#1
Dat klopt inderdaad. Ketamine wordt nergens genoemd in de Opiumwet en heeft wel erkende medische eigenschappen als pijnstiller. Daardoor valt bezit van ketamine onder de Geneesmiddelenwet.
De strafmaat binnen de Geneesmiddelenwet is veel lager dan binnen de Opiumwet. Meestal krijgt iemand die zonder vergunning heeft gehandeld in geneesmiddelen een boete van enkele duizenden euro's en/of een taakstraf, afhankelijk van de omstandigheden.
Bovendien krijg je bij Opiumwetovertredingen ook te maken met andere maatregelen. Je hebt de plukze-regeling, die crimineel verdiend geld afpakt. Uit jurisprudentie blijkt dat rechters niet én een boete mogen opleggen én een ontnemingsvordering. Terwijl dat dus wel mag als er een celstraf wordt opgelegd voor een Opiumwetovertreding.
Ook kan een burgemeester niet het pand sluiten waarin ketamine is gevonden, inzake de Wet Damocles. Die wet wordt steeds vaker toegepast door burgemeesters als een bestuurlijke maatregel tegen 'drugspanden'. De bewijslast voor sluiting is heel laag: de burgemeester mag een pand sluiten als er meer dan 5 gram 'hennep' (inclusief bladeren, wortels en stengels) wordt aangetroffen, of meer dan een halve gram 'harddrugs' (zoals benoemd in Lijst I van de Opiumwet). Sinds december mogen burgemeesters zelfs een pand sluiten als er bewijs is van 'voorbereidingshandelingen'. Wat dat precies betekent, staat niet gespecifieerd. Dat maakt de vernieuwing van de Wet Damocles ook heel eng. Burgemeesters kunnen in principe een pand sluiten omdat er plantenpotten en kunstmest worden gevonden, zelfs als er geen ander bewijs is van drugshandel. Het enige wat de burgemeester hoeft te doen is een verdenking opnoemen van drugshandel, zonder verder bewijs.
Zo'n sluiting kan dus niet op basis van de vondst van ketamine, maar wel op basis van de vondst van een weegschaal en gripzakjes.
De strafmaat binnen de Geneesmiddelenwet is veel lager dan binnen de Opiumwet. Meestal krijgt iemand die zonder vergunning heeft gehandeld in geneesmiddelen een boete van enkele duizenden euro's en/of een taakstraf, afhankelijk van de omstandigheden.
Bovendien krijg je bij Opiumwetovertredingen ook te maken met andere maatregelen. Je hebt de plukze-regeling, die crimineel verdiend geld afpakt. Uit jurisprudentie blijkt dat rechters niet én een boete mogen opleggen én een ontnemingsvordering. Terwijl dat dus wel mag als er een celstraf wordt opgelegd voor een Opiumwetovertreding.
Ook kan een burgemeester niet het pand sluiten waarin ketamine is gevonden, inzake de Wet Damocles. Die wet wordt steeds vaker toegepast door burgemeesters als een bestuurlijke maatregel tegen 'drugspanden'. De bewijslast voor sluiting is heel laag: de burgemeester mag een pand sluiten als er meer dan 5 gram 'hennep' (inclusief bladeren, wortels en stengels) wordt aangetroffen, of meer dan een halve gram 'harddrugs' (zoals benoemd in Lijst I van de Opiumwet). Sinds december mogen burgemeesters zelfs een pand sluiten als er bewijs is van 'voorbereidingshandelingen'. Wat dat precies betekent, staat niet gespecifieerd. Dat maakt de vernieuwing van de Wet Damocles ook heel eng. Burgemeesters kunnen in principe een pand sluiten omdat er plantenpotten en kunstmest worden gevonden, zelfs als er geen ander bewijs is van drugshandel. Het enige wat de burgemeester hoeft te doen is een verdenking opnoemen van drugshandel, zonder verder bewijs.
Zo'n sluiting kan dus niet op basis van de vondst van ketamine, maar wel op basis van de vondst van een weegschaal en gripzakjes.