Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfasie - neurologische spraak aandoening

Afasie - neurologische spraak aandoening

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe werkt dat precies dan @Dirkjan ?

Beweegt je tong nog wel?

Ik vind het echt naar voor je, mate.
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat vervelend man... ik hoop dat je er bij geholpen kan worden!

Ik heb er zelf wel eens last van dat de woorden sneller door mn hoofd gaan dan dat ik ze uit kan spreken, daardoor verspreek ik mezelf of gebruik ik een totaal misplaatst woord..levert ook echt ongemakkelijke situaties op afentoe
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
FredKroket zei:
Hoe werkt dat precies dan @Dirkjan ?

Beweegt je tong nog wel?
Klik om te vergroten...
Alles werkt gewoon, er komt gewoon geen geluid.
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Shit man, sterkte. Is hier nog over heen te komen/zijn er technieken om op het moment dat het gebeurd jezelf er uit te krijgen? Hopelijk komt het niet meer zo vaak voor
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lemmy zei:
Veel sterkte, Dirkjan.

Is er eigenlijk iets dat hiertegen helpt, of het op zijn minst vertraagt?
Klik om te vergroten...
Thanks.

En niet dat ik weet.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat heftig en vervelend zeg. @Dirkjan hoe gaat het nu wat betreft de afasie?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
Wat heftig en vervelend zeg. @Dirkjan hoe gaat het nu wat betreft de afasie?
Klik om te vergroten...
ik reageer morgen ik ben even niet in de stemming en mindset letterlijk

mind = blown (weggevaagd) ik voel me niet goed
keep you posted
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Is dit wat Bruce Willis heeft?
Klik om te vergroten...
Hoe kom je aan deze informatie?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Afasie

Een neurologische aandoening wanneer als gevolg hersenletsel één of meer onderdelen van het taalgebruik niet meer goed functioneren.

Mijn verhaal

We kennen allemaal de dubbele tong na alcohol. Maar het spraakcentrum in het brein kan ook verstoord raken door andere oorzaken, het hoeft niet allemaal direct door drugs te komen. De afgelopen 5 jaar heb ik geworsteld met afasie. Het ging samen met epilepsie. Op een dag ben ik flauwgevallen in de stad en wakker geworden in een ambulance. Een week erna gebeurde het opnieuw en de diagnose epilepsie werd gesteld. Ik kreeg medicijnen voor de epilepsie (natriumvalproaat) en heb geen aanvallen meer gehad.

De afasie kwam op een dag plotseling opzetten met een aanval waarin ik niet kon praten. Ik was nuchter. Ik kon simpelweg niet praten. Alle spieren werkte, ik kon mijn kaak bewegen, ik kon de woorden bedenken maar er kwam simpelweg geen geluid uit mijn mond. Er is niks frustrender dan zonder aanleiding niet kunnen praten. Ook de oorzaak bleef onbekend. Het kon op ieder moment optreden. En dat deed het ook. Soms zelf ook op de werkvloer totdat werk daar niet meer ging. Verschillende medijnen gehad, verschillende recepten gevolgd.

Nu is het al een paar weken niet meer voorgekomen tot net, aan de telefoon met mijn pianoleraar gebeurde het weer. Hij begreep het gelukkig. Maar ik dacht "fuck it, ik schrijf het op", dus hier is het dan, mijn afasie-verhaal. Ik heb vroeger een alcohol verslaving en cannabis verslaving gehad maar al heel lang ben ik daar mee gestopt. Of dat iets stuk gemaakt heet is lastig te zeggen. Wel zijn er al een stuk of 20 onderzoeken geweest waaronder hersenscans, en een opmerkelijke uitschieter is nooit opgemerkt.

Leuk ook als je met vrouwen aan het praten bent.


Iemand bekend met afasie? Spraakklachten? Etc.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is dit wat Bruce Willis heeft?

Heb er zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat zoiets heftig kan overkomen


Heel veel sterkte alvast, en laat ons hopen dat dit van voorbijgaande aard is.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat lastig zeg! Ik ben wel bekend met spraak klachten, al heeft dat denk ik eerder te maken met overprikkeling in mijn hoofd, dissociatie en in sociale settings heeft het meer te maken met sociale angst. Ik heb heel vaak dat de woorden gewoon op komen in mijn hoofd, maar het niet lukt ze uit te spreken. Of niet goed, onverstaanbaar. Daar komt dan ook nog bij dat ik door mijn verkeerde kaakstand woorden veel moeilijker uitspreek. Ik kan bepaalde klanken minder makkelijk maken, waardoor ik soms een beetje klinkt alsof ik aan het mompelen ben. Dat verergert het ook nog veel meer.

Ik ben hier heel onzeker over, ik zeg in sociale settings soms bijna niks door die combinatie van sociale angst en spraakklachten. Dus een wat andere oorzaak, maar ik kan me wel voorstellen hoe het voelt.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn vader vanwege zijn dementie. 70% niet te verstaan :(
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Hoe kom je aan deze informatie?
Klik om te vergroten...
Was hier een nieuws item.
Daar werd ook gezegd dat zijn rol (en vooral de grootte van de dialogen)de laatste films werd aangepast aan zijn ziekte.


(Er schiet me nu geen titel te binnen waar je dit ziet)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Alles werkt gewoon, er komt gewoon geen geluid.
Klik om te vergroten...
Kloten man, hoop dat je er niet teveel last van krijgt/hebt
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
CuriousExplorer zei:
Was hier een nieuws item.
Daar werd ook gezegd dat zijn rol (en vooral de grootte van de dialogen)de laatste films werd aangepast aan zijn ziekte.


(Er schiet me nu geen titel te binnen waar je dit ziet)
Klik om te vergroten...
Shit man, lullig voor hem, wist ik helemaal niet. Ik vind het een goeie acteur.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Shit man, lullig voor hem, wist ik helemaal niet. Ik vind het een goeie acteur.
Klik om te vergroten...
www.hln.be

“Bruce Willis wilde na afasie-diagnose blijven werken”

In maart maakte de familie van Bruce Willis (67) bekend dat hij aan afasie lijdt, een taalstoornis die het gevolg is van een niet-aangeboren hersenletsel. De acteur zou al langer met de ziekte worstelen, maar werd niet verplicht om te blijven werken. Dat vertelt zijn advocaat nu aan de ‘Los...
www.hln.be www.hln.be



Alstu.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Veel sterkte, Dirkjan.

Is er eigenlijk iets dat hiertegen helpt, of het op zijn minst vertraagt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."