Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStaande gehouden rijden onder invloed thc en bloedtest.

Staande gehouden rijden onder invloed thc en bloedtest.

34 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
Lelooo1001Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey beste mensen, ik heb nog een paar vragen omdat wat allemaal gebeurt is nog nieuw voor mij is. Ik zelf ben wel een wiet roker elke dag wel 1 voor t werken in de ochtend en daarna gaan dr 9 uurtjes voorbij en dan rook ik de laatste van de dag. Alleen de afgelopen 2 dagen voordat ik werk staande gehouden door de politie heb k amper gerookt. Alleen woensdag kreeg k een stopteken van de politie k moest mee werken aan een speekseltest en die kwam uiteindelijk positief uit op THC het was gebeurd om 20:00 en ik had om 16:00 paar trekken genomen van een halve joint wat een kameraad van me in ze koker had zitten. uiteindelijk mee naar t bureau en bloed afgenomen. nou moet ik 4 weken wachten op me uitslag werd me verteld weet iemand of ik misschien een hoge bloed gehalte zou hebben hoger dan 3.0 en wat de gevolgen verder zullen zijn zelf ben ik beginnend bestuurder. AUB als er iemand is die er meer vanaf weet of t zelfde meegemaakt heeft laat het me aub weten zou k erg fijn vinden alvast super bedankt iedereen en heb dr zeker ook spijt van ben meteen gestopt met t blowen! en ik ga hier zeker niet van uit en heb t bij de meeste nagebraagd ik had 0.2 g coke op 4.5 dag geleden voor t incident daar kan k 100% niks van terug zien in t bloedonderzoek want als t goed is is met 5 uur 98% uit t lichaam en als je maar iets over de 3.0 gehalte zit ben je meteen een half jaar je rijbewijs etc kwijt ? GRAAG AUB ALS MENSEN INFO HEBBEN EROVER HOOR K T GRAAG!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat wil je precies weten? Enige wat je nu kan doen is de uitslag afwachten, aangezien niemand kan weten wat je uitslag mogelijk gaat zijn.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lelooo1001 zei:
Hey beste mensen, ik heb nog een paar vragen omdat wat allemaal gebeurt is nog nieuw voor mij is. Ik zelf ben wel een wiet roker elke dag wel 1 voor t werken in de ochtend en daarna gaan dr 9 uurtjes voorbij en dan rook ik de laatste van de dag. Alleen de afgelopen 2 dagen voordat ik werk staande gehouden door de politie heb k amper gerookt. Alleen woensdag kreeg k een stopteken van de politie k moest mee werken aan een speekseltest en die kwam uiteindelijk positief uit op THC het was gebeurd om 20:00 en ik had om 16:00 paar trekken genomen van een halve joint wat een kameraad van me in ze koker had zitten. uiteindelijk mee naar t bureau en bloed afgenomen. nou moet ik 4 weken wachten op me uitslag werd me verteld weet iemand of ik misschien een hoge bloed gehalte zou hebben hoger dan 3.0 en wat de gevolgen verder zullen zijn zelf ben ik beginnend bestuurder. AUB als er iemand is die er meer vanaf weet of t zelfde meegemaakt heeft laat het me aub weten zou k erg fijn vinden alvast super bedankt iedereen en heb dr zeker ook spijt van ben meteen gestopt met t blowen! en ik ga hier zeker niet van uit en heb t bij de meeste nagebraagd ik had 0.2 g coke op 4.5 dag geleden voor t incident daar kan k 100% niks van terug zien in t bloedonderzoek want als t goed is is met 5 uur 98% uit t lichaam
Klik om te vergroten...

Wat wil je precies weten? Enige wat je nu kan doen is de uitslag afwachten, aangezien niemand kan weten wat de uitslag mogelijk gaat zijn valt daar weinig over te zeggen.
L
Lelooo1001Lid
01-01-2024, 00:00
#4
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wat wil je precies weten? Enige wat je nu kan doen is de uitslag afwachten, aangezien niemand kan weten wat je uitslag mogelijk gaat zijn.
Klik om te vergroten...
Sorry ben ook niet super duidelijk maar ik wou weten of dr mensen zijn met ong het zelfde verhaal als k die daar over al verder bericht hebben gekregen uitslag etc.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lelooo1001 zei:
Sorry ben ook niet super duidelijk maar ik wou weten of dr mensen zijn met ong het zelfde verhaal als k die daar over al verder bericht hebben gekregen uitslag etc.
Klik om te vergroten...

Er zijn een hele hoop mensen die bloed hebben moeten afstaan bij de politie en een straf gekregen hebben, dus je bent zeker niet de enige. Niemand kan echter jouw uitslag voorspellen, dus die moet je eerst afwachten. Als het blijkt dat je boven de grenswaarde zit dan kun je gedoe met het CBR verwachten en eventueel juridische hulp inschakelen.
L
Lelooo1001Lid
01-01-2024, 00:00
#6
HierEnDaarEenFuifje zei:
Wat wil je precies weten? Enige wat je nu kan doen is de uitslag afwachten, aangezien niemand kan weten wat je uitslag mogelijk gaat
Klik om te vergroten...
HierEnDaarEenFuifje zei:
Er zijn een hele hoop mensen die bloed hebben moeten afstaan bij de politie en een straf gekregen hebben, dus je bent zeker niet de enige. Niemand kan echter jouw uitslag voorspellen, dus die moet je eerst afwachten. Als het blijkt dat je boven de grenswaarde zit dan kun je gedoe met het CBR verwachten en eventueel juridische hulp inschakelen.
Klik om te vergroten...
Oke man erg bedankt voor je moeite als iemand nog iets anders heeft om te vertellen kwa wat hun uitslag waren terwijl ze evenveelnong rookte als ik hoor k t graag bedankt allemaal!!
H
Henk spaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is er iemand die onder de cbr is uitgekomen of geen bericht gehad heeft? Zit zelf nu in dit schuitje sinds zaterdag. Morgen maakt het kabinet de regels bekend omtrent de EMD die per 1 April opgelegd kan worden. Valt voor ons te hopen dat het CBR bericht pas in of na April valt en dat ook natuurlijk dan wij wel onder dit vallen. Je mag je rijbewijs dan houden
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lelooo1001 zei:
Oke man erg bedankt voor je moeite als iemand nog iets anders heeft om te vertellen kwa wat hun uitslag waren terwijl ze evenveelnong rookte als ik hoor k t graag bedankt allemaal!!
Klik om te vergroten...
Daar kun je geen conclusie uit halen. Verschilt per persoon en er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Morgen maakt het kabinet de regels bekend omtrent de EMD die per 1 April opgelegd kan worden. Valt voor ons te hopen dat het CBR bericht pas in of na April valt en dat ook natuurlijk dan wij wel onder dit vallen. Je mag je rijbewijs dan houden

Noot:
Voor rechtszaken geldt de bepaling dat bij veranderingen van wetgeving tijdens het afwachten van een vonnis, er voor de verdachte de meest gunstige bepalingen worden toegepast.
Dit houdt in:
Stel dat in dit geval de strafmaat wordt verhoogd ( de vraag is in deze of een EMD als strafverzwaring wordt bezien) de bepaling ten tijde van de overtreding geldende, wordt opgelegd.
Het kan zijn dat een EMD als maatregel en niet als strafverzwaring wordt bezien.
Waar het om gaat is dat de CBR kwesties, die EMD, EMA , EMG enzovoorts meestal erg duur zijn, en dat deze buiten justitie om gaan.
Wat doet de rechter in deze gevallen is nu de vraag....
H
Henk spaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
EMD zou ik eerder als strafverlaging zien rijbewijs houden 3 cursussen ipv psychologisch onderzoek en rijbewijs kwijt.

Vandaag CBR gesproken, mocht je uitslag etc pas in April binnen komen bij het CBR kan je wellicht voor de EMD worden aangemeld al ben je in maart aangehouden. Echter veel onduidelijkheid, zal de persconferentie van 08/03 afwachten (vandaag).

Hopen op het beste of te lage bloedwaardes...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Morgen maakt het kabinet de regels bekend omtrent de EMD die per 1 April opgelegd kan worden. Valt voor ons te hopen dat het CBR bericht pas in of na April valt en dat ook natuurlijk dan wij wel onder dit vallen. Je mag je rijbewijs dan houden

Noot:
Voor rechtszaken geldt de bepaling dat bij veranderingen van wetgeving tijdens het afwachten van een vonnis, er voor de verdachte de meest gunstige bepalingen worden toegepast.
Dit houdt in:
Stel dat in dit geval de strafmaat wordt verhoogd ( de vraag is in deze of een EMD als strafverzwaring wordt bezien) de bepaling ten tijde van de overtreding geldende, wordt opgelegd.
Het kan zijn dat een EMD als maatregel en niet als strafverzwaring wordt bezien.
Waar het om gaat is dat de CBR kwesties, die EMD, EMA , EMG enzovoorts meestal erg duur zijn, en dat deze buiten justitie om gaan.
Wat doet de rechter in deze gevallen is nu de vraag....
Klik om te vergroten...
@Lelooo1001

Zie de informatie over de EMD - https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijg...erkeer-1/cursus-over-drugs-en-verkeer-emd.htm

Geld dus alleen voor mensen bij hun 1e keer rijden onder invloed van drugs. Kosten zijn 1099 euro.

@De Zandman De rechter kijkt niet naar de eventuele maatregelen die het CBR neemt en neemt de beslissing op basis van de richtlijnen van het rijden onder invloed en de persoonlijke situatie van de overtreder. De rechter kan deze EMD ook niet opleggen. Het gaat hier dus ook niet om een wetswijziging, maar een verandering en vernieuwing van procedures bij het CBR.

@Henk spaan / @De Zandman zelf vind ik de EMD geen strafvermindering vergeleken met de huidige (oude) situatie, echter is de huidige situatie in bepaalde gevallen ook weer niet helemaal de juiste. Vind de EMD een goede maatregel voor iemand die voor de eerste keer is gepakt voor het rijden onder invloed van drugs, in plaats de onderzoeken, het lange wachten en de onzekerheid die daarbij komt kijken. Iemand die EMD opleggen die nét iets teveel THC in zich had, zich rotschrikt van de gevolgen en het daarna niet meer doet vind ik een prima oplossing (de eventuele straf van een rechter komt er uiteraard ook nog bij). Echter vind ik het wel een kwalijke zaak dat er bij het CBR geen onderscheid word gemaakt tussen de hoogte van de waarden en het rijden onder invloed van meerdere drugs tegelijk die eerste keer dat iemand gepakt word. Iemand die de 1e keer gepakt word en die reed met meerdere soorten drugs in zijn systeem zou in mijn ogen niet moeten vallen onder de first offender EMD cursus, maar diegene verdient gewoon de volle lading in mijn ogen. Gelukkig houden de richtlijnen van de straffen vanuit de rechtbank wel rekening met meerdere drugs tegelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Onder invloed zijn van meerdere stoffen tegelijk wordt aanzienlijk zwaarder bestraft, dan wanneer er slechts van 1 stof sprake is.
Logisch.
In hoeverre een EMD dit beziet weet ik niet, wel dat het een bom duiten extra kost en daarmee heb ik geen moeite.
Aangezien ik aan den lijve ondervonden heb hoe het is om aangereden te worden door iemand die onder invloed was, vind ik een stevige straf op zijn plaats wanneer er onder invloed gereden wordt.
Ik ben geen heilige, ik heb lang geleden ook gereden met drank op, maar dat kan echt niet meer tegenwoordig.
Niet rijden als je onder invloed bent van een stof die de rijvaardigheid beïnvloedt.
As simple as that.
L
Lelooo1001Lid
01-01-2024, 00:00
#13
HierEnDaarEenFuifje zei:
@Lelooo1001

Zie de informatie over de EMD - https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijg...erkeer-1/cursus-over-drugs-en-verkeer-emd.htm

Geld dus alleen voor mensen bij hun 1e keer rijden onder invloed van drugs. Kosten zijn 1099 euro.

@De Zandman De rechter kijkt niet naar de eventuele maatregelen die het CBR neemt en neemt de beslissing op basis van de richtlijnen van het rijden onder invloed en de persoonlijke situatie van de overtreder. De rechter kan deze EMD ook niet opleggen. Het gaat hier dus ook niet om een wetswijziging, maar een verandering en vernieuwing van procedures bij het CBR.

@Henk spaan / @De Zandman zelf vind ik de EMD geen strafvermindering vergeleken met de huidige (oude) situatie, echter is de huidige situatie in bepaalde gevallen ook weer niet helemaal de juiste. Vind de EMD een goede maatregel voor iemand die voor de eerste keer is gepakt voor het rijden onder invloed van drugs, in plaats de onderzoeken, het lange wachten en de onzekerheid die daarbij komt kijken. Iemand die EMD opleggen die nét iets teveel THC in zich had, zich rotschrikt van de gevolgen en het daarna niet meer doet vind ik een prima oplossing (de eventuele straf van een rechter komt er uiteraard ook nog bij). Echter vind ik het wel een kwalijke zaak dat er bij het CBR geen onderscheid word gemaakt tussen de hoogte van de waarden en het rijden onder invloed van meerdere drugs tegelijk die eerste keer dat iemand gepakt word. Iemand die de 1e keer gepakt word en die reed met meerdere soorten drugs in zijn systeem zou in mijn ogen niet moeten vallen onder de first offender EMD cursus, maar diegene verdient gewoon de volle lading in mijn ogen. Gelukkig houden de richtlijnen van de straffen vanuit de rechtbank wel rekening met meerdere drugs tegelijk.
Klik om te vergroten...
Dus als je in maart bvb bent aangehouden en bloedonderzoek etc had moeten doen en je je uitslag met 3 weken krijgt kan die niet opgelegd worden of hoe zit t prc?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Lelooo1001 zei:
Dus als je in maart bvb bent aangehouden en bloedonderzoek etc had moeten doen en je je uitslag met 3 weken krijgt kan die niet opgelegd worden of hoe zit t prc?
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk kun je het beste even CBR bellen: https://www.cbr.nl/nl/service/nl/contact.htm
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Onder invloed zijn van meerdere stoffen tegelijk wordt aanzienlijk zwaarder bestraft, dan wanneer er slechts van 1 stof sprake is.
Logisch.
In hoeverre een EMD dit beziet weet ik niet, wel dat het een bom duiten extra kost en daarmee heb ik geen moeite.
Aangezien ik aan den lijve ondervonden heb hoe het is om aangereden te worden door iemand die onder invloed was, vind ik een stevige straf op zijn plaats wanneer er onder invloed gereden wordt.
Ik ben geen heilige, ik heb lang geleden ook gereden met drank op, maar dat kan echt niet meer tegenwoordig.
Niet rijden als je onder invloed bent van een stof die de rijvaardigheid beïnvloedt.
As simple as that.
Klik om te vergroten...

De EMD gaat geen onderscheid maken tussen 1 of meerdere stoffen helaas. Had van mij wel gemogen, maar snap het wel, aangezien je de EMD maar 1x kan krijgen en daarna niet meer.

Verder helemaal met je eens.

@Lelooo1001 Geen idee. Neem inderdaad even contact op met het CBR als je dit graag wilt weten. De informatie die ik deelde is ook voor jou te vinden op google of de website van het CBR, maar inhoudelijke dingen over de afhandeling van jouw rijden onder invloed weet niemand hier, dus ook niet of jouw geval mee genomen gaat worden met de nieuwe regeling bij het CBR of niet.

Ik snap dat je duidelijkheid wil, het allemaal onzeker is hoe of wat en je liever een EMD wilt dan de oude regeling. Echter de standaard bijkomende onzekerheden bij rijden onder invloed van drugs zoals; wat gaan mijn bloedwaarden zijn, hoe lang duurt zus of zo, welke straf kan ik verwachten etc (en in jouw geval.. ga ik onder de nieuwe regeling vallen?) zijn voor niemand hier te beantwoorden en dus kan niemand je enige geruststelling daarover bieden helaas. Ook al rookt pietje precies evenveel wiet als jij en wordt pietje net zoveel uur na het roken als jij gepakt, zijn waarden kunnen weer heel anders zijn dan die van jou. Je kan dus 2 dingen doen. Of alles afwachten of het CBR contacten met je vraag.

Misschien moet ik een keer een sticky schrijven voor het gepakt zijn met rijden onder invloed van drugs. Scheelt een hoop voor mensen die zoeken naar antwoorden op vragen die wij toch nooit kunnen weten.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#16
frontpage.fok.nl

Nieuwe verkeerscursussen voor drugsrijders en snelheidsduivels

Om het verkeer veiliger te maken, komen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het CBR vanaf 1 april 2023 met twee nieuwe educatieve maatregelen: een âcursus drugs en verkeerâ en een âkorte cursus gedrag en verkeerâ. Deze cursussen moeten verkeersovertreders bewust maken van hun...
frontpage.fok.nl frontpage.fok.nl

Om het verkeer veiliger te maken, komen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het CBR vanaf 1 april 2023 met twee nieuwe educatieve maatregelen: een ‘cursus drugs en verkeer’ en een ‘korte cursus gedrag en verkeer’. Deze cursussen moeten verkeersovertreders bewust maken van hun gevaarlijke gedrag, zodat zij in de toekomst keuzes maken die beter zijn voor de verkeersveiligheid van henzelf én anderen in het verkeer. Als de cursussen worden opgelegd, komt dat bovenop de boete en het eventueel innemen van het rijbewijs van de overtreders door de politie.
Klik om te vergroten...

Oh, ik zie nu pas dat @De Zandman me voor is met deze update...

Er is nog steeds geen verandering in de diagnose "Rijden onder invloed" voor de mensen die het wel in hun bloed hebben maar niet "actief" onder invloed zijn zeker...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
New Dawn zei:
Er is nog steeds geen verandering in de diagnose "Rijden onder invloed" voor de mensen die het wel in hun bloed hebben maar niet "actief" onder invloed zijn zeker...
Klik om te vergroten...

Noot:
Nee. In deze diagnose is nog niets veranderd.
Heb je een te hoge bloedspiegel van deze of gene stof die verboden is, dan ben je de Sjaak.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kweet nog dat ik aan t rijde was een een lekker wietje aan het consumeren was, waarbij de politie mij volgende vanaf de shop, ook stop teken goeie wietlucht in me auto een halve joint en 300 gripzakkies gelukkig kreeg ik een voordeel van de twijfel en mog ik door rijden met alles
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
mitchieee zei:
Kweet nog dat ik aan t rijde was een een lekker wietje aan het consumeren was, waarbij de politie mij volgende vanaf de shop, ook stop teken goeie wietlucht in me auto een halve joint en 300 gripzakkies gelukkig kreeg ik een voordeel van de twijfel en mog ik door rijden met alles
Klik om te vergroten...
And that, kids, is how I met your mother.
Ik had dit ook een keer, alleen had toen nog 32 blokken coke in de auto en m'n hele bek zat onder de speed maar mocht gewoon doorrijden. Had ook nog een heel krat bier op. Maar voor het blazen ff 2 peuken gerookt en 1 opgegeten. Niks aan de hand.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#20
FredKroket zei:
And that, kids, is how I met your mother.
Ik had dit ook een keer, alleen had toen nog 32 blokken coke in de auto en m'n hele bek zat onder de speed maar mocht gewoon doorrijden. Had ook nog een heel krat bier op. Maar voor het blazen ff 2 peuken gerookt en 1 opgegeten. Niks aan de hand.
Klik om te vergroten...
2 peuken gerookt en één opgegeten... dat heb ik eerder ergens gelezen hhmmm... waar was dat toch...Oh ja dat was mijn eigen post waar jij mij vervolgens verkapt voor fantast uit maakte..

Goed verhaal man!

*sarcasm off*

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."