Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUitingen van de politie m.b.t. drugs

Uitingen van de politie m.b.t. drugs

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo nu en dan zie je in de media berichtgeving waarin vertegenwoordigers van de politie bepaalde claims doen die (althans in mijn ogen) onvoldoende worden onderbouwd of ronduit discutabel zijn.

Zie bijvoorbeeld dit artikel over de aanhouding van 16 dealers in Utrecht. Het artikel op de politiewebsite is nog redelijk neutraal qua berichtgeving maar het Sectorhoofd Utrecht-Stad toetert op social media zonder enige ironie dat ze "Deze Kerst geen witte Kerst zal laten zijn".

In een AD interview is het duidelijk hoe deze politiefunctionaris over drugs nadenkt:

Het probleem van drugs is dat gebruikers echt ander gedrag gaan vertonen. Natuurlijke remmingen vallen weg. Ze worden roekelozer, handtastelijker en agressiever en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek of pijnprikkels wanneer we ze tot de orde moeten roepen.

Ondanks dat deze vrouw een succesvolle carrière bij de politie heeft doorlopen en ze in mijn ogen zeker over een berg kennis en ervaring beschikt gooit ze alles op een hoop in de quote hierboven. De genoemde effecten komen praktisch allemaal bij alcohol voor. Hierdoor is een dergelijke uitspraak moeilijk serieus te nemen of is het een impliciete politieke claim dat alcohol geen drugs is.

Hoewel ik niet claim dat deze persoon kwaad in de zin heeft vind ik een dergelijke opstelling onwenselijk. De taak van de politie is het handhaven van de wet. Meningen uiten die verwarrend, onjuist of persoonlijk/politiek gemotiveerd zijn vind ik onprofessioneel.

Ik heb geen principieel probleem met de handhaving van wetten. Dat is nu eenmaal de taak van de politie. Men heeft zeker inzichten en informatie die onmisbaar zijn voor het veilig, vrij en prettig houden van Nederland maar die kunnen in (al dan niet openbare) vergaderingen met de regering worden besproken. Uitingen van een overheidsdienst moeten nooit zonder meer als waarheid worden aangenomen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
www.vice.com

Hoe de politie jouw gedachten over drugs probeert te beïnvloeden

Politieagenten zitten bijna allemaal op Facebook en Twitter, en posten geregeld spookverhalen over drugs.
www.vice.com www.vice.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
www.vpro.nl

Het stroomstootwapen - Medialogica

Eind 2019 besloot minister Grapperhaus dat hij zeventienduizend politiemensen met een stroomstootwapen gaat uitrusten. Hoe wordt er door media over de 'taser' bericht? De jarenlange discussie tussen voor- en tegenstanders is voorlopig beslecht. Medialogica onderzoekt de strijd die aan de...
www.vpro.nl www.vpro.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4

Mediaberichten, framing en hypes: over de relatie van media en criminaliteit en de analyse hiervan. Hoe de politie morele paniek veroorzaakt:​


Mediaberichten, framing en hypes: over de relatie van media en criminaliteit en de analyse hiervan · PROCES · BJu Tijdschriften
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoewel we in principe een trias politica hebben waarin de politie als uitvoerende macht zich verre zou moeten houden van politieke besluitvormingsprocessen, hebben we een politie(top) die zulke democratische grondbeginselen aan de laars lapt en via uitgekookte mediacampagnes constant de eigen belangen centraal stelt door doelbewust de beeldvorming te beïnvloeden om op zo'n manier meer geld of bevoegdheden te vergaren. Het ergste is dat ze er constant mee wegkomen. Want in principe is dit gewoon corruptie.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er zijn natuurlijk ook géén politie-en douanemensen die drugs nemen.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Je compleet lam zuipen als je niet in dienst bent is echter geen enkel probleem, moet je lekker zelf weten. Super logisch.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of het nu binnen of buiten werktijd was maar bij de oosterburen houdt de Polizei wel van een feestje waar meteen maar een liedje van werd gemaakt 😄
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Blyatman zei:
Ik kan je vertellen dat er vrijwel niet tot nooit op gestraft wordt. Veel samen gewerkt met de jongens van het arrestatie team/ME en die jongens zitten volop aan de cocaïne tijdens training en werk.
Klik om te vergroten...
Dat is correct, en tevens juist. Ik ken er ook een aantal.
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#9
ATGC zei:
Het probleem van drugs is dat gebruikers echt ander gedrag gaan vertonen. Natuurlijke remmingen vallen weg. Ze worden roekelozer, handtastelijker en agressiever en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek of pijnprikkels wanneer we ze tot de orde moeten roepen.
Klik om te vergroten...
Het probleem met macht is dat politiemannen/vrouwen echt ander gedrag gaan vertonen. Begrip en empathie vallen weg. Ze worden gemener, aggesiever en slaan of schieten en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek wanneer ze tot de orde geroepen moeten worden. 8 Cola 8 Bier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
VJ_LSD72 zei:
Het probleem met macht is dat politiemannen/vrouwen echt ander gedrag gaan vertonen. Begrip en enpathie vallen weg. Ze worden gemener, aggesiever en slaan of schieten en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek wanneer ze tot de orde geroepen moeten worden. 8 Cola 8 Bier.
Klik om te vergroten...
Power corrupts; absolute power corrupts absolutely
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blyatman zei:
Ik kan je vertellen dat er vrijwel niet tot nooit op gestraft wordt. Veel samen gewerkt met de jongens van het arrestatie team/ME en die jongens zitten volop aan de cocaïne tijdens training en werk.
Klik om te vergroten...

Naar het schijnt is de politie van Temse nogal corrupt.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#12
C-Man zei:
Naar het schijnt is de politie van Temse nogal corrupt.
Klik om te vergroten...
Corrupte agenten bestaan overal. Op sommige plaatsen meer dan andere.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#13
BBKING zei:
Corrupte agenten bestaan overal. Op sommige plaatsen meer dan andere.
Klik om te vergroten...

Klopt.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maar, corruptie komt voor in alle beroepen en ik wil zeker niet alle agenten over een kam scheren.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
h
VJ_LSD72 zei:
Het probleem met macht is dat politiemannen/vrouwen echt ander gedrag gaan vertonen. Begrip en enpathie vallen weg. Ze worden gemener, aggesiever en slaan of schieten en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek wanneer ze tot de orde geroepen moeten worden. 8 Cola 8 Bier.
Klik om te vergroten...
Deze opsommingen is bij het arrestatieteam bijvoorbeeld een vereiste.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
C-Man zei:
Naar het schijnt is de politie van Temse nogal corrupt.
Klik om te vergroten...
Denk ook wel met welke agent je te maken hebt.
heb slechte ervaringen met ze, maar ook hele positieve. Waar ze wel eer doen aan waakzaamheid en vriend voor de burgermaatschappij. Overal zitten rotte appels tussen en corruptie vind je wel in elk bedrijf en instantie.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Blyatman zei:
Denk ook wel met welke agent je te maken hebt.
heb slechte ervaringen met ze, maar ook hele positieve. Waar ze wel eer doen aan waakzaamheid en vriend voor de burgermaatschappij. Overal zitten rotte appels tussen en corruptie vind je wel in elk bedrijf en instantie.
Klik om te vergroten...
Heb ook al positieve ervaringen gehad met hen gehad hoor, en onze wijkagent valt echt héél goed mee.

Maar bij nog veel te veel agenten staat dat uniform gelijk aan zich boven de rest wanen. Al helpt de politiek ook niet echt, die fucking quota's voor verkeerscontroles mogen per direct afgeschaft worden. En dat gelul met die bodycams, of een Jan Jambon die de NYPD als voorbeeld ziet...

Tenzij je natuurlijk ervan uit gaat dat je op zondag rond 12u veel stoute mensen gaat betrappen op de parking van een grootwarenhuis.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Blyatman zei:
Deze opsommingen is bij het arrestatieteam bijvoorbeeld een vereiste.
Klik om te vergroten...

Wat bedoelde je hier precies, wat zijn de vereisten?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Wat bedoelde je hier precies, wat zijn de vereisten?
Klik om te vergroten...
- Geen begrip
- Geen empathie
- Geen inleving in de burgers
- Roekeloosheid richting burgers
- Agressiviteit boven normaliteit


Worden hier doelbewust op klaar gestoomd en getraind. De verhalen en dingen die ik gezien heb binnen AT/ME zijn bijna onmenselijk te noemen, sterker nog vroeger vielen er doden bij hun trainingen omdat het zo fel buiten de normen trad en weggeschoven werd als “werkongeluk”

die jongens worden klaargestoomd om je oude oma nog dood te rijden zonder om te kijken als zij tussen hun en hun target staat.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#20
😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."