Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFriends . To be or not to be?

Friends . To be or not to be?

27 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hell no!

Echte vrienden zeggen waar het op staat, ongeacht of je dit wilt horen of niet, ongeacht of dit je kwetst of niet.
Ik persoonlijk hecht veel meer waarde aan eerlijkheid dan aan "goede" vrienden die je altijd volgen.

Hoe ik mijzelf zie als vriend?
Zie hierboven. Ik ben rechttoe rechtaan.
Hou geen blad voor de mond. 😂
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na aanleiding van een paar commentaren in de andere topic, heb ik besloten om deze aan te maken.


Mijn vragen aan jullie zijn de volgende:


Hoe beschrijven jullie een echte vriendschap?


Moeten onze vrienden, als ze echte vrienden zijn, altijd bij ons blijven en alles van ons accepteren, zoals onverantwoord gebruik van drugs, constant gezeik en negativiteit die ontstonden door depressie , PTSS enz ,zelfs als het ten koste gaat van hun eigen emotionele welzijn?


Wat vinden jullie van julliezelf als vrienden?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Javelin zei:
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
Klik om te vergroten...
Nee.

Sommige mensen zijn na een bepaalde tijd door wat voor omstandigheden dan ook niet meer de mensen waar je vroeger bevriend mee was.
Net zoals ik rechtuit ben, denk ik ook soms weleens uit eigenbelang.
Als ik zie dat een vriendschap toxic wordt op wat voor manier voor mijzelf of de vriend(in), dan hoeft het voor mij niet meer.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeker niet, ik waardeer het juist heel erg als mijn vrienden open en eerlijk zijn tegen mij en zeggen wat ze ervan vinden. En mocht een vriendschap voor een vriend of vriendin van mij te lastig of te toxic worden dan wil ik dat ze eerlijk hun grenzen aangeven en dat we samen kijken of we eruit kunnen komen. Mocht dat niet het geval zijn wil ik echt dat degene voor zichzelf kiest.

Gelukkig heb ik geen toxic vriendschappen en loopt dat allemaal erg goed🤗

Ik zie mezelf als een goede, zorgzame, gezellige, impulsieve vriendin die altijd voor iedereen klaarstaat. Soms misschien iets teveel😅
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat je een vriendschappen leuke tijden kan hebben maar wel dat het kan verwateren door omstandigheden. Het hoeven ook geen vrienden voor het leven te zijn.

Het ding is dat, zo lang je je best blijft doen, andere mensen dan weer in je leven komen. Dat kan weer een nieuwe draai in je leven brengen.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#7
TeveelKaas zei:
Echte vrienden staan altijd voor je klaar. zeker zodra ze de mogelijkheid hebben om je te kunnen helpen. Doen ze dat niet of vinden ze zichzelf belangrijker zijn het wel "vrienden" maar geen Vrienden (tuurlijk kunnen ze aardig/leuk zijn op een feest of chillings maar als ze geen rekening met je houden zijn ze geen goeie vrienden)
Klik om te vergroten...
Begrijp ik je goed? Moeten echte vrienden je belangrijker vinden dan zichzelf?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Echte vrienden, blijven echte vrienden en blijven je steunen door dik en dun. Ookal kan het soms pijnlijk zijn en kan jullie relatie veranderen bijvoorbeeld door drugsgebruik of andere negativiteit zoals je zegt net als een Depressie.

Het kan moeilijk zijn als je niet weet hoe hiermee om te gaan en is het dus ook logisch dat je afstand van elkaar gaat nemen op zo'n moment. Misschien veranderd jullie contact van dagelijks naar eens in het half jaar.

Dus in zekere zin kan de vriendschap zeker wel verzwakken of kapot gaan maar ik blijf erbij ookal heb ik een goede vriend jaren niet gezien en heeft ie me door een hoop ellende gehaalt, het blijft altijd mijn maat.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Bij echte vrienden kan ik mijzelf zijn. Gewoon sociaal doen kost mij energie, echte vrienden geven energie. Die accepteren je zoals je bent maar zijn bruut eerlijk. Van die vrienden die je graag wilt opzoeken jaloezie moet niet bestaan. Zijn ook de mensen waar ik van leer. Soms zie ik dat achteraf in, de grootste vibe krijg ik als ik samen met iemand in hetzelfde proces zit. Dat bind toch ofzo.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Depressie is een lastige ik ben er zeker voor mijn vrienden als ze een depressie hebben. Na een tijd merk ik wel of het mijzelf opbreekt.

Er is al eens eerder een vriendschap stuk gegaan omdat deze vriendin in de depressie bleef hangen. Dat klinkt niet echt aardig van me maar 2 jaar lang alleen maar ellende horen brak mij op. Ik verwacht echt niet dat een depressieve vriendin er positief instaat. Maar als iemand er niet uit wilt komen en in een slachtofferrol blijft dan is het soms beter om mijn eerlijke replý niet te geven.

Dat zegt trouwens meer over hoe ik en die ander in het leven sta dan de depressie zelf. Je kan best even afstand nemen als je zelf word meegetrokken in de negativiteit. Maar soms geeft het ook aan hoe veel ik verschil ( te veel ) met iemand.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zelf geloof ik wel nog in échte vriendschap, al wantrouw ik altijd mensen die zeggen dat ze veel vrienden hebben. Wat is hun definitie van vriendschap dan?

Maar natuurlijk heb ik me ook al, zowel positief als negatief, vergist in mensen. Laatst nog...

Sommigen weten dat ik een oogje had op een Russische collega, wel die heb ik eens leren kennen zie...

Toen ik twee weken geleden op de grond op mijn werk lag na hartproblemen (stress enzo weet je), vond zij het niet beter dan vlak naast me te staan en tegen één of andere trut (die niet eens direct bij ons werkt, wel in dezelfde groep) te staan leuteren over het feit dat ik een junk ben. Letterlijke woorden. Gans de uiteg over hoe ze me naar de bureau brachten na een tijd van de kaart te zijn en al.

Ja ik ben te ver gegaan in mijn cokegebruik tot voor enkele maanden zelfs nog, maar je hebt NIKS over mij te oordelen.

Ze heeft naden op werkelijk zielige wijze verschillende keren geprobeerd van m'n bff te spelen, en heeft ook wel gezegd (half dronken) dat niemand mij veroordeelde en dat we allemaal vrienden zijn.

Met zo iemand wil ik niks meer te maken hebben, op het professioneel blijven na dan natuurlijk.

Dus nogmaals: dit leek een goede vriendschap te kunnen zijn, maar helaas is het vuile rotte valse tik.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lemmy zei:
Zelf geloof ik wel nog in échte vriendschap, al wantrouw ik altijd mensen die zeggen dat ze veel vrienden hebben. Wat is hun definitie van vriendschap dan?
Klik om te vergroten...
Ligt er aan. Jij kunt idd veel vrienden hebben als je onder de definitie van het woord “ vriend” bedoelt “ met iemand omgaan” . Hoevaak en hoe diep is een ander verhaal.

Wat betreft van je Russische collega wil ik maar 1 ding zeggen : she can fuck herself. En misschien keek ze op je niet eens als op een vriendin maar gewoon een collega, kennis, nog steeds is het no go op zo denigrerende manier in deze situatie over iemand zo praten
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#13
Javelin zei:
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
Klik om te vergroten...
Absoluut niet
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#14
Torchic zei:
Zeker niet, ik waardeer het juist heel erg als mijn vrienden open en eerlijk zijn tegen mij en zeggen wat ze ervan vinden. En mocht een vriendschap voor een vriend of vriendin van mij te lastig of te toxic worden dan wil ik dat ze eerlijk hun grenzen aangeven en dat we samen kijken of we eruit kunnen komen. Mocht dat niet het geval zijn wil ik echt dat degene voor zichzelf kiest.

Gelukkig heb ik geen toxic vriendschappen en loopt dat allemaal erg goed🤗

Ik zie mezelf als een goede, zorgzame, gezellige, impulsieve vriendin die altijd voor iedereen klaarstaat. Soms misschien iets teveel😅
Klik om te vergroten...
Als de werkelijkheid is echt zoals jij het schrijft dan heb ik enorm respect voor je.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mevrouw Pløp zei:
Absoluut niet
Klik om te vergroten...
Ik vind ook zo. Zelf als het pijn en verdriet meebrengt
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vriendschap is voor mij iets heel moeilijks. Want dat kom je niet veel tegen. Ik vind dat een echte vriend, je moet nemen hoe je bent. En je vooral mag om wie je bent, niet alleen om je positieve kanten. Maar ook om je negatieve kanten en je daarin helpt. Iemand die je geeft wat jij geeft. Het is als een relatie, weegschaal moet stabiel zijn. Wat ik ook vind is dat een echte vriend iemand is die je niet perse alle dagen of weken hoeft te horen. Gewoon iemand dat je weet dat je op kan rekenen en er altijd voor je zal zijn als er iets is. Iemand die als je hem of haar terug ziet, je opnieuw ervaart waarom dat jouw vriend(in) is. Iemand waarvoor je je niet hoeft te bewijzen. Of iemand moét zijn. Gewoon iemand waar je jezelf kan zijn zonder oordeel. Maar je wel helpt waar nodig en je erop wijst als hij of zij vind dat je niet goed bezig bent en bv je blinde vlekken toont. Of iemand die je wel zegt waar het op staat als hij of zij zich zorgen maakt. Iemand die echt het beste met je voorheeft
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hiyou zei:
Vriendschap is voor mij iets heel moeilijks. Want dat kom je niet veel tegen. Ik vind dat een echte vriend, je moet nemen hoe je bent. En je vooral mag om wie je bent, niet alleen om je positieve kanten. Maar ook om je negatieve kanten en je daarin helpt. Iemand die je geeft wat jij geeft. Het is als een relatie, weegschaal moet stabiel zijn. Wat ik ook vind is dat een echte vriend iemand is die je niet perse alle dagen of weken hoeft te horen. Gewoon iemand dat je weet dat je op kan rekenen en er altijd voor je zal zijn als er iets is. Iemand die als je hem of haar terug ziet, je opnieuw ervaart waarom dat jouw vriend(in) is. Iemand waarvoor je je niet hoeft te bewijzen. Of iemand moét zijn. Gewoon iemand waar je jezelf kan zijn zonder oordeel. Maar je wel helpt waar nodig en je erop wijst als hij of zij vind dat je niet goed bezig bent en bv je blinde vlekken toont. Of iemand die je wel zegt waar het op staat als hij of zij zich zorgen maakt. Iemand die echt het beste met je voorheeft
Klik om te vergroten...
Het is allemaal leuk en aardig en op zich ben ik het er mee eens. Maar met de tijd kunnen sommige dingen veranderen, ook in gedrag van je vriend. Bijvoorbeeld het drugsgebruik. En jij merkt dat jij kunt het niet meer aan, de gesprekken helpen voor geen meter en jij voelt dat je alleen maar negatieve emoties van dit vriendschap begint te ervaren. Wat dan?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sorry voor de rant hoor, maar ik was razend.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Javelin zei:
Ligt aan. Jij kunt idd veel vrienden hebben als je onder de definitie het woord “ vriend” bedoelt “ met iemand omgaan” . Hoevaak en hoe diep is een ander verhaal.

Wat betreft van je Russische collega wil ik maar 1 ding zeggen : she can fuck herself. En misschien keek ze op je niet eens als op een vriendin maar gewoon een collega, kennis, nog steeds is het no go op zo denigrerende manier met iemand omgaan .
Klik om te vergroten...

Klopt. Moet ik nu gaan zeggen dat ze een drankorgel is omdat ik ook wel de verhalen gehoord heb (en het zelf gezien heb) dat ze graag een wijntje lust?

En hoe zielig is het om nu opeens dichter te willen komen?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lemmy zei:
Klopt. Moet ik nu gaan zeggen dat ze een drankorgel is omdat ik ook wel de verhalen gehoord heb (en het zelf gezien heb) dat ze graag een wijntje lust?

En hoe zielig is het om nu opeens dichter te willen komen?
Klik om te vergroten...
Alle Russen zijn sws drankorgels:) ( ik ben ook een half Rus)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."