#1
Dit koop je gewoon prepaid AH ik heb niks geregistreerd.
Weer wat geleerd. Dan heb je inderdaad een punt.
Dit koop je gewoon prepaid AH ik heb niks geregistreerd.
Geheel onbeperkt is het nou ook weer niet, maar 3000 belminuten (5000 van Levara naar Levara) en 50gig+max 1gig per dag boven de 50 is nog steeds best veel (zie de voorwaarden).
U bent als getuige niet verplicht om een verklaring af te leggen bij de politie. Indien u wordt opgeroepen voor een getuigenverklaring bij de rechter-commissaris bent u verplicht om te verschijnen. Mocht u geen gehoor geven aan de oproeping kan de rechter-commissaris een bevel tot medebrenging geven. In dat geval zal de politie u van uw bed lichten en zorg dragen dat u beschikbaar bent voor een getuigenverklaring bij de rechter-commissaris.
In de situatie die u beschrijft kunt u gebruik maken van het verschoningsrecht. Het is namelijk mogelijk dat u door uw verklaring strafbare feiten bekend waarvoor u vervolgd kan worden. Door gebruik van het verschoningsrecht hoeft u de vragen niet inhoudelijk te beantwoorden.
Gister werd ik gebeld door de politie of ik langs wilde komen op het bureau om te getuigen tegen mijn dealer, die opgepakt is. In eerste instantie heb ik toegestemd. Later op de dag heb ik afgezegd, omdat op de website van de politie staat dat je niet wettelijk verplicht bent om te getuigen, zie deze link:
https://www.politie.nl/themas/getuigen.html#alinea-title-de-politie-roept-mij-op-als-getuige
Pas als je door een rechter-commissaris wordt opgeroepen om te getuigen voor de rechtbank, is het wettelijk verplicht.
De agent was verontwaardigd dat ik niet wilde getuigen, gaf geen duidelijk antwoord op de vraag of ik verplicht ben om te getuigen en probeerde me bang te maken door te zeggen dat ik gegijzeld zou worden door de rechter-commissaris om te getuigen als dit voor de rechtbank zou komen, en dat hier een aantekening van gemaakt zou worden. Ik heb gezegd dat ik wel bereid ben om te getuigen als het voor de rechtbank komt, maar dat ik deze afspraak wilde afzeggen.
Ik heb geen zin om de politie te helpen een kleine dealer te straffen. Voor hem komt er zo weer een nieuwe in de plaats.
Wel ben ik zo stom geweest mijn bestellingen per WhatsApp te versturen, en heb hem 3 dagen geleden ook nog de testuitslag van het testcentrum gestuurd. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Hopelijk heeft de politie genoeg getuigen, en hoor ik er niks meer van.
Heeft iemand dit weleens aan de hand gehad, en hoe is het afgelopen?
Ik zei het alJe hoeft je niet schuldig te voelen want je was hartstikke jong en natuurlijk niet opgewassen tegen die druk.
Ik was zelf bijna gezwicht toen ik met de agent belde om de afspraak af te zeggen. Ik werd ook onder druk gezet, hij zei dat ik gegijzeld kon worden door de officier van justitie om te getuigen. Maar van tevoren had ik gelezen dat je pas hoeft te getuigen als je opgeroepen wordt door de rechtbank en zover was het nog niet. Dat zei ik tegen hem, maar daar ging hij niet op in.
Het is nu een paar maanden geleden en ik heb er gelukkig niets meer van gehoord.
@Meneer Koekepeer , dat zei TS (topic starter) al in het 1e bericht zoals je kunt lezen in het bericht.
En dat jij vindt dat de politie niet te vertrouwen is is net welke ervaring je ermee hebt. Een mening misschien gevormd door slechte ervaringen met politie in het verleden, of omdat je zelf regelmatig dingen doet waardoor je anders benaderd word door agenten, of in zulke situaties “terecht komt” door/met vrienden.
Er zullen vast kut agenten zijn. Etters die naaien of je extra “stoer” aanpakken of iets maar de gemiddelde agent zal zeker professioneel zijn en niet zomaar alles doorlullen en dergelijke.
In het verleden heb ik ook wel eens eens rot ervaringen met politie gehad. Dikke boetes gekregen voor echt van alles en nog wat. Zowel boetes in het verkeer als boetes buiten de verkeerswet om. Die kut ervaringen die ik had waren terechte reacties of houdingen van die agenten. Ik had idd al die overtredingen begaan. Lullig dat ik gepakt werd en vond t toen kut en kon ze (bij wijze van spreken) wel schieten. Maar zij deden hun werk. Zoals ze dat horen te doen.
Als ik de wet toen niet had overtreden of toen die ene keer geen grote bijdehandte bek had gegeven (boete beledigen ambtenaar in functie) had ik ook niks met die agenten te maken gehad. Geen boetes gekregen. Niet voor hoeven komen en dus ook niet die “slechte” ervaringen gehad. Dus het was eigen schuld dikke bult dan he.
Wie zijn vingers brand moet op de blaren zitten!
Ook heb ik al meermaals echt politie nodig gehad en geloof me, als je ze een keer écht nodig hebt dan denk je heel anders! Dan ben je blij als ze er zijn, ze steunen je, helpen je, vangen je op etc.
Politie agent zijn is vaak echt een hondenbaan. Zeker de laatste jaren. Je wordt dagelijks uitgekafferd door allerlei soorten mensen, bespuugd en bespot, als minder gezien, krijgt geen respect, word in elkaar geslagen, alles wat je tijdens je werk doet/hebt gedaan word in twijfel getrokken en onderzocht en dat allemaal voor een krappe €1800-€2000 bruto per maand.
Niet gek toch dat er zo weinig politie is? Ik pas er ook voor.
(Nee ik ben géén moraalridder(in) van de politie maar wilde t toch ff kwijt)
Wel ben ik zo stom geweest mijn bestellingen per WhatsApp te versturen, en heb hem 3 dagen geleden ook nog de testuitslag van het testcentrum gestuurd. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
En de les die je hopelijk hiervan geleerd heb is nooit via sms of whatsapp te bestellen. En dat de politie niet te vertrouwen is.
Ik ben idd wel eens opgepakt in het verleden. Ik werkte (wel wat mopperend) gewoon mee en heb geen enkel probleem indervonden. Het duurde lang ja, veel wachten. Zowel in als uit de cel. Zooi vragen dringende soms strenge vragen maar niks geen leugens, dwang, etc. Ook ken ik niemand persoonlijk die wel gedwongen is of met leugens van politie te maken heeft gehad. Neemt niet weg dat het vast gebeurd hoor. Zoals @Yceman224 hierboven al zei zitten er overal slecht en goede mensen, dus ook bij de politie.En als jij ooit 1 keer opgepakt bent dan weet jij dat ze niet te vertrouwen zijn omdat ze leugens vertellen om een verklaring te bemachtigen. Zijn gewoon feiten. Kan ik verder ook niets aan doen.
Aangiftes worden niets mee gedaan
Het kan mij (bijna) niet hard genoeg. Dat ze vaak te soft zijn is zeker waar. Veel heeft helaas ook met hun wettelijke beperkingen te maken en de eventuele consequenties (veroordeling, non-actief, onderzoeken, ontslag etc) die er aan hangen als ze wél eens hard optreden.De ene keer treden ze keihard op, te hard en de andere keer staan ze toe te kijken als er iemand op het dak van hun politieauto staat te springen en andere het filmen. Dat kan niet he! En die filmpjes dat ze zich uit laten schelden. Waarom? Je bent agent, mep er op los! Dwing dat respect af verdorie laat zien wie de baas is!
Geen budget is iid een grote mede oorzaak. Maar ook spendeert de poltie organisatie het geld vaak verkeerd. Onnodige bonussen aan topmannen en verkeerde aankolen. Het zou echt heel rigoureus op de schop moeten het hele politie systeem en top.Er is zo weinig politie omdat er geen budget voor is, niet omdat er te weinig mensen zijn die agent willen worden he![]()
Eens!Ik leg de schuld grotendeels neer bij de ministers die zouden moeten zorgen voor budget en dat de agenten hun werk naar behoren uitvoeren en toezicht op houden.
De eerste 3 jaar tijdens de opleiding verdiennen ze tussen de €850 en €1350. Pas na 3 jaar als je echt agent bent en de straat op gaat zitten ze op €2028. Dat is op basis van een (bijna) 38 urige werkweek.Edit, een agent heeft meer loon dan 1800 bruto maand hoor.
Ik weet niet hoe het precies verloopt in Nederland, maar wanneer je in België zelfs nog maar een uitnodiging tot verhoor in de bus krijgt voor iets lullig, zit daar steevast een verklaring van je rechten bij. Daarin staat letterlijk dat je niets hoeft te zeggen en dat je niet verplicht bent om jezelf te beschuldigen. Vergelijk het een beetje met het 5de amendement in de Verenigde Staten.Ik ben met je eens uiteraard @Roze olifant Maar ik denk dat het voor de meeste zomaar anders is, als ze in die situ komen. De meeste denken nou eenmaal eerder aan hun eigen ik. Voor mij maakt zeker uit dan, denk ik, welke band ik met m'n dealer heb. Dealer 1: Liegt ie altijd over kwaliteit, is het een botte irritante lul, weet je dat hij zware drugs verkoopt aan jeugd bijvoorbeeld. Dan verlul je die gewoon eerder dan een andere waarmee je alleen goede ervaringen hebt (Dealer 2). Zeker als je een strafblad boven het hoofd hangt. Lijkt mij.
Als ik echter onvoorwaardelijk 6 maanden de bak in moet, of voorwaardelijk dan zou ik wel kunnen zwichten voor dealer nummer 2 kan ik me voorstellen (weet het gewoon niet).
Behalve voor deze. Voor deze ga ik zeker 6 maanden zitten.
Ik vind daar echt wel verschil in zitten. haha.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."