Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaniekaanvallen, angst en spanning

Paniekaanvallen, angst en spanning

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Afgelopen maand is mijn slaapmedicatie (geen benzo) veranderd
Het was eerst promethazine, maar hier is een strenger beleid in gekomen omdat het blijkbaar veel word misbruikt om andere medicatie te versterken.en dit ook onbedoeld bij mij kan gebeuren.
Echter slaap ik hier helemaal niet goed op..ik dacht dat het misschien een poos duurde en toen ik ziek werd..gaf ik dat de schuld.maar nu blijkt dat deze medicatie niet werkt. Normaal nam ik.mijn medicatie, na 20/40 min werd ik echt 'dronken en viel direct in slaap. Nu zit ik uren te wachten. Daar kan ik moeilijk mee omgaan. 10 jaar terug had ik een zware benzo verslaving nadat ik jarenlang 3 tot 4 uurtjes per nacht sliep.


Dus ik probeer het uit te zitten. Van de benzo's afblijven lukt prima. Maar voor de angst helpen de slechte nachten niet mee.


Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend.. Ik dacht veels te groot.het moest allemaal nu stoppen en het mocht nooit meer terugkomen.

Ik denk dat ik beter kan leren hoe ik ermee om moet gaan dus @Jbruinsma bedankt voor je tip.
zal weer eens googlen of misschien is er wel een app of youtube voor.
Mag ik vragen wat er gebeurd was, wat voor drugs? Was je in het ziekenhuis voor een overdosis of je paniekaanval
Thnks man.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jbruinsma zei:
Ik ook enhoe een keer door drugs en door dat wat er gebeurde ziekenhuis enzv. Had ik dag en nacht angst echt heel kut... Wat wel helpte bij mij zijn ademhalingsoefeningen,klinkt raar maar het helpt echt. En je proberen over je angst te zetten wat het ook mag zijn. Zo ben ik er heel langzaam afgekomen. Succes man👍🏻👍🏻
Klik om te vergroten...
Inderdaad ademhaling controleren ! Ik voel het opkomen als een gat waar ik word ingetrokken, en daar vecht ik tegen.
Als de paniek doorkomt ...mens dan stik ik bijna. Dus begin ik langzaam en diep via buik te ademen en visueel me cijfers, een twee drie vòòr me . Ik blijf me concentreren op die cijfers , ga erlangs met mijn blik...een twee drie . Alleen hierop. En geloof me of niet . De aanval STOPT! wat me triggert weet ik niet, angst voor de dood ? Gisteren las ik de topic over leven na de dood ...en t begon op te komen , de paniek. Gelukkig kreeg ik het weer gestopt. Ik ben zò blij dat ik die ademtechniek heb ontdekt. Wordt blijkbaar ook gebruikt in China om in te slapen, en ook hierbij helpt het me. Misschien kan het dan mijn benzo slaapmiddel ooit gaan vervangen ? wieweet , maar tegen een paniekaanval is het mijn redding.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hija de la luna 1 zei:
Inderdaad ademhaling controleren ! Ik voel het opkomen als een gat waar ik word ingetrokken, en daar vecht ik tegen.
Als de paniek doorkomt ...mens dan stik ik bijna. Dus begin ik langzaam en diep via buik te ademen en visueel me cijfers, een twee drie vòòr me . Ik blijf me concentreren op die cijfers , ga erlangs met mijn blik...een twee drie . Alleen hierop. En geloof me of niet . De aanval STOPT! wat me triggert weet ik niet, angst voor de dood ? Gisteren las ik de topic over leven na de dood ...en t begon op te komen , de paniek. Gelukkig kreeg ik het weer gestopt. Ik ben zò blij dat ik die ademtechniek heb ontdekt. Wordt blijkbaar ook gebruikt in China om in te slapen, en ook hierbij helpt het me. Misschien kan het dan mijn benzo slaapmiddel ooit gaan vervangen ? wieweet , maar tegen een paniekaanval is het mijn redding.
Klik om te vergroten...
Wat een goede tip. Duidelijke uitleg! Ik heb het opgeschreven en op m'n nachtkastje gelegd.

Je zegt dat je de oorzaak niet precies weet. Hoe lang heb er er al last van? En vaak? Of zit er geen patroon in.


Met de benzo heb ik wel ervaring, ik weet niet of je het elke dag gebruikt? Zo ja, dan moet je zowiezo fysiek afbouwen/ontwennen. De oefening die jij omschrijf zal zeker goede invloed hebben daarop!

En inderdaad, leren cliënten als alternatief dit soort mindfulness oefeningen aan. Ken je de bodyscan? Zo niet dan raad ik je die zeker aan als hulpmiddel bij het slapen.

Ik ken niemand waar de bodyscan geen effect heeft. Iedereen heeft er baat bij, en als slapen niet lukt is de bodyscan, of misschien wel jouw oefening een goede manier om eventuele frustratie los te laten en lekker te ontspannen in bed.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mrloverdj zei:
Wat een goede tip. Duidelijke uitleg! Ik heb het opgeschreven en op m'n nachtkastje gelegd.

Je zegt dat je de oorzaak niet precies weet. Hoe lang heb er er al last van? En vaak? Of zit er geen patroon in.


Met de benzo heb ik wel ervaring, ik weet niet of je het elke dag gebruikt? Zo ja, dan moet je zowiezo fysiek afbouwen/ontwennen. De oefening die jij omschrijf zal zeker goede invloed hebben daarop!

En inderdaad, leren cliënten als alternatief dit soort mindfulness oefeningen aan. Ken je de bodyscan? Zo niet dan raad ik je die zeker aan als hulpmiddel bij het slapen.

Ik ken niemand waar de bodyscan geen effect heeft. Iedereen heeft er baat bij, en als slapen niet lukt is de bodyscan, of misschien wel jouw oefening een goede manier om eventuele frustratie los te laten en lekker te ontspannen in bed.
Klik om te vergroten...
Nu ge het zegt...het is pas begonnen die aanvallen sinds ong twee jaar . Ik neem benzo iedere avond sinds...twee jaar. Zou het een bijwerking kunnen zijn ? Ik heb al Lormetazepam afgebouwd naar Zolpidem maar soms ineens wakkere periode s nachts en dan helpt die ademhalingstechniek ook om vlug weer in te slapen. Paniek en angst is iets heel raars, soms krijg ik het na iets te hebben gehoord op radio of tv, iets naars. En ik kan het ook zelf oproepen , vreemd . Wat niet mag , daar denk je soms tóch aan. Zo dom is dat. Bodyscan, bedoel je daarmee je lichaamsdelen allemaal opspannen en relaxen ? duurt me te lang. Ik tel liever 🙂 ik hoor wel of het helpt bij jou 👍
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Hey dankje voor je uitgebreide reactie. Wat moet dat heftig zijn geweest met je kindje! Ik snap wat je bedoelt dat er altijd een optie moet zijn om.een benzo te kunnen nemen.

10 jaar terug heb ik ook een poos sertraline gehad. Ik herken die brain zapps heel goed. Het is vreemd dat zoveel mensen dit ervaren maar artsen het niet allemaal kennen.

Ik heb een ziekte/afwijking waarvoor ik oa dagelijks diazepam moet slikken om spierspanning wat te verlagen.
Ivm herkenbaarheid kan ik hier niet neerzetten wat, alleen in pb.

Door die ziekte heb ik 3 weken terug in 24 uur een hele hoge dosis valium gekregen..250 tot 300 mg.

Zou dit een soort nasleep kunnen zijn? Wat uit de hand is gelopen door een vicieuze cirkel? De arts zegt van niet. Maar tussen wat artsen zeggen over benzo's en de ervaringen in real life zit nog weleens een verschil

Ik heb vandaag weer aan de bel getrokken en gelukkig zijn ze terughoudend met benzo's. Maar ze willen wel quetiapine voorschrijven.

Ik vind dat nogal wat..voordat ik klakkeloos weer pillen erin gooi. Wil ik zeker weten of dit de enige optie is en waarom
(ik ben geen geliefde cliënt bij psychiaters, ik wil geen mooie verhalen, ik wil exact weten wat voor verstoring ze denken dat ik heb en waar.. en waarom dan specifiek dat medicijn)

Toen ik 2 dagen terug weer in paniek wakker werd en ik mijn diazepam wel wilde inzetten (wat niet de bedoeling is natuurlijk) maar niet kon vinden raakte ik helemaal in paniek.
Na uren zoeken lag hij nog in m'n tas in m'n auto en toen ik hem vond ervaarde ik meteen meer rust.

Dat schudde me wel wakker..duidelijk placebo effect! Ergens heb ik er dus wel controle over..ik weet alleen niet hoe.

Geloven jullie in de theorie dat stress(en er niet gezond mee om gaan) dit ook kan veroorzaken?
Een soort somatische klacht, dat het er ooit uitkomt, of je nu wilt of niet.

Jaren terug heb ik dit jaren gehad. Dit was tiidens mijn feestperiode(niet nuchter) en meer benzo gebruik.

Achteraf kon ik de link pas leggen..ik hou mijn hart ook weleens vast als mensen hier mdma en uppers gebruiken alsof het snoepjes zijn. Een heleboel klachten komen pas later. En dan kan het een poos duren voordat je hersteld bent.
Klik om te vergroten...
ZO hee dat is veel valium.Ik slik sinds kort ook quetapine en ben zeer tevreden erover!
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Hija de la luna 1

Ja dat is iddd de bodyscan. Tellen lijkt mij ook eenvoudiger.

Je vraag of het een bijwerking kon zijn. Absoluut!
Helaas...1 van de meest bekende en veel voorkomende.

Het grootst nadeel van benzo's is dat je er alleen van profiteert zolang hij werkt. Maar al bij 2 weken dagelijks gebruik krijg je ontwenning bij uitkeren.
De meest voorkomende klacht van ontwenning waar je niet aan kan ontspannen is spanning..
Deze spanning is vaak hoger dan van de spanning waar je de benzo voor nam.

Daarnaast creëert en triggert het extra spanning en paniek.

Je systeem wat je spanning/ontspanning reguleerde is door benzovebruik verstoort geraakt.
Dit kan nieuwe klachten geven zoals paniekaanvallen.

Of een reactiesysteem wat niet goed.afgesteld staat. Zo kan je overdreven veelal spanning ervaren bij een trigger die.normaal.veel minder spanning opriep.

Of je krijgt zonder aanleiding afgifte van dopamine en (nor)adrenaline..ineens vermoeid overdag of juist paniek tiidens je slapen.

Iedereen wordt een paar keer wakker per nacht wat je je daarna niet meer kan herinneren, je bent immers zo ontspannen dat je moeiteloos je andere slaapcyclus ingaat.
Maar als in je brein de stofjes verkeerd worden afgegeven, ervaar je meer stress..wat resulteert in spanning/angst/paniek waardoor je minder uitgerust wakker word.

Bij zolpidem komt het minder voor. Maar het komt ook hierbij voor helaas.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
joetsie zei:
ZO hee dat is veel valium.Ik slik sinds kort ook quetapine en ben zeer tevreden erover!
Klik om te vergroten...
Hey @joetsie
Ik weet dat het per persoon verschilt, maar wil.je er wat meer over vertellen?

Waarom ben je er tevreden over en wat is jouw dosering.

Moest je opbouwen en had je direct effect?
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mrloverdj zei:
Afgelopen maand is mijn slaapmedicatie (geen benzo) veranderd
Het was eerst promethazine, maar hier is een strenger beleid in gekomen omdat het blijkbaar veel word misbruikt om andere medicatie te versterken.en dit ook onbedoeld bij mij kan gebeuren.
Echter slaap ik hier helemaal niet goed op..ik dacht dat het misschien een poos duurde en toen ik ziek werd..gaf ik dat de schuld.maar nu blijkt dat deze medicatie niet werkt. Normaal nam ik.mijn medicatie, na 20/40 min werd ik echt 'dronken en viel direct in slaap. Nu zit ik uren te wachten. Daar kan ik moeilijk mee omgaan. 10 jaar terug had ik een zware benzo verslaving nadat ik jarenlang 3 tot 4 uurtjes per nacht sliep.


Dus ik probeer het uit te zitten. Van de benzo's afblijven lukt prima. Maar voor de angst helpen de slechte nachten niet mee.


Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend.. Ik dacht veels te groot.het moest allemaal nu stoppen en het mocht nooit meer terugkomen.

Ik denk dat ik beter kan leren hoe ik ermee om moet gaan dus @Jbruinsma bedankt voor je tip.
zal weer eens googlen of misschien is er wel een app of youtube voor.
Mag ik vragen wat er gebeurd was, wat voor drugs? Was je in het ziekenhuis voor een overdosis of je paniekaanval
Thnks man.
Klik om te vergroten...
Jaa weetje wat het was, ik had een feestje overmorgen precies n jaar geleden trouwens. Ik had blue gebruikt lees maar in mij posts kun je zo vinden.
Maar ik had dat dus gebruikt met coke erbij drank wiet alles door elkaar.
Maar ik had dat blue ( zit volgens mij speed in ghb en mdma is overal weer anders)nog nooit gehad verder. maar dus de hele nacht wakker geweest en volgende dag geslapen niks aan de hand,tot de dag daar op ik wou smorgens fietsen was me of kwijt vandaar maar toen ik fietste n bultje op kreeg k hartkloppingen wat eerst 3 uur duurde tot ik bij t ziekenhuis kwam. Toen was het weg begon het later weer k wist niet wat t was maar denk angst en paniek enzv.later nog 2 keer aanvallen gehad wat 6 tot 10 uur duurde een keer door medicatie en een keer door dat ik met alles was gestopt gebruiken medicatie enzv en wiet probeerde. En later nog hyperventilatie gehad enzv 3 keer en toen ging il in therapie. En als je wat wil weten want het is teveel om op te noemen en ben druk,maar je mag me altijd wat vragen man ik ben er nu wel grootdeels vanaf dus kan jij het ook succes maat
.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste Paniekzaaiers,

Kunnen jullie een voor een in een dikke lap tekst zo nauwkeurig mogelijk de paniekaanval omschrijven.

hoelang ?
wat je aan het doen was ?
of je drugs op had ?
heb je pijn ?
waar ?
hoelaat ? wanneer was je ener laatste aanval voor de laatste ?

Kennelijk ervaart iedereen het anders ik heb echt moeite om lotgenoten te vinden en dat doet mij denken dat de huisarts het fout heeft.

alvast bedankt !!
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#10
lysergine25 zei:
Beste Paniekzaaiers,

Kunnen jullie een voor een in een dikke lap tekst zo nauwkeurig mogelijk de paniekaanval omschrijven.

hoelang ?
wat je aan het doen was ?
of je drugs op had ?
heb je pijn ?
waar ?
hoelaat ? wanneer was je ener laatste aanval voor de laatste ?

Kennelijk ervaart iedereen het anders ik heb echt moeite om lotgenoten te vinden en dat doet mij denken dat de huisarts het fout heeft.

alvast bedankt !!
Klik om te vergroten...
Vóór ik het beheerste duurde zo een aanval wel makkelijk 15 minuten.
Altijd nadat ik iets slechts hoorde op tv of radio, of net dacht dat ik het toch niet nú ging krijgen . Ja dan ben ik vertrokken.
Geen ander druggebruik dan Zolpidem s avonds .
Niks pijn, ademnood, hijgen....misselijk, doodmisselijk
Gisteren terwijl ik eraan dacht 😟 vannacht heel even ook.....maar laat het niet meer doorkomen.

mensen die het niet kennen kunnen het ook niet begrijpen. Zeggen dan , maar je moet toch geen angst hebben, waarom nu ?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Tijdens een paniekaanval is het moeilijk om er goed mee om te gaan, been there done that. Voor mij helpt afleiding dan heel erg bijv serie kijken en je gedachtens proberen uit te zetten en er zo min mogelijk over terug denken. Wanneer je rustig bent realiseren waarom het je zo beangstigt en ook proberen om de problemen op te lossen die de paniek veroorzaken. Mediteren is belangrijk bij deze situaties wat je zelf weet. Vaak helpt het ook om je er aan over te geven en te begrijpen dat sommige dingen niet snel veranderen en veel tijd kosten. Of als de situatie onveranderbaar is je erbij neerleggen en accepteren dat het is, hoe het is. Blijft natuurlijk heel lastig, wens je sterkte toe man!😉
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik kreeg jaren geleden oxazepam van de huisarts voor vuurwerk angst. Ben niet bang voor t vuurwerk zelf maar schrok steeds heel erg van de onverwachte knallen en dat versterkte elkaar steeds tot ik strak stond van stress. Ook ontplofte er een keer een cobra vlakbij mijn tuin en ik stond net buiten. Ik voelde de drukgolf het was echt heel eng, ik kreeg een paniekaanval toen😱
Ik probeerde rustig te worden maar dat lukte niet, ik belde mijn moeder en ze praatte op me in dat hielp. En ik moest van haar een halfje oxa nemen. Dat helpt zeer goed en ik wordt dan heel kalm en het geluid van vuurwerk raakt me niet meer zo hard. Ik heb het al paar jaar niet meer nodig gehad maar t ligt in de kast mocht ik t nodig hebben, een rustgevend idee op zichzelf.

Krijg ik nu een lichte paniekaanval dan zeg ik rustig in mezelf dat ik veilig ben en het komt goed, rustig ademhalen en niet denken aan wat fout kan gaan. T helpt ook om YouTube te kijken sommige die ik volg hebben een fijne kalmerende stem, dan wordt ik rustig van het gepraat 😊
Buiten zijn helpt mij ook erg, natuur en water kalmeert me ook goed 🌲🌳
Zwemmen in natuurwater ontspant me altijd
Ik heb de oxazepam in de kast liggen maar gebruik het zelden omdat ik er zo suf van wordt, laat alles uit Mn handen vallen en emoties ook vlak, eetlust anders en ik slaap er heel goed op. 😴 Omdat ik het zelden gebruik werkt t nog steeds heel sterk.

Tja ik ben toch wel een stresskip soms 😁🐔
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ohja : ik was vooral heel bang dat mijn kippetjes in de tuin iets zou overkomen toen dat zware vuurwerk vlakbij ontplofte😱
Heb ze toen een nachtje in schuurtje gezet
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#15
johndeertrekker zei:
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
Klik om te vergroten...
Net zoiets hier ook. Begrijp er niks van, heb geen enkele reden om die angststoornissen te hebben en toch komen ze. Ik ben gelukkig maar weet dat gelukkig zijn slechts een momentopname is die niet kan bliven duren …en dus daar ga ik weer. Gelukkig ook soms een tijd niet. Sterke man, is erg he. 🥺
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hija de la luna 1 zei:
Net zoiets hier ook. Begrijp er niks van, heb geen enkele reden om die angststoornissen te hebben en toch komen ze. Ik ben gelukkig maar weet dat gelukkig zijn slechts een momentopname is die niet kan bliven duren …en dus daar ga ik weer. Gelukkig ook soms een tijd niet. Sterke man, is erg he. 🥺
Klik om te vergroten...
altijd fijn iemand te horen die hetzelfde meemaakt. Voel me vaak onbegrepen.
laten we positief blijven en aan onszelf blijven werken, meer kunnen we niet doen denk ik
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Knuffelpanda , fijn dat de optie voor oxazepam je helpt! Kan het me helemaal.voorstellen van het vuurwerk en je dieren
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
johndeertrekker zei:
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
Klik om te vergroten...
Hebben je dwanghandelingen en onrust met elkaar te maken?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."