Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDealer opgepakt, ik heb geweigerd te getuigen

Dealer opgepakt, ik heb geweigerd te getuigen

64 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
Gister werd ik gebeld door de politie of ik langs wilde komen op het bureau om te getuigen tegen mijn dealer, die opgepakt is. In eerste instantie heb ik toegestemd. Later op de dag heb ik afgezegd, omdat op de website van de politie staat dat je niet wettelijk verplicht bent om te getuigen, zie deze link:

https://www.politie.nl/themas/getuigen.html#alinea-title-de-politie-roept-mij-op-als-getuige

Pas als je door een rechter-commissaris wordt opgeroepen om te getuigen voor de rechtbank, is het wettelijk verplicht.
De agent was verontwaardigd dat ik niet wilde getuigen, gaf geen duidelijk antwoord op de vraag of ik verplicht ben om te getuigen en probeerde me bang te maken door te zeggen dat ik gegijzeld zou worden door de rechter-commissaris om te getuigen als dit voor de rechtbank zou komen, en dat hier een aantekening van gemaakt zou worden. Ik heb gezegd dat ik wel bereid ben om te getuigen als het voor de rechtbank komt, maar dat ik deze afspraak wilde afzeggen.

Ik heb geen zin om de politie te helpen een kleine dealer te straffen. Voor hem komt er zo weer een nieuwe in de plaats.
Wel ben ik zo stom geweest mijn bestellingen per WhatsApp te versturen, en heb hem 3 dagen geleden ook nog de testuitslag van het testcentrum gestuurd. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Hopelijk heeft de politie genoeg getuigen, en hoor ik er niks meer van.

Heeft iemand dit weleens aan de hand gehad, en hoe is het afgelopen?
र
रतिLid
Natozlato zei:
Later op de dag heb ik afgezegd, omdat op de website van de politie staat dat je niet wettelijk verplicht bent om te getuigen, zie deze link:

https://www.politie.nl/themas/getuigen.html#alinea-title-de-politie-roept-mij-op-als-getuige

Pas als je door een rechter-commissaris wordt opgeroepen om te getuigen voor de rechtbank, is het wettelijk verplicht.
De agent was verontwaardigd dat ik niet wilde getuigen, gaf geen duidelijk antwoord op de vraag of ik verplicht ben om te getuigen en probeerde me bang te maken door te zeggen dat ik gegijzeld zou worden door de rechter-commissaris om te getuigen als dit voor de rechtbank zou komen, en dat hier een aantekening van gemaakt zou worden. Ik heb gezegd dat ik wel bereid ben om te getuigen als het voor de rechtbank komt, maar dat ik deze afspraak wilde afzeggen.
Klik om te vergroten...
Je hebt precies het juiste gedaan. Sowieso, wanneer één of ander agentje gaat dreigen, niets meer zeggen. Gaan ze moeilijk doen, meteen met een advocaat contact opnemen en laat je goed voorlichten. De politie en overheidsambtenaren in het algemeen proberen al snel (weet ik uit eigen ervaring) jouw rechten met voeten te betreden. Tot jij hen op hun plaats zet.
S
StimsalaBanneLid
Ik zou ook niets zeggen, en dat ook kenbaar maken, of het erop gooien dat ik niets weet. Toch heeft een vriend van me wel eens gezegd dat dat toch, als je in die situatie zit en ze je strafvermindering willen geven (ligt dan natuurlijk wel aan waarmee je opgepakt bent) op het moment dat je het wel zegt, dat de meeste daar zeer waarschijnlijk toch hun mond open doen. Je hebt nu toch makkelijk lullen, op je bank veilig achter je pc niets aan de hand. Denk dat je na wat dagen angst voor je baan bijvoorbeeld omdat ze dreigen met een strafblad of zo, dat dat toch anders is inderdaad.

Het zal er ook aan liggen hoe goed je band is met je dealer, hoe groot zijn/haar handel is en al dat soort omstandigheden.
Ik durf nu wel vrij stellig te zeggen dat als mij dit nu zou gebeuren dat ik absoluut mijn mond zou houden, nog overtuigender dan ooit, maar dat komt omdat ik de hots (een enorme klik) heb voor deze betreffende mevrouw dealer :hearteyes: en aangezien zij daar ook hints van laat dwarrelen mijn kant op... tja. Wie weet verlul ik dan wel de liefde van mijn leven! Doen we maar niet. :tearsofjoy:

Maar zou het dus wel begrijpen als iemand dat wel doet, afhankelijk van de omstandigheden.
R
Roze OlifantLid
SanneBanne zei:
Ik zou ook niets zeggen, en dat ook kenbaar maken, of het erop gooien dat ik niets weet. Toch heeft een vriend van me wel eens gezegd dat dat toch, als je in die situatie zit en ze je strafvermindering willen geven (ligt dan natuurlijk wel aan waarmee je opgepakt bent) op het moment dat je het wel zegt, dat de meeste daar zeer waarschijnlijk toch hun mond open doen. Je hebt nu toch makkelijk lullen, op je bank veilig achter je pc niets aan de hand. Denk dat je na wat dagen angst voor je baan bijvoorbeeld omdat ze dreigen met een strafblad of zo, dat dat toch anders is inderdaad.

Het zal er ook aan liggen hoe goed je band is met je dealer, hoe groot zijn/haar handel is en al dat soort omstandigheden.
Ik durf nu wel vrij stellig te zeggen dat als mij dit nu zou gebeuren dat ik absoluut mijn mond zou houden, nog overtuigender dan ooit, maar dat komt omdat ik de hots (een enorme klik) heb voor deze betreffende mevrouw dealer :hearteyes: en aangezien zij daar ook hints van laat dwarrelen mijn kant op... tja. Wie weet verlul ik dan wel de liefde van mijn leven! Doen we maar niet. :tearsofjoy:

Maar zou het dus wel begrijpen als iemand dat wel doet, afhankelijk van de omstandigheden.
Klik om te vergroten...

Euh, sorry, maar je koopt toch zelf een hoop drugs van zo’n dealer zeker?! Waarmee je net zo illegaal bezig bent. Ik vind eigenlijk echt niet dat je het überhaupt kan maken om zo iemand erbij te naaien, tenzij ze je echt keihard dwingen.

Goed gehandeld dus TO.

Of je nou de hots voor je dealer voelt of niet heeft er m.i. echt niets mee te maken, lol. xD

PS. Mijn reactie was meer algemeen bedoeld dan naar jou specifiek @SanneBanne. Kan aan mij liggen maar ik vind het eigenlijk vrij vanzelfsprekend dat je een dealer niet verlult tenzij je echt niet anders kan. Maar ik heb zelf nooit in zo’n situatie gezeten.
D
De DunneLid
Meneer Koekepeer zei:
En als jij ooit 1 keer opgepakt bent dan weet jij dat ze niet te vertrouwen zijn omdat ze leugens vertellen om een verklaring te bemachtigen. Zijn gewoon feiten. Kan ik verder ook niets aan doen.
Aangiftes worden niets mee gedaan
Klik om te vergroten...
Ik ben idd wel eens opgepakt in het verleden. Ik werkte (wel wat mopperend) gewoon mee en heb geen enkel probleem indervonden. Het duurde lang ja, veel wachten. Zowel in als uit de cel. Zooi vragen dringende soms strenge vragen maar niks geen leugens, dwang, etc. Ook ken ik niemand persoonlijk die wel gedwongen is of met leugens van politie te maken heeft gehad. Neemt niet weg dat het vast gebeurd hoor. Zoals @Yceman224 hierboven al zei zitten er overal slecht en goede mensen, dus ook bij de politie.

Meneer Koekepeer zei:
De ene keer treden ze keihard op, te hard en de andere keer staan ze toe te kijken als er iemand op het dak van hun politieauto staat te springen en andere het filmen. Dat kan niet he! En die filmpjes dat ze zich uit laten schelden. Waarom? Je bent agent, mep er op los! Dwing dat respect af verdorie laat zien wie de baas is!
Klik om te vergroten...
Het kan mij (bijna) niet hard genoeg. Dat ze vaak te soft zijn is zeker waar. Veel heeft helaas ook met hun wettelijke beperkingen te maken en de eventuele consequenties (veroordeling, non-actief, onderzoeken, ontslag etc) die er aan hangen als ze wél eens hard optreden.

Meneer Koekepeer zei:
Er is zo weinig politie omdat er geen budget voor is, niet omdat er te weinig mensen zijn die agent willen worden he :wink:
Klik om te vergroten...
Geen budget is iid een grote mede oorzaak. Maar ook spendeert de poltie organisatie het geld vaak verkeerd. Onnodige bonussen aan topmannen en verkeerde aankolen. Het zou echt heel rigoureus op de schop moeten het hele politie systeem en top.

Meneer Koekepeer zei:
Ik leg de schuld grotendeels neer bij de ministers die zouden moeten zorgen voor budget en dat de agenten hun werk naar behoren uitvoeren en toezicht op houden.
Klik om te vergroten...
Eens!

Meneer Koekepeer zei:
Edit, een agent heeft meer loon dan 1800 bruto maand hoor.
Klik om te vergroten...
De eerste 3 jaar tijdens de opleiding verdiennen ze tussen de €850 en €1350. Pas na 3 jaar als je echt agent bent en de straat op gaat zitten ze op €2028. Dat is op basis van een (bijna) 38 urige werkweek.
Zelfs €2028 vind ik weinig voor het werk en de risico’s.

https://www.onetime.nl/geld-financieel/wat-verdient-een/politie-agent
D
De ZandmanLid
Tegenwoordig duurt de opleiding tot agent geen 3, maar 4 jaar.
En daarna pas begint de echte opleiding, namelijk: ervaring opdoen met het politiewerk op straat, in de praktijk.
En daar leer je, zoals met iedere baan, het echte werk, zoals het niet in de schoolboeken staat.
Ikzelf heb er weleens moeite mee, om dóór een jong broekie van het 20 jaar, aan te moeten horen hoe je moet rijden,bod wat anders wat er volgens hen gecorrigeerd moet worden bij mij, alsof zij de wijsheid in pacht hebben.
Anyway. Het is een zwaar beroep.
En ook nog eens zwaar onderbetaald.
D
De ZandmanLid
Helemaal mee eens, heer koekepeer.
Deze visie klopt voor 100%.
T
ToonLid
StimsalaBanne zei:
Ik ben met je eens uiteraard @Roze olifant Maar ik denk dat het voor de meeste zomaar anders is, als ze in die situ komen. De meeste denken nou eenmaal eerder aan hun eigen ik. Voor mij maakt zeker uit dan, denk ik, welke band ik met m'n dealer heb. Dealer 1: Liegt ie altijd over kwaliteit, is het een botte irritante lul, weet je dat hij zware drugs verkoopt aan jeugd bijvoorbeeld. Dan verlul je die gewoon eerder dan een andere waarmee je alleen goede ervaringen hebt (Dealer 2). Zeker als je een strafblad boven het hoofd hangt. Lijkt mij.

Als ik echter onvoorwaardelijk 6 maanden de bak in moet, of voorwaardelijk dan zou ik wel kunnen zwichten voor dealer nummer 2 kan ik me voorstellen (weet het gewoon niet).

Behalve voor deze. Voor deze ga ik zeker 6 maanden zitten.

Ik vind daar echt wel verschil in zitten. haha.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoe het precies verloopt in Nederland, maar wanneer je in België zelfs nog maar een uitnodiging tot verhoor in de bus krijgt voor iets lullig, zit daar steevast een verklaring van je rechten bij. Daarin staat letterlijk dat je niets hoeft te zeggen en dat je niet verplicht bent om jezelf te beschuldigen. Vergelijk het een beetje met het 5de amendement in de Verenigde Staten.
Ook, en dat weten minder mensen, is het zo dat indien je toch een verklaring aflegt, je niet verplicht bent die te ondertekenen! Ik heb het ooit geweigerd ivm een verkeersongeval en heb aangegeven dat ik dit niet deed op aanraden van mijn advocaat. Toegegeven, ik was toen dronken en wist misschien niet helemaal goed wat ik zou tekenen. Daar is het bij gebleven. Want eens je je poot ergens onder zet ga je akkoord met de inhoud van het schrijfsel. Je beschuldigt dus eventueel jezelf en dat ben je niet verplicht.
D
De ZandmanLid
Ook in de Nederlandse wet staat dat je niet (nooit) verplicht bent om ook maar iets te verklaren, en dat je recht hebt op bijstand van een advocaat.
Dat moet aan je worden medegedeeld.
EHRM de zgn. Salduz rechten. Salduz 1, 2, 3, en 4.
Aangezien je nooit hoeft mede te werken aan je eigen veroordeling, (alweer Salduz) hoef je nooit een verklaring, die je hebt afgelegd, te ondertekenen.
Dat werkt altijd "verzwarend" en ik zelf zou dat never en nooit doen!
Deze twee mededelingen die aan je vooraf gaand aan een verhoor, worden ook wel het verlenen van de cautie genoemd.
Soms wordt dit vergeten door de politie.
Dat is erg prettig, want in dit geval geldt de hele verklaring niet meer.
Die is direct rijp voor de prullenbak.....
Aangezien een verhoor wordt vastgelegd in een proces-verbaal, is dat schriftelijk stukje proza altijd op ambtseed of belofte afgelegd, en geen enkele politieman die de cautie verlening vergeten is riskeert meineed, door deze fout niet achteraf te verdoezelen.
Altijd leuk om te weten, nietwaar.
P
PaddoKwekerLid
punt 6 : hulp van een tolk
ik zou als Nederlander vragen om een beëdigd Belgische tolk
T
ToonLid
PaddoKweker zei:
punt 6 : hulp van een tolk
ik zou als Nederlander vragen om een beëdigd Belgische tolk
Klik om te vergroten...
Dat zou een leuk grapje zijn, ik weet echter niet of de wouten dat ook zo gaan zien hahaha
T
ToonLid
Toon zei:
Dat zou een leuk grapje zijn, ik weet echter niet of de wouten dat ook zo gaan zien hahaha
Klik om te vergroten...
... Met dan natuurlijk de bijbedenking dat de taal "Belgisch" niet bestaat. Wij hebben 3 officiële landstalen, nl Nederlands, Frans en Duits. Je zou je wel kunnen proberen beroepen op het feit dat Vlaams toch wel een heel ander soort Nederlands is dan wat jullie spreken. Ik vrees wel dat je hier ook achter het net gaat vissen aangezien we in het volledige Nederlandse taalgebied verondersteld zijn AN te kunnen zoals dat op school wordt aangeleerd.
D
De ZandmanLid
Amaai. Ik vraag me werkelijk af, of er een Vlaams dialect kundige tolk, geweigerd kan worden.
Ikzelf kwam vaak en heel graag in België.
Ik kan zeggen, dat sommige Vlaamse dialecten, omgeving Hasselt , voor mij niet zómaar verstaanbaar zijn.
Gesteld dat sommige mensen na school jarenlang alleen in dialect gesproken hebben, en aldus het ABN vrijwel zijn vergeten, hebben deze mensen gewoon recht op een tolk.
En zo niet, is zwijgen het allerbeste.
Zwijgen is sowieso aan te bevelen, als je in verzekering gesteld wordt.
Immers, in deze gevallen kom je voor de rechter.
En alles, wat je eerder verklaard hebt, moet je tot op de letter en de komma onthouden.
Als je jezelf voor de rechter tegenspreekt, telt dat zwaar in je nadeel.
L
Lytje poleLid
Rebell zei:
Klopt ook hoor.
Goed of slecht bestaat niet dat hebben wij onszelf aangeleerd.
Klik om te vergroten...
Ben ik het deels mee eens. Dat wij ons hebben aangeleerd wat goed en slecht is betekent dus juist dat het wel bestaat. De grens tussen goed en slecht is echter wel fluïde.

Huisdieren weten niet wat goed en slecht is, al kunnen ze wel affectie tonen. Maar dat is waarschijnlijk alleen als ze nog geen eten hebben gehad.
R
RebellLid
Voor een kat is moord ook de gewoonste zaak van de wereld ook al heeft hij geeneens honger.
Bij mij laat hij het muisje gewoon in leven en speelt er gewoon mee en verwond hij het beestje.
Voor dat hij het dood maakt.

Moord is bij mensen ook gewoon.
Alleen zijn we selectief met welke moord wel erg is en welke niet.
Er worden duizenden koeien en varkens gefockt en afgemaakt elke dag en er is maar een klein groepje dat het erg vind.
De boer slacht gewoon zijn eigen kip en eet hij op.
Maar als iemand zijn hond dood maakt en op eet dan roept iedeen dat hij gestoord is en TBS moet krijgen.
Maar wat is eigenlijk het verschil? Dat wij de hond een andere status hebben gegeven als de kip en wij dus bepalen wat goed of slecht is..
Dus gewoon iets wat we met zijn alle hebben verzonnen.

En als laatste voorbeeld.
2 mensen die de liefde bedrijven op kabel t.v. is zwaar verboden, als een netwerk dat uitzend kunnen ze de deuren wel sluiten.
Maar je ziet wel de meest gewelddadige beelden voorbij komen en dat is geen enkel probleem.

Goed of slecht is aangeleerd naar wat ons het beste uit komt zo simpel is het.
Gaat allemaal heel diep.
Zware stof om over na te denken.

Lytje pole zei:
Dat wij ons hebben aangeleerd wat goed en slecht is betekent dus juist dat het wel bestaat
Klik om te vergroten...

Het is dus niet iets wat bestaat maar iets waar wij in geloven.
P
PompbakLid
Ik heb ooit een verklaring afgelegd toen ik 17 was, sloeg wat in paniek toen de agent aan de telefoon zei als ik niet kwam dat men ouders werden ingelicht.. ben toen maar gegaan. Op het politiekantoor kwam ik nog twee bekende tegen waar ik mee op school zat . De agent die me ondervraagde zei me dat ik als getuige daar was. Tot slot van rekening kwam ik nog te weten via hem dat ze ook cocaine en xtc verkopen. Hij liet me foto’s zien van die jongens die stoer deden me duizende euro’s cash, grote zakken wiet en blokken coke.. Heb toen 1 iemand aangeduid dienen herkende. De agent in kwestie was vastberaden dat hij deze bende had opgerold. Maandje ofzo laten kreeg terug bericht van die jongens dat ze weer verkochten. Snap niet da deze nog vrij werden gelaten met zoveel getuigen van minderjarige.

Ps anonieme prepaid kaarten zijn idd verboden in België. Enkele dealers van hebben 06 nummers (zijn Nederlandse nummers als ik het goed voor heb) en ik meen te herinneren dat een dealer ooit zei dat deze nummers wel eens wat geld zouden kosten, ik weet niet of dit waar is.
A
AvīciLid
Rebell zei:
Ik heb nog nooit een abonnement gehad doe alles prepaid.
Gewoon om privacy redenen..
Al doe ik soms niks verkeerd.
Weer een nieuw toestel?
Nieuw account nieuwe e-mail en nieuw nummer.

Gewoon omdat het kan.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk kan dit. Het kost je alleen wel bakken met geld als je er op regelmatige basis gebruik van maakt. Ik begrijp overigens dat paranoide gedrag sowieso niet zo goed. Ik app gewoon via mijn privé nummer met mijn dealer. Mocht hij een keer opgepakt worden, en ik word opgeroepen, dan is er nog steeds niets aan de hand. Ik lees zelfs dat mensen een vpn gebruiken. Waarom in hemelsnaam? De NSA traceert je ondanks je vpn nog steeds hoor.
R
RebellLid
Avīci zei:
Natuurlijk kan dit. Het kost je alleen wel bakken met geld als je er op regelmatige basis gebruik van maakt. Ik begrijp overigens dat paranoide gedrag sowieso niet zo goed. Ik app gewoon via mijn privé nummer met mijn dealer. Mocht hij een keer opgepakt worden, en ik word opgeroepen, dan is er nog steeds niets aan de hand. Ik lees zelfs dat mensen een vpn gebruiken. Waarom in hemelsnaam? De NSA traceert je ondanks je vpn nog steeds hoor.
Klik om te vergroten...

30€ per maand onbeperkt bellen en sms en onbeperkt data!
Als dat bakken met geld is voor jou hoe betaal jij je drugs dan?
Pre-paid is gewoon heerlijk.
Het is lastig om iemand als getuigen op te roepen als ze geen naam bij een nummer hebben en zullen ze eerder kiezen voor de mensen die een abbo hebben.

Mensen met VPN worden tegenwoordig geregistreerd heb ik gelezen.
A
AvīciLid
Rebell zei:
30€ per maand onbeperkt bellen en sms en onbeperkt data!
Klik om te vergroten...

Huh? Het idee van prepaid is juist dat je tegoed koopt. Als je belt, sms't of internet dan gaat er tegoed van je kaart af, dus hoe kan jij een prepaidkaart voor €30 p/m hebben met onbeperkte limieten? Je beschrijft hier gewoon een abbonement.

Rebell zei:
Als dat bakken met geld is voor jou hoe betaal jij je drugs dan?
Klik om te vergroten...

Met een prepaidkaart zou ik met mijn verbruik honderden euro's per maand kwijt zijn. Dit zou op jaarbasis dan een paar K zijn. Dat is niet veel wil je zeggen?

Rebell zei:
Mensen met VPN worden tegenwoordig geregistreerd heb ik gelezen.
Klik om te vergroten...

Hoeft niet. Maar alsnog is het onzin om jezelf wijs te maken dat je per se een vpn nodig hebt om onder de radar te blijven. Dit is gewoon onzin natuurlijk.
R
RebellLid
Screenshot_20181212-175249_Chrome.jpg
Gewoon 4G super snel internet en bellen wat ik wil.
Verzin dit niet doe dit al weet niet hoe lang.
Waarom zou ik daar over liegen.

Avīci zei:
Je beschrijft hier gewoon een abbonement.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."