Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaniekaanvallen, angst en spanning

Paniekaanvallen, angst en spanning

37 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ook enhoe een keer door drugs en door dat wat er gebeurde ziekenhuis enzv. Had ik dag en nacht angst echt heel kut... Wat wel helpte bij mij zijn ademhalingsoefeningen,klinkt raar maar het helpt echt. En je proberen over je angst te zetten wat het ook mag zijn. Zo ben ik er heel langzaam afgekomen. Succes man👍🏻👍🏻
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#2
lysergine25 zei:
Beste Paniekzaaiers,

Kunnen jullie een voor een in een dikke lap tekst zo nauwkeurig mogelijk de paniekaanval omschrijven.

hoelang ?
wat je aan het doen was ?
of je drugs op had ?
heb je pijn ?
waar ?
hoelaat ? wanneer was je ener laatste aanval voor de laatste ?

Kennelijk ervaart iedereen het anders ik heb echt moeite om lotgenoten te vinden en dat doet mij denken dat de huisarts het fout heeft.

alvast bedankt !!
Klik om te vergroten...
Vóór ik het beheerste duurde zo een aanval wel makkelijk 15 minuten.
Altijd nadat ik iets slechts hoorde op tv of radio, of net dacht dat ik het toch niet nú ging krijgen . Ja dan ben ik vertrokken.
Geen ander druggebruik dan Zolpidem s avonds .
Niks pijn, ademnood, hijgen....misselijk, doodmisselijk
Gisteren terwijl ik eraan dacht 😟 vannacht heel even ook.....maar laat het niet meer doorkomen.

mensen die het niet kennen kunnen het ook niet begrijpen. Zeggen dan , maar je moet toch geen angst hebben, waarom nu ?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdens een paniekaanval is het moeilijk om er goed mee om te gaan, been there done that. Voor mij helpt afleiding dan heel erg bijv serie kijken en je gedachtens proberen uit te zetten en er zo min mogelijk over terug denken. Wanneer je rustig bent realiseren waarom het je zo beangstigt en ook proberen om de problemen op te lossen die de paniek veroorzaken. Mediteren is belangrijk bij deze situaties wat je zelf weet. Vaak helpt het ook om je er aan over te geven en te begrijpen dat sommige dingen niet snel veranderen en veel tijd kosten. Of als de situatie onveranderbaar is je erbij neerleggen en accepteren dat het is, hoe het is. Blijft natuurlijk heel lastig, wens je sterkte toe man!😉
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kreeg jaren geleden oxazepam van de huisarts voor vuurwerk angst. Ben niet bang voor t vuurwerk zelf maar schrok steeds heel erg van de onverwachte knallen en dat versterkte elkaar steeds tot ik strak stond van stress. Ook ontplofte er een keer een cobra vlakbij mijn tuin en ik stond net buiten. Ik voelde de drukgolf het was echt heel eng, ik kreeg een paniekaanval toen😱
Ik probeerde rustig te worden maar dat lukte niet, ik belde mijn moeder en ze praatte op me in dat hielp. En ik moest van haar een halfje oxa nemen. Dat helpt zeer goed en ik wordt dan heel kalm en het geluid van vuurwerk raakt me niet meer zo hard. Ik heb het al paar jaar niet meer nodig gehad maar t ligt in de kast mocht ik t nodig hebben, een rustgevend idee op zichzelf.

Krijg ik nu een lichte paniekaanval dan zeg ik rustig in mezelf dat ik veilig ben en het komt goed, rustig ademhalen en niet denken aan wat fout kan gaan. T helpt ook om YouTube te kijken sommige die ik volg hebben een fijne kalmerende stem, dan wordt ik rustig van het gepraat 😊
Buiten zijn helpt mij ook erg, natuur en water kalmeert me ook goed 🌲🌳
Zwemmen in natuurwater ontspant me altijd
Ik heb de oxazepam in de kast liggen maar gebruik het zelden omdat ik er zo suf van wordt, laat alles uit Mn handen vallen en emoties ook vlak, eetlust anders en ik slaap er heel goed op. 😴 Omdat ik het zelden gebruik werkt t nog steeds heel sterk.

Tja ik ben toch wel een stresskip soms 😁🐔
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ohja : ik was vooral heel bang dat mijn kippetjes in de tuin iets zou overkomen toen dat zware vuurwerk vlakbij ontplofte😱
Heb ze toen een nachtje in schuurtje gezet
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#7
johndeertrekker zei:
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
Klik om te vergroten...
Net zoiets hier ook. Begrijp er niks van, heb geen enkele reden om die angststoornissen te hebben en toch komen ze. Ik ben gelukkig maar weet dat gelukkig zijn slechts een momentopname is die niet kan bliven duren …en dus daar ga ik weer. Gelukkig ook soms een tijd niet. Sterke man, is erg he. 🥺
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hija de la luna 1 zei:
Net zoiets hier ook. Begrijp er niks van, heb geen enkele reden om die angststoornissen te hebben en toch komen ze. Ik ben gelukkig maar weet dat gelukkig zijn slechts een momentopname is die niet kan bliven duren …en dus daar ga ik weer. Gelukkig ook soms een tijd niet. Sterke man, is erg he. 🥺
Klik om te vergroten...
altijd fijn iemand te horen die hetzelfde meemaakt. Voel me vaak onbegrepen.
laten we positief blijven en aan onszelf blijven werken, meer kunnen we niet doen denk ik
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Knuffelpanda , fijn dat de optie voor oxazepam je helpt! Kan het me helemaal.voorstellen van het vuurwerk en je dieren
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
johndeertrekker zei:
Verschilt heel erg per dag, sommige dagen niks aan de hand, andere dagen veel onrust en angstaanvallen. Afgelopen periode gelukkig weinig slechte dagen.

Heb af en toe ook enkele dwanghandelingen. Loop nu bij een psycholoog en dat helpt goed!
Klik om te vergroten...
Hebben je dwanghandelingen en onrust met elkaar te maken?
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Zelf eraan werken ja, maar weten dat een kwartje Bromazepam je al helpt….dan is de verleiding groot om vlug zoiets stiekem in te nemen ( want hey je durft er met niemand over praten ) Toch doe ik het ( haast) nooit, probeer door relaxatie het doorkomen ervan te stoppen. Lukt me wel . Alleen komt het op slechte dagen , steeds meerdere keren naar boven, vreselijk is dat . Snap je me man ? Iemand schreef dat je het paniekgevoel,moet laten komen en erdoorheen gaan. Dan sterf ik ….
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Omdat dit ook de pijler gezondheid is.

Wie heeft hier last van of weleens

Ik heb er zelf nu veel last van. Zie het bericht hieronder in mijn quote.
Hoe gaan of gingen jullie ermee om?
Hoe lang duurde de aanval en de periode achteraf.

Kwam het door drugs of een andere reden?

Er niet tegen vechten schijnt te helpen maar naast mediteren en het je niet laten verlammen..hoe doe je dat, wat moet je wél doen?

ik hoop op herkenning en advies hier.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Ik had er heel lang last van elke.ochtend tot ik al mijn medicatie nam. Na 25 minuten was er niets meer aan de hand. Het voelde als een combinatie tussen zware afkick en een paniekaanval.

Nu ben ik de laatste maand niet stabiel geweest met medicatie, 1 eraf gehaald, 1 nieuwe geprobeerd, lang ziek geweest met veel overgeven.(dus hoeveel medicatie heb je dan)

Het begon met schrik wakker worden..hoge hartslag, heel angstig, trillen, denken aan alle stress in mijn leven. Ik nam mijn medicatie (inmiddels weer stabiel) maar na een uur was het er nog..

Toen breidde het zich uit naar overdag. Ik ben er niet van, maar heb wat blowen geprobeerd.. werkte prima tot ik wakker werd.. kratom..ik heb er geen grip op.

Inmiddels is er de angst voor de angst..normaal word ik altijd om 7 uur uit mijzelf wakker. Nu elke 2 uur in paniek..hoe laat het is..heb ik wel een nacht doorgeslapen..heb ik paniek of..

Ik besef al tijdens het opschrijven dat het tussen mjjn oren zit, ondanks de negatieve bijklank. Ik creëer het waarschijnlijk zelf.

Omdat ik enorm ik structuur geloof en het (placebo) effect ervan..zoek ik naar oplossingen wat als ik mijn diazepam om 23.00 neem ipv 18.00 (heb dit op doktersrecept voor andere klachten. Mag zelf bepalen wanneer ik het inneem per dag)

Wat als ik in de ochtend wat kratom neem..
Als ik dan succes ervaar..blijf ik dat herhalen.
Net zoals het geloven in warme melk en valeriaan.. maar telkens dat stemmetje..het komt door je ontregelde medicatie dit gaat nog weken duren..

Ik zit dus in een cirkel die ik niet krijg doorbroken.
Klik om te vergroten...
Ik had het in de openingspost gezet. Maar besloten om het toch apart te houden. De openingspost gaat om paniek/angst

Deze quote hierboven over mijn situatie.
C
ClimbatizeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ongeveer 17 jaar geleden had ik veel last van paniek/angstaanvallen. Ze zijn begonnen na de geboorte van mijn eerste kind, tijdens de post-partumdepressie. Het was het donkerste en wanhopigste periode van mijn leven. EN nog met een pasgeborene baby die 100% van me nodig had.

Ik ging naar de huisarts en hij heeft voor me sertraline 50mg/dag voorgeschreven. Pas twee weken na de begin van de medicatie voelde ik me wat beter, daarna dag per dag, beetje bij beetje de angst en paniekaanvallen verdwenen. Ik kon de triggers niet identificeren en volgde ook geen therapie. De aanvallen kwamen “zomaar” aan.

Ik kreeg ook een benzo voor beter te kunnen slapen maar ik herinnerde me nu niet meer welke was.

Na 3 jaar met sertraline en na de geboorte van mijn tweede baby mocht ik starten met de ontwenning van medicatie. Ik was toen heel bang dat de aanvallen zouden weer kunnen verschijnen maar gelukkig het was niet zo. Ik had een tijdje wel last van “brain zaps” maar ze duurden niet zo lang.

Het is nu ongeveer 14 jaar geleden dat ik officieel “genezen” ben. Maar heb ik nu, heel soms, nog angstaanvallen. Een keer in 2012, daarna in 2014 een paar keer. En toevallig gisteren “bijna”. Ik voelde me angstig maar gelukkig geen echt een aanval gehad. Ik heb wel altijd benzo’s bij, in mijn kleerkast op het werk, in mijn handtas, thuis in de la van de nachtkastje. Omdat op een of andere moment, ZONDER waarschuwing, kan ik een angst/paniekaanval hebben.

En nee, bij mij die aanvallen waren niet gerelateerd aan drugsgebruik. Ik begon met hard drugs te experimenteren ongeveer 4 of 5 jaar geleden en tot gisteren nog geen paniekaanvallen gehad.

Neemt je alleen diazepam ertegen? Geen antidepressiva?
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey,

Bij mij waren ze druggerelateerd en medicatiegerelateerd ... ik kreeg ze tijdens de withdrawls van de benzodiazepines.

En vroeger ook wel vaker. bij een speedkater .

De ergste waren die van de benzo's , het enige wat hier bij mij tegen hielp was wandelen, lang wandelen in de natuur bij voorkeur met het kwinkeleren van de vogels erbij. Is bewezen dat dit extra heilzaam is voor het brein en voor herstel.

Ook 5htp en valeriaan kan enorm goed helpen hierbij , ik hoorde ook fluisteren in de wandelgangen dat l-theanine angsten kan verminderen.
Maar dit heb ik zelf nog niet gebruikt, ik kreeg dus vooral hulp bij natuurlijke middelen en de natuur zelf.
Zoals zo vaak is dit de beste oplossing en grijp zeker niet naar benzo's want die waren eerder de oorzaak dan de oplossing in mijn geval.

Ik zelf heb drie weken last gehad van de angsten door ontwenningsklachten .

Hopelijk heb je hier iets aan.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Lisje zei:
Ongeveer 17 jaar geleden had ik veel last van paniek/angstaanvallen. Ze zijn begonnen na de geboorte van mijn eerste kind, tijdens de post-partumdepressie. Het was het donkerste en wanhopigste periode van mijn leven. EN nog met een pasgeborene baby die 100% van me nodig had.

Ik ging naar de huisarts en hij heeft voor me sertraline 50mg/dag voorgeschreven. Pas twee weken na de begin van de medicatie voelde ik me wat beter, daarna dag per dag, beetje bij beetje de angst en paniekaanvallen verdwenen. Ik kon de triggers niet identificeren en volgde ook geen therapie. De aanvallen kwamen “zomaar” aan.

Ik kreeg ook een benzo voor beter te kunnen slapen maar ik herinnerde me nu niet meer welke was.

Na 3 jaar met sertraline en na de geboorte van mijn tweede baby mocht ik starten met de ontwenning van medicatie. Ik was toen heel bang dat de aanvallen zouden weer kunnen verschijnen maar gelukkig het was niet zo. Ik had een tijdje wel last van “brain zaps” maar ze duurden niet zo lang.

Het is nu ongeveer 14 jaar geleden dat ik officieel “genezen” ben. Maar heb ik nu, heel soms, nog angstaanvallen. Een keer in 2012, daarna in 2014 een paar keer. En toevallig gisteren “bijna”. Ik voelde me angstig maar gelukkig geen echt een aanval gehad. Ik heb wel altijd benzo’s bij, in mijn kleerkast op het werk, in mijn handtas, thuis in de la van de nachtkastje. Omdat op een of andere moment, ZONDER waarschuwing, kan ik een angst/paniekaanval hebben.

En nee, bij mij die aanvallen waren niet gerelateerd aan drugsgebruik. Ik begon met hard drugs te experimenteren ongeveer 4 of 5 jaar geleden en tot gisteren nog geen paniekaanvallen gehad.

Neemt je alleen diazepam ertegen? Geen antidepressiva?
Klik om te vergroten...
Hey dankje voor je uitgebreide reactie. Wat moet dat heftig zijn geweest met je kindje! Ik snap wat je bedoelt dat er altijd een optie moet zijn om.een benzo te kunnen nemen.

10 jaar terug heb ik ook een poos sertraline gehad. Ik herken die brain zapps heel goed. Het is vreemd dat zoveel mensen dit ervaren maar artsen het niet allemaal kennen.

Ik heb een ziekte/afwijking waarvoor ik oa dagelijks diazepam moet slikken om spierspanning wat te verlagen.
Ivm herkenbaarheid kan ik hier niet neerzetten wat, alleen in pb.

Door die ziekte heb ik 3 weken terug in 24 uur een hele hoge dosis valium gekregen..250 tot 300 mg.

Zou dit een soort nasleep kunnen zijn? Wat uit de hand is gelopen door een vicieuze cirkel? De arts zegt van niet. Maar tussen wat artsen zeggen over benzo's en de ervaringen in real life zit nog weleens een verschil

Ik heb vandaag weer aan de bel getrokken en gelukkig zijn ze terughoudend met benzo's. Maar ze willen wel quetiapine voorschrijven.

Ik vind dat nogal wat..voordat ik klakkeloos weer pillen erin gooi. Wil ik zeker weten of dit de enige optie is en waarom
(ik ben geen geliefde cliënt bij psychiaters, ik wil geen mooie verhalen, ik wil exact weten wat voor verstoring ze denken dat ik heb en waar.. en waarom dan specifiek dat medicijn)

Toen ik 2 dagen terug weer in paniek wakker werd en ik mijn diazepam wel wilde inzetten (wat niet de bedoeling is natuurlijk) maar niet kon vinden raakte ik helemaal in paniek.
Na uren zoeken lag hij nog in m'n tas in m'n auto en toen ik hem vond ervaarde ik meteen meer rust.

Dat schudde me wel wakker..duidelijk placebo effect! Ergens heb ik er dus wel controle over..ik weet alleen niet hoe.

Geloven jullie in de theorie dat stress(en er niet gezond mee om gaan) dit ook kan veroorzaken?
Een soort somatische klacht, dat het er ooit uitkomt, of je nu wilt of niet.

Jaren terug heb ik dit jaren gehad. Dit was tiidens mijn feestperiode(niet nuchter) en meer benzo gebruik.

Achteraf kon ik de link pas leggen..ik hou mijn hart ook weleens vast als mensen hier mdma en uppers gebruiken alsof het snoepjes zijn. Een heleboel klachten komen pas later. En dan kan het een poos duren voordat je hersteld bent.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
blue eyes zei:
Hey,

Bij mij waren ze druggerelateerd en medicatiegerelateerd ... ik kreeg ze tijdens de withdrawls van de benzodiazepines.

En vroeger ook wel vaker. bij een speedkater .

De ergste waren die van de benzo's , het enige wat hier bij mij tegen hielp was wandelen, lang wandelen in de natuur bij voorkeur met het kwinkeleren van de vogels erbij. Is bewezen dat dit extra heilzaam is voor het brein en voor herstel.

Ook 5htp en valeriaan kan enorm goed helpen hierbij , ik hoorde ook fluisteren in de wandelgangen dat l-theanine angsten kan verminderen.
Maar dit heb ik zelf nog niet gebruikt, ik kreeg dus vooral hulp bij natuurlijke middelen en de natuur zelf.
Zoals zo vaak is dit de beste oplossing en grijp zeker niet naar benzo's want die waren eerder de oorzaak dan de oplossing in mijn geval.

Ik zelf heb drie weken last gehad van de angsten door ontwenningsklachten .

Hopelijk heb je hier iets aan.
Klik om te vergroten...
Hey. Knap dat je die 3 weken hebt doorgezet! Was dat ook omdat je vantevoren wist dat het zo lang zou gaan duren? Ik heb er zeker wat aan bedankt
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mrloverdj zei:
Hey. Knap dat je die 3 weken hebt doorgezet! Was dat ook omdat je vantevoren wist dat het zo lang zou gaan duren? Ik heb er zeker wat aan bedankt
Klik om te vergroten...

dat het drie weken ging duren daar heb ik me zeker over verbaasd ! Ik heb vroeger ook ontwend van benzo's maar dan een langzame taper gedaan, en dan was het minder cold turkey... het ergste was de insomnia, mede door de angst ...op een gegeven moment dacht ik echt dat ik niet meer ging kunnen slapen zonder benzo of dat ik mijn brein kapot gemaakt had .
Maar de angsten wist ik gingen weggaan en zijn in feite een teken van je hersenen die proberen de balans te herstellen.

Daarom raad ik je aan om eerst de natuurlijke oplossingen eens te proberen, een benzo enz zal je dan wel mss instant helpen maar zorgt er wel voor dat je klachten nadien verhevigd terugkomen. en zeker als je al angsten voordien had moet je die alsnog nadien overwinnen en dan nog eens X2 ... in zulke situaties kom je er niet makkelijk meer vanaf.

Ik sliep een ganse tijd maar twee uurtjes per nacht maar bleef mijn wandelingen doen elke dag in de natuur (10000 stappen was de sweet spot ) vanaf zo rond de zevenduizen stappen voelde ik dat ik de spanningen er wat vanaf liep.

We zouden natuurlijk moeten kunnen weten vanwaar je klachten komen, heb je veel drugs misbruikt de laatste tijd,?
Ik las ook omlangs van iemand die angstklachten kreeg door zijn dieet, een bepaalde voedselallergie
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Hey dankje voor je uitgebreide reactie. Wat moet dat heftig zijn geweest met je kindje! Ik snap wat je bedoelt dat er altijd een optie moet zijn om.een benzo te kunnen nemen.

10 jaar terug heb ik ook een poos sertraline gehad. Ik herken die brain zapps heel goed. Het is vreemd dat zoveel mensen dit ervaren maar artsen het niet allemaal kennen.

Ik heb een ziekte/afwijking waarvoor ik oa dagelijks diazepam moet slikken om spierspanning wat te verlagen.
Ivm herkenbaarheid kan ik hier niet neerzetten wat, alleen in pb.

Door die ziekte heb ik 3 weken terug in 24 uur een hele hoge dosis valium gekregen..250 tot 300 mg.

Zou dit een soort nasleep kunnen zijn? Wat uit de hand is gelopen door een vicieuze cirkel? De arts zegt van niet. Maar tussen wat artsen zeggen over benzo's en de ervaringen in real life zit nog weleens een verschil

Ik heb vandaag weer aan de bel getrokken en gelukkig zijn ze terughoudend met benzo's. Maar ze willen wel quetiapine voorschrijven.

Ik vind dat nogal wat..voordat ik klakkeloos weer pillen erin gooi. Wil ik zeker weten of dit de enige optie is en waarom
(ik ben geen geliefde cliënt bij psychiaters, ik wil geen mooie verhalen, ik wil exact weten wat voor verstoring ze denken dat ik heb en waar.. en waarom dan specifiek dat medicijn)

Toen ik 2 dagen terug weer in paniek wakker werd en ik mijn diazepam wel wilde inzetten (wat niet de bedoeling is natuurlijk) maar niet kon vinden raakte ik helemaal in paniek.
Na uren zoeken lag hij nog in m'n tas in m'n auto en toen ik hem vond ervaarde ik meteen meer rust.

Dat schudde me wel wakker..duidelijk placebo effect! Ergens heb ik er dus wel controle over..ik weet alleen niet hoe.

Geloven jullie in de theorie dat stress(en er niet gezond mee om gaan) dit ook kan veroorzaken?
Een soort somatische klacht, dat het er ooit uitkomt, of je nu wilt of niet.

Jaren terug heb ik dit jaren gehad. Dit was tiidens mijn feestperiode(niet nuchter) en meer benzo gebruik.

Achteraf kon ik de link pas leggen..ik hou mijn hart ook weleens vast als mensen hier mdma en uppers gebruiken alsof het snoepjes zijn. Een heleboel klachten komen pas later. En dan kan het een poos duren voordat je hersteld bent.
Klik om te vergroten...

Ik lees nu pas wat je hier had getypt, jazeker die grote dosis valium is zeker de boosdoener ... het is wel een zeer grote dosis.

Hoeveel nam je normaal qua dagelijkse dosis... bij mij is het ook gekomen door op korte tijd zeer grote dosissen te nemen.

Dan kun je zeer snel angstklachten ervaren , hoe lang heb je deze klachten nu al?

stress kan zeker bij sommige mensen ook angstklachten triggeren absoluut , en koffie zelfs in grote dosissen
C
ClimbatizeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Toen ik 2 dagen terug weer in paniek wakker werd en ik mijn diazepam wel wilde inzetten (wat niet de bedoeling is natuurlijk) maar niet kon vinden raakte ik helemaal in paniek.
Na uren zoeken lag hij nog in m'n tas in m'n auto en toen ik hem vond ervaarde ik meteen meer rust.

Dat schudde me wel wakker..duidelijk placebo effect! Ergens heb ik er dus wel controle over..ik weet alleen niet hoe.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook. Meerdere keren toen ik de eerste tekenen van een paniekaanval merkte, alleen door te weten dat ik de benzo bereikbaar had werd ik meteen rustiger en de paniekaanval kwam niet. Placebo effect zeker!

Mrloverdj zei:
Geloven jullie in de theorie dat stress(en er niet gezond mee om gaan) dit ook kan veroorzaken?
Een soort somatische klacht, dat het er ooit uitkomt, of je nu wilt of niet.
Klik om te vergroten...

Ik geloof dat ook want ik heb mijn eerste paniekaanval gehad na een heel stresserend gebeurtenis (Bevalling. Geloof me, moederschap is alles behalve rooskleurige verhaaltjes). Eigenlijk sertraline wordt ook voorgeschreven bij posttraumatische stressstoornis. Dus volgens mij er is een mogelijk verband tussen stress en paniek/angstaanvallen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."