We hebben het hier in dit topic over " rijden onder invloed", en dan met name THC als "invloed" middel.
Ikzelf had de ervaring, dat autorijden na een paar joints te hebben gerookt, helemaal niet zo "erg gevaarlijk", en er is m.i. een groot verschil tussen de verschillende soorten middelen, waarvan je onder invloed raakt.
Dat alcohol erg, erg link is, weten we allemaal.
Je dénkt, of, je bent ervan overtuigd, dat die paar glazen helemaal niks uitmaken, en dat je wel degelijk rijden kunt, ook na een glas of 10 bier...
Levensgevaarlijk dus. Ook voor die ander, die je ondersteboven rijdt. Dat weet iedereen.
THC. Medepassagiers indertijd, die met mij meereden heen en terug van een avondje feesten in Doornroosje te Nijmegen, vonden van mijn rijstijl dat ik beslist geen gevaar op de weg was.
Maar dat dit niet klopt, is wel duide5, want het reactievermogen daalt nogal in snelheid.
Datzelfde geldt voor sommige medicijnen met dat gele stickertje.
Maar hoe ligt de rij vaardigheid, bij een jarenlang gebruik?
Ik denk, dat niemand dit precies weet.
Daarnaast, elk lichaam gaat hier anders mee om, dus is een beoordeling van " hij was wel, of niet capabel achter het stuur" is onmogelijk om vast te stellen achteraf als het kalf in de put gesodemieterd is.
Wat doet de overheid dus?
Deze stelt na uiteraard der zaak een onderzoek een aantal criteria op.
Vrij simpel, en voor iedereen helder.
Er worden grenswaarden vastgesteld.
Na constatering dat de bestuurder onder invloed van enig middel verkeert, wordt de concentratie ervan vastgesteld, een statistische waarde opgezocht, en pats boem, de rechter bepaalt wat er aan sanctionering moet worden opgelegd.
Als je ooit eens op de publieke tribune van een kantonrechter gaat zitten, dan zal het je opvallen dat het aantal "drankrijders" nog altijd enorm hoog is. Zeg maar gerust gigantisch! En ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat rijden onder invloed tegenwoordig in de drukte van alle verkeer, echt niet meer kan.
En als je (net als ik) eens aan den lijve hebt ondervonden hoe het is als je aangereden wordt door ie mand die apezat is, dan ben je na alle ellende daardoor veroorzaakt, radicaal van mening dat je niet moet rijden als je onder invloed bent . C'est ca!
De bestraffing van dit rijden is toch wel wat zwaarder, dan zoals ik elders in dit topic gelezen heb, zijnde "een boetetje" en "even niet rijden."
De boetes zijn best wel hoog vind ik , 1000 euro heb je zó, en een half jaar ontzegging van de rijbevoegdheid (of nog meer) óók.
Ik vind dit terecht.
Het zal je maar gebeuren! Ie mand anders in de prak rijden!.
En nee, ik ben beslist de paus niet in dit gebied.
Ik ben zelf een paar keer ontzettend goed weggekomen al rijdende en veel, veel te zwaar onder invloed verkerende.
Eerlijk is eerlijk.
Maar nu, heden ten dage?
Nee, beste mensen, niet rijden als je iets genomen hebt. Niet doen!
De ellende van een ongeval met letsel voor juist die ander, die toevallig op de verkeerde plaats o p de verkeerde tijd aanwezig was, echt, het is onbeschrijfelijk.