Ongeveer 17 jaar geleden had ik veel last van paniek/angstaanvallen. Ze zijn begonnen na de geboorte van mijn eerste kind, tijdens de post-partumdepressie. Het was het donkerste en wanhopigste periode van mijn leven. EN nog met een pasgeborene baby die 100% van me nodig had.
Ik ging naar de huisarts en hij heeft voor me sertraline 50mg/dag voorgeschreven. Pas twee weken na de begin van de medicatie voelde ik me wat beter, daarna dag per dag, beetje bij beetje de angst en paniekaanvallen verdwenen. Ik kon de triggers niet identificeren en volgde ook geen therapie. De aanvallen kwamen “zomaar” aan.
Ik kreeg ook een benzo voor beter te kunnen slapen maar ik herinnerde me nu niet meer welke was.
Na 3 jaar met sertraline en na de geboorte van mijn tweede baby mocht ik starten met de ontwenning van medicatie. Ik was toen heel bang dat de aanvallen zouden weer kunnen verschijnen maar gelukkig het was niet zo. Ik had een tijdje wel last van “brain zaps” maar ze duurden niet zo lang.
Het is nu ongeveer 14 jaar geleden dat ik officieel “genezen” ben. Maar heb ik nu, heel soms, nog angstaanvallen. Een keer in 2012, daarna in 2014 een paar keer. En toevallig gisteren “bijna”. Ik voelde me angstig maar gelukkig geen echt een aanval gehad. Ik heb wel altijd benzo’s bij, in mijn kleerkast op het werk, in mijn handtas, thuis in de la van de nachtkastje. Omdat op een of andere moment, ZONDER waarschuwing, kan ik een angst/paniekaanval hebben.
En nee, bij mij die aanvallen waren niet gerelateerd aan drugsgebruik. Ik begon met hard drugs te experimenteren ongeveer 4 of 5 jaar geleden en tot gisteren nog geen paniekaanvallen gehad.
Neemt je alleen diazepam ertegen? Geen antidepressiva?
Hey dankje voor je uitgebreide reactie. Wat moet dat heftig zijn geweest met je kindje! Ik snap wat je bedoelt dat er altijd een optie moet zijn om.een benzo te kunnen nemen.
10 jaar terug heb ik ook een poos sertraline gehad. Ik herken die brain zapps heel goed. Het is vreemd dat zoveel mensen dit ervaren maar artsen het niet allemaal kennen.
Ik heb een ziekte/afwijking waarvoor ik oa dagelijks diazepam moet slikken om spierspanning wat te verlagen.
Ivm herkenbaarheid kan ik hier niet neerzetten wat, alleen in pb.
Door die ziekte heb ik 3 weken terug in 24 uur een hele hoge dosis valium gekregen..250 tot 300 mg.
Zou dit een soort nasleep kunnen zijn? Wat uit de hand is gelopen door een vicieuze cirkel? De arts zegt van niet. Maar tussen wat artsen zeggen over benzo's en de ervaringen in real life zit nog weleens een verschil
Ik heb vandaag weer aan de bel getrokken en gelukkig zijn ze terughoudend met benzo's. Maar ze willen wel quetiapine voorschrijven.
Ik vind dat nogal wat..voordat ik klakkeloos weer pillen erin gooi. Wil ik zeker weten of dit de enige optie is en waarom
(ik ben geen geliefde cliënt bij psychiaters, ik wil geen mooie verhalen, ik wil exact weten wat voor verstoring ze denken dat ik heb en waar.. en waarom dan specifiek dat medicijn)
Toen ik 2 dagen terug weer in paniek wakker werd en ik mijn diazepam wel wilde inzetten (wat niet de bedoeling is natuurlijk) maar niet kon vinden raakte ik helemaal in paniek.
Na uren zoeken lag hij nog in m'n tas in m'n auto en toen ik hem vond ervaarde ik meteen meer rust.
Dat schudde me wel wakker..duidelijk placebo effect! Ergens heb ik er dus wel controle over..ik weet alleen niet hoe.
Geloven jullie in de theorie dat stress(en er niet gezond mee om gaan) dit ook kan veroorzaken?
Een soort somatische klacht, dat het er ooit uitkomt, of je nu wilt of niet.
Jaren terug heb ik dit jaren gehad. Dit was tiidens mijn feestperiode(niet nuchter) en meer benzo gebruik.
Achteraf kon ik de link pas leggen..ik hou mijn hart ook weleens vast als mensen hier mdma en uppers gebruiken alsof het snoepjes zijn. Een heleboel klachten komen pas later. En dan kan het een poos duren voordat je hersteld bent.