Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStraffen bij rijden onder invloed van drugs

Straffen bij rijden onder invloed van drugs

39 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sorpresa zei:
Trouwens, dat er nog thc te detecteren valt is iets anders dan dat het nog boven de limiet zou zitten na 24u. We hebben het hier dus wel over twee verschillende dingen.
Klik om te vergroten...
Is waar! & Laten we hopen dat er inderdaad zo’n marge van 6-8 uur is, zoals in het artikel staat (zag deze cijfers ook op ‘drugsinfo’ voorbij komen). Dat zou beslist terecht zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
שמש zei:
Bron!:tearsofjoy:

Nb: ik denk dat je je vergist met een urinetest. Ik sprak over de speekseltest.
Klik om te vergroten...
Heb jij daar een bron van dan? Ik meen dat echt ergens gelezen te hebben.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Op dreef vandaag. Your source of canabis news:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thc en limiet, de afbraak gaat bij ieder een anders qua snelheid.
Bij alcohol is dit niet zo, en daarom is de termijn liggende tu
Daarom moet er bij een positieve speekseltest binnen een half uur al, bloed zijn afgenomen, eea exact volgens de daarvoor vastgestelde regels.
Bij alcohol loopt het afbraakschema bij Iedereen vrijwel gelijk.
Dus kan er worden " teruggerekend" , en is de termijn liggende tussen constatering en adem analyse test of bloedafname aanzienlijk ruimer. (Lees: langer)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
We hebben het hier in dit topic over " rijden onder invloed", en dan met name THC als "invloed" middel.
Ikzelf had de ervaring, dat autorijden na een paar joints te hebben gerookt, helemaal niet zo "erg gevaarlijk", en er is m.i. een groot verschil tussen de verschillende soorten middelen, waarvan je onder invloed raakt.
Dat alcohol erg, erg link is, weten we allemaal.
Je dénkt, of, je bent ervan overtuigd, dat die paar glazen helemaal niks uitmaken, en dat je wel degelijk rijden kunt, ook na een glas of 10 bier...
Levensgevaarlijk dus. Ook voor die ander, die je ondersteboven rijdt. Dat weet iedereen.
THC. Medepassagiers indertijd, die met mij meereden heen en terug van een avondje feesten in Doornroosje te Nijmegen, vonden van mijn rijstijl dat ik beslist geen gevaar op de weg was.
Maar dat dit niet klopt, is wel duide5, want het reactievermogen daalt nogal in snelheid.
Datzelfde geldt voor sommige medicijnen met dat gele stickertje.
Maar hoe ligt de rij vaardigheid, bij een jarenlang gebruik?
Ik denk, dat niemand dit precies weet.
Daarnaast, elk lichaam gaat hier anders mee om, dus is een beoordeling van " hij was wel, of niet capabel achter het stuur" is onmogelijk om vast te stellen achteraf als het kalf in de put gesodemieterd is.
Wat doet de overheid dus?
Deze stelt na uiteraard der zaak een onderzoek een aantal criteria op.
Vrij simpel, en voor iedereen helder.
Er worden grenswaarden vastgesteld.
Na constatering dat de bestuurder onder invloed van enig middel verkeert, wordt de concentratie ervan vastgesteld, een statistische waarde opgezocht, en pats boem, de rechter bepaalt wat er aan sanctionering moet worden opgelegd.
Als je ooit eens op de publieke tribune van een kantonrechter gaat zitten, dan zal het je opvallen dat het aantal "drankrijders" nog altijd enorm hoog is. Zeg maar gerust gigantisch! En ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat rijden onder invloed tegenwoordig in de drukte van alle verkeer, echt niet meer kan.
En als je (net als ik) eens aan den lijve hebt ondervonden hoe het is als je aangereden wordt door ie mand die apezat is, dan ben je na alle ellende daardoor veroorzaakt, radicaal van mening dat je niet moet rijden als je onder invloed bent . C'est ca!
De bestraffing van dit rijden is toch wel wat zwaarder, dan zoals ik elders in dit topic gelezen heb, zijnde "een boetetje" en "even niet rijden."
De boetes zijn best wel hoog vind ik , 1000 euro heb je zó, en een half jaar ontzegging van de rijbevoegdheid (of nog meer) óók.
Ik vind dit terecht.
Het zal je maar gebeuren! Ie mand anders in de prak rijden!.
En nee, ik ben beslist de paus niet in dit gebied.
Ik ben zelf een paar keer ontzettend goed weggekomen al rijdende en veel, veel te zwaar onder invloed verkerende.
Eerlijk is eerlijk.
Maar nu, heden ten dage?

Nee, beste mensen, niet rijden als je iets genomen hebt. Niet doen!
De ellende van een ongeval met letsel voor juist die ander, die toevallig op de verkeerde plaats o p de verkeerde tijd aanwezig was, echt, het is onbeschrijfelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Boem, pats...dat is geen kleinigheidje!

Aan de ene kant, als je besloten hebt om toch maar te gaan rijden, en je wordt gesnatst, dan kijk je tegen een flinke aderlating aan. Een hèle flinke!

Aan de andere kant , je kunt het domweg niet meer maken.
Niet zozeer voor jezelf, maar voor die ander(en) die net op het verkeerde moment op dezelfde plaats was als jij, toevallig óók deelnam aan het verkeer, en die aldus pech gehad heeft, als jij deze persoon(en) aangereden hebt.
Ik denk dat je jezelf dit nooit vergeeft, al helemaal bij een ernstig ongeval...
Die drankzaken, dit is niet nieuw, integendeel.
Als je ooit eens op de publieke tribune van de kantonrechter gaat zitten, en je ziet, en hoort hoe ontstellend veel mensen nog altijd menen , dat zij ondanks hun gebruik uitstekend konden autorijden en dat dus ook deden, voor het hekje komen te staan....bij bosjes!
Nota bene, ikzelf ben beslist geen heilige op dit gebied.
In mijn alcoholische tijd heb ik meermalen ontzettend veel mazzel gehad.
Nu, tegenwoordig, ik rijd niet als ik onder invloed ben.
Niet voor mij zelf, maar voor die ander.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Indertijd reed ik vaak naar Nijmegen om te feesten in Roosje.
De terugreis ging vaak behoorlijk stoned.
En toch zei een knaap die altijd met mij meeging, dat ik heel rustig en heel recht deze terugreis reed...
In die tijd was er wel veel, veel minder verkeer en rijdend met een Eendje was scheuren er óók beslist niet bij, maar toch.
Je moet niet rijden als je onder invloed bent.
En ieder een weet dat.
Maar toch....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
lampenkapje zei:
Ja daar ben ik mij bewust van. Betekend dat dat ik moet stoppen met auto rijden? Of moet stoppen met blowen?
Klik om te vergroten...
Hahaha die keuze is aan jou.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lijkt me vrij lastig.
En...kostbaar.
Dat doe je niet even met een huis tuin en boompje beestje uitrusting...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben het er allemaal helemaal mee eens hoor behalve dat als ik de hele week heb geblowd en ik rij de volgende dag nuchter door de straten dat ik dan toch teveel thc in mijn bloed heb en dan toch het haasje ben.

Slap excuus maar zeg het toch.. De eerste 5 jaar van mijn rijbewijs heb ik meer stoned achter het stuur gezeten dan nuchter. Ja stom ik weet het. In die 5 jaar heb ik 3x door mij toedoen ongelukjes gehad. Geen lichamelijk verwondingen bij mezelf of de tegenpartij gelukkig dus ging vaak meer om blikschade. Deze 3x gebeurde mooi wel toen ik nuchter was. Terwijl ik dus in die jaren meer stoned als nuchter achter het stuur zat. Nogmaals zeer slap excuus maar ik was toen echt veiliger stoned dan nuchter. Ik was nuchter namelijk nogal chaotisch in mijn hoofd en niet als ik geblowd had. Nogmaals slap excuus maar toch... Nu rij ik nooit meer als ik stoned ben hoor trouwens.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nee. Idd.
Even een stukje wetskennis:

Hij, die als bestuurder van een motorvoertuig deelneemt aan het verkeer, terwijl hij onder invloed verkeert van een ---en nu komt het-- stof, waarvan hij wist, of kon weten dat deze de rijvaardigheid kan beïnvloeden , wordt gestraft met enz enz. Het stuk wegenverkeerswet waarin dit staat, is artikel 8.
We zien dus, dat het beslist niet alleen maar om alcohol of cannabis, mdma enz gaat.
Het betreft domweg a l l e stoffen die dus die rijvaardigheid kunnen beïnvloeden .
Dus óók medicijnen die sederend werken!
De mogelijkheden van het vaststellen van al deze verschillende stoffen, die worden steeds beter.
En daar komt nog bij, dat wanneer een bevoegd opsporingsambtenaar (politie) ook maar een klein vermoeden heeft, dat de chauffeur iets gebruikt heeft, deze ambtenaar a l t i j d de bevoegdheid kan uitoefenen om hier uitsluitsel over te krijgen.
Een slingerend voertuig, allé dat is vrij simpel, maar dat kan dus óók al, als iemand vreemd gedrag vertoont, of bloeddoorlopen ogen heeft. Of, afwijkende pupillen heeft.

Wat vinden we ervan, die verbeterende technologie om te kunnen opsporen, of vinden we " Dit niet zo leuk"?
Ikzelf heb er geen moeite mee.
Ik ben eens aangereden door een stevig dronken zijnde GAK arts, en dat heeft me een hoop ellende opgeleverd.
En daar kan je, als toevallige passant, hele maal niets aan doen.
In een seconde tijd verandert er enorm veel.
En soms betaalt deze passant de hoogste prijs. Nou daar word je niet blij van!
Naast een heleboel geld kwijt, heb ik er blijvend letsel aan overgehouden.
Nee. Ik vind het prima.
Pakken, die lui.
l
lampenkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar, hoe zit het ermee als je fanatiek blower bent (iedere dag een joint savonds) en je de volgende dag (nuchter) in je auto stapt maar het thc nog wel in je bloed en speeksel (?) te vinden is?
Hoe zit dat dan? Wordt daar rekening mee gehouden met bepaalde gehaltes? @strafrechtzaken.nl
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
@lampenkapje , nee daar wordt geen rekening mee gehouden. Ze meten de hoeveelheid thc wat er nog in je zit. Als je dagelijks blowt ben je wettelijk gezien dagelijks onder invloed en na dagelijks blowen kan het wel 3 weken of langer duren eer die speekseltest weer negatief uitslaat. Soms nog langer hoor ik wel.
l
lampenkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja daar ben ik mij bewust van. Betekend dat dat ik moet stoppen met auto rijden? Of moet stoppen met blowen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het al of niet strafbaar onder invloed rijden hangt niet alleen af van of er wel of niet een verboden stof aanwezig is in het bloed, of speeksel, nee, dat hangt af van de concentratie ervan.
Voor alcohol is dat 230 ugl of 0,5 promille, voor cannabinoiden is dit 50 microgram.
En idd. Cannabis is een stof die ontzettend lang aanwezig blijft. Dat duurt enkele weken!
Als je een fervent blower bent, dan zitten die cannabinoiden opgeslagen in je lichaamsvetten. En deze worden zeer langzaam weer afgegeven..
Van belang kan zijn om te weten, (als je dan zonodig moet gaan rijden onder invloed zijnde) dat een bloedproef of ademanalyse binnen een bepaalde tijd door een daartoe bevoegde opsporingsambtenaar moet worden afgenomen, en, in geval van een bloedproef, door een arts!
In geval van alcohol moet die bloedafname binnen 1 1/2 uur zijn afgenomen.
Daarna telt hij niet meer....alhoewel terugrekenen mogelijk is omdat precies bekend is hoe snel het lichaam de alcohol afbreekt.
En nou komt het
In geval van drugs, moet die bloedafname binnen een veeeeel kortere tijd zijn afgenomen!! Ik neem, binnen een half uur al.
Dit, omdat van deze drugs juist niet bekend is hoe snel deze worden afgebroken, en de opsporingsdiensten moeten er zelf maar voor zorgen dat een en ander op tijd, en volgens alle regels gebeurt!
Het is duidelijk dat als een en ander niet volgens de regels gaat, er vrijspraak volgt!

Maar, om alle soesa te voorkomen, moet je gewoonweg niet rijden als je iets genomen hebt.
Je krijgt een onnoemelijke hoop ellende over je heen als het fout gaat.
En iedereen weet dit toch.
s
strafrechtzaken.nlLid
01-01-2024, 00:00
#16
lampenkapje zei:
Maar, hoe zit het ermee als je fanatiek blower bent (iedere dag een joint savonds) en je de volgende dag (nuchter) in je auto stapt maar het thc nog wel in je bloed en speeksel (?) te vinden is?
Hoe zit dat dan? Wordt daar rekening mee gehouden met bepaalde gehaltes? @strafrechtzaken.nl
Klik om te vergroten...

Strafrechtelijk gezien blijf je boven de grenswaarde (indien van toepassing). Indien de grenswaarden zijn overschreden heb je strafrechtelijk een probleem. Daarnaast kan het ook negatieve gevolgen hebben met betrekking tot het CBR (constatering drugsmisbruik).
s
strafrechtzaken.nlLid
01-01-2024, 00:00
#17
Voor rijden onder invloed van alcohol zijn al jaren richtlijnen (van het Openbaar Ministerie) en oriëntatiepunten voor straftoemeting (vanuit de rechtspraak). Voor rijden onder invloed van drugs is er sinds 2017 een richtlijn van het Openbaar Ministerie. In 2019 heeft het gerechtshof Den Haag oriëntatiepunten gegeven voor straffen voor rijden onder invloed van drugs.

Hierbij een (kort) overzicht van de straffen voor rijden onder invloed van drugs.

Richtlijnen van het Openbaar ministerie:
  • Enkelvoudig gebruik drugs: € 850,00 geldboete en 6 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
  • Combinatiegebruik drugs: 60 uren werkstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
Oriëntatiepunten vanuit de rechtspraak:

1ste keer, geen recidive:
  • Enkelvoudig gebruik: €850,00 geldboete en 6 maanden voorwaardelijke rijontzegging.
  • Combinatiegebruik alcohol en drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.
  • Combinatiegebruik drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

Recidive of gevaarzetting:
  • Enkelvoudig gebruik: €850,00 geldboete en 6 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
  • Combinatiegebruik alcohol en drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk
  • Combinatiegebruik drugs: 40 uur taakstraf en 12 maanden rijontzegging onvoorwaardelijk

Meer informatie kunt u vinden in de onderstaande uitspraken:
- https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:921
- https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:924
- https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2019:925
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Ik ben het er allemaal helemaal mee eens hoor behalve dat als ik de hele week heb geblowd en ik rij de volgende dag nuchter door de straten dat ik dan toch teveel thc in mijn bloed heb en dan toch het haasje ben.

Slap excuus maar zeg het toch.. De eerste 5 jaar van mijn rijbewijs heb ik meer stoned achter het stuur gezeten dan nuchter. Ja stom ik weet het. In die 5 jaar heb ik 3x door mij toedoen ongelukjes gehad. Geen lichamelijk verwondingen bij mezelf of de tegenpartij gelukkig dus ging vaak meer om blikschade. Deze 3x gebeurde mooi wel toen ik nuchter was. Terwijl ik dus in die jaren meer stoned als nuchter achter het stuur zat. Nogmaals zeer slap excuus maar ik was toen echt veiliger stoned dan nuchter. Ik was nuchter namelijk nogal chaotisch in mijn hoofd en niet als ik geblowd had. Nogmaals slap excuus maar toch... Nu rij ik nooit meer als ik stoned ben hoor trouwens.
Klik om te vergroten...
ADHD-ers mogen ook met Ritalin op rijden van het CBR...dus.

Maar goed ik ben geen heilige, ik rijd zelf nooit maar vaak zat met een bezopen iemand meegereden of mensen bezopen in de auto zien stappen.

En wat denk je van al die lui die met allerlei kalmeringsshit rijden. Dat is ook niet afgebroken als je 's avonds een valium neemt.
l
lampenkapjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik rijd niet als ik gebruikt heb. Ken er veel die het wel doen maar ik absoluut niet, principekwestie.
Echter zal er in mijn lichaamsvet wel THC aanwezig zijn, ondanks dat ik niet gebruik voor ik moet rijden (zit minstens een nacht slapen tussen, zo’n 10 uur minimaal) waardoor ik dus alsnog de sjaak zou zijn..
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#20
lampenkapje zei:
Ik rijd niet als ik gebruikt heb. Ken er veel die het wel doen maar ik absoluut niet, principekwestie.
Echter zal er in mijn lichaamsvet wel THC aanwezig zijn, ondanks dat ik niet gebruik voor ik moet rijden (zit minstens een nacht slapen tussen, zo’n 10 uur minimaal) waardoor ik dus alsnog de sjaak zou zijn..
Klik om te vergroten...
En dat vind ik niet terecht!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."