Ik ben het met je eens dat het lastig is om in een keer de knop om te draaien, en normale hoeveelheden te drinken.
Dat komt in mijn geval door een hoge tolerantie voor alcohol. Is dat ook bij jou het geval?
Je geeft aan dat je niet dagelijks drinkt. Minder frequent zal de tolerantie doen afnemen. In mijn geval gaat dat heel langzaam, kennelijk ontwikkelt het bij mij razendsnel.
Het enige wat ik voor mezelf kon bedenken, is proberen meer bewustzijn over het hoe en waarom van mijn drinkgedrag te na te streven. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere. Dat is ook iets wat langzaam maar zeker veranderd, en helaas niet in een keer.
Verder probeer ik mezelf te motiveren gedisciplineerd te leven, en het zinvol in te richten.
Ik merk dat het ook scheelt dat ik inmiddels wat ouder ben, en wat serieuzer ben geworden, minder uitspattingen nodig heb en meer nadenk over de gevolgen van mijn gedrag.
Ik denk dat jij je eigen weg erin moet vinden, maar misschien heb je wat aan mijn ervaringen hiermee.
En als je op een negatieve manier een stimulans nodig heb, moet je de post over korsakoff maar eens uitchecken, en de docu bekijken die erin genoemd wordt, dat zet je wel aan het denken.
Ook kan je voor jezelf evt af en toe een reality check inbouwen, door een van de fameuze testjes te doen, en jezelf met de resultaten te confronteren. De uitslag wist je natuurlijk al van te voren, maar misschien helpt het bij het opbouwen van bewustzijn.
