Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriendschap tussen een man en vrouw kan dat?

Vriendschap tussen een man en vrouw kan dat?

427 antwoorden
67 weergaven
18-5-2026
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik zie je punt.

Heb je dan ook een open relatie?
Klik om te vergroten...

De term open relatie voel ik niet echt.
Wat Miraculeus zegt, volledige openheid, die voel ik meer.

Maar Mindless dat gevoel wat je had, het buitengesloten voelen. Dat is toch een mooi ding wat gezien en geheeld mag worden. Want dat gevoel komt ergens vandaan. Toevallig ging mijn vrouw precies door dit stuk de afgelopen week.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Iskra zei:
De term open relatie voel ik niet echt.
Wat Miraculeus zegt, volledige openheid, die voel ik meer.
Klik om te vergroten...
Ja dat klinkt wel mooi, maar als het erop aankomt, ben je er oké mee als je partner (seksueel) intiem is met een ander, of niet?

Iskra zei:
Maar Mindless dat gevoel wat je had, het buitengesloten voelen. Dat is toch een mooi ding wat gezien en geheeld mag worden. Want dat gevoel komt ergens vandaan. Toevallig ging mijn vrouw precies door dit stuk de afgelopen week.
Klik om te vergroten...
Zeker!

Mijn relaties hebben me veel geleerd over mijn jaloezie en ik ben daar ook nog steeds lerende in. :) Ik zie dat het een ego-iets is, maar tegelijk is het er wel. Het simpelweg ontkennen zou niet werken. Het heeft tijd, reflectie en begrip nodig om ermee om te gaan, tenminste bij mij.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ja dat klinkt wel mooi, maar als het erop aankomt, ben je er oké mee als je partner (seksueel) intiem is met een ander, of niet?
Klik om te vergroten...
Jawel, maar de "jawel" vloeit wel voort uit een proces.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb je niet gewoon een oordeel over wat je ervan kent? Want de documentaires over polyamorie, voelen voor mij nog steeds erg ego. Mijn relatie met mijn vrouw draait ook helemaal niet om het zoeken naar meerdere liefdes, of het zoeken naar seks etc. Het draait voor ons om verbinding met onszelf voelen en volledige openheid in wat we voelen, hokjesloos.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iskra zei:
Jawel, maar de "jawel" vloeit wel voort uit een proces.
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me wel verstandig ja.

Ik ben niet op dat punt en weet ook niet of ik daar ooit zal komen. En mijn gevoelens over anderen die het doen zijn dubbel: ik voel er een afkeer en tegelijk een bewondering voor.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Iskra zei:
Heb je niet gewoon een oordeel over wat je ervan kent? Want de documentaires over polyamorie, voelen voor mij nog steeds erg ego. Mijn relatie met mijn vrouw draait ook helemaal niet om het zoeken naar meerdere liefdes, of het zoeken naar seks etc. Het draait voor ons om verbinding met onszelf voelen en volledige openheid in wat we voelen, hokjesloos.
Klik om te vergroten...
Jazeker, het is oordeel/ego. En dat kost tijd om te (h)erkennen, voelen, etc.

Die documentaires klinken wel interessant.

Mooi dat jullie zo bewust bezig zijn met wat jullie voelen en daar open in zijn!
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#7
Herkenbaar @Mindless, het klinkt alsof je het redelijk hetzelfde ervaart als ik, namelijk dat je ratio je vertelt dat je het zou willen zien en ervaren zoals @Iskra, maar dat het in praktijk vooral niet zo voelt.

Ik vind dat nogal een spagaat, omdat ik iemand wil zijn die ik (nog) niet ben en ik weet ook niet of ik dat ga worden.

Hoe ervaren jullie dat?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Le Duc zei:
Herkenbaar @Mindless, het klinkt alsof je het redelijk hetzelfde ervaart als ik, namelijk dat je ratio je vertelt dat je het zou willen zien en ervaren zoals @Iskra, maar dat het in praktijk vooral niet zo voelt.

Ik vind dat nogal een spagaat, omdat ik iemand wil zijn die ik (nog) niet ben en ik weet ook niet of ik dat ga worden.

Hoe ervaren jullie dat?
Klik om te vergroten...
Ja en gevoelens kun je beter niet negeren.

Je kunt wel een ideaalbeeld hebben van hoe je eigenlijk "zou moeten denken/voelen", namelijk: niet oordelen. Maar die gedachten/gevoelens zijn er al. Beter kun je ze erkennen en onderzoeken door er aandacht/bewustzijn in te brengen.
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#9
Precies, want in dit geval is er niet een 'verkeerd'. Je voelt wat je voelt en dat is wie je bent. In veel gevallen nogal een dubieuze redenering, maar in deze zie ik geen probleem.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zelf ben ik in mijn leven een aantal vriendschappen aangegaan met vrouwen, maar die zijn vroeg of laat allemaal uitgemond in seks of andere vormen van intimiteit en daarna verwaterd. Er was vanaf het begin van mijn kant, van hun kant of van beide kanten bij elk van die relaties sprake van seksuele aantrekkingskracht, alleen was één van de partijen bezet. Ik denk dat de motivatie om elkaar te leren kennen en een vriendschappelijke relatie op te bouwen achteraf vaak toch die aantrekkingskracht was en het spanningsveld dat soms voelbaar was. Zonder die fysieke aantrekkingskracht en lichte spanning was er waarschijnlijk nooit een vriendschap opgebouwd.
Ik denk zeker dat platonische relaties met het andere geslacht (of hetzelfde geslacht, of whatever je ding is) mogelijk zijn. Het is denk ik belangrijk dat je er alleen dus bij stilstaat wat je oorspronkelijk aantrok om die persoon beter te leren kennen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
Zelf ben ik in mijn leven een aantal vriendschappen aangegaan met vrouwen, maar die zijn vroeg of laat allemaal uitgemond in seks of andere vormen van intimiteit en daarna verwaterd. Er was vanaf het begin van mijn kant, van hun kant of van beide kanten bij elk van die relaties sprake van seksuele aantrekkingskracht, alleen was één van de partijen bezet. Ik denk dat de motivatie om elkaar te leren kennen en een vriendschappelijke relatie op te bouwen achteraf vaak toch die aantrekkingskracht was en het spanningsveld dat soms voelbaar was. Zonder die fysieke aantrekkingskracht en lichte spanning was er waarschijnlijk nooit een vriendschap opgebouwd.
Ik denk zeker dat platonische relaties met het andere geslacht (of hetzelfde geslacht, of whatever je ding is) mogelijk zijn. Het is denk ik belangrijk dat je er alleen dus bij stilstaat wat je oorspronkelijk aantrok om die persoon beter te leren kennen.
Klik om te vergroten...
Klinkt als een hoop moeilijkdoenerij met een grote kans tot gekwetste mensen...

Ik hou het gewoon bij de bro's. Ja en bij oudere vrouwen waar ik totaal geen aantrekking voor voel. Die hebben soms toch weer een interessante kijk op dingen, die mannen niet hebben.

En tijdens een relatie met een vrouw, ben ik het liefste ook buddies met haar. Maar is de relatie klaar, dan is het ook helemaal klaar. Geen friendzone, zoek maar een ander.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben zelf een vrouw, en heb over het algemeen veel betere vriendschappen gehad met mannen dan vrouwen door mijn leven heen. Ik durf eigenlijk zelfs niet zo goed meer vrienden te maken met vrouwen, omdat de vrouwen waarmee ik bevriend was me uiteindelijk keihard lieten vallen of me zelfs gebruikte, en heb daardoor nu echt trust issues. Ik zal wel heel veel pech daarmee hebben gehad. Ik ben best wel een direct persoon, en ik waardeer als andere mensen ook direct naar mij zijn en niet shady gaan lopen doen. (En omdat ik autistisch ben kan ik daar al helemaal niet tegen) De mannen waarmee ik bevriend was waren net als ik veel directer, en ik kon ze vertrouwen.

Helaas begon ik bij vriendschappen met mannen eigenlijk altijd te merken dat ze uiteindelijk gevoelens voor me kregen. En wanneer dat overduidelijk was probeerde ik toch mijn afstand wat te nemen. Het grootste gedeelte van de tijd zat ik al in een relatie namelijk. Of hun deden dat toen ik liet merken geen interesse te hebben. Want het is gewoon geen fijne vriendschap op deze manier.

Helaas zijn al mijn vriendschappen nogal verwaterd, zowel met vrouwen als mannen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Laboratoriumrat zei:
Ik ben zelf een vrouw, en heb over het algemeen veel betere vriendschappen gehad met mannen dan vrouwen door mijn leven heen. Ik durf eigenlijk zelfs niet zo goed meer vrienden te maken met vrouwen, omdat de vrouwen waarmee ik bevriend was me uiteindelijk keihard lieten vallen of me zelfs gebruikte, en heb daardoor nu echt trust issues. Ik zal wel heel veel pech daarmee hebben gehad. Ik ben best wel een direct persoon, en ik waardeer als andere mensen ook direct naar mij zijn en niet shady gaan lopen doen. (En omdat ik autistisch ben kan ik daar al helemaal niet tegen) De mannen waarmee ik bevriend was waren net als ik veel directer, en ik kon ze vertrouwen.

Helaas begon ik bij vriendschappen met mannen eigenlijk altijd te merken dat ze uiteindelijk gevoelens voor me kregen. En wanneer dat overduidelijk was probeerde ik toch mijn afstand wat te nemen. Want het is gewoon geen fijne vriendschap op deze manier.

Helaas zijn al mijn vriendschappen nogal verwaterd, zowel met vrouwen als mannen
Klik om te vergroten...
Lijkt me een moeilijke situatie...

Mijn ex was ook autistisch en hield ook niet van de meer sneaky manier waarop de gemiddelde vrouw omgaat met mensen: minder direct, het ene zeggen en het andere bedoelen, meer roddelen over anderen, niet goed te vertrouwen, etc.

Maar wat je in je 2e alinea zegt: Bij "vriendschap" tussen een man en een vrouw is er heel vaak 1 van de 2 (meestal de man) die meer wil. En dan is er eigenlijk helemaal geen sprake van een echte vriendschap. Want in een echte vriendschap wil je niets van elkaar.

Props naar degenen waar het wel lukt, maar imo moet er dan van beide kanten 0 seksuele aantrekking zijn en dat is als man zijnde toch al gauw erg moeilijk als een vrouw ook maar een beetje aantrekkelijk is. Ik heb nu zelf contact met een 46 jarige vrouw. Hele leuke diepgaande gesprekken. Maar het is meer als met een tante praten, aangezien ik haar helemaal niet aantrekkelijk vind. Niet verkeerd bedoeld of zo, maar ze is gewoon niet mijn type en te oud. Maar in zo'n geval kan er imo een echte vriendschap zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Laboratoriumrat zei:
Ik ben zelf een vrouw, en heb over het algemeen veel betere vriendschappen gehad met mannen dan vrouwen door mijn leven heen. Ik durf eigenlijk zelfs niet zo goed meer vrienden te maken met vrouwen, omdat de vrouwen waarmee ik bevriend was me uiteindelijk keihard lieten vallen of me zelfs gebruikte, en heb daardoor nu echt trust issues. Ik zal wel heel veel pech daarmee hebben gehad. Ik ben best wel een direct persoon, en ik waardeer als andere mensen ook direct naar mij zijn en niet shady gaan lopen doen. (En omdat ik autistisch ben kan ik daar al helemaal niet tegen) De mannen waarmee ik bevriend was waren net als ik veel directer, en ik kon ze vertrouwen.

Helaas begon ik bij vriendschappen met mannen eigenlijk altijd te merken dat ze uiteindelijk gevoelens voor me kregen. En wanneer dat overduidelijk was probeerde ik toch mijn afstand wat te nemen. Het grootste gedeelte van de tijd zat ik al in een relatie namelijk. Of hun deden dat toen ik liet merken geen interesse te hebben. Want het is gewoon geen fijne vriendschap op deze manier.

Helaas zijn al mijn vriendschappen nogal verwaterd, zowel met vrouwen als mannen
Klik om te vergroten...
Je noemt het trouwens "veel betere vriendschappen" (met mannen) en dat je later eigenlijk altijd begon te merken dat ze "uiteindelijk" gevoelens voor je kregen.

Als man, kan ik je zeggen dat die gevoelens van hun kant er waarschijnlijk al helemaal vanaf het begin waren... En als dat er ook maar een heel klein beetje is, zal dat echte vriendschap in de weg staan.

Het is op zich een mooie idealistische gedachte: vriendschap tussen een man en vrouw, maar (seksuele) aantrekking kan (imo) niet in een echte vriendschap.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Je noemt het trouwens "veel betere vriendschappen" (met mannen) en dat je later eigenlijk altijd begon te merken dat ze "uiteindelijk" gevoelens voor je kregen.

Als man, kan ik je zeggen dat die gevoelens van hun kant er waarschijnlijk al helemaal vanaf het begin waren... En als dat er ook maar een heel klein beetje is, zal dat echte vriendschap in de weg staan.

Het is op zich een mooie idealistische gedachte: vriendschap tussen een man en vrouw, maar (seksuele) aantrekking kan (imo) niet in een echte vriendschap.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook.
Of ik nu wil of niet. Elke vrouw gaat vroeg of laat door een soort scanner bij mij. Hoe onbewust en kort het ook is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
buddha31 zei:
Dat denk ik ook.
Of ik nu wil of niet. Elke vrouw gaat vroeg of laat door een soort scanner bij mij. Hoe onbewust en kort het ook is.
Klik om te vergroten...
Ja, het voelt aan de ene kant wat oppervlakkig hè, maar het is nu eenmaal de natuur. We scannen of we iemand mogelijk geschikt vinden als partner.

Daarom was ik een tijdje geleden eigenlijk zelfs gerustgesteld, toen ik de leeftijd en een foto van mijn penpal uit Denemarken zag: gewoon niet mijn type. Daardoor konden we gemakkelijk met elkaar blijven praten over van alles, zonder dat het complex werd. Gewoon echt vriendschappelijk dus, zonder bijbedoelingen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Je noemt het trouwens "veel betere vriendschappen" (met mannen) en dat je later eigenlijk altijd begon te merken dat ze "uiteindelijk" gevoelens voor je kregen.

Als man, kan ik je zeggen dat die gevoelens van hun kant er waarschijnlijk al helemaal vanaf het begin waren... En als dat er ook maar een heel klein beetje is, zal dat echte vriendschap in de weg staan.

Het is op zich een mooie idealistische gedachte: vriendschap tussen een man en vrouw, maar (seksuele) aantrekking kan (imo) niet in een echte vriendschap.
Klik om te vergroten...
Je hebt ook helemaal gelijk. Dat kan ik nooit weten. Maar ik weet in ieder geval wel dat ik veel leukere tijden had met hun en dat ik ze kon vertrouwen.

buddha31 zei:
Dat denk ik ook.
Of ik nu wil of niet. Elke vrouw gaat vroeg of laat door een soort scanner bij mij. Hoe onbewust en kort het ook is.
Klik om te vergroten...
Ik heb nu ook een paar keer gehad dat ik met een vrouw een vriendschap probeer op te bouwen, dat ze dan tegen mij gaan lopen kletsen en oordelen over andere mensen (die ik ook ken). Hele persoonlijke dingen. En dan denk ik gelijk al red flag. Waarom zou ze het dan niet bij mij doen? Ik zou zo graag eens een vriendschap op bouwen met een vrouw die niet zo is.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Waarom moet een vrouw aangeven dat de man een condoom moet gebruiken? Sorry maar dan ben je echt egoïstisch.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Casaan zei:
Verhaal niet gelezen, antwoord is JA
Klik om te vergroten...
LOL
Herinner me d'r aan als ik van je wil, dat ik gewoon een heel lang lul-verhaal op hang...
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Casaan zei:
Een deel van de reacties gelezen
Antwoord is nog steeds JA
Klik om te vergroten...
Idem als m'n vorige reactie.
ROTFL

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...22
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."