Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDealer opgepakt, ik heb geweigerd te getuigen

Dealer opgepakt, ik heb geweigerd te getuigen

64 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ook in de Nederlandse wet staat dat je niet (nooit) verplicht bent om ook maar iets te verklaren, en dat je recht hebt op bijstand van een advocaat.
Dat moet aan je worden medegedeeld.
EHRM de zgn. Salduz rechten. Salduz 1, 2, 3, en 4.
Aangezien je nooit hoeft mede te werken aan je eigen veroordeling, (alweer Salduz) hoef je nooit een verklaring, die je hebt afgelegd, te ondertekenen.
Dat werkt altijd "verzwarend" en ik zelf zou dat never en nooit doen!
Deze twee mededelingen die aan je vooraf gaand aan een verhoor, worden ook wel het verlenen van de cautie genoemd.
Soms wordt dit vergeten door de politie.
Dat is erg prettig, want in dit geval geldt de hele verklaring niet meer.
Die is direct rijp voor de prullenbak.....
Aangezien een verhoor wordt vastgelegd in een proces-verbaal, is dat schriftelijk stukje proza altijd op ambtseed of belofte afgelegd, en geen enkele politieman die de cautie verlening vergeten is riskeert meineed, door deze fout niet achteraf te verdoezelen.
Altijd leuk om te weten, nietwaar.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
punt 6 : hulp van een tolk
ik zou als Nederlander vragen om een beëdigd Belgische tolk
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#3
PaddoKweker zei:
punt 6 : hulp van een tolk
ik zou als Nederlander vragen om een beëdigd Belgische tolk
Klik om te vergroten...
Dat zou een leuk grapje zijn, ik weet echter niet of de wouten dat ook zo gaan zien hahaha
T
ToonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Toon zei:
Dat zou een leuk grapje zijn, ik weet echter niet of de wouten dat ook zo gaan zien hahaha
Klik om te vergroten...
... Met dan natuurlijk de bijbedenking dat de taal "Belgisch" niet bestaat. Wij hebben 3 officiële landstalen, nl Nederlands, Frans en Duits. Je zou je wel kunnen proberen beroepen op het feit dat Vlaams toch wel een heel ander soort Nederlands is dan wat jullie spreken. Ik vrees wel dat je hier ook achter het net gaat vissen aangezien we in het volledige Nederlandse taalgebied verondersteld zijn AN te kunnen zoals dat op school wordt aangeleerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Amaai. Ik vraag me werkelijk af, of er een Vlaams dialect kundige tolk, geweigerd kan worden.
Ikzelf kwam vaak en heel graag in België.
Ik kan zeggen, dat sommige Vlaamse dialecten, omgeving Hasselt , voor mij niet zómaar verstaanbaar zijn.
Gesteld dat sommige mensen na school jarenlang alleen in dialect gesproken hebben, en aldus het ABN vrijwel zijn vergeten, hebben deze mensen gewoon recht op een tolk.
En zo niet, is zwijgen het allerbeste.
Zwijgen is sowieso aan te bevelen, als je in verzekering gesteld wordt.
Immers, in deze gevallen kom je voor de rechter.
En alles, wat je eerder verklaard hebt, moet je tot op de letter en de komma onthouden.
Als je jezelf voor de rechter tegenspreekt, telt dat zwaar in je nadeel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."