Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPolitiecontroles, buitenproportionele aanpak, mijn ervaringen (België)

Politiecontroles, buitenproportionele aanpak, mijn ervaringen (België)

35 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is af en toe - voor een Nederlander - lastig te lezen, maar waarom plakken mensen overbodige stickers op dingen? Overbodige stickers op auto's, laptops, alles. Wordt een Opel Astra echt mooier door een VL sticker? Ik zou zeggen van niet. Aanhouden is misschien wat overdreven, maar een tientje boete mag van mij.

Vrolijk Pasen mensen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
N
Nihilist88
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De weinige keren dat ik tijdens het autorijden te maken kreeg met een politiecontrole (hoofdzakelijk woon-werkverkeer, boodschappen, tripjes nr Nederland, concerten n festivals in België, Duitsland en Nederland en steeds nuchter). Viel me steeds hun 'untouchable' attitude op.

Op halve km v mij thuis, kwam net terug van bezoekje aan m'n ma en had eten dat snel in diepvries moest mee. Werd ik plots aan de kant gezet door anonieme politiewagen. Ik zeg, oei wat gebeurt er nu? Weet dat alle autodocumenten ok waren, geen open boetes had, dus wacht op hun komst n mededeling. Blijven eerst achteraan n zijn m'n nummerplaat aant controleren lijkt zo.
Komt 1 flik langs de passagiers-kant, vraagk vol verbazing, oei wa is de reden, want dit was echt bewust eruit pikken. Ging het over wtf, een VL sticker (Vlaamse leeuw en VL) naast m'n officiële nummerplaat. Ik in mezelf van, allé dees ga om nix en kzé dat ik met eten vr vriezer zat en ik best haast heb, als alles ok is. Zo'n sticker mocht sinds toen, de B van officiële nummerplaat niet meer overplakken, was ingevoerd door de regering met als premier ene van PS (Franstalige salonsocialisten n anti-Vlaams). Maar plakte bij mij er vlak naast, dus op m'n wagen en niet op officiële nrplaat. Dus er was letterlijk niks onwettig aan de hand, maar was toen blijkbaar ware jacht op auto's met VL-sticker, Ik moest ze ook niet verwijderen, maar gaven aan dat dit uitdagend kan zijn naar andere weggebruikers, dus hinte eigenlijk om te verwijderen. Hielden mij onnodig op n verwees op diepvrieseten. Lekker de burger wat kloten en ik gewoon nr huis.

Ook ooit out of the blue, ik was op weg naar Brico (doe het zelf zaak). Op de baan, vóór de afslag nr parking waark moest zijn, werd ik weer door anonieme politiewagen achtervolgd n gaven aan me langs de kant te zetten. Ja ik reed dan maar richting parking die afslag verder was. Kwamen ze nr mij, waarom stopt ge ni meteen? Ja kwou me hier parkeren omdat dit veilig was en hier uiteindelijk ook moest zijn. Wat is de reden vroeg ik, moest blijven zitten n waren m'n nummerplaat aant controleren. Vroegen m'n documenten, alles ok. Ja we zitten achter een drugsbende, blijkbaar waren opel astra's drugsauto's zeker. Kreeg ik snel de mededeling da alles in orde was n verder mocht, ik ja maar moet hier zijn dus. Salut en veel zoekplezier nog e zé ik.

Vorig jaar eens bij controle tegengehouden, was onderweg naar vriendin n week van huis, dus had mijn rilatine, tramadol, mirtazapine en quetiapine mee, allen op doktersvoorschrift. Maar echt hoe ik toen al behandeld werd, speekseltest moeten doen, gelukkig negatief, want op dat moment enkel rilatine genomen, mr kan positief op amfetamine geven bij test. Ook moest ik voorschriften kunnen voorleggen, van rilatine had ik screenshot gemaakt via site 'mijn gezondheid' waar oa je voorschriften staan, mr eens afgehaald bij apotheker, verdwijnt dit voorschrift, enkel openstaande voorschriften staan erin. Was ook na 20u, dus kon m'n huisarts, psy, uroloog ni bellen. Dus voor de rest had ik geen bewijs.
Echt, werd mijn auto volledig gecontroleerd met drugshond en al, alles overhoop en uren zatk vast, wachtend in combi, irritatie komt nr boven, krijgde arrogante reacties vd arm der wet...puur machtsmisbruik.
Stress overviel mij n hyperventilatie tgevolg, waarop die flikken me nog verdachter vonden, want als ge niks te verbergen hebt moet ge ni stressen. Werd ik ondervraagd als crimineel. En ik zoeken en zoeken op mijn smartphone nr enig bewijs, mijn gezondheid site, mails, dropbox, onerdrive...vond ik nog document van spoed ivm nierkolieken n daar eerste keer tramadol voorgeschreven kreeg n nu ook alsk enorme pijnscheuten in onderrug had. Echt 3u mij staand gehouden. Zeden ze dat ik binnen de 7 dagen voor alle medicatie een schrijven vd arts of kopie vh voorschrift moest afleveren op het politiebureau. Pure pesterijen en kafka op zn Belgisch...


En nog int verleden tijdens een politiecontrole (winter), met mn lief als passagier, moeten blazen, was negatief, dus normaal mochten we de rit simpel verder zetten, maar ik n mijn lief waren zeer goed geluimd n euforisch, gewoon door de prille liefde e, we kregen ware lachkicks, als de flikken wodka aan wiskey zijden n zo au serieux. En kdacht mn weg verder te mogen zetten, mr plots werd ik door flik nr parkeerplaats geleid. Wisten ni hoe of wat, dus verstomd vroeg ik wat probleem was, ik blies toch negatief? Voelde hun wa uitgelachen zeker 😆 Gaan een algemene controle doen, door jullie constant gelach, da was de uitleg. Alle documenten voorleggen n zelfs bij natrekken nummerplaat alles tiptop. Maar daar stopte het niet, moesten beide uit de auto komen, moesten onze zakken leegmaken, m'n lief haar handtas op autodak uitgekapt n onderzocht, gans de auto werd volledig ontledigd n echt respectloos overhoop gehaald, ook drugshond auto in.
Keken ik n mn lief elkaar vol verstomming aan, mr omdat ge totaal nix te verbergen hebt en elkaar hebt, edde nix stress fzo, mr dd wel vragen.
Vroeg ik kei beleefd en vrij chill, mr mé ongeloof, wat de reden is vr dit alles, krijgde als antwoord, wij moeten ons ook bezighouden e (winteravond/nacht), op een toon n mé stoere attitude. Ik lachte wa groen, ma vr de rest allé dan. Ma bij andere, zou heel deze vertoning, u nog zo geagiteerd kunnen maken, dit terwijl er niks aan de hand was, mr zo toch nog voor gedoe zou zorge bij iemand met kort lontje.
Toonde wel mn ongeloof, maar was de rust zelfve, mn lief dacht er volledig tzelfde van, mr was ook een snuggere en dachten beide tzelfde, wa een macht-showke, maar laten doen n braafjes wezen n onze blikken nr elkaar sterkte elkaar en aangezien het toch wa duurde n vrieskou was, ma moesten nog steeds afstand houden, ma childe n lollen tussendoor n ondanks alles, kei chill mé de flikken. Maar na hunne show, echt die lieten alles rommelig n overhoop achter, vooral de koffer, ma echt kon me dr ni druk om maken. Voila alles was volledig in orde. Mochten verder, pakten elkaar goe vast stapten in de auto en zéden tegen elkaar, wtf wasda, kzé dan da wanneer ik vroeg waarom, dat het om hun bezig te houden was tijdens de kou, was de blik van mn lief alles zeggend. Uiteindelijk weer vrolijk de rit verdergezet en zeden we, allé bb we da ook is meegemaakt n bb iets xtra te vertellen tegen de friends en ondanks machtsvertoon vd flikken, ons humeur bleef opperbest.

De manier van aanpak, de willekeur n onzin redenen, lijkt normaal iets, als je met alles in orde bent, je je braaf n beleefd n bijna nederig gedraagt. Heb ik het geluk dat, een politiecontrole of ander contact met de politie, me in engel-modus brengt, alles probeer om m'n goodwill te tonen en hierdoor elke escalatie vermijd.
Maar hun aanpak zal bij genoeg anderen wel tot meer shit dan nodig leiden.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
MDMAutist zei:
Hahah ik lees je verhaal en hoor in mijn hoofd alles met Belgisch accent 🤣
Klik om te vergroten...
Ja kandr ni aan doen n eerlijk ik hou me dan nog in, want anders ist echt dialect combo Mechels-Antwerps. Ma ts een feit dat, zelfs wanneer een Vlaming gewoon mooi praat/schrijft, Nederlanders echt best veel van ons Vlaams-Nederlands totaal ni verstaan, kennen of totaal andere betekenis heeft bij beiden.
Kga da hier echt als comment blijven krijgen 😆
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
SneeuwStorm zei:
Het is af en toe - voor een Nederlander - lastig te lezen, maar waarom plakken mensen overbodige stickers op dingen? Overbodige stickers op auto's, laptops, alles. Wordt een Opel Astra echt mooier door een VL sticker? Ik zou zeggen van niet. Aanhouden is misschien wat overdreven, maar een tientje boete mag van mij.

Vrolijk Pasen mensen!
Klik om te vergroten...
Daar gaat het toch helemaal niet om, die sticker plakte reglementair, al plak je het koetswerk/carrosserie vol met stickers, is toegestaan, voor stickers op ruiten licht dit anders. Maar het gaat toch niet wat jij of een ander mooi of overbodig vindt? Het gaat hier om, dat deze sticker volledig op reglementaire plaats kleefde. Dus vanwaar haal jij die boete? Jij zou zelfs corrupte flik zijn, een boete zonder reden. Hopelijk kom je een horror Paashaas tegen💀

En ja hier in Vlaanderen is de VL en of Vlaamse Leeuw, bij best een aanzienlijk deel vd bevolking, een belangrijk symbool en zit er ganse boodschap achter.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nihilist88 zei:
Het gaat hier om, dat deze sticker volledig op reglementaire plaats kleefde. Dus vanwaar haal jij die boete? Jij zou zelfs corrupte flik zijn, een boete zonder reden. Hopelijk kom je een horror Paashaas tegen💀
Klik om te vergroten...
Doe es ff rustig man met al je frustratie.
Richt je aandacht op het positieve, dat zal je goed doen.
En fijne eerste paasdag 🤩
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rondom de grens zullen altijd veel meer controles plaatsvinden. Zeker als je met een kenteken uit België kort de grens overkomt.

Je hebt vast gelezen wat voor rol Antwerpen speelt in de drugswereld en hoeveel Nederlanders daarmee te maken hebben.

Vind persoonlijk dat ik niets geks heb gelezen en dat ze gewoon hun werk doen, al kan dat voor jou natuurlijk als minder prettig worden ervaren. Kan me voorstellen dat je niet op zo’n controle zit te wachten, maar dat is nou eenmaal hun werk. Willekeur en onzin redenen kunnen vervelend aanvoelen, maar er ligt genoeg illegaals in willekeurige auto’s, dus ze moeten ergens beginnen en niet pas controleren bij een auto of kenteken die al helemaal bekend is bij de politie, want dan gebruiken criminelen die auto ook niet meer.

Als er drugs over de grens gereden word, dan gebruiken die lui daar vast auto’s met kentekenplaten voor die zo min mogelijk of niet bekend staan bij de politie, dus zal de politie ook controles uitvoeren bij auto’s/kentekens zoals de jouwe. Door alle drugsproblematiek is dit een gevolg voor iemand zoals jij die geen kwaad in de zin heeft en soms af en toe (kort) over de grens komt.
Z
ZiggyBoykeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zelfde gevoel en ervaring hier met die over ijverige smurfkes van Mechelen.
Aantal jaar geleden ook spontaan van de weg gehaald voor een controle, alle docs waren in orde en ik blies negatief.
Maar dat was duidelijk niet de zin van die 2 blauw apen. Heel de wagen werd binnenstebuiten gekeerd, Reservewiel er uit en botsen om te kijken of er niets in verstopt zat. (Moet je weten dat ik nog nooit enige betrapping of boete heb gehad voor drank of drugs, dus een aanleiding hadden ze al zeker niet) ik moest men verbanddoos tonen, fluohesjes, reserve lampen, en toen kwam meneer uit bij de brandblusser... Enjawel hoor die was een jaar vervallen. (wordt zelfs bij de keuring nooit gecontroleerd) ipv een waarschuwing, nee hoor gelijk 53e boete.
En dan zijn ze verwonderd dat de burger geen respect meer heeft voor ze 🙈🤣🤣
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ZiggyBoyke zei:
Zelfde gevoel en ervaring hier met die over ijverige smurfkes van Mechelen.
Aantal jaar geleden ook spontaan van de weg gehaald voor een controle, alle docs waren in orde en ik blies negatief.
Maar dat was duidelijk niet de zin van die 2 blauw apen. Heel de wagen werd binnenstebuiten gekeerd, Reservewiel er uit en botsen om te kijken of er niets in verstopt zat. (Moet je weten dat ik nog nooit enige betrapping of boete heb gehad voor drank of drugs, dus een aanleiding hadden ze al zeker niet) ik moest men verbanddoos tonen, fluohesjes, reserve lampen, en toen kwam meneer uit bij de brandblusser... Enjawel hoor die was een jaar vervallen. (wordt zelfs bij de keuring nooit gecontroleerd) ipv een waarschuwing, nee hoor gelijk 53e boete.
En dan zijn ze verwonderd dat de burger geen respect meer heeft voor ze 🙈🤣🤣
Klik om te vergroten...
Haha hier ging het telkens ook over de Mechelse smurfen se😉 Echt triestige manier v werken en die hun attitude 🤮
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ooit al is aangehouden in Gent? Hier behandelen ze je alsof dat je een stuk vuil bent
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Cath-R-Ella zei:
Ooit al is aangehouden in Gent? Hier behandelen ze je alsof dat je een stuk vuil bent
Klik om te vergroten...
Allé eigen in gans Vlaanderen en Brussel zo te horen.
Vroeger wel vaak uitgeweest in Twitch in de Overpoortstraat, voor de feestjes met EBM, Industrial, (Cyber)Gothic...😈
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nihilist88 zei:
Allé eigen in gans Vlaanderen en Brussel zo te horen.
Vroeger wel vaak uitgeweest in Twitch in de Overpoortstraat, voor de feestjes met EBM, Industrial, (Cyber)Gothic...😈
Klik om te vergroten...
Uiteraard ken ik overpoort! Van waar kom jij?
t
the dose it the poisonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lemmy zei:
Dat heeft toch niets met dit topic te maken?
Klik om te vergroten...
ze hadden het over vlaams accent, dus vandaar dat filmpje tussendoor:wink:
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#13
FredKroket zei:
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat je steeds met handhavers/agenten in aanraking komt. Ik heb werkelijk nog nooit een negatieve ervaring met die 2 gehad. En dat terwijl ik (vroeger) veel op stap ging, veel in de auto rij en ook veel drugs gebruik.
Klik om te vergroten...
Jij hebt vast geen VL sticker op je auto Fred. Daar was het allemaal mee begonnen. Stickers op auto's, vragen om problemen. :wink:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
SneeuwStorm zei:
Jij hebt vast geen VL sticker op je auto Fred. Daar was het allemaal mee begonnen. Stickers op auto's, vragen om problemen. :wink:
Klik om te vergroten...
Wat is VL?

Ik mag geen stickers of een wrap op mijn auto van de leasemaatschappij:(
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Wat is VL?
Klik om te vergroten...
Vlaamse Leeuw. Daar is in België wel eens wat om te doen. Met name als de leeuw helemaal zwart is. Ik ga mij verder niet bemoeien met Belgische politieke kwesties, hoewel die af en toe best geestig zijn. Beetje off-topic dit. On topic, net terug uit Brugge (wat een geweldige mooie stad is dat), geen enkele keer politiecontrole gehad.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeehond zei:
Doe es ff rustig man met al je frustratie.
Richt je aandacht op het positieve, dat zal je goed doen.
En fijne eerste paasdag 🤩
Klik om te vergroten...
Op een onzin comment van ene die blijkbaar hekel heeft aan stickers en dat uit m'n statement haalt...tja, vind ik evenzeer rare redenering...
Moet iedereen hier nu pasen bijhalen, om er dan als hypocrieten, ook wat positivisme op te gaan leggen 🙂
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nihilist88 zei:
Op een onzin comment van ene die blijkbaar hekel heeft aan stickers en dat uit m'n statement haalt...tja, vind ik evenzeer rare redenering...
Moet iedereen hier nu pasen bijhalen, om er dan als hypocrieten, ook wat positivisme op te gaan leggen 🙂
Klik om te vergroten...
Je begrijpt de reacties niet.
Denk je nou echt dat wij zitten te wachten op jouw negatieve en gefrustreerde reacties?
Doe even aan zelfreflectie vrolijke vriend.
Open anders een apart topic met alles wat je dwars zit.
Gaat het wel goed met je?
S
SneeuwStormLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nihilist88 zei:
Daar gaat het toch helemaal niet om, die sticker plakte reglementair, al plak je het koetswerk/carrosserie vol met stickers, is toegestaan, voor stickers op ruiten licht dit anders. Maar het gaat toch niet wat jij of een ander mooi of overbodig vindt? Het gaat hier om, dat deze sticker volledig op reglementaire plaats kleefde. Dus vanwaar haal jij die boete? Jij zou zelfs corrupte flik zijn, een boete zonder reden. Hopelijk kom je een horror Paashaas tegen💀

En ja hier in Vlaanderen is de VL en of Vlaamse Leeuw, bij best een aanzienlijk deel vd bevolking, een belangrijk symbool en zit er ganse boodschap achter.
Klik om te vergroten...
Ik vind stickers op auto's gewoon niks. Mijn mening. Dat van een tientje boete, was een geintje. Excuses voor mijn humor.
Veel liefs van terror Paashaas
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zo'n jaar of 15 geleden, toen ik nog enthousiast vrachtwagen chauffeur was, stond ik op een vrijdag na-middag zo'n 2 uur lang op de drukke ring van Antwerpen met een geklapte band op de vluchtstrook.

Toen mijn band eennaal vervangen was had ik nog precies genoeg diensttijd over om thuis in Rotterdam te komen.

Toentertijd waren er bij Brecht werken én een inhaalverbod voor vrachtverkeer.

Vóór mij reden twee Bulgaarse vrachtwagens, die heel irritant schommelde in snelheid tussen de 70 en 90. Ik dacht: ik ga die gasten effe gauw voorbij. Klikte mijn magische knopje om en vloog er met 110 km/u omheen.

Helaas voor mij zat er een goudkleurige BMW achter mij, met twee agenten genietend van mijn actie.

Ik werd aan de kant gezet bij Politie bureau Brecht en kon na wat discussie met meneer agent mijn knip trekken. €2400 heeft dat grapje mij gekost. En omdat ik buitenlander was móest er direct contant betaald worden. Een bedrijfje dat gespecialiseerd was in het brengen van geld bij chauffeurs, rekende ook nog eens 250 euro.

Plus ik heb de nacht op het bureau door moeten brengen want de heren hadden geen zin om op het geld te wachten. Dus rijbewijs en paspoort in beslag genomen en salut hè.

Stond ik daar, geen avond eten. Niet thuis de vrijdag avond en een bak schaamte richting mijn bazin.

Man man man wat een ellende was dat. En ja, volledig mijn eigen domme schuld. Maar de houding van die agenten... gadverdamme... alsof ik een moord gepleegd had!
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
MDMAutist zei:
Hahah ik lees je verhaal en hoor in mijn hoofd alles met Belgisch accent 🤣
Klik om te vergroten...
Dat dus🤣
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."