Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZorgen over rijbewijs

Zorgen over rijbewijs

48 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blikje Pløp zei:
Da's precies het probleem. Jij hebt misschien niet meer het gevoel onder invloed te zijn maar dat ben je wel. Als je iemand van de sokken rijdt heeft die weinig aan 'maar ik voelde me niet onder invloed'.
Klik om te vergroten...
Zelfs als iemand anders @Couchlock aanrijdt is tie de lul. Je bent niet verzekerd als je onder invloed rijdt.
En geloof me, als je iemand onder invloed letsel toebrengt, dekt je verzekering niets.
En dat kost echt heeeeel veel geld en je zult heeeel lang moeten afbetalen. En dan over de strafrechtelijke gevolgen qua rijbewijs zullen we het ook maar niet hebben.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Couchlock zei:
Sorry meneer dunne, maar als je denkt dat ik hier op deze site een verhaal ga verzinnen vind ik dat best een vreemde gedachte dan ga ik wel op andere forums zitten.. Test was negatief en ben inmiddels gestopt met het gebruiken van wiet dus geen zorgen over het rijden onder invloed.
Klik om te vergroten...
Ik raad je aan om eens met @poedergeest te praten hierover, jullie hebben allebij van die waanideeën over dit onderwerp!
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Zelfs als iemand anders @Couchlock aanrijdt is tie de lul. Je bent niet verzekerd als je onder invloed rijdt.
En geloof me, als je iemand onder invloed letsel toebrengt, dekt je verzekering niets.
En dat kost echt heeeeel veel geld en je zilt heel lang moeten afbetalen. En dan over de strafrechtelijke gevolgen qua rijbewijs zullen we het ook maar niet hebben.
Klik om te vergroten...
Precies. Denken je niet onder invloed te voelen is gewoon nooit genoeg
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Maar laten we wel eerlijk blijven, er zijn mensen die ik meer mijn leven toe vertrouw die een paar uur van te voren een jointje hebben gerookt of 2 biertjes in hun systeem hebben zitten dan sommige mensen die 30 dagen nuchter zijn
Maar dat gezegt te hebben, de wet is de wet en het mag dus gewoon niet punt
p
poedergeestLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Ik raad je aan om eens met @poedergeest te praten hierover, jullie hebben allebij van die waanideeën over dit onderwerp!
Klik om te vergroten...
Je hebt hier echt plezier aan hé?(Dopemonster) echt zonde van t vertrouwen in (voornamelijk) Nederlanders. plus, het gaat bij mij om een fiets en een pammetjenin mijn systeem dat mij niet suf maakt aangezien de paniek aanvallen zo zwaar zijn, dat ik me eindelijk even normaal voel. Ze zitten hier allemaal doktertje en rechter te spelen met een manipulatieve vorm van zelfvertrouwen. Ik zit al een uur te googlen voor wetgevingen over fietsen maar als je zeker weet dat je gelijk hebt en ik een misdadiger ben (maar niet 90% van de jonge mensen gewoon op hun telefoon zitten te slingeren of stelletjes die zo breed de ruimte innemen dat de auto's moeten uitwijken en dan de kans lopen een ander te slepen. vooral die brede trucks. De mensen hier staan allemaal strak aan de pillen (ben vrienden met buurvrouw en die roddelt graag). Auto's geven geen richting aan, fietsers ook niet, en dan brul ik soms nog wat zoals dat gaat in amsterdam. inmiddels krijg ik duimen omhoog van ouders met kinderen achterop. voor mn overdreven fietspoliets. ik kan er nog wel meer opnoemen, maar als dopemonster ergens kan bewijzen dat ik niet mag fietsen als er benzo in mijn systeem zit heb je lekker gewonne
op naar de volgende nieuwkomer om eens lekker mee te miereneuken
lijkt de middelbare wel hiero met de klas hoger klootfiolen die je wel even op je plekje zetten voor je je enthousiast mag voelen over de school en vooral jezelf. #be humble am i rite
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vwb fietsen:
De wegenverkeerswet heeft het over "een voertuig," en een "bestuurder"
Hieruit kan je de conclusie trekken dat onder invloed fietsen, ook een vette boete kan opleveren, maar je rijbewijs komt vooralsnog niet in gevaar.
Dat speelt pas mee, als je een m o t o r voertuig bestuurt.
Dwz op een scooter onder invloed rijden, is zeer riskant voor dat roze kaartje...
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#7
https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijg...er-invloed-van-drugs-dit-zijn-de-gevolgen.htm

www.rijksoverheid.nl

Mag ik deelnemen aan het verkeer als ik medicijnen heb gebruikt?

Dat verschilt per medicijn. Veel medicijnen geven geen problemen in het verkeer. Maar er zijn ook medicijnen waarmee u niet mag rijden omdat dit gevaarlijk is. U kunt dan uzelf en anderen in gevaar brengen.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl

Dit zegt de wet over deelnemen aan het verkeer onder invloed. Er staat ook duidelijk bij dat je ook niet op de fiets mag deelnemen aan het verkeer.
@poedergeest .
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
poedergeest zei:
Je hebt hier echt plezier aan hé?(Dopemonster) echt zonde van t vertrouwen in (voornamelijk) Nederlanders. plus, het gaat bij mij om een fiets en een pammetjenin mijn systeem dat mij niet suf maakt aangezien de paniek aanvallen zo zwaar zijn, dat ik me eindelijk even normaal voel. Ze zitten hier allemaal doktertje en rechter te spelen met een manipulatieve vorm van zelfvertrouwen. Ik zit al een uur te googlen voor wetgevingen over fietsen maar als je zeker weet dat je gelijk hebt en ik een misdadiger ben (maar niet 90% van de jonge mensen gewoon op hun telefoon zitten te slingeren of stelletjes die zo breed de ruimte innemen dat de auto's moeten uitwijken en dan de kans lopen een ander te slepen. vooral die brede trucks. De mensen hier staan allemaal strak aan de pillen (ben vrienden met buurvrouw en die roddelt graag). Auto's geven geen richting aan, fietsers ook niet, en dan brul ik soms nog wat zoals dat gaat in amsterdam. inmiddels krijg ik duimen omhoog van ouders met kinderen achterop. voor mn overdreven fietspoliets. ik kan er nog wel meer opnoemen, maar als dopemonster ergens kan bewijzen dat ik niet mag fietsen als er benzo in mijn systeem zit heb je lekker gewonne
op naar de volgende nieuwkomer om eens lekker mee te miereneuken
lijkt de middelbare wel hiero met de klas hoger klootfiolen die je wel even op je plekje zetten voor je je enthousiast mag voelen over de school en vooral jezelf. #be humble am i rite
Klik om te vergroten...
Het boeit me geen fuck of ik nou win of niet het is geen wedstrijd en waarom voel je je zo aangevallen mag ik mijn mening niet delen? Ik vind dat je je acties probeert goed te praten en jezelf met anderen vergelijkt dat is gewoon complete bullshit verder lekker boeiend je bent geen moordenaar, ik loop ook niet met vingers te wijzen en ik ben ook geen rechter, ik loop ook niet de nieuweling belachelijk te maken je hebt er een heel drama van gemaakt en ik was zelf zo stom om er in mee te gaan dat is nu afgelopen joejoe
C
CouchlockLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Zelfs als iemand anders @Couchlock aanrijdt is tie de lul. Je bent niet verzekerd als je onder invloed rijdt.
En geloof me, als je iemand onder invloed letsel toebrengt, dekt je verzekering niets.
En dat kost echt heeeeel veel geld en je zult heeeel lang moeten afbetalen. En dan over de strafrechtelijke gevolgen qua rijbewijs zullen we het ook maar niet hebben.
Klik om te vergroten...
Excuses mevrouw dunne dan (;
Laat me niet weg jagen hoor, alleen dan is de test zoals je al zei niet goed gegaan en heb ik veel geluk gehad was ook een leermoment hoor. Snap er zelf ook niets van dat ik als ex dagelijks blower een negatieve uitslag heb gekregen.. Denk dat de hogere vond dat ik genoeg pech gehad heb de afgelopen maanden :P
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Vwb fietsen:
De wegenverkeerswet heeft het over "een voertuig," en een "bestuurder"
Hieruit kan je de conclusie trekken dat onder invloed fietsen, ook een vette boete kan opleveren, maar je rijbewijs komt vooralsnog niet in gevaar.
Dat speelt pas mee, als je een m o t o r voertuig bestuurt.
Dwz op een scooter onder invloed rijden, is zeer riskant voor dat roze kaartje...
Klik om te vergroten...
Helaas is het wel zo dat als je onder invloed van middelen een fiets bestuurt en je bent in het bezit van een rijbewijs. Je alsnog je rijbewijs kunt kwijt raken. Staat duidelijk op de site van het cbr die link heb ik in dit topic al geplaatst.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
vaak mogen speekseltesten niet onder een bepaalde temperatuur bewaard worden. Als ze dus in een Politieauto blijven liggen in de winter, dan kan dat problemen opleveren. Weet alleen niet zeker of dat ook valse uitslagen als resultaat geeft.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Zoraa zei:
Helaas is het wel zo dat als je onder invloed van middelen een fiets bestuurt en je bent in het bezit van een rijbewijs. Je alsnog je rijbewijs kunt kwijt raken. Staat duidelijk op de site van het cbr die link heb ik in dit topic al geplaatst.
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat je alleen op de brommer je autorijbewijs kon verliezen, maar niet op de fiets!😱
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dopemonster zei:
Ik dacht dat je alleen op de brommer je autorijbewijs kon verliezen, maar niet op de fiets!😱
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk heb niet goed begrepen. Als je onder invloed staat er een beetje verwarrend voor mij in. Zou jij het eens willen lezen staat in de link van mijn vorige post. Zoals ik het nu begrijp staat er wel als je een invalide wagen bestuurt onder invloed kun je wel je rijbewijs kwijtraken. Heb erge last van brainfog door de fibromyalgie vandaag. @De Zandman excuses als ik het verkeerd had begrepen. Het gaat me niet om gelijk hebben maar om de juiste informatie.
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dit is hoe het er staat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Op een fiets rijdende gesnapt worden terwijl je onder invloed rijdt, kost je NIET je rijbewijs. Omdat je geen motorvoertuig bestuurt.
Rijd je met een scooter, onder invloed, dan liggen de zaken anders. Je A en M rijbewijs kan worden ingevorderd, en daarmee dus ook je autorijbewijs!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
poedergeest zei:
lijkt de middelbare wel hiero met de klas hoger klootfiolen die je wel even op je plekje zetten voor je je enthousiast mag voelen over de school en vooral jezelf. #be humble am i rite
Klik om te vergroten...
Iedereen mag hier zijn mening geven, ook als dat een afwijkende mening is. Andere leden vergelijken met 'klootfiolen' lijkt me dan weer niet zo nuttig voor de discussie.

Volgens mij is de wet duidelijk en is deelnemen aan het verkeer niet toegestaan onder invloed. Ook niet als je fietst.
Maar op dit forum nemen we het niet altijd even precies met de wet :sweatsmile: Volgens mij is het wel goed om dus los van de wet ook na te denken wat we er nu echt van vinden. Mijn persoonlijke mening is dat je niet onder invloed achter het stuur stapt. Ik begrijp dat je op de fiets iets milder bent omdat je dan minder een risico voor anderen vormt en meer jezelf er mee hebt als er iets gebeurt. Maar ook op de fiets zijn er grenzen.

Verder eens met wat er al gezegd is dat het niet uitmaakt of jij denkt dat je nog verantwoord kunt deelnemen aan het verkeer. Het gaat erom of je het daadwerkelijk nog kunt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vwb het zelf beoordelen " of je nog wel in staat bent" om onder invloed verkerende te bezien, of je nog wel kunt rijden, dat is onmogelijk.
Vooral alcohol is een beruchte stof als het hier op aankomt.
Alcohol maakt overmoedig.
Bij een behoorlijk hoeveelheid glazen bier raak je er zelfs alleen maar meer van overtuigd, dat je een goede chauffeur bent terwijl je niet eens meer recht op je benen kunt blijven staan...
Ik vind dat je moet weten, dat je, als je onder invloed bent, je gewoon NIET moet rijden.
Nu heeft het ene middel meer nadelige effecten dan een ander, dan toch.
Niet rijden als je gebruikt hebt. C' est ca!

Tegenwoordig kan dit echt niet meer.
Het verkeer is vaak zeer druk en een fout is zo gemaakt...en kan enorme, gigantische problemen met zich meebrengen.
Alleen al het verzekerd/ onverzekerd rijden...je kunt, als het echt verkeerd loopt, de rest van je leven krom liggen van het smartengeld wat je moet aftikken! Heel vervelend, maar dan dit: Denk hierbij vooral aan die ander.
Die ander die in de prak ligt, omdat j i j van mening was, dat rijden nog verantwoord was.
Dat je jezelf mol rijdt, dat is tot daar aan toe.
Het gaat om die ander. Die alleen schuldig is op het verkeerde moment op de verkeerde plaats aanwezig te zijn.

Let wel, ik ben beslist geen heilige.
Ook ik heb stoned, en met drank op, gereden. Jazeker.
De eerste keer was meteen prijs, 40 jaar geleden, en dat kostte mij toen al 600 gulden boete en 5 maanden niet rijden.
Toen ikzelf een keer het slachtoffer was door een dronken GAK arts, toen was het echt afgelopen en reed ik niet als ik gedronken had.
Nee mensen.
Het kan echt niet meer.
Niet onder invloed gaan rijden.
Neem desnoods een dure taxi!
Maar rijd dus i.i g. niet zelf in deze gevallen.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
(Zucht..) Ik ben MEVROUW de Dunne, queen of df! 😜
Jammer dat je het zo ziet. Lees zelf eens na wat je schreef. Zoveel cannabis kan nooit een negatieve uitslag geven. Het verhaal klinkt als bullshit OF de test is verkeerd gedaan OF je bent gematst.
Jammer dat je je weg laat jagen alleen om een beetje verstandig advies en een scherpe reactie.
Geeft niks hoor. Het is geen verplichting hier lid te blijven.
Klik om te vergroten...
Nou mevrouw de dunne ik heb in belgië ook eens moeten "likken" en die test was zeker wel negatief, ik was toen dom bezig en had een uur daarvoor nog dik zitten blowen. Test was zeker negatief wat mij doet denken dat deze vals negatief was. Heeft mij wel direct aan het denken gezet.

Overigens was dit al heel lang geleden en rij ik nooit meer onder invloed!
C
CouchlockLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eve's drop zei:
Nou mevrouw de dunne ik heb in belgië ook eens moeten "likken" en die test was zeker wel negatief, ik was toen dom bezig en had een uur daarvoor nog dik zitten blowen. Test was zeker negatief wat mij doet denken dat deze vals negatief was. Heeft mij wel direct aan het denken gezet.

Overigens was dit al heel lang geleden en rij ik nooit meer onder invloed!
Klik om te vergroten...
Ja precies schijnbaar zitten er een paar niet werkende tussen ?
Vaak verhalen gelezen van mensen die positief testen na 5+ uur niet blowen..
En gematst is onzin, dan zouden ze überhaupt niet de tijd en moeite nemen om de drugtest af te nemen.
Dus zie het maar zo je kan geluk hebben en alsnog er iets van leren achteraf (;
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Al die “valse” tests/ metingen waren wel in BE. Zouden ze ook verkeerde in NL hebben?
Moet wel wat met die test zijn geweest want als je pas ervoor hebt geblowd moet een goede test positief aanslaan. Je had geluk! 😉


Heb ook wel gehoord van positieve tests bij nuchter zijn. Heb het idee dat doe testen niet altijd betrouwbaar zijn.
Klik om te vergroten...
Exact dit ja, alleen bij een positieve test als je brood nuchter bent heb je bij een stevige blower ook al een probleem want die 3 microgram per liter bloed daar zit je zo overheen.

(Ik geloof dat de grenswaarde in belgië zelfs 1,5 microgram p/l bloed is vanwege het zero tolerance beleid)

Geluk is het zeker ja. En al helemaal als je denkt dat ik daar in de werkbus met een surinamer als bijrijder zo in een fuik rij waar ik op de heenweg ook al doorheen kwam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."