De weinige keren dat ik tijdens het autorijden te maken kreeg met een politiecontrole (hoofdzakelijk woon-werkverkeer, boodschappen, tripjes nr Nederland, concerten n festivals in België, Duitsland en Nederland en steeds nuchter). Viel me steeds hun 'untouchable' attitude op.
Op halve km v mij thuis, kwam net terug van bezoekje aan m'n ma en had eten dat snel in diepvries moest mee. Werd ik plots aan de kant gezet door anonieme politiewagen. Ik zeg, oei wat gebeurt er nu? Weet dat alle autodocumenten ok waren, geen open boetes had, dus wacht op hun komst n mededeling. Blijven eerst achteraan n zijn m'n nummerplaat aant controleren lijkt zo.
Komt 1 flik langs de passagiers-kant, vraagk vol verbazing, oei wa is de reden, want dit was echt bewust eruit pikken. Ging het over wtf, een VL sticker (Vlaamse leeuw en VL) naast m'n officiële nummerplaat. Ik in mezelf van, allé dees ga om nix en kzé dat ik met eten vr vriezer zat en ik best haast heb, als alles ok is. Zo'n sticker mocht sinds toen, de B van officiële nummerplaat niet meer overplakken, was ingevoerd door de regering met als premier ene van PS (Franstalige salonsocialisten n anti-Vlaams). Maar plakte bij mij er vlak naast, dus op m'n wagen en niet op officiële nrplaat. Dus er was letterlijk niks onwettig aan de hand, maar was toen blijkbaar ware jacht op auto's met VL-sticker, Ik moest ze ook niet verwijderen, maar gaven aan dat dit uitdagend kan zijn naar andere weggebruikers, dus hinte eigenlijk om te verwijderen. Hielden mij onnodig op n verwees op diepvrieseten. Lekker de burger wat kloten en ik gewoon nr huis.
Ook ooit out of the blue, ik was op weg naar Brico (doe het zelf zaak). Op de baan, vóór de afslag nr parking waark moest zijn, werd ik weer door anonieme politiewagen achtervolgd n gaven aan me langs de kant te zetten. Ja ik reed dan maar richting parking die afslag verder was. Kwamen ze nr mij, waarom stopt ge ni meteen? Ja kwou me hier parkeren omdat dit veilig was en hier uiteindelijk ook moest zijn. Wat is de reden vroeg ik, moest blijven zitten n waren m'n nummerplaat aant controleren. Vroegen m'n documenten, alles ok. Ja we zitten achter een drugsbende, blijkbaar waren opel astra's drugsauto's zeker. Kreeg ik snel de mededeling da alles in orde was n verder mocht, ik ja maar moet hier zijn dus. Salut en veel zoekplezier nog e zé ik.
Vorig jaar eens bij controle tegengehouden, was onderweg naar vriendin n week van huis, dus had mijn rilatine, tramadol, mirtazapine en quetiapine mee, allen op doktersvoorschrift. Maar echt hoe ik toen al behandeld werd, speekseltest moeten doen, gelukkig negatief, want op dat moment enkel rilatine genomen, mr kan positief op amfetamine geven bij test. Ook moest ik voorschriften kunnen voorleggen, van rilatine had ik screenshot gemaakt via site 'mijn gezondheid' waar oa je voorschriften staan, mr eens afgehaald bij apotheker, verdwijnt dit voorschrift, enkel openstaande voorschriften staan erin. Was ook na 20u, dus kon m'n huisarts, psy, uroloog ni bellen. Dus voor de rest had ik geen bewijs.
Echt, werd mijn auto volledig gecontroleerd met drugshond en al, alles overhoop en uren zatk vast, wachtend in combi, irritatie komt nr boven, krijgde arrogante reacties vd arm der wet...puur machtsmisbruik.
Stress overviel mij n hyperventilatie tgevolg, waarop die flikken me nog verdachter vonden, want als ge niks te verbergen hebt moet ge ni stressen. Werd ik ondervraagd als crimineel. En ik zoeken en zoeken op mijn smartphone nr enig bewijs, mijn gezondheid site, mails, dropbox, onerdrive...vond ik nog document van spoed ivm nierkolieken n daar eerste keer tramadol voorgeschreven kreeg n nu ook alsk enorme pijnscheuten in onderrug had. Echt 3u mij staand gehouden. Zeden ze dat ik binnen de 7 dagen voor alle medicatie een schrijven vd arts of kopie vh voorschrift moest afleveren op het politiebureau. Pure pesterijen en kafka op zn Belgisch...
En nog int verleden tijdens een politiecontrole (winter), met mn lief als passagier, moeten blazen, was negatief, dus normaal mochten we de rit simpel verder zetten, maar ik n mijn lief waren zeer goed geluimd n euforisch, gewoon door de prille liefde e, we kregen ware lachkicks, als de flikken wodka aan wiskey zijden n zo au serieux. En kdacht mn weg verder te mogen zetten, mr plots werd ik door flik nr parkeerplaats geleid. Wisten ni hoe of wat, dus verstomd vroeg ik wat probleem was, ik blies toch negatief? Voelde hun wa uitgelachen zeker 😆 Gaan een algemene controle doen, door jullie constant gelach, da was de uitleg. Alle documenten voorleggen n zelfs bij natrekken nummerplaat alles tiptop. Maar daar stopte het niet, moesten beide uit de auto komen, moesten onze zakken leegmaken, m'n lief haar handtas op autodak uitgekapt n onderzocht, gans de auto werd volledig ontledigd n echt respectloos overhoop gehaald, ook drugshond auto in.
Keken ik n mn lief elkaar vol verstomming aan, mr omdat ge totaal nix te verbergen hebt en elkaar hebt, edde nix stress fzo, mr dd wel vragen.
Vroeg ik kei beleefd en vrij chill, mr mé ongeloof, wat de reden is vr dit alles, krijgde als antwoord, wij moeten ons ook bezighouden e (winteravond/nacht), op een toon n mé stoere attitude. Ik lachte wa groen, ma vr de rest allé dan. Ma bij andere, zou heel deze vertoning, u nog zo geagiteerd kunnen maken, dit terwijl er niks aan de hand was, mr zo toch nog voor gedoe zou zorge bij iemand met kort lontje.
Toonde wel mn ongeloof, maar was de rust zelfve, mn lief dacht er volledig tzelfde van, mr was ook een snuggere en dachten beide tzelfde, wa een macht-showke, maar laten doen n braafjes wezen n onze blikken nr elkaar sterkte elkaar en aangezien het toch wa duurde n vrieskou was, ma moesten nog steeds afstand houden, ma childe n lollen tussendoor n ondanks alles, kei chill mé de flikken. Maar na hunne show, echt die lieten alles rommelig n overhoop achter, vooral de koffer, ma echt kon me dr ni druk om maken. Voila alles was volledig in orde. Mochten verder, pakten elkaar goe vast stapten in de auto en zéden tegen elkaar, wtf wasda, kzé dan da wanneer ik vroeg waarom, dat het om hun bezig te houden was tijdens de kou, was de blik van mn lief alles zeggend. Uiteindelijk weer vrolijk de rit verdergezet en zeden we, allé bb we da ook is meegemaakt n bb iets xtra te vertellen tegen de friends en ondanks machtsvertoon vd flikken, ons humeur bleef opperbest.
De manier van aanpak, de willekeur n onzin redenen, lijkt normaal iets, als je met alles in orde bent, je je braaf n beleefd n bijna nederig gedraagt. Heb ik het geluk dat, een politiecontrole of ander contact met de politie, me in engel-modus brengt, alles probeer om m'n goodwill te tonen en hierdoor elke escalatie vermijd.
Maar hun aanpak zal bij genoeg anderen wel tot meer shit dan nodig leiden.