Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIntermittent fasting & OMAD

Intermittent fasting & OMAD

56 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@mikoz
De voedingsindustrie is het andere uiterste. Schijt aan gezondheid, er moet zo veel mogelijk worden verdiend, dus krijg je over het algemeen producten met nauwelijks voedingsstoffen die met een bak verslavende suiker en andere trukjes op smaak worden gebracht.
Maar het is heel gemakkelijk om daar zelf iets aan te doen: alleen nog vers koken en geen enkel bewerkt product meer nemen. En dan denk ik dat je dan heel erg veel gezonder bezig bent als iemand die gaat vasten en zich dan ineens volpropt met vanalles en nog wat. Dat kan echt nooit goed zijn.
Vasten kan mentaal wel zijn nut hebben denk ik. Maar lichamelijk niet lijkt me.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat van helemaal geen koolhydraten vind ik ook een sterk verhaal. Heb het ook maar ergens gelezen laatst en durf daar verder geen uitspraken over te doen. Uiteraard eet ik wel veel groenten en zo. Maar ik eet nu praktisch geen brood meer en wil ook nog minderen of helemaal stoppen met pasta en dergelijke. Ik denk namelijk niet dat dat soort koolhydraten goed voor me zijn.

En tja, intermitterend vasten extreem? Dat vind ik allemaal wel wat meevallen. Het punt van intermitterend vasten is trouwens ook o.a. dat de reserves worden aangesproken. Daarbij treedt er tijdens de vast dus autofagie op, wat het afbreken van defecte cellen is en het gebruiken daarvan voor voedsel/brandstof. In dit proces worden deze cellen vervangen voor nieuwe, waardoor het lichaam dus op cellulair niveau geneest.

Ik vond het eerst ook vrij extreem klinken allemaal, maar denk er nu heel anders over. Als het iets was wat onnatuurlijk was en niet goed voor me, dan was het waarschijnlijk een grote moeite geweest om dit vol te houden en had mijn lichaam waarschijnlijk geprotesteert. Er is echter geen kwestie van volhouden en mijn lichaam reageert er (vanaf het begin al) zeer goed op door beter te functioneren. Dat is het enige wat telt wat mij betreft. Om de paar uren iets moeten hebben te eten klinkt nu als een raar iets.

Je moet het doen om er over te kunnen oordelen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless
Sorry maar ik vind hem maar een kwee en er zitten gewoon onwaarheden tussen.

Wat zowiezo niet klopt is dat je met een normaal voedingspatroon je suikerspiegel alsmaar hoger wordt. Daar ben ik toch echt gestopt met kijken.
Als je suikerspiegel alsmaar oploopt komt dat doordat je ongezonde bewerkte producten eet bomvol suiker en andere snelle koolhydraten, en dat doen dus ALLE Amerikanen want die koken nooit zelf met verse ingrediënten. En dan werkt wat die knakker zegt op zich best, want als je een tijdje niet eet val je af, en gaat je suikerspiegel weer omlaag. En dan ga je ineens 8 uur stouwen, alles gaat weer omhoog en kan je dit gaan herhalen als een of andere zotte levensstijl waar je meer dan de helft van de tijd ook nog enorme honger hebt.

Als je nou gewoon gezond en gevarieerd eet, dus koken met verse producten en geen beqwerkte troep meer, geen suiker en zout toevoegt, en uit kijkt met de snelle koolhydraten is er niks aan de hand, zit je mooi op gewicht, ben je kerngezond, kan je gewoon 3 keer per dag eten en is er geen enkele reden om wat voor extreem dieet dan ook te gaan volgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat mag.

Misschien dat anderen er wel voor open staan en er net zoveel profijt van hebben als mij. Daarom heb ik er een topic over geopend.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb zelf ook een tijdje aan IF gedaan, met een eettijd van 8 uur. Ik hield meestal 11.00-19.00 aan. Prima te doen, en ik moet zeggen dat het mij wel meer handvatten gaf om niet zomaar wat te eten/snacken. Ik merkte verbetering qua energie, ik kreeg ook minder snel honger en ik had een betere focus. Helaas door drukte/stress teruggevallen in oude eetpatroon, maar sinds enkele weken toevallig weer bewuster bezig met IF. En dat merk ik :wink: Moet er wel bij zeggen dat ik bewust eet, dus zo min mogelijk "bewerkte troep"/suiker/zout zoals acht.zes benoemt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Mindless
Excuus, ik geef mijn mening, inmiddels heb ik m onderbouwd.

Ik heb je nog eens teruggelezen, en je eerste zin valt me meteen op:
De positieve effecten die ik er tot nu toe van merk zijn ten eerste dat ik nu een stabielere energie heb door niet steeds mijn bloedsuiker omhoog te spiken door tussendoor te snacken.
Klik om te vergroten...
Ja, dan is 1+1=2 lijkt me. Ik bedoel, de reden van je bloedsuikerschommelingen was dus omdat je suiker/snelle koolhydraten snackte. En daar ben je mee gestopt, en dus voel je je beter. En dat snap ik, want ik ben 2 jaar geleden ook gestopt met snacken en ik voel me ook stukken en stukken beter. Maar dat komt dus door niet meer snacken en niet door dat vasten.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Roze olifant
Sorry dat ik weer eens off topic ga (er waren van de week in dit topic al 6 reacties van mij verwijderd wegens off-topic lol), maar is dat niet deprimerend, het constant werken met mensen die weten dat ze niet lang meer te gaan hebben?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze olifant zei:
Haha nee hoor dat klopt :) ik ben inderdaad afgestudeerd als medisch psycholoog.
Klik om te vergroten...

Gelukkig. Ik begon al aan mezelf te twijfelen!
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oud topic maar ik wou even checken of er hier eentje over bestond.
Ikzelf heb jaren mensen getraind, van gehandicapten tot topsporters. Ik kan daaruit 1 ding met zekerheid zeggen: pas op met die hypes...
Een voorbeeld is dit vasten.
Dit is zeer goed, zeer functioneel; ja alles kan(geen suiker enz) en ja alles heeft top effect; maar er is NOOIT een one size fits all.
Daarbij komt dat dit soort voedingsschemas voor enkelen zijn in specifieke situaties; dwz een wedstrijdsporter in een bepaalde fase van diens training; iemand met psychologische aandoeningen in een fase van diens therapie; of, en daar zullen de meesten op dit forum onder vallen, iemand die een spirituele ervaring wil.
Welnu, deze en andere voorbeelden hebben 1 ding gemeen: ze hebben allen een eigen pad en dat pad is veel uitgebreider dan ‘vasten’ alleen.
Waarom is deze context van belang?
Omdat eender welke studie gezonde of zelfs sporters neemt om resultaten op te vergelijken; omdat voedingsstudies over het algemeen gebiased zijn tot en met. Omdat je zoveel rotzooi en clickbait over dit topic kan vinden dat internetporno schaars zou gaan lijken..
Omdat iemand die bvb een dieet van mcdonnalds en snelle suikers heeft veel schade kan doen door plots te vasten. Nemen we een druggebruiker dan kan die schade zelfs gevaarlijk worden...

Dit toepassen gaat bij mensen die al maanden in een gezond patroon zitten; hun hormonen zijn in balans en hun bloedsuikerspiegel is stabiel; ze hebben reeds ervaring met het spelen met die spiegel. En zelfs in hun geval is ieder soort vasten specifiek aangepast op hun lichaam.

Ik ga er niet vanuit dat het hier om sportprestaties gaat, Zoja kan ik enkel zeggen train eerst een jaar deftig met voedingsschemas want je gaat een stap achteruit door te starten met vasten zonder ervaring...
Wat voor de grotere groep hier mss zal gelden is dus dat trippen/spirituele/mindfullness.
Daarvoor kan ik vnl stellen: begin eerst eens met snelle suikers te bannen; doe bvb een ayahuasca dieet gedurende een maand of 3.
Je doel is namelijk om los te komen van je cravings en lichamelijke reflexen, meer rust te vinden in je ‘geest’; eventueel synchroniteit van de natuur ervaren. Welja dat alles haal je door te stoppen met pepmiddelen, geraffineerde suikers enz... dat op zich is een hele taak die veel bewustzijn vraagt en je verder zal brengen naar je doel dan 1x per dag eender wat je wil eten... Vasten, whats in a name?

Eens dat dan lukt kan je idd beginnen met types van vasten, bouw steeds traag op(bvb enkel als de zon schijnt niet eten) en ga pas na enige tijd evt over op ‘dagen’ niets eten. Dit laatste is het extreemste en kan in dit soort gevallen geen enkel kwaad; indien je van een rotdieet onder MDMA dat plots gaat doen tjah... Je zal niet meteen sterven neen, maar de schade zal hoog zijn.
Ook zal zo iemand enkel van het ene extreme in het andere schieten en de les missen, want op die manier wordt vasten een ‘extreem’, en dat is het eigenlijk helemaal niet. Tis gewoon een fase die perfect natuurlijk kan zijn..
Doe je toch MDMA en vasten dat kan perfect maar hou de twee ver genoeg uit elkaar, again het zijn fases... Ook in de oertijd at men geen jarenlang hetzelfde patroon dag in dag uit, dat is nergens voor nodig...

Maw niet iedereen moet in zijn leven vasten, iedereen zou wel wat bewuster met voeding mogen om gaan.

Ps ik stel niets over OP hier, ik lees dat die al enige tijd met voeding bezig is en ik kan niet weten op welke manier. Ik zeg dit voor de mensen die een knipperlichtrelatie hebben met voedingspatronen en de zoveelste hype willen volgen voor een quick(weken/maanden) fix voor hun levenslange strijd...
Wont work, beetje meer effort doen en uzelf permanent willen educeren als je er echt mee zit, hoe moeilijk dat ook klinkt het valt heus mee... Eender welke relatie veranderen kost nu eenmaal inspanning.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Naam
Ik reageer hier maar even anders gaat het inderdaad wat offtopic in het voornemen topic. (Gaat soms toch wel makkelijk)

Bedankt voor je uitgebreide post. Altijd goed als er mensen reageren die ergens echt verstand van hebben. Ik dacht dat intermitterend vasten niet zo ingrijpend was, dus daarom ook dat ik het min of meer aan iedereen aanraadde. Maar blijkbaar moet je je dus toch wel even goed bedenken alvorens je eraan begint.

Trouwens, voor mij is IF geen quick fix. Het is mijn nieuwe levensstijl geworden.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
@Naam
Ik reageer hier maar even anders gaat het inderdaad wat offtopic in het voornemen topic. (Gaat soms toch wel makkelijk)

Bedankt voor je uitgebreide post. Altijd goed als er mensen reageren die ergens echt verstand van hebben. Ik dacht dat intermitterend vasten niet zo ingrijpend was, dus daarom ook dat ik het min of meer aan iedereen aanraadde. Maar blijkbaar moet je je dus toch wel even goed bedenken alvorens je eraan begint.
Klik om te vergroten...

Tjah kijk, een dagje niet eten zal je niet doen sterven natuurlijk; indien je iets als coke of mdma neemt zal het wel voor tamelijk meer schade zorgen, indien je snelle suikers eet of tracht te ‘dieten’ zal het averechts werken. Meerdere dagen zal dit feller doen...

Waar ik het mee eens ben is dat, indien iemand er naartoe werkt, vasten extreem gezond is. Dit ook fysiek, maar vnl mentaal.
Ik begrijp dus compleet je enthousiasme en waarom je het zou aanraden.
Maar dit komt dan ook omdat iemand er naartoe werkt, het vergt maanden toewijding en gaat gepaard met diepe inzichten van eigen gedrag, loslaten van dit gedrag en zo verandering. Ik ben vrij zeker dat jij hier wel degelijk mee bezig bent, de meesten niet... Dit is ook hetgeen vasten in de Koran, Bijbel, en elders promoot, ‘dichter staan bij god(de natuur, de echte zelf los vh ego)’. Daar stelt men overigens ook dat iedere gelovige dit moet doen. Helaas zijn er weinig echte gelovigen over en zal het gros dit niet bewust doen maar uit traditie, al ben ik er velen tegengekomen die de ware betekenis nog kennen.
Dus dat jij dit bewust doet en als voornemen stelt is super en kan ik enkel toejuichen.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@Mindless
Zoals ik al eerder zei heb ik 2 jaar geleden me enorm verdiept in eetgedrag/eetpatroon en regelmaat en variatie met alleen maar verse producten en zonder toevoeging van suiker en zout is toch echt het beste.

Ik vind het trouwens nogal om zo maar iedereen te adviseren te stoppen met regelmaat in hun eetgedrag en het ontbijt over te slaan en een alternatieve zwaar omstreden eetpatroon te gaan volgen die totaal ingaat tegen alles wat onderzoeken hebben uitgewezen, en dit terwijl je nog niet eens 2 weken bezig bent.

Ik zie dan ook geen enkele reden om jouw advies over te nemen. En die filmpjes waar die knakker ter plaatse zaken verzint om zijn ding kracht bij te zetten helpen daar ook al niet bij.

Overigens vind ik mezelf nergens bot of negatief. Ik geef mijn mening en onderbouw die met feiten, dit in tegenstelling tot jouw goeroe.
Klik om te vergroten...

Ik snap niet wat je nou steeds bedoeld met regelmaat. Als iets gaat over regelmaat dan is het wel IF met een regelmatig eetpatroon.

En autofagie lijkt me ook best gezond. Een voordeel wat je uit een 'normaal' eetpatroon niet kunt winnen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Bedankt voor de tips! Toch wel geruststellend om dit te horen van iemand die er echt verstand van heeft. Ik had nog wel een vraag betreffende het starten van zo'n vast. Is het wel goed/veilig om bijvoorbeeld meteen een week lang te gaan watervasten, of moet je daar echt naartoe werken door middel van korter vasten? En hoe zou dat er dan bijvoorbeeld uitzien qua aantal dagen/schema?
Klik om te vergroten...

Watervasten heb ikzelf geen ervaring mee buiten een dagje niets en enkele dagen weinig.. Ik denk dat veel mensen heel weinig water binnenkrijgen regelmatig(een glas per dag) en dat dit perfect kan maar alweer ivm dieet ongezond kan zijn. De voorbeelden die ik bedoel zijn dan ook schadelijk voor het lichaam. Niet meteen dodelijk of gevaarlijk. Je moet een balans hebben. Indien jij niet eet en je zoutgehalte niet te hoog ligt is minder water nodig; ook inspanning, warmte, enz zullen een factor zijn.
Dat hele ‘drie dagen zonder water en je bent dood is dan ook bullshit en zeer afhankelijk van vele factoren, neem je deze in acht kan je wel langer zonder en kan je het veilig houden.
In het ziekenhuis mag men vaker dagen geen water drinken, we krijgen dan wel een baxter die dit opvangt; in principe bij gezonde mensen regelt het lichaam dit zelf in zekere mate.
Al klopt het wel voor het gros van de mensen hun levensstijl en is de raad dus goed. Over het algemeen drinken we veeeeel te weinig water, zeker in combi met de levensstijl/eetstijl.

Hoe dan ook let hier wat mee op, en besef zoals bij de rest dat ‘vasten’ absoluut niet gelijk staat aan ‘geen intake’. Je kan alweer spelen met meerdere vormen hier van en de effecten aanvoelen. Tussendoor weer gewoon drinken en genieten dat je dit kan ervaren, je mag op aarde zijn; je mag een lichaam hebben en voelen. Beetje het doel ook van vasten, daarna waardeer je enorm je lichaam en ga je niet meer klagen bij honger/dorst maar dankbaar zijn.
Wat dacht je van urine drinken? Dit klinkt mss raar maar kan zeker gelden als vasten ivm vochtopname en is absoluut geen afvalproduct zoals men ons aangeleerd heeft; in tegendeel. Ik doe het zelf(nog) niet, maar heb voldoende opgezocht om te beseffen dat dit onschadelijk is. Hier is iig veel info over te vinden en het is alweer een mentale blokkade die je kan lostrekken door te informeren.

Dit zijn allemaal variaties die niet nodig zijn, maar natuurlijk hoe meer je er doet hoe meer je mentaal kan vrij zijn van eender welk vooroordeel over het lichaam enz... Net als drugs hoef je ze niet allemaal te testen, maar het is logisch dat je meer dan 1 methode wil proberen om je geest te verruimen.

En neen, ik zit hier nog niet lang. Ik ga er vanuit voor zover in lees dat je idd veel zalen toepast, ik praat dan ook niet per se tegen jou maar zeg soms iets voor evt anderen die meelezen. Ik heb als puber enorm veel aan dit forum gehad, allemaal dankzij de anonieme mensen die hier de moeite deden hun verhaal/ervaringen te delen. Het heeft me letterlijk meer dan ééns mijn leven gered, ik ben zeker dat ik niet de enige ben..
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Naam hoe kom jij aan je kennis?
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#15
*.exe2.0 zei:
@Naam hoe kom jij aan je kennis?
Klik om te vergroten...
10j personal trainer, enkele jaren fysio ( ook wat groepslessen gegeven enz veel korte opleidingen maar dit is mss van mindere waarde tis maar hoe je het wil zien). Belangrijkste voor mij is zelf jaren aan bodybuilding gedaan en anderen begeleiden op meerdere manieren; en dus veel interesse in het lichaam, veel studeren, veel observeren,.. veel gezien van verkoop in die sector, veel onzin gezien en leugens, veel ‘onderzoeken’ mogen meemaken die gebiased waren en gesponsord; je leert er van..
voorts ook veel ervaring met voeding, slaap, enz minder(al is het dat altijd wel wat) gerelateerd aan sport of gezondheid door toevalligheden, bizarre interesses, hoe je het ook wil zien. Een leven kan soms rare wendingen nemen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Naam
Misschien dat je het wel begreep, maar met watervasten bedoel ik dus wél water drinken. Alleen water en verder niets. Kan niet zo goed uit je bericht hierboven opmaken of jij dat ook bedoeld of niet. Zelf heb ik weleens moeite om genoeg te drinken (ik heb weinig dorst). Maar tijdens zo'n watervast ga ik wel meer drinken, want dat is dan het enige dat ik mag hebben. :wink: Veel mensen maar 1 glas per dag? Dat is wel heel erg weinig... Heb je dat zelf gezien bij mensen of van gehoord?

Urine drinken heb ik geen interesse in. Ook al zou dat gezond zijn. Geen oordeel over wie dat wel doen.

Bedankt voor de verdere info :) Ik wil het wel gewoon basic houden met een watervast van een week denk ik. Maar jij weet dus niet of je daar direct mee kunt beginnen, of dat je daar naartoe moet werken middels korter vasten?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Mindless
Niet drinken is per definitie ongezond, dat moet je toch weten lijkt me. Minstens 2 liter water per dag wordt aangeraden, en bij warm weer zelfs meer.

Ik ken niemand die maar 1 glas vocht per dag tot zich neemt, dat is pure onzin, die stelling. En dat urine drinken gezond zou zijn is toch echt een broodje aap.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@Mindless
Niet drinken is per definitie ongezond, dat moet je toch weten lijkt me. Minstens 2 liter water per dag wordt aangeraden, en bij warm weer zelfs meer.
Klik om te vergroten...
Dat zeg ik toch ook niet, dat ik dat niet weet? Daarom wil ik ook watervasten (alleen water drinken voor een tijdje). Ik heb er gewoon weleens moeite mee om regelmatig te drinken, omdat ik vrij weinig dorst heb vaak. Dan vergeet ik het gewoon. Maar alsnog heb ik wel een paar vaste tijden op de dag dat ik sowieso een glas water drink, zoals meteen na het opstaan, vlak voor het naar bed gaan en 's middags om mijn zink supplement mee weg te krijgen. Daarnaast natuurlijk nog wel een paar keren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
O okee haha, ik dacht al.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mindless
Ik had eigenlijk @Naam moeten zeggen lol, excuseer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."