Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeheelonthouders?

Geheelonthouders?

26 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ola!

Ik heb een tijdje niet gepost hier. Ben wel af en toe langsgeweest om wat te lezen.

Okay, na mijn jarenlange wiet- en nicotineverslaving die ik stopte in de zomer van 2008, heb ik ook zin om nu eindelijk m'n alcoholconsumptie naar 0 te brengen.

M'n gebruik sinds de zomer van 2008 is als volgt:

- Ik heb niet meer geblowd sinds 07.07.2008. Ben ik ook niet van plan, prima zo.

- Ik heb bijna een jaar lang geen peuk gerookt sinds 19.08.2008. Dit doe ik nu enkel als ik genoeg gedronken heb, de andere dag is er 0 behoefte. Ik kan hier op zich goed mee leven al weet ik dat ik mezelf op de achtergrond verslaafd hou, maar okay.

- Ik drink in principe 1x per week. Soms volop op feestjes, soms 3 bier max. Ik vind het heel moeilijk om weken, zo niet nog langer, niks te drinken. Oftewel, dit lukt me niet.

Daarnaast doe ik 4x per week aan krachttraining en hou ik m'n cardiolevel ook aardig op niveau (uurtje loopband of hardlopen). Ook ben ik van plan om binnenkort te gaan mediteren om het cirkeltje van fysieke en mentale gezondheid rond te krijgen.

Ik heb voor mezelf de + en - punten opgesomd van alcoholgebruik. De pluspunten zijn dat je los kan gaan en daarbij de smaakfactor. De minpunten daarentegen zijn er veel meer en zijn veel belangrijker.

H A M V R A A G: Hoe kan ik naar 0 alcoholgebruik gaan? Ik kan zelf ook invullen 'sterk in je schoenen staan' maar ik heb wat andere tips & tricks nodig. Ik probeer het al bijna 2 jaar te reduceren maar het lijkt wel alsof ik blijvend iets móet hebben af en toe om even ernaast te kunnen staan als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil dit zelf kunnen zonder middelen. Dat is 1 van m'n doelen.

Thanks!

*.exe
:wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niet gelijk naar nul, is lichamelijk ook niet goed. Afbouwen en dan langzaam, heel langzaam naar de nul gaan
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Uhm well..ik drink wekelijk, danwel 2-wekelijks, dus lichamelijk zal het wel meevallen...

Het gaat me om het feit dat de drang er elke 7 a 14 dagen is..iets nodig hebben om even te relaxen, vaak meer drinken dan okay is en de nadere dag weer balen van het hele gebeuren. Ja, ik ben streng voor mezelf.

edit: typo
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Is er niks anders waar je van kunt relaxen ? En dan bedoel ik geen andere soort drugs natuurlijk.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja krachttraining en cardiotraining, en binnenkort denk ik meditatie.

Maar als dat er niet is, en sowieso af en toe 'gewoon', dan is er alcohol..

Ik weet: it's not the drug, it's me.

Ik wil zo sterk, stabiel of whatever zijn om zonder moeite te nee zeggen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Jammer genoeg ken ik alcohol al sinds m'n 13e. Niet dat ik sinds toen elk weekend dronken was maar toch, het zit er diep in gegroefd. Dat maakt het denk ik des te moeilijker.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom ga je niet naar de huisarts voor een zuchtremmer?
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nooit aan gedacht om naar de huisarts te gaan. En nu ik er even over nadenk, nee, das geen optie. De oorzaak weghalen lijkt me verstandiger. Kun je me misschien vertellen wat dan die oorzaak is? :mrgreen:
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#8
nou zeg.. niemand :confused:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
*.exe zei:
Nooit aan gedacht om naar de huisarts te gaan. En nu ik er even over nadenk, nee, das geen optie. De oorzaak weghalen lijkt me verstandiger. Kun je me misschien vertellen wat dan die oorzaak is? :mrgreen:
Klik om te vergroten...

De oorzaak is voor iedereen verschillend. Misschien bouw je onbewust in die weken dat je niet drinkt stress op en moet dat er eens uit, door middel van een avondje flink door zakken en nog een avondje. Binge drinken noemen ze dit.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Flameon; ik vat wat je zegt.

En eigenlijk heb ik het antwoord zelf al gegeven; sterk in je schoenen staan en naast cardio- en krachttraining gaan mediteren. Zo wil ik in een balans raken en dat gaat helpen. Punt.

Van de week een gesprek gehad met een van m'n beste vrienden. Hij is geen blower, wel geweest in een ver verleden. Maar nu al jaren roker en sinds enkele jaren 'regelmatig teveel' drinker. Zeer intelligente kerel, sociaal vaardig etc. Maar hij ziet ook in dat hij te vaak te veel drinkt. Moeite om te stoppen want .. tja je zit in die matrix werk vriendin ditdat, tuurlijk besef ik het wel zuszo máááár...Hij en ik realiseerden ons dat het gewoon een vlucht is die je ook op diverse andere manieren kan nemen. Alleen deze is zo makkkelijk, deze ken je al jaren etc..

Maar goed, morgen nog 1 avond zuipuh bij m'n beste vriendin en erna bij een goeie mattie waar iedereen heengaat. Je weet hoe dat gaat.. En dan per zondag, net als de thc en nicotine in 2008, doei zeggen tegen d'n drank. Btw: ik ben absoluut geen alcoholist maar ik wil wel geheelonthouuder worden maar dat lijkt wel onmogelijk.

Okay, whatever, ik ga ervoor! :beer:
Oftewel: wish me luck! :rockband:

*.exe 2.0 !
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goodluck .... goed overwogen keuze / plan vind ik.
Er zijn inderdaad genoeg andere manieren om stress weg te werken uit je lichaam.
Maar waarom wil je precies geheelonthouder zijn? Dus nooit meer een druppel of schuimkraag tussen je lippen?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#12
*.exe! :hearteyes: Wat een held was dat!
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik wil vrij van middelen zijn.

Als ik m´n drankgebruik in kaart breng (hoe vaak, hoeveel, wanneer wel, wanneer niet etc.) dan ben ik niet geheel onafhankelijk. Ik bestempel mezelf niet als alcoholist. Wel als misbruiker met alle gevolgen die ik niet meer wil ervaren zoals katers die de dag erna in de war schoppen, de domme dingen die je soms doet of zegt.

Een geestvernauwende drug is het. En ook de enige die ik mezelf toesta (toestond dus eigenlijk). En de hang naar ´iets´ is er soms gewoon keihard. Dat is vervelend.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goed argument, als je zelf zo wilt leven. Ik zou er nooit voor kiezen, een beetje plezier is ook in het leven belangrijk. Maaaar je hebt gelijk wat je nu denkt, alcohol is niet nodig voor gezelligheid :grin:

Maar als je niet naar de drank hunkert dan is stoppen ook niet lastig denk ik.
Probeer het maar gewoon eens en kijk dan wat drank met je doet of deed, en of je hulp nodig hebt bij het afbouwen
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als ik bewust een weekend oversla dan is het weekend erna drankloos niet mogelijk. Althans, dan sta ik het mezelf ook toe. Of niet en dan gaat het toch knagen. En dan ga ik alsnog naar de avondwinkel. Alsof het effect dan zo master is maar nee, dat is het niet. Dat lijk je alleen elke keer te vergeten vreemd genoeg. Door de weeks drink ik zelden, ik sport veel in de avond en moet vroeg op voor m'n zaak. Dus het is eigenlijk een minuscuul probleem in vergelijking met een echte alcoholist.
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#16
En eigenlijk heb ik het antwoord zelf al gegeven; sterk in je schoenen staan
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bontkikker zei:
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.
Klik om te vergroten...

Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he. Als het gevoel begint te knagen want de kater ben je alweer vergeten etc., dan heeft het alles met sterk in je schoenen staan te maken. Plus een degelijke vervanging zoeken wil ook erg helpen. Als je het gat niet opvult ga je er enkel aan denken.

@EI: haha dank. Maar, hoezo eigenlijk? Doel je op de Timo R. affaire?
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he.
Klik om te vergroten...
Door je volledig te realiseren dat deze drug je niets positiefs doet, in tegendeel! En ook door je goed in te prenten hoe je je tijdens de katers voelt. Maar ja duh, je moet gewoon besluiten ermee op te houden en dat kan onverwacht simpel blijken.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bontkikker zei:
Door je volledig te realiseren dat deze drug je niets positiefs doet, in tegendeel! En ook door je goed in te prenten hoe je je tijdens de katers voelt. Maar ja duh, je moet gewoon besluiten ermee op te houden en dat kan onverwacht simpel blijken.
Klik om te vergroten...

Het is moeilijk als ik een tijdje, zeg 2 weken, niets gedronken heb. Werkweek achter de rug, rustdag qua fitness of hardlopen. Wie kent het niet. Maar het echte overmatige gebruik is op feestjes en tijdens uitgaan. Heb zelfs al gedacht om erover te liegen in gezelschap. 'Nee, dankje. Ik heb een allergie volgens de dokter blabla'. Niet persé om de sociale druk te ontlopen. Daar heb ik op zich schijt genoeg aan en m'n echte vrienden doen sowieso niet mooeilijk over zoiets al wordt er genoieg gebruikt. Maar meer voor mezelf als stok achter de deur. Nogmaals, het is geen dagelijkse drang maar na een tijdje droogstaan 'moet ik even'. Ik ben na 15 jaar wiet en nicotine denk ik iets te afhankelijk geworden van een buzz/korte ontsnapping.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#20
ok ppl, thx vr d reaxies

i'm gone uhgain

maybe laterrrrrrrrrrrrrrr

*.exe :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."