#1
Ook in de Nederlandse wet staat dat je niet (nooit) verplicht bent om ook maar iets te verklaren, en dat je recht hebt op bijstand van een advocaat.
Dat moet aan je worden medegedeeld.
EHRM de zgn. Salduz rechten. Salduz 1, 2, 3, en 4.
Aangezien je nooit hoeft mede te werken aan je eigen veroordeling, (alweer Salduz) hoef je nooit een verklaring, die je hebt afgelegd, te ondertekenen.
Dat werkt altijd "verzwarend" en ik zelf zou dat never en nooit doen!
Deze twee mededelingen die aan je vooraf gaand aan een verhoor, worden ook wel het verlenen van de cautie genoemd.
Soms wordt dit vergeten door de politie.
Dat is erg prettig, want in dit geval geldt de hele verklaring niet meer.
Die is direct rijp voor de prullenbak.....
Aangezien een verhoor wordt vastgelegd in een proces-verbaal, is dat schriftelijk stukje proza altijd op ambtseed of belofte afgelegd, en geen enkele politieman die de cautie verlening vergeten is riskeert meineed, door deze fout niet achteraf te verdoezelen.
Altijd leuk om te weten, nietwaar.
Dat moet aan je worden medegedeeld.
EHRM de zgn. Salduz rechten. Salduz 1, 2, 3, en 4.
Aangezien je nooit hoeft mede te werken aan je eigen veroordeling, (alweer Salduz) hoef je nooit een verklaring, die je hebt afgelegd, te ondertekenen.
Dat werkt altijd "verzwarend" en ik zelf zou dat never en nooit doen!
Deze twee mededelingen die aan je vooraf gaand aan een verhoor, worden ook wel het verlenen van de cautie genoemd.
Soms wordt dit vergeten door de politie.
Dat is erg prettig, want in dit geval geldt de hele verklaring niet meer.
Die is direct rijp voor de prullenbak.....
Aangezien een verhoor wordt vastgelegd in een proces-verbaal, is dat schriftelijk stukje proza altijd op ambtseed of belofte afgelegd, en geen enkele politieman die de cautie verlening vergeten is riskeert meineed, door deze fout niet achteraf te verdoezelen.
Altijd leuk om te weten, nietwaar.