Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsScooter rijden onder invloed alcohol en wiet

Scooter rijden onder invloed alcohol en wiet

37 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar je schrijft wél een goede post!
Ik ga de arresten eens nalezen om precies te weten te komen, waarom er vrijspraak heeft plaatsgevonden, als dat een nieuw licht op deze kwestie geeft dan zet ik het hier neer.
Het lijkt mij zo, dat die tijdslimiet niet voor niks is vastgesteld bij wet.
Dat brengt me ertoe om te denken dat bij overschrijding daar gevolgen aan zijn verbonden.
Anders hoef je ook geen tijdslimiet te hanteren lijkt me zo. Ik ga dit uitzoeken.
Ik vind dit een interessante zaak.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Maar je schrijft wél een goede post!
Ik ga de arresten eens nalezen om precies te weten te komen, waarom er vrijspraak heeft plaatsgevonden, als dat een nieuw licht op deze kwestie geeft dan zet ik het hier neer.
Het lijkt mij zo, dat die tijdslimiet niet voor niks is vastgesteld bij wet.
Dat brengt me ertoe om te denken dat bij overschrijding daar gevolgen aan zijn verbonden.
Anders hoef je ook geen tijdslimiet te hanteren lijkt me zo. Ik ga dit uitzoeken.
Ik vind dit een interessante zaak.
Klik om te vergroten...

Ik snap je denkwijze. Dit tijdslimiet is echt ingesteld voor de politie, zodat het afnemen van bloed snel plaats gaat vinden, om te zorgen dat de bloedwaardes niet teveel dalen.

Een verdachte mag 6 uur opgehouden worden voor het rijden onder invloed, dus die mag nog veel langer in een cel zitten. Een verdachte heeft juist baat bij zo laat mogelijk bloed afnemen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dit tijdslimiet is echt ingesteld voor de politie, zodat het afnemen van bloed snel plaats gaat vinden, om te zorgen dat de bloedwaardes niet teveel dalen.
Klik om te vergroten...
Het lijkt mij dus ook een voordeel voor de verdachte, om zo lang mogelijk die bloedtest uit te stellen, dat lijkt idd zo.
Maar, als deze verdachte tot het laatste moment nog gebruikt heeft, dan zal het gehalte eerst mettertijd nog stijgen, daarna pas gaan dalen.
Het komt er dus op neer dat je geluk moet hebben betreffende het moment van bloed afnemen....,---.of ---het moet zeer snel, ---of--- het moet zo lang mogelijk duren voordat de bloedafname plaatsvindt!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jasperdenhaag zei:
Hi,

gister gestopt op de scooter nadat ik geblowed en gedronken heb. Dit was gister op de avond zelf 1 joint en 4 bier, speekseltest positief dus meegegaan naar het bureau voor bloedonderzoek…

ik blow ongeveer 3x per week maar ik ben dat sinds 2 maanden pas gaan doen, hiervoor dagelijks. Nooit onder invloed gaan rijden, gister geen andere keuze.

Welke straf kan ik verwachten? Is rijontzegging een realistisch vooruitzicht? Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk (pakketbezorger)… maar dat is mijn eigen schuld had beter na moeten denken

Welke straf is normaliter voor gebruik van alcohol en wiet op de scooter? Is er nog een verschil dat ik het op de scooter heb gedaan of in de auto voor mijn straf?
Klik om te vergroten...
Bij combinatiegebruik geldt een zero-tolerancebeleid. Dus de kans is zeer groot dat je rijbewijs ingevorderd zal worden. Dat gebeurt wel in een gerechtelijke procedure, dus het duurt nog heel lang voordat je daar weer wat van hoort. Eerst komt de uitslag van de bloedtest binnen, wat vaak al een week of 4 duurt. En daarna moet nog de rechtszaak voorbereid en ingepland worden. Dan ben je al snel een jaar verder.

Het beste wat je nu kan doen is 1) een advocaat inschakelen die gespecialiseerd is in CBR-zaken en 2) een afspraak maken bij een psycholoog of verslavingszorginstelling. Die afspraak bij de psycholoog kan je dan gebruiken om aan te tonen dat je alles hebt gedaan om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Dat kan de hoogte van de straf beperken. Verder bij de rechter benadrukken hoe erg je bent geschrokken van deze domme actie, dat je je rijbewijs heel hard nodig hebt dus dat het invorderen van je rijbewijs voor jou zou leiden tot een onevenredige straf, en benadrukken dat dit de eerste en laatste keer is geweest dat zoiets zal gebeuren. Verder duimen op sympathiek.
K
KatowiceLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
En een bekeuring voor openbare dronkenschap op de koop toe....
Klik om te vergroten...
Liever dat dan rijbewijs kwijt imo.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Het lijkt mij dus ook een voordeel voor de verdachte, om zo lang mogelijk die bloedtest uit te stellen, dat lijkt idd zo.
Maar, als deze verdachte tot het laatste moment nog gebruikt heeft, dan zal het gehalte eerst mettertijd nog stijgen, daarna pas gaan dalen.
Het komt er dus op neer dat je geluk moet hebben betreffende het moment van bloed afnemen....,---.of ---het moet zeer snel, ---of--- het moet zo lang mogelijk duren voordat de bloedafname plaatsvindt!
Klik om te vergroten...
Het weigeren van een bloedtest is een strafbaar feit op zich, dus je kan jezelf daarmee verder in de problemen brengen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Henk spaan zei:
He goedenavond Hoeveel jointjes had je die dag gerookt?
Klik om te vergroten...
3,4
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nee, je moet die bloedtest n i e t weigeren.
Want dan gaat de rechter uit van de hoogste waarden qua strafoplegging, en daar word je beslist niet blij van...je kunt maar beter meewerken!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Nee, je moet die bloedtest n i e t weigeren.
Want dan gaat de rechter uit van de hoogste waarden qua strafoplegging, en daar word je beslist niet blij van...je kunt maar beter meewerken!
Klik om te vergroten...
Het merkwaardige is dat je normaliter niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Daarom heb je het recht om te zwijgen.
In deze speciale gevallen mbt een bloedonderzoek liggen deze feiten dus heel anders.
Je mag weigeren, hetgeen toch idd een strafbaar feit oplevert, en als kers op de taart gaat de rechter dus uit van de hoogste categorie aan bloed gehalte van de stof die in het geding is....dus van die weigering word je zaak alleen maar beroerder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Het merkwaardige is dat je normaliter niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Daarom heb je het recht om te zwijgen.
In deze speciale gevallen mbt een bloedonderzoek liggen deze feiten dus heel anders.
Je mag weigeren, hetgeen toch idd een strafbaar feit oplevert, en als kers op de taart gaat de rechter dus uit van de hoogste categorie aan bloed gehalte van de stof die in het geding is....dus van die weigering word je zaak alleen maar beroerder.
Klik om te vergroten...
Dat is waar. Maarja, anders zou er ook wel een erg grote maas in de wet ontstaan. Dan mag je niet onder invloed rijden, maar wordt het onmogelijk om vast te stellen dat iemand dat heeft gedaan op het moment dat die persoon weigert mee te werken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Maar er zijn allerlei aanwijzingen die een drank of drugsgebruik met zich meebrengen.
Alleen de mate waarin er en hoeveel er ingenomen is, ligt lastig te bewijzen als daar geen nader onderzoek naar gedaan wordt. En dan geldt ook nog hoe meer geconsumeerd, hoe te hoger de straf...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
De TS stelt ook de vraag, wat voor straf hij kan verwachten.
Als er sprake is van een combigebruik, dus zowel van alcohol en weed gebruik, en van beide boven de geldende maximum grenswaarden, dan wordt het een nare zaak.
Richtlijn O.M:
Bij combigebruik dus, 1jaar onvoorwaardelijke ontzegging rijbevoegdheid, daarbij een boete van 1200 euro.
Daar kan ook het CBR nog eens aan te pas gaan komen...
Ik hoop voor de TS dat een scooter bestuurder er iets genadigder van afkomt.
Neem igg een goede advocaat!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
De TS stelt ook de vraag, wat voor straf hij kan verwachten.
Als er sprake is van een combigebruik, dus zowel van alcohol en weed gebruik, en van beide boven de geldende maximum grenswaarden, dan wordt het een nare zaak.
Richtlijn O.M:
Bij combigebruik dus, 1jaar onvoorwaardelijke ontzegging rijbevoegdheid, daarbij een boete van 1200 euro.
Daar kan ook het CBR nog eens aan te pas gaan komen...
Ik hoop voor de TS dat een scooter bestuurder er iets genadigder van afkomt.
Neem igg een goede advocaat!
Klik om te vergroten...

TS reed op een scooter, dus dan is de richtlijn voor combigebruik 500 euro boete en 3 maanden rijontzegging.. uiteraard nog de straf van het CBR
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een scooter wordt minder zwaar aangepakt als een auto.
Maar dan nog is het een dure aangelegenheid.
En dan het CBR nog....als ze een cursus opleggen dan ben je voor 3 dagen cursus 1200 euro kwijt, daarnaast krijg je dat onderzoek door een psychiater op je bordje.
Voorkomen is beter dan genezen!
K
KatowiceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als ik een paar biertjes op heb pak ik gwn de fiets, ze kunnen dan je rijbewijs iig niet invorderen. Wel kunnen ze een rijverbod voor een paar uur opleggen. Of iig tot je weer nuchter bent.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
En een bekeuring voor openbare dronkenschap op de koop toe....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Absoluut! Beter dood dan slaaf!
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Absoluut! Beter dood dan slaaf!
Klik om te vergroten...
Ik heb vandaag de uitslag binnen, in de uitslag staat niets over THC of iets, alleen de uitslag van alcohol (ethanol) wat 0,25 mg per liter bloed is wat 0,05 over het limiet van beginnende bestuurder is

maar waarom staat er niks over de THC??? Heb ik nu geluk gehad of is er iets anders aan de hand, aparte brief of?
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jasperdenhaag zei:
Ik heb vandaag de uitslag binnen, in de uitslag staat niets over THC of iets, alleen de uitslag van alcohol (ethanol) wat 0,25 mg per liter bloed is wat 0,05 over het limiet van beginnende bestuurder is

maar waarom staat er niks over de THC??? Heb ik nu geluk gehad of is er iets anders aan de hand, aparte brief of?
Klik om te vergroten...
Ik had wel een verklaring getekend dat ik een jointje had gerookt, dom ik weet het maar ik had er geen tijdstip/dag iets bij gezegt:”een jointje gerookt” kan ook door mij op een hele andere manier geïnterpreteerd zijn naar bijvoorbeeld “ik dacht dat deze week werd bedoeld”
J
JasperdenhaagLid
01-01-2024, 00:00
#20
Uiteindelijk nooit meer wat van gehoord 😂😂 alleen uitslag alcohol was 0,25 en thc was te laag terwijl ik een groot gebruiker ben minimaal 6 jointjes per dag in die periode wel van geleerd, niet eens een boete voor de alcohol mogen ontvangen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."