij kunt ademen niet? :) Misschien voor jou ook iets dus?

Grappig inderdaad hoe dingen lopen soms. :wink:
d
diepte van de waarheidLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Het zou toch geweldig zijn als je door deze ingreep weer vrij kunt ademen niet? :) Misschien voor jou ook iets dus?

Grappig inderdaad hoe dingen lopen soms. :wink:
Klik om te vergroten...

Ik ga hier zeker werk van maken :) Dat zou een letterlijk een verademing zijn
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wauw, hopelijk hebben mensen hier echt wat aan!
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik moet vrijdag weer naar de kno. Ik heb ook jaren last van een verstopte neus en gebruik veel te veel xylo. Ik ga dit idee ook eens opperen, ben heel erg benieuwd!
Thx!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Morgen eindelijk consult kno. En dan hopelijk snel deze ingreep.
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voor mij was deze ingreep helaas niet geïndiceerd! Ik hoop voor jou beter nieuws, succes!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Qwertyuiopa zei:
Voor mij was deze ingreep helaas niet geïndiceerd! Ik hoop voor jou beter nieuws, succes!!
Klik om te vergroten...
Zeg, praat eens normaal :tonguewink:

Deze ingreep was voor jou niet nodig? Waarom is dat slecht nieuws?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Zeg, praat eens normaal :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Geïndiceerd is toch best een normaal woord?

OT: FIRST THINGS FIRST KAN JE DAARNA NOG STEEDS SNUIVEN OF????????????????????????????
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Geïndiceerd is toch best een normaal woord?
Klik om te vergroten...
Voor mij niet, maar misschien ben ik een domme boer.

ZERO- zei:
OT: FIRST THINGS FIRST KAN JE DAARNA NOG STEEDS SNUIVEN OF????????????????????????????
Klik om te vergroten...
Lijkt me wel, maar waarschijnlijk niet zo handig in de weken direct na de behandeling. :)
Q
QwertyuiopaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Haha, ik ben fysiotherapeut dus voor mij is het een normaal woord! :tongueout:

Maaarrr, het is slecht nieuws aangezien ik die hard verslaafd ben aan xylo, laten we zeggen 1 neusspray per week als het niet meer is. En als dit kan helpen om er vanaf te komen zou dat houd zijn. Dat is dus niet zo dus nu moet ik met behulp van dexamethason cold turkey stoppen, ik zie er tegenop! :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."