Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBinge drinken

Binge drinken

46 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
l
laurenslvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zowat iedereen (inclusief ik) in mijn omgeving is een bingedrinker als ik er zo over nadenk :/ Ik ben eerlijk gezegd zeker 1 avond per weekend (meestal vrijdag) echt dronken, meestal zelfs zaterdag ook. Da's dan 25-40 pinten per weekend en da's best veel eigenlijk. Het probleem is gewoon dat waar ik woon, dronken zijn heel sociaal aanvaard is. Ik hoor m'n ouders zelden echt klagen dat ik teveel drink omdat zij en hun vrienden vroeger zelf zo waren.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#2
laurenslv zei:
Zowat iedereen (inclusief ik) in mijn omgeving is een bingedrinker als ik er zo over nadenk :/ Ik ben eerlijk gezegd zeker 1 avond per weekend (meestal vrijdag) echt dronken, meestal zelfs zaterdag ook. Da's dan 25-40 pinten per weekend en da's best veel eigenlijk. Het probleem is gewoon dat waar ik woon, dronken zijn heel sociaal aanvaard is. Ik hoor m'n ouders zelden echt klagen dat ik teveel drink omdat zij en hun vrienden vroeger zelf zo waren.
Klik om te vergroten...

herkenbaar......dat gebeurt best vaak zo; je krijgt het gedrag als het ware met de paplepel ingegegoten.

alcohol is sociaal vaker geaccepteerd, en onder dit mom wordt misbruik vaak door de vingers gezien, of is er een hoge tolerantie ten aanzien van extreem drinkgedrag omdat iedereen het doet. ik kom zelf oorspronkelijk uit een klein dorp waar dit heel vaak voorkomt.

ik merk dat ik nu als ouder, erg moet letten op mijn (drink-)gedrag, om zulke perikelen te voorkomen. het zit in mijn systeem om bij tijd en wijle veel te drinken, en ik wil niet dat mijn kids dit als normaal zien.

:wave:
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zoals ik het ken gaan ze er gewoon gauw vandoor als ze politie zien en als ze de mogelijkheid hebben parkeren ze de auto ergens en gaan er snel vandoor.
b
bingedrinkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een tijdje geleden heb ik ontdekt dat ik een Binge drinker ben. Ik ga één of twee keer per maand volledig los en dan drink ik in een korte tijd veel alcohol. Daarnaast gebruik ik hierbij ook coke en dat verdooft het effect van de alcohol (je wordt dus minder snel dronken/je kan meer drinken).

Er zijn de afgelopen jaren ook lange periodes geweest dat ik geen alcohol dronk, maar na een aantal maanden ga ik toch weer in de fout door het weer te doen.

Ik heb een tijdje bij de AA gezeten, maar daar kon ik toch niet echt mijn draai vinden en bij de AA zitten voornamelijk mensen die dagelijks veel dronken.

Nou wilde ik vragen of iemand misschien tips/adviezen heeft hoe ik het Binge drinken aan kan pakken...
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
bingedrinker zei:
Nou wilde ik vragen of iemand misschien tips/adviezen heeft hoe ik het Binge drinken aan kan pakken...
Klik om te vergroten...
Door het gewoon niet te doen?
h
hansvbLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo Bingedrinker,

Hoe gaat het nu? Heb je al manieren gevonden om motivatie op te doen?

Zelf doe ik ook al aan binge drinken de laatste 10-12 jaar. Frequentie is wel minder dan vroeger (van elke week naar om de 2/3 weken) maar omdat ik er minder goed tegen kan zijn de gevolgen wel groter (bijv. rare dingen doen, ruzie maken, vreemd gaan). Ik hen onlangs besloten mijn vaste kroeg tot verboden gebied te verklaren voor mezelf en tot het nieuwe jaar geen druppel alcohol meer te drinken. Wie weet helpt het.

Grt
b
bingedrinkerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Exceptional Insight zei:
bingedrinker zei:
Nou wilde ik vragen of iemand misschien tips/adviezen heeft hoe ik het Binge drinken aan kan pakken...
Klik om te vergroten...
Door het gewoon niet te doen?
Klik om te vergroten...
Ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De motivatie om te stoppen ebt na verloop van tijd steeds weer weg...
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben het met je eens dat het lastig is om in een keer de knop om te draaien, en normale hoeveelheden te drinken.

Dat komt in mijn geval door een hoge tolerantie voor alcohol. Is dat ook bij jou het geval?

Je geeft aan dat je niet dagelijks drinkt. Minder frequent zal de tolerantie doen afnemen. In mijn geval gaat dat heel langzaam, kennelijk ontwikkelt het bij mij razendsnel.

Het enige wat ik voor mezelf kon bedenken, is proberen meer bewustzijn over het hoe en waarom van mijn drinkgedrag te na te streven. De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere. Dat is ook iets wat langzaam maar zeker veranderd, en helaas niet in een keer.

Verder probeer ik mezelf te motiveren gedisciplineerd te leven, en het zinvol in te richten.

Ik merk dat het ook scheelt dat ik inmiddels wat ouder ben, en wat serieuzer ben geworden, minder uitspattingen nodig heb en meer nadenk over de gevolgen van mijn gedrag.

Ik denk dat jij je eigen weg erin moet vinden, maar misschien heb je wat aan mijn ervaringen hiermee.

En als je op een negatieve manier een stimulans nodig heb, moet je de post over korsakoff maar eens uitchecken, en de docu bekijken die erin genoemd wordt, dat zet je wel aan het denken.

Ook kan je voor jezelf evt af en toe een reality check inbouwen, door een van de fameuze testjes te doen, en jezelf met de resultaten te confronteren. De uitslag wist je natuurlijk al van te voren, maar misschien helpt het bij het opbouwen van bewustzijn.

:wave:
C
Chica42Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik behoor ook tot de categorie "binge drinker" en vond mezelf helemaal niet tussen de"echte" Alcoholisten thuis horen.....maar zodra alcohol (op wat voor manier dan ook) een probleem wordt omdat je het zelf niet in de hand heb dan behoor je toch bij de groep "probleemdrinkers", geen maat kunnen houden is zelfcontrole verliezen en je kop in het zand steken op het moment dat je drinkt...
Het heeft mij jaren gekost om te leren dat als ik echt geen problemen meer wil met alcohol dat ik dan definitief moest stoppen... Coke maakte het altijd nog ff erger want dan kan je helemaal veel drank op!
Af en toe heb ik nog wel eens een terugval/uitglijder maar ben dan ook snel weer genezen!
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#10
jij hebt het begrepen............chapeau!

By the way: je ondertekst vind ik geweldig: LIVE THE LIFE YOU LOVE, LOVE THE LIFE YOU LIVE
CARPE DIEM!

Ik hoop ook ooit de kracht vind om het helemaal onder controle te krijggen.

grtn

:wave:
C
Chica42Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Wil je niet ontmoedigen maar probeer niet te hoge doelen te stellen......het is niet erg als je een keer terugvalt. Als je er maar wat van leert! Dan weet je weer waarom het helemaal niet leuk is om zoveel te zuipen.......
En met maten leren drinken is onbegonnen werk.....het sluipt er dan toch weer in!!

Accepteer dat je een alcoholprobleem heb en dan kan je er mee leren omgaan, met vallen en weer opstaan!!!
good luck
A
AmateurtjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kan prima zonder alcohol maar wanneer ik drink ga ik ook los. Heb niet echt een reden dat ik drink maar als ik het doet komt er geen einde aan.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
moet Chica42 gelijk geven, helaas gaat t bijna altijd inderdaad op dat wanneer je eenmaal een probleem hebt met alcohol dat je dan gewoon niet meer kunt drinken. 1 glaasje, of een paar lukt dan gewoon niet meer.
ben zelf heroine verslaafd, vaak clean geweest en 1 keer meer dan dat terug gevallen, omdat ik dacht dat ik wel 1 keertje kon doen. dom, dom, dom. lukt gewoon niet.
maar ja, als stoppen zo makkelijk was dan waren er geen verslaafden in de wereld.
helaas zijn er gewoon vrij veel mensen die hun verslaving er nooit onder krijgen, ga er inmiddels vanuit dat ik zelf zo iemand ben, helaas.
toch, iedere poging om te stoppen is raadzaam. en zelfs al zou je maar een paar weken clean blijven dan nog is dat mooi, dat zijn toch weer een paar weken dat je niet gedronken hebt.

en zoals Chica42 al zei, doelen niet te hoog maken. want die draaien uiteindelijk toch enkel maar op telerustellingen uit, en dat is dan weer een extra reden om eens flink te drinken.

succes
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#14
Amateurtje zei:
Kan prima zonder alcohol maar wanneer ik drink ga ik ook los. Heb niet echt een reden dat ik drink maar als ik het doet komt er geen einde aan.
Klik om te vergroten...

Dus er is geen reden dat er geen eind aan komt?
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#15
tja, als je ook zeker zonder alcohol kunt dan behoor je waarschijnlijk gelukkig niet tot de groep alcohol verslaafden. des te vreemder dat wanneer je dan toch drinkt je helemaal geen maat meer kunt houden.
begrijp me goed, geloof je op je woord. maar helaas zijn er veel mensen die denken dat ze het rustig kunnen laten staan en niet nodig hebben. maar helaas wijst de praktijk dan toch anders uit. maar, zoals ik al zei, geloof je op je woord.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#16
De situatie zoals hier beschreven is precies waar dit onderwerp over gaat: je kunt zeker zonder en je bent derhalve niet verslaafd aan alcohol, je gaat echter bij tijd en wijle over je grenzen heen als een gelegenheid zich voordoet. Heel herkenbaar, en dit geldt ook voor mij, zoals ik eerder had gepost. Erkennen en herkennen van deze situatie(zoals hiervoor aangegeven) is inderdaad een startpunt.

Waar dit gedrag vandaan komt is een goede tweede vraag, en het antwoord zal natuurlijk per persoon zal verschillen. Wat volgens mij wel vrij algemeen geldt voor de meesten is, hoe dichter je bij jezelf bent, hoe minder snel je de fout in zal gaan, omdat je je kicks niet in middelen zoekt, maar in jezelf vindt en vasthoudt. Tot dat je die zelfontwikkeling hebt doorgemaakt, is het voor sommigen vallen en opstaan. Als hier een stijgende lijn inzit (steeds minder vaak de fout in gaan) ben je wel op de goede weg, en zal het steeds beter gaan.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#17
boenkeng zei:
Wanneer ben je precies een binge drinker dan, want met 10-15 flesjes bier op een donderdag heb ik ook geen moeite. En dan ben ik nog de langzaamste drinker in de groep.
Klik om te vergroten...

welcome to the club :beer:

da's nou precies waar 't om gaat; veel drinken in een korte tijd

daarnaast is het resultaat ook bepalend; door veel te drinken in een korte tijd, ben je vervolgens ook loosoo

is dat bij jou ook het geval of sta je na die 15 bier nog stevig op je benen?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is natuurlijk ook zo dat op veel plekken in Nederland het normaal is om je lam te zuipen en je haast niet door hebt dat dit dus echt slecht is. Natuurlijk hoor je genoeg verhalen erover maar dat wimpel ja dan maar af omdat iedereen het doet. Het is dan raar om te horen dat je een "binge" drinker bent, alsof je een probleem hebt...

Ik deed dit zelf op m'n dertiende ook al en wedstrijdjes bier drinken waren natuurlijk gauw afgelopen omdat je zo snel dronken bent, maar de toon voor de rest van je leven is al gezet. Van huis uit was het normaal om te drinken, bij je vrienden was het vaste prik. Plezier zonder alcohol ken ik vrijwel niet (meer). En natuurlijk werkt dat niet zo voor iedereen, maar bijv. in de plaats waar ik woon stikt het echt van de alcoholisten. Het is toch een bepaalde sfeer die er hangt en dat gaat zelfs al enkele honderden jaren terug.
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#19
zjimiz zei:
boenkeng zei:
Wanneer ben je precies een binge drinker dan, want met 10-15 flesjes bier op een donderdag heb ik ook geen moeite. En dan ben ik nog de langzaamste drinker in de groep.
Klik om te vergroten...

welcome to the club :beer:

da's nou precies waar 't om gaat; veel drinken in een korte tijd

daarnaast is het resultaat ook bepalend; door veel te drinken in een korte tijd, ben je vervolgens ook loosoo

is dat bij jou ook het geval of sta je na die 15 bier nog stevig op je benen?
Klik om te vergroten...
Hangt er vanaf, als ik gelijk na het werk ga drinken wil ik nog wel eens wankelen ja, maar soms voel ik me ook goed genoeg om naar huis te rijden :openmouth:

Svali zei:
Het is natuurlijk ook zo dat op veel plekken in Nederland het normaal is om je lam te zuipen en je haast niet door hebt dat dit dus echt slecht is. Natuurlijk hoor je genoeg verhalen erover maar dat wimpel ja dan maar af omdat iedereen het doet. Het is dan raar om te horen dat je een "binge" drinker bent, alsof je een probleem hebt...

Ik deed dit zelf op m'n dertiende ook al en wedstrijdjes bier drinken waren natuurlijk gauw afgelopen omdat je zo snel dronken bent, maar de toon voor de rest van je leven is al gezet. Van huis uit was het normaal om te drinken, bij je vrienden was het vaste prik. Plezier zonder alcohol ken ik vrijwel niet (meer). En natuurlijk werkt dat niet zo voor iedereen, maar bijv. in de plaats waar ik woon stikt het echt van de alcoholisten. Het is toch een bepaalde sfeer die er hangt en dat gaat zelfs al enkele honderden jaren terug.
Klik om te vergroten...
Dat is hier ook zo, en als je goed gaat kijken zijn er hier ook veel 'alcoholisten' alleen ervaart niemand dit zo, het is gewoon gezellig een paar dagen per week met elkaar drinken.

Bij mij is het probleem juist dat ik op een gegeven moment wel dronken ben maar gewoon niet naar huis kan gaan, gewoon omdat het te gezellig is. Ik moet altijd als laatste weg alsof ik bang ben iets te missen oid. :kots:

Drank spelletjes heb ik nooit aan mee gedaan omdat ik dat te kansloos voor woorden vind
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#20
boenkeng zei:
zjimiz zei:
boenkeng zei:
Wanneer ben je precies een binge drinker dan, want met 10-15 flesjes bier op een donderdag heb ik ook geen moeite. En dan ben ik nog de langzaamste drinker in de groep.
Klik om te vergroten...

welcome to the club :beer:

da's nou precies waar 't om gaat; veel drinken in een korte tijd

daarnaast is het resultaat ook bepalend; door veel te drinken in een korte tijd, ben je vervolgens ook loosoo

is dat bij jou ook het geval of sta je na die 15 bier nog stevig op je benen?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Hangt er vanaf, als ik gelijk na het werk ga drinken wil ik nog wel eens wankelen ja, maar soms voel ik me ook goed genoeg om naar huis te rijden :openmouth:

naar huis rijden; kom op nou, dat kan je toch niet maken??? :confused: :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."