Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeheelonthouders?

Geheelonthouders?

26 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
*.exe! :hearteyes: Wat een held was dat!
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik wil vrij van middelen zijn.

Als ik m´n drankgebruik in kaart breng (hoe vaak, hoeveel, wanneer wel, wanneer niet etc.) dan ben ik niet geheel onafhankelijk. Ik bestempel mezelf niet als alcoholist. Wel als misbruiker met alle gevolgen die ik niet meer wil ervaren zoals katers die de dag erna in de war schoppen, de domme dingen die je soms doet of zegt.

Een geestvernauwende drug is het. En ook de enige die ik mezelf toesta (toestond dus eigenlijk). En de hang naar ´iets´ is er soms gewoon keihard. Dat is vervelend.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed argument, als je zelf zo wilt leven. Ik zou er nooit voor kiezen, een beetje plezier is ook in het leven belangrijk. Maaaar je hebt gelijk wat je nu denkt, alcohol is niet nodig voor gezelligheid :grin:

Maar als je niet naar de drank hunkert dan is stoppen ook niet lastig denk ik.
Probeer het maar gewoon eens en kijk dan wat drank met je doet of deed, en of je hulp nodig hebt bij het afbouwen
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik bewust een weekend oversla dan is het weekend erna drankloos niet mogelijk. Althans, dan sta ik het mezelf ook toe. Of niet en dan gaat het toch knagen. En dan ga ik alsnog naar de avondwinkel. Alsof het effect dan zo master is maar nee, dat is het niet. Dat lijk je alleen elke keer te vergeten vreemd genoeg. Door de weeks drink ik zelden, ik sport veel in de avond en moet vroeg op voor m'n zaak. Dus het is eigenlijk een minuscuul probleem in vergelijking met een echte alcoholist.
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#5
En eigenlijk heb ik het antwoord zelf al gegeven; sterk in je schoenen staan
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bontkikker zei:
Ik geloof niet dat het ook maar iets te maken heeft met sterk in je schoenen staan.
In mijn eigen geval was het gewoon het inzicht dat ik geen katers meer wilde, dat alcohol niet goed voor me was.
En het is me enorm meegevallen om niet te drinken, van te voren dacht ik dat het erg moeilijk zou zijn, maar je moet simpelweg niet drinken, verder niks! En ik ben blij dat ik het sinds ruim 18 jr. niet meer doe.
Klik om te vergroten...

Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he. Als het gevoel begint te knagen want de kater ben je alweer vergeten etc., dan heeft het alles met sterk in je schoenen staan te maken. Plus een degelijke vervanging zoeken wil ook erg helpen. Als je het gat niet opvult ga je er enkel aan denken.

@EI: haha dank. Maar, hoezo eigenlijk? Doel je op de Timo R. affaire?
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja duh, stoppen met een gewoonte is niets meer dan het niet meer doen. Alleen hoe kom je zo ver he.
Klik om te vergroten...
Door je volledig te realiseren dat deze drug je niets positiefs doet, in tegendeel! En ook door je goed in te prenten hoe je je tijdens de katers voelt. Maar ja duh, je moet gewoon besluiten ermee op te houden en dat kan onverwacht simpel blijken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."