Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIntermittent fasting & OMAD

Intermittent fasting & OMAD

56 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Mindless
Ontbijten is gezonder als niet ontbijten. En snaaien na de avondmaaltijd is altijd ongezond.
Klik om te vergroten...

Iedereen eet ontbijt.

Breakfast. Hence the name. Breaking the fast.

Beetje extreem dat jij in de nacht niet eet trouwens vind ik. 😁

En de illusie dat ontbijten gezond is, is allang achterhaald. Er was ooit een onderzoek naar mensen met overgewicht. Bleek dat zij vaak hun ontbijt oversloegen. Conclusie die getrokken werd: niet ontbijten maakt dik. Volgens mij in opdracht van e.o.a. ontbijgranenproducent. Had je kunnen lezen in de periode dat jij je enorm verdiept hebt in voeding..
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@*.exe2.0
Ik kan niet slapen en eten tegelijk he? :tilttearlaugh:

En als ik eens een nacht doorhaal heb ik om de een of andere reden eigenlijk nooit honger. :thinking:
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Bedankt voor de tips! Toch wel geruststellend om dit te horen van iemand die er echt verstand van heeft. Ik had nog wel een vraag betreffende het starten van zo'n vast. Is het wel goed/veilig om bijvoorbeeld meteen een week lang te gaan watervasten, of moet je daar echt naartoe werken door middel van korter vasten? En hoe zou dat er dan bijvoorbeeld uitzien qua aantal dagen/schema?
Klik om te vergroten...

Watervasten heb ikzelf geen ervaring mee buiten een dagje niets en enkele dagen weinig.. Ik denk dat veel mensen heel weinig water binnenkrijgen regelmatig(een glas per dag) en dat dit perfect kan maar alweer ivm dieet ongezond kan zijn. De voorbeelden die ik bedoel zijn dan ook schadelijk voor het lichaam. Niet meteen dodelijk of gevaarlijk. Je moet een balans hebben. Indien jij niet eet en je zoutgehalte niet te hoog ligt is minder water nodig; ook inspanning, warmte, enz zullen een factor zijn.
Dat hele ‘drie dagen zonder water en je bent dood is dan ook bullshit en zeer afhankelijk van vele factoren, neem je deze in acht kan je wel langer zonder en kan je het veilig houden.
In het ziekenhuis mag men vaker dagen geen water drinken, we krijgen dan wel een baxter die dit opvangt; in principe bij gezonde mensen regelt het lichaam dit zelf in zekere mate.
Al klopt het wel voor het gros van de mensen hun levensstijl en is de raad dus goed. Over het algemeen drinken we veeeeel te weinig water, zeker in combi met de levensstijl/eetstijl.

Hoe dan ook let hier wat mee op, en besef zoals bij de rest dat ‘vasten’ absoluut niet gelijk staat aan ‘geen intake’. Je kan alweer spelen met meerdere vormen hier van en de effecten aanvoelen. Tussendoor weer gewoon drinken en genieten dat je dit kan ervaren, je mag op aarde zijn; je mag een lichaam hebben en voelen. Beetje het doel ook van vasten, daarna waardeer je enorm je lichaam en ga je niet meer klagen bij honger/dorst maar dankbaar zijn.
Wat dacht je van urine drinken? Dit klinkt mss raar maar kan zeker gelden als vasten ivm vochtopname en is absoluut geen afvalproduct zoals men ons aangeleerd heeft; in tegendeel. Ik doe het zelf(nog) niet, maar heb voldoende opgezocht om te beseffen dat dit onschadelijk is. Hier is iig veel info over te vinden en het is alweer een mentale blokkade die je kan lostrekken door te informeren.

Dit zijn allemaal variaties die niet nodig zijn, maar natuurlijk hoe meer je er doet hoe meer je mentaal kan vrij zijn van eender welk vooroordeel over het lichaam enz... Net als drugs hoef je ze niet allemaal te testen, maar het is logisch dat je meer dan 1 methode wil proberen om je geest te verruimen.

En neen, ik zit hier nog niet lang. Ik ga er vanuit voor zover in lees dat je idd veel zalen toepast, ik praat dan ook niet per se tegen jou maar zeg soms iets voor evt anderen die meelezen. Ik heb als puber enorm veel aan dit forum gehad, allemaal dankzij de anonieme mensen die hier de moeite deden hun verhaal/ervaringen te delen. Het heeft me letterlijk meer dan ééns mijn leven gered, ik ben zeker dat ik niet de enige ben..
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Naam hoe kom jij aan je kennis?
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#5
*.exe2.0 zei:
@Naam hoe kom jij aan je kennis?
Klik om te vergroten...
10j personal trainer, enkele jaren fysio ( ook wat groepslessen gegeven enz veel korte opleidingen maar dit is mss van mindere waarde tis maar hoe je het wil zien). Belangrijkste voor mij is zelf jaren aan bodybuilding gedaan en anderen begeleiden op meerdere manieren; en dus veel interesse in het lichaam, veel studeren, veel observeren,.. veel gezien van verkoop in die sector, veel onzin gezien en leugens, veel ‘onderzoeken’ mogen meemaken die gebiased waren en gesponsord; je leert er van..
voorts ook veel ervaring met voeding, slaap, enz minder(al is het dat altijd wel wat) gerelateerd aan sport of gezondheid door toevalligheden, bizarre interesses, hoe je het ook wil zien. Een leven kan soms rare wendingen nemen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Naam
Misschien dat je het wel begreep, maar met watervasten bedoel ik dus wél water drinken. Alleen water en verder niets. Kan niet zo goed uit je bericht hierboven opmaken of jij dat ook bedoeld of niet. Zelf heb ik weleens moeite om genoeg te drinken (ik heb weinig dorst). Maar tijdens zo'n watervast ga ik wel meer drinken, want dat is dan het enige dat ik mag hebben. :wink: Veel mensen maar 1 glas per dag? Dat is wel heel erg weinig... Heb je dat zelf gezien bij mensen of van gehoord?

Urine drinken heb ik geen interesse in. Ook al zou dat gezond zijn. Geen oordeel over wie dat wel doen.

Bedankt voor de verdere info :) Ik wil het wel gewoon basic houden met een watervast van een week denk ik. Maar jij weet dus niet of je daar direct mee kunt beginnen, of dat je daar naartoe moet werken middels korter vasten?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
Niet drinken is per definitie ongezond, dat moet je toch weten lijkt me. Minstens 2 liter water per dag wordt aangeraden, en bij warm weer zelfs meer.

Ik ken niemand die maar 1 glas vocht per dag tot zich neemt, dat is pure onzin, die stelling. En dat urine drinken gezond zou zijn is toch echt een broodje aap.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Mindless
Niet drinken is per definitie ongezond, dat moet je toch weten lijkt me. Minstens 2 liter water per dag wordt aangeraden, en bij warm weer zelfs meer.
Klik om te vergroten...
Dat zeg ik toch ook niet, dat ik dat niet weet? Daarom wil ik ook watervasten (alleen water drinken voor een tijdje). Ik heb er gewoon weleens moeite mee om regelmatig te drinken, omdat ik vrij weinig dorst heb vaak. Dan vergeet ik het gewoon. Maar alsnog heb ik wel een paar vaste tijden op de dag dat ik sowieso een glas water drink, zoals meteen na het opstaan, vlak voor het naar bed gaan en 's middags om mijn zink supplement mee weg te krijgen. Daarnaast natuurlijk nog wel een paar keren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
O okee haha, ik dacht al.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@Mindless
Ik had eigenlijk @Naam moeten zeggen lol, excuseer.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
@Naam
Misschien dat je het wel begreep, maar met watervasten bedoel ik dus wél water drinken. Alleen water en verder niets. Kan niet zo goed uit je bericht hierboven opmaken of jij dat ook bedoeld of niet. Zelf heb ik weleens moeite om genoeg te drinken (ik heb weinig dorst). Maar tijdens zo'n watervast ga ik wel meer drinken, want dat is dan het enige dat ik mag hebben. :wink: Veel mensen maar 1 glas per dag? Dat is wel heel erg weinig... Heb je dat zelf gezien bij mensen of van gehoord?

Urine drinken heb ik geen interesse in. Ook al zou dat gezond zijn. Geen oordeel over wie dat wel doen.

Bedankt voor de verdere info :) Ik wil het wel gewoon basic houden met een watervast van een week denk ik. Maar jij weet dus niet of je daar direct mee kunt beginnen, of dat je daar naartoe moet werken middels korter vasten?
Klik om te vergroten...

Dat had ik idd niet door, dat had ik al voorgesteld dus ‘niet eten en water drinken om op te vangen’.
Ja ik ken er velen, we rekenen bvb redbull of cola niet mee als water, of bier... 😂
Ik dronk vroeger 8l per dag, heb zo ooit watervergiftiging opgelopen(geen lachertje); maar dit is natuurlijk ‘overdreven’; het ging samen met voedsel intake waar de meesten niet aan hoeven te zitten.
De raad van 1-2l per dag is echt niet gek en zou je op moeten mikken, liefst wat meer... Mss kan je dat proberen tijdens het watervasten..

Ik ken je huidige dieet niet, als ik je zo hoor kan je er meteen aan beginnen ja.. zoals gesteld als je onzeker bent doe evt eerst een periode met een bord soep per dag(geen maaltijdsoep, eerder water met smaak), evt thee; en water. Dat kan perfect voor het slapengaan zodat je wel degelijk een gevoel van vasten ervaart doorheen de dagen en toch een basis(als een
Baxter) binnenkrijgt. Nadien weer een week of 3-4 gezond eten en dan eens compleet zonder en enkel op water..
whats the rush? Bij twijfel test het wat af, je hebt tijd... je doet dit wrs ook niet voor één keer..
Nogmaals jij weet wat je eet, is dit vers; is dit in balans, eet je gevarieerd en voelen je hormonen enz op peil; heb je suikerpieken/dalen die je merkt doorheen de dag... als dit alles geen probleem is go ahead.. anders werk dat eerst even weg..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Super, dat is duidelijk :)

Dat is wat watervasten is toch? Alleen water drinken. Het is wel wat een misleidende term, want het had net zo goed 'geen water drinken' kunnen betekenen.

Zelf drink ik naast water eigenlijk alleen koffie/thee (1x per dag) en soms een biertje (paar keer in de week 1 biertje). Dat telt natuurlijk ook deels mee en in veel voedsel zit ook veel water. Maar ik zal me er inderdaad op richten om tijdens mijn watervast op 2L te mikken (en ook nu eens wat vaker een glas water te pakken).

Mijn huidige dieet is echter nog niet helemaal wat het moet zijn. Geregeld wel koekjes, drop en soms wat chips. Ook niet alleen maar vers eten. Misschien daar eerst nog wat meer aan gaan werken ja. De feestdagen komen er echter ook alweer aan... :laughing:

Thanks!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Mindless
Ik had eigenlijk @Naam moeten zeggen lol, excuseer.
Klik om te vergroten...
Ik ga er niet te fel op in, dat is hierboven al gedaan en ik heb alweer zoiets van ‘dat hangt allemaal af van persoonlijk ritme’.:
Ben het dus mss niet altijd met je eens, omdat je soms wat kort door de bocht lijkt. Aan de andere kant net wel.
Ik denk namelijk dat een mening als die van jou nodig is, je nuchtere houding en die kort door de bocht manier van reageren is eerst en vooral soms enorm amusant maar is inderdaad voor het gros van de mensen effectief nodig... Het is vaak gewoon waar voor enorm veel mensen..
Dat ‘gezond verstand’ is extreem waardevol; en hypes volgen enz is zelden ‘goed’
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik voel me haast een beetje verplicht om een topic te maken over intermittent fasting (onderbroken vasten) en OMAD (One Meal A Day). Dit zijn namelijk zulke effectieve en makkelijke manieren om je gezondheid te verbeteren, dat iedereen er tenminste van zou moeten weten.

Intermittent fasting (of NL: intermitterend vasten) komt erop neer dat je voor een periode per etmaal niets eet. Bijvoorbeeld 16 uren niet eten en dan een window van 8 uren waarbinnen je al je calorieën binnen moet krijgen. Dit zorgt voor diverse grote gezondheidsvoordelen zoals een lagere bloedsuikerspiegel, lager insuline niveau, verbranding van vet en opgeslagen glucose (suiker) in plaats van verbranding van glucose uit voedsel, het boosten van het immuunsysteem en zelfs regeneratie van lichaamscellen.

OMAD is een meer extreme variant van intermittent fasting waar de periode waarin gegeten wordt op een dag meestal maar 1 a 2 uren is.

Maar je kunt veel beter naar de experts zelf luisteren. Daarom hier een paar korte informatieve video's:




m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#15
Grappig, was er net een stukje over aan het lezen en dacht: 'eens kijken of Mindless er al een topic over heeft gemaakt' en ja hoor, hier is ie dan. :)

Ik ben enthousiast over het idee. Momenteel sinds een paar dagen bezig met suikervrij eten (geen toegevoegde suikers iig). Vraag me af of het mogelijk (/geheel ongevaarlijk) zou zijn om intermitterend vasten te kunnen combineren met een suikervrij dieet. Ik hou het de komende weken nog maar bij enkel het suikervrije dieet, dan maar eens zien.

Hoe gaat het bij jou? Al lang bezig met dit eetpatroon? Bevalt het?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Haha ja zat eraan te komen. :wink:

Volgens mij kan dat heel goed ja. Geen suiker/koolhydraten en IF. Heb gelezen dat het lichaam 0 suiker uit externe bronnen nodig heeft en alle benodigde glucose zelf aan kan maken in de lever. Maar zou dit wel zelf allemaal even opzoeken als ik jou was.

Ik ben er (OMAD) nu 2 weken mee bezig en het bevalt boven verwachting goed. Aanvankelijk had ik het een keer 1 dag geprobeerd en een paar dagen daarna 3 dagen achter elkaar. Voor die 3 dagen had ik zoiets van ik probeer het gewoon even 3 dagen om het effect te zien en dan ga ik weer terug naar een normaal dieet. Ik zag het dus echt als een soort trend iets. Maar tijdens die 3 dagen merkte ik dat het eigenlijk heel logisch en natuurlijk voelde om op deze manier te eten en niet elke keer als ik ook maar een beetje trek had meteen wat te eten. Meestal was dat dan ook suiker voor die snelle voldoening. Maar ik zag toen dus al dat het heel natuurlijk voelde en ook heel makkelijk was "vol te houden" (het voelt niet als volhouden). Dus ik ben er sindsdien gewoon mee doorgegaan.

De positieve effecten die ik er tot nu toe van merk zijn ten eerste dat ik nu een stabielere energie heb door niet steeds mijn bloedsuiker omhoog te spiken door tussendoor te snacken. Hierdoor functioneert mijn aandacht en dus denken ook beter. Het meest opvallende effect tot nu toe is echter dat mijn voedsel-intolerantie lijkt te zijn verdwenen. Ik heb zowat de helft van mijn leven (plus minus 15 jaar) last van allerlei intoleranties voor bepaalde voedingsmiddelen, waardoor ik op een gegeven moment bijna niets meer kon eten. Nu is dat al een paar jaar niet zo extreem meer, maar mijn avondeten bestond de laatste jaren altijd nog uit maar maximaal 2 of 3 verschillende voedingsmiddelen, anders kreeg ik heel gauw een opgeblazen gevoel wat vaak leidde tot (extreme) buikkrampen en overgeven. Nu druk ik tijdens mijn 'food-window' van 1 a 2 uren zo 20 verschillende dingen door mijn kanaal (hihi) en nergens last van. Ik eet dus ook enorme hoeveelheden eten in korte tijd, maar mijn lichaam heeft helemaal geen probleem meer om het te verteren. Bijkomend voordeel is ook nog dat het met deze methode heel makkelijk is om gezond te eten. Je hebt echt goede trek na een dag niet eten en alles is dan lekker. Hierdoor doe ik nu ook meer mijn best echt wat te maken van mijn maaltijden en zoek gezond eten uit.

Ik heb trouwens ook hooikoorts sinds de helft van mijn leven en het schijnt dat IF/OMAD ook dat bij mensen helemaal geneest (is ook een auto-immuun iets). Ik ben super benieuwd naar de komende lente dus. :wink: Het schijnt zelfs dat vasten kanker voorkomt, vertraagt of zelfs geneest.

Dat is het positieve dus. Nu moet ik wel eerlijk zijn en toegeven dat het soms wel even lastig was in het begin om niet steeds aan eten te denken en "honger" te hebben, maar dat was wel een veel groter "probleem" de eerste dagen. Ik heb gemerkt dat veel van die honger helemaal geen honger was, maar conditionering om op die en die tijd wat te eten. En ook waren het vaak meer sugar-cravings dan echt gezonde trek.

Damn, heel verhaal maar ik wou dit toch even kwijt. Mijn conclusie is dus dat ik er heel enthousiast over ben en ermee doorga omdat het zo goed bevalt en zo makkelijk is. Ik ben er trouwens niet fanatiek in als in: élke dag strikt houden aan die ene maaltijd. Er zijn soms uitzonderingen als ik bij vrienden/familie ben of zij bij mij. Ik wil niet diegene zijn die nooit wat kan eten buiten die window. Maar dat zijn uitzonderingen dus.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fijn dat het zo goed bevalt.

Die voedsel-intolerantie was ook al wat verbeterd door gezonder te gaan eten toch? En nu (zowat) geheel verdwenen? Nice! :) Ik had zelf wel eens last van brandend maagzuur, steken, buikkrampen, etc... sinds ik vegetarisch ben gaan eten is dat minder geworden. Maar nu ik daarnaast geen producten met toegevoegde suikers meer eet voelt het alsof er een werkelijke wapenstilstand is afgesproken in mijn buik, terwijl er voor de suikernood nog af en toe kleine burgeroorlogen en burenruzies plaatsvonden, hemels gewoon. Na een dag merkte ik al zo'n groot verschil! Na een paar dagen geen suiker ben ik al overtuigd van de voordelen, al is het voornamelijk nog lichamelijk (ik zal erover ophouden, ik wil je topic niet kapen)

Aan 20 verschillende etenswaren knabbelen? Goed dat je dan ook voor de gezonde etenswaren kiest. Ik denk dat dat ook echt van belang is, wil het enige vorm van verbetering teweeg brengen. Goed bezig!

Sommige voordelen kun je het best zelf ondervinden inderdaad, zoals wat je zegt over dat het hooikoorts zou genezen of dat het kanker voorkomt of geneest. Voor de een zal het wel werken, voor de ander niet, en andere 'voordelen' die je vindt op het internet zullen fabeltjes zijn die een bepaald concept op een nog hogere troon willen zetten dan de troon waar het concept al op zit.

Dat het een directe verbetering brengt in energie en lichamelijk en geestelijk welzijn is al een goed teken. Wat het op de lange termijn brengt kun je simpelweg nog niet met zekerheid weten en dat je je er niet strikt aan houdt lijkt me juist een goed iets. Je kunt er ook in doorslaan en er juist negatieve ervaringen uit halen, wat weer niet de bedoeling is. Wat je er tot nu toe over loslaat en wat ik er elders over lees belooft in ieder geval veel goeds!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Al die extremen zijn gewoon onzin.

Naast dat de spijsvertering op gang moet worden gebracht ontzeg je je jezelf op deze manier een flinke hoeveelheid essentiele voedingsstoffen bvoor lange tijd zodat je lichaam je reserves zal gaan verbruiken omdat je nou eenmaal energie verbruikt. En als je dan eindelijk weer gaat eten dan gaat je lichaam juist weer reserves aanleggen om een volgende periode van schaarste te kunnen overleven.
Daarnaast is regelmaat an sich heel belangrijk. 3 keer per dag eten en daar echt voor gaan zitten.

Geen koolhydraten kan niet eens lijkt me. Geen graanproducten, pasta en aardappels kan ik me nog wel voorstellen, maar ze zitten ook in groente, peulvruchten en fruit. ALs je dat allemaal niet meer mag eten, wat blijft er dan nog over? alleen vlees? en als je dan ook nog vegetarier bent? Niet haalbaar dus.

Hoewel niet zo extreem, zit ik wel in de hoek dat je maar weinig koolhydraten nodig hebt. In ieder geval een stuk minder dan wat het voedingscentrum ons aanbeveelt.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#19
acht.zes zei:
Al die extremen zijn gewoon onzin.
Klik om te vergroten...
Het is maar wat je als extreem definieert. Dat zo'n beetje de hele voedselindustrie (onbewust) gericht is op geld verdienen aan destructieve verslaving, of het afleren van deze verslaving en gezondere alternatieven naleven?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@mikoz
De voedingsindustrie is het andere uiterste. Schijt aan gezondheid, er moet zo veel mogelijk worden verdiend, dus krijg je over het algemeen producten met nauwelijks voedingsstoffen die met een bak verslavende suiker en andere trukjes op smaak worden gebracht.
Maar het is heel gemakkelijk om daar zelf iets aan te doen: alleen nog vers koken en geen enkel bewerkt product meer nemen. En dan denk ik dat je dan heel erg veel gezonder bezig bent als iemand die gaat vasten en zich dan ineens volpropt met vanalles en nog wat. Dat kan echt nooit goed zijn.
Vasten kan mentaal wel zijn nut hebben denk ik. Maar lichamelijk niet lijkt me.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."