Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFriends . To be or not to be?

Friends . To be or not to be?

27 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hell no!

Echte vrienden zeggen waar het op staat, ongeacht of je dit wilt horen of niet, ongeacht of dit je kwetst of niet.
Ik persoonlijk hecht veel meer waarde aan eerlijkheid dan aan "goede" vrienden die je altijd volgen.

Hoe ik mijzelf zie als vriend?
Zie hierboven. Ik ben rechttoe rechtaan.
Hou geen blad voor de mond. 😂
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na aanleiding van een paar commentaren in de andere topic, heb ik besloten om deze aan te maken.


Mijn vragen aan jullie zijn de volgende:


Hoe beschrijven jullie een echte vriendschap?


Moeten onze vrienden, als ze echte vrienden zijn, altijd bij ons blijven en alles van ons accepteren, zoals onverantwoord gebruik van drugs, constant gezeik en negativiteit die ontstonden door depressie , PTSS enz ,zelfs als het ten koste gaat van hun eigen emotionele welzijn?


Wat vinden jullie van julliezelf als vrienden?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Javelin zei:
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
Klik om te vergroten...
Nee.

Sommige mensen zijn na een bepaalde tijd door wat voor omstandigheden dan ook niet meer de mensen waar je vroeger bevriend mee was.
Net zoals ik rechtuit ben, denk ik ook soms weleens uit eigenbelang.
Als ik zie dat een vriendschap toxic wordt op wat voor manier voor mijzelf of de vriend(in), dan hoeft het voor mij niet meer.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeker niet, ik waardeer het juist heel erg als mijn vrienden open en eerlijk zijn tegen mij en zeggen wat ze ervan vinden. En mocht een vriendschap voor een vriend of vriendin van mij te lastig of te toxic worden dan wil ik dat ze eerlijk hun grenzen aangeven en dat we samen kijken of we eruit kunnen komen. Mocht dat niet het geval zijn wil ik echt dat degene voor zichzelf kiest.

Gelukkig heb ik geen toxic vriendschappen en loopt dat allemaal erg goed🤗

Ik zie mezelf als een goede, zorgzame, gezellige, impulsieve vriendin die altijd voor iedereen klaarstaat. Soms misschien iets teveel😅
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat je een vriendschappen leuke tijden kan hebben maar wel dat het kan verwateren door omstandigheden. Het hoeven ook geen vrienden voor het leven te zijn.

Het ding is dat, zo lang je je best blijft doen, andere mensen dan weer in je leven komen. Dat kan weer een nieuwe draai in je leven brengen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#7
Javelin zei:
Ik ben net zo, zeg wat ik echt vind, wat is niet altijd handig.
:)
Maar @CuriousExplorer , vind je dat een echte vriend moet altijd bij je blijven ongeacht van de acties en gedrag van je?
Klik om te vergroten...
Absoluut niet
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#8
Torchic zei:
Zeker niet, ik waardeer het juist heel erg als mijn vrienden open en eerlijk zijn tegen mij en zeggen wat ze ervan vinden. En mocht een vriendschap voor een vriend of vriendin van mij te lastig of te toxic worden dan wil ik dat ze eerlijk hun grenzen aangeven en dat we samen kijken of we eruit kunnen komen. Mocht dat niet het geval zijn wil ik echt dat degene voor zichzelf kiest.

Gelukkig heb ik geen toxic vriendschappen en loopt dat allemaal erg goed🤗

Ik zie mezelf als een goede, zorgzame, gezellige, impulsieve vriendin die altijd voor iedereen klaarstaat. Soms misschien iets teveel😅
Klik om te vergroten...
Als de werkelijkheid is echt zoals jij het schrijft dan heb ik enorm respect voor je.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw Pløp zei:
Absoluut niet
Klik om te vergroten...
Ik vind ook zo. Zelf als het pijn en verdriet meebrengt
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vriendschap is voor mij iets heel moeilijks. Want dat kom je niet veel tegen. Ik vind dat een echte vriend, je moet nemen hoe je bent. En je vooral mag om wie je bent, niet alleen om je positieve kanten. Maar ook om je negatieve kanten en je daarin helpt. Iemand die je geeft wat jij geeft. Het is als een relatie, weegschaal moet stabiel zijn. Wat ik ook vind is dat een echte vriend iemand is die je niet perse alle dagen of weken hoeft te horen. Gewoon iemand dat je weet dat je op kan rekenen en er altijd voor je zal zijn als er iets is. Iemand die als je hem of haar terug ziet, je opnieuw ervaart waarom dat jouw vriend(in) is. Iemand waarvoor je je niet hoeft te bewijzen. Of iemand moét zijn. Gewoon iemand waar je jezelf kan zijn zonder oordeel. Maar je wel helpt waar nodig en je erop wijst als hij of zij vind dat je niet goed bezig bent en bv je blinde vlekken toont. Of iemand die je wel zegt waar het op staat als hij of zij zich zorgen maakt. Iemand die echt het beste met je voorheeft
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hiyou zei:
Vriendschap is voor mij iets heel moeilijks. Want dat kom je niet veel tegen. Ik vind dat een echte vriend, je moet nemen hoe je bent. En je vooral mag om wie je bent, niet alleen om je positieve kanten. Maar ook om je negatieve kanten en je daarin helpt. Iemand die je geeft wat jij geeft. Het is als een relatie, weegschaal moet stabiel zijn. Wat ik ook vind is dat een echte vriend iemand is die je niet perse alle dagen of weken hoeft te horen. Gewoon iemand dat je weet dat je op kan rekenen en er altijd voor je zal zijn als er iets is. Iemand die als je hem of haar terug ziet, je opnieuw ervaart waarom dat jouw vriend(in) is. Iemand waarvoor je je niet hoeft te bewijzen. Of iemand moét zijn. Gewoon iemand waar je jezelf kan zijn zonder oordeel. Maar je wel helpt waar nodig en je erop wijst als hij of zij vind dat je niet goed bezig bent en bv je blinde vlekken toont. Of iemand die je wel zegt waar het op staat als hij of zij zich zorgen maakt. Iemand die echt het beste met je voorheeft
Klik om te vergroten...
Het is allemaal leuk en aardig en op zich ben ik het er mee eens. Maar met de tijd kunnen sommige dingen veranderen, ook in gedrag van je vriend. Bijvoorbeeld het drugsgebruik. En jij merkt dat jij kunt het niet meer aan, de gesprekken helpen voor geen meter en jij voelt dat je alleen maar negatieve emoties van dit vriendschap begint te ervaren. Wat dan?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hiyou zei:
Vriendschap is voor mij iets heel moeilijks. Want dat kom je niet veel tegen. Ik vind dat een echte vriend, je moet nemen hoe je bent. En je vooral mag om wie je bent, niet alleen om je positieve kanten. Maar ook om je negatieve kanten en je daarin helpt. Iemand die je geeft wat jij geeft. Het is als een relatie, weegschaal moet stabiel zijn. Wat ik ook vind is dat een echte vriend iemand is die je niet perse alle dagen of weken hoeft te horen. Gewoon iemand dat je weet dat je op kan rekenen en er altijd voor je zal zijn als er iets is. Iemand die als je hem of haar terug ziet, je opnieuw ervaart waarom dat jouw vriend(in) is. Iemand waarvoor je je niet hoeft te bewijzen. Of iemand moét zijn. Gewoon iemand waar je jezelf kan zijn zonder oordeel. Maar je wel helpt waar nodig en je erop wijst als hij of zij vind dat je niet goed bezig bent en bv je blinde vlekken toont. Of iemand die je wel zegt waar het op staat als hij of zij zich zorgen maakt. Iemand die echt het beste met je voorheeft
Klik om te vergroten...
Wat jij nu omschrijft zou ik schrijven op de vraag "Moet je partner" ipv "Moeten je vrienden".

Een partner is op dat gebied iets meer vechtlust waard voor mij.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#13
Javelin zei:
Het is allemaal leuk en aardig en op zich ben ik het er mee eens. Maar met de tijd kunnen sommige dingen veranderen, ook in gedrag van je vriend. Bijvoorbeeld het drugsgebruik. En jij merkt dat jij kunt het niet meer aan, de gesprekken helpen voor geen meter en jij voelt dat je alleen maar negatieve emoties van dit vriendschap begint te ervaren. Wat dan?
Klik om te vergroten...
Ik herken zulke situaties. Ik vind vriendschap heel moeilijk op dat vlak. Meestal zal de vriendschap al snel verwateren op die manier door de teleurstellingen en de leugens die dan gebeuren. Daarom vind ik vriendschap moeilijk. Drugs/verslavingen maakt ook veel kapot. Ofwel heb je relaties/vriendschappen die meer een illusie onder drugs zijn die dan overgaan als de drugs wegvalt ofwel heb je drugs die de andere vriendschap kapot maakt omdat drugs niet aanvaard wordt in de hoeveelheid gebruik bv. Vriendschap en relaties gaan vaak moeilijk samen met drugs. Als je zo een vriend hebt waar je de hoop opgegeven hebt doordat hij of zij niet wil inzien hoe of wat of jij bent die vriend die het moet beginnen verbergen omdat je teveel commentaar krijgt dan zullen jullie helaas snel de rug naar elkaar toekeren vrees ik. het is ook te zien hoe er gesproken wordt met elkaar en hoe er gereageerd wordt. Vaak gaat het dan ook om zelfbescherming dat de vriendschap dan Wat gaat liggen omdat het pijn doet. Dat wil niet zeggen dat je minder graag gezien wordt of dat jij die persoon minder graag ziet. Ik heb wel zo een vriendin die heel veel loog tegen mij omtrent drugsgebruik, maar dan ook over alles begon te liegen maakt niet uit over wat maar dat is dan ook geen vriendin meer voor mij. Ik zou hoe dan ook mn vrienden niet laten vallen zolang ze zichzelf blijven en eerlijk zijn tegen mij. Iedereen is anders ook he.
H
HiyouLid
01-01-2024, 00:00
#14
CuriousExplorer zei:
Wat jij nu omschrijft zou ik schrijven op de vraag "Moet je partner" ipv "Moeten je vrienden".

Een partner is op dat gebied iets meer vechtlust waard voor mij.
Klik om te vergroten...
Ja idem hier hoor. Maar een echte vriend is dan voor mij ook zo iemand zonder de affectie. Maar dan gewoon zonder elkaar veel te horen. Ik vind vriendschap iets wat je eig bijna nooit tegenkomt ofzo. Tis ook te zien wat vriendschap is voor iemand he.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Een echte vriend is iemand waarmee je een fantastische klik hebt.

En zal wanneer nodig:

- Je op je plek zetten
- Bereid zijn je te helpen

Javelin zei:
Moeten onze vrienden, als ze echte vrienden zijn, altijd bij ons blijven en alles van ons accepteren, zoals onverantwoord gebruik van drugs, constant gezeik en negativiteit die ontstonden door depressie , PTSS enz ,zelfs als het ten koste gaat van hun eigen emotionele welzijn?
Klik om te vergroten...
Als ze échte vrienden zijn, dan hebben ze het te accepteren en zetten ze hun ego voorlopig even aan de kant. Ze willen hulp, dus moeten ze bereid zijn deze te erkennen. Zo niet, dan strandt het.
T
TeveelKaasLid
01-01-2024, 00:00
#16
Javelin zei:
Na aanleiding van een paar commentaren in de andere topic, heb ik besloten om deze aan te maken.


Mijn vragen aan jullie zijn de volgende:


Hoe beschrijven jullie een echte vriendschap?


Moeten onze vrienden, als ze echte vrienden zijn, altijd bij ons blijven en alles van ons accepteren, zoals onverantwoord gebruik van drugs, constant gezeik en negativiteit die ontstonden door depressie , PTSS enz ,zelfs als het ten koste gaat van hun eigen emotionele welzijn?


Wat vinden jullie van julliezelf als vrienden?
Klik om te vergroten...
Echte vrienden staan altijd voor je klaar. zeker zodra ze de mogelijkheid hebben om je te kunnen helpen. Doen ze dat niet of vinden ze zichzelf belangrijker zijn het wel "vrienden" maar geen Vrienden (tuurlijk kunnen ze aardig/leuk zijn op een feest of chillings maar als ze geen rekening met je houden zijn ze geen goeie vrienden)
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#17
TeveelKaas zei:
Echte vrienden staan altijd voor je klaar. zeker zodra ze de mogelijkheid hebben om je te kunnen helpen. Doen ze dat niet of vinden ze zichzelf belangrijker zijn het wel "vrienden" maar geen Vrienden (tuurlijk kunnen ze aardig/leuk zijn op een feest of chillings maar als ze geen rekening met je houden zijn ze geen goeie vrienden)
Klik om te vergroten...
Begrijp ik je goed? Moeten echte vrienden je belangrijker vinden dan zichzelf?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Echte vrienden, blijven echte vrienden en blijven je steunen door dik en dun. Ookal kan het soms pijnlijk zijn en kan jullie relatie veranderen bijvoorbeeld door drugsgebruik of andere negativiteit zoals je zegt net als een Depressie.

Het kan moeilijk zijn als je niet weet hoe hiermee om te gaan en is het dus ook logisch dat je afstand van elkaar gaat nemen op zo'n moment. Misschien veranderd jullie contact van dagelijks naar eens in het half jaar.

Dus in zekere zin kan de vriendschap zeker wel verzwakken of kapot gaan maar ik blijf erbij ookal heb ik een goede vriend jaren niet gezien en heeft ie me door een hoop ellende gehaalt, het blijft altijd mijn maat.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Bij echte vrienden kan ik mijzelf zijn. Gewoon sociaal doen kost mij energie, echte vrienden geven energie. Die accepteren je zoals je bent maar zijn bruut eerlijk. Van die vrienden die je graag wilt opzoeken jaloezie moet niet bestaan. Zijn ook de mensen waar ik van leer. Soms zie ik dat achteraf in, de grootste vibe krijg ik als ik samen met iemand in hetzelfde proces zit. Dat bind toch ofzo.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Depressie is een lastige ik ben er zeker voor mijn vrienden als ze een depressie hebben. Na een tijd merk ik wel of het mijzelf opbreekt.

Er is al eens eerder een vriendschap stuk gegaan omdat deze vriendin in de depressie bleef hangen. Dat klinkt niet echt aardig van me maar 2 jaar lang alleen maar ellende horen brak mij op. Ik verwacht echt niet dat een depressieve vriendin er positief instaat. Maar als iemand er niet uit wilt komen en in een slachtofferrol blijft dan is het soms beter om mijn eerlijke replý niet te geven.

Dat zegt trouwens meer over hoe ik en die ander in het leven sta dan de depressie zelf. Je kan best even afstand nemen als je zelf word meegetrokken in de negativiteit. Maar soms geeft het ook aan hoe veel ik verschil ( te veel ) met iemand.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."