#1
Zo nu en dan zie je in de media berichtgeving waarin vertegenwoordigers van de politie bepaalde claims doen die (althans in mijn ogen) onvoldoende worden onderbouwd of ronduit discutabel zijn.
Zie bijvoorbeeld dit artikel over de aanhouding van 16 dealers in Utrecht. Het artikel op de politiewebsite is nog redelijk neutraal qua berichtgeving maar het Sectorhoofd Utrecht-Stad toetert op social media zonder enige ironie dat ze "Deze Kerst geen witte Kerst zal laten zijn".
In een AD interview is het duidelijk hoe deze politiefunctionaris over drugs nadenkt:
Het probleem van drugs is dat gebruikers echt ander gedrag gaan vertonen. Natuurlijke remmingen vallen weg. Ze worden roekelozer, handtastelijker en agressiever en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek of pijnprikkels wanneer we ze tot de orde moeten roepen.
Ondanks dat deze vrouw een succesvolle carrière bij de politie heeft doorlopen en ze in mijn ogen zeker over een berg kennis en ervaring beschikt gooit ze alles op een hoop in de quote hierboven. De genoemde effecten komen praktisch allemaal bij alcohol voor. Hierdoor is een dergelijke uitspraak moeilijk serieus te nemen of is het een impliciete politieke claim dat alcohol geen drugs is.
Hoewel ik niet claim dat deze persoon kwaad in de zin heeft vind ik een dergelijke opstelling onwenselijk. De taak van de politie is het handhaven van de wet. Meningen uiten die verwarrend, onjuist of persoonlijk/politiek gemotiveerd zijn vind ik onprofessioneel.
Ik heb geen principieel probleem met de handhaving van wetten. Dat is nu eenmaal de taak van de politie. Men heeft zeker inzichten en informatie die onmisbaar zijn voor het veilig, vrij en prettig houden van Nederland maar die kunnen in (al dan niet openbare) vergaderingen met de regering worden besproken. Uitingen van een overheidsdienst moeten nooit zonder meer als waarheid worden aangenomen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel over de aanhouding van 16 dealers in Utrecht. Het artikel op de politiewebsite is nog redelijk neutraal qua berichtgeving maar het Sectorhoofd Utrecht-Stad toetert op social media zonder enige ironie dat ze "Deze Kerst geen witte Kerst zal laten zijn".
In een AD interview is het duidelijk hoe deze politiefunctionaris over drugs nadenkt:
Het probleem van drugs is dat gebruikers echt ander gedrag gaan vertonen. Natuurlijke remmingen vallen weg. Ze worden roekelozer, handtastelijker en agressiever en zijn niet meer ontvankelijk voor een gesprek of pijnprikkels wanneer we ze tot de orde moeten roepen.
Ondanks dat deze vrouw een succesvolle carrière bij de politie heeft doorlopen en ze in mijn ogen zeker over een berg kennis en ervaring beschikt gooit ze alles op een hoop in de quote hierboven. De genoemde effecten komen praktisch allemaal bij alcohol voor. Hierdoor is een dergelijke uitspraak moeilijk serieus te nemen of is het een impliciete politieke claim dat alcohol geen drugs is.
Hoewel ik niet claim dat deze persoon kwaad in de zin heeft vind ik een dergelijke opstelling onwenselijk. De taak van de politie is het handhaven van de wet. Meningen uiten die verwarrend, onjuist of persoonlijk/politiek gemotiveerd zijn vind ik onprofessioneel.
Ik heb geen principieel probleem met de handhaving van wetten. Dat is nu eenmaal de taak van de politie. Men heeft zeker inzichten en informatie die onmisbaar zijn voor het veilig, vrij en prettig houden van Nederland maar die kunnen in (al dan niet openbare) vergaderingen met de regering worden besproken. Uitingen van een overheidsdienst moeten nooit zonder meer als waarheid worden aangenomen.