Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZorgen over rijbewijs

Zorgen over rijbewijs

48 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
d
dylan078Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goeiedag,
Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar ik ben mijn rijbewijs kwijt omdat ik stoned heb gereden.
ik moest naar een psychiater en Door de psychiater ben ik helaas als drugsmisbruiker aangemerkt.
Ik kan in december weer een nieuwe keuring aanvragen om mijn rijbewijs voor een jaar terug te krijgen.
Maar ik maak mij best wel zorgen over het verdere verloop van de gehele procedure, je moet om de zoveel jaar naar periodieke keuringen en bij elke keuring kan je rijbewijs weer voor een jaar ingevorderd worden als het niet goed gaat.
Ik rook helemaal geen wiet meer sinds de aanhouding, en ben ook van plan om het nooit meer te gaan doen puur voor mijn rijbewijs.
Maar ik ben nog niemand tegen gekomen die hetzelfde heeft ervaren en die ooit van die keuringen af is gekomen.
Ik vraag me dus af wanneer je van die keuringen af bent als je gewoon helemaal geen drugs meer gebruikt.
Ik hoop dat hier mensen zijn die ervaring hebben met de keuringen na de 1ste keuring als je die niet hebt gehaald.
Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven over de toekomst van mijn rijbewijs want ik heb geen flauw idee.
Groetjes Dylan
C
CouchlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Zelfs als iemand anders @Couchlock aanrijdt is tie de lul. Je bent niet verzekerd als je onder invloed rijdt.
En geloof me, als je iemand onder invloed letsel toebrengt, dekt je verzekering niets.
En dat kost echt heeeeel veel geld en je zult heeeel lang moeten afbetalen. En dan over de strafrechtelijke gevolgen qua rijbewijs zullen we het ook maar niet hebben.
Klik om te vergroten...
Excuses mevrouw dunne dan (;
Laat me niet weg jagen hoor, alleen dan is de test zoals je al zei niet goed gegaan en heb ik veel geluk gehad was ook een leermoment hoor. Snap er zelf ook niets van dat ik als ex dagelijks blower een negatieve uitslag heb gekregen.. Denk dat de hogere vond dat ik genoeg pech gehad heb de afgelopen maanden :P
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
Vwb fietsen:
De wegenverkeerswet heeft het over "een voertuig," en een "bestuurder"
Hieruit kan je de conclusie trekken dat onder invloed fietsen, ook een vette boete kan opleveren, maar je rijbewijs komt vooralsnog niet in gevaar.
Dat speelt pas mee, als je een m o t o r voertuig bestuurt.
Dwz op een scooter onder invloed rijden, is zeer riskant voor dat roze kaartje...
Klik om te vergroten...
Helaas is het wel zo dat als je onder invloed van middelen een fiets bestuurt en je bent in het bezit van een rijbewijs. Je alsnog je rijbewijs kunt kwijt raken. Staat duidelijk op de site van het cbr die link heb ik in dit topic al geplaatst.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
vaak mogen speekseltesten niet onder een bepaalde temperatuur bewaard worden. Als ze dus in een Politieauto blijven liggen in de winter, dan kan dat problemen opleveren. Weet alleen niet zeker of dat ook valse uitslagen als resultaat geeft.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zoraa zei:
Helaas is het wel zo dat als je onder invloed van middelen een fiets bestuurt en je bent in het bezit van een rijbewijs. Je alsnog je rijbewijs kunt kwijt raken. Staat duidelijk op de site van het cbr die link heb ik in dit topic al geplaatst.
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat je alleen op de brommer je autorijbewijs kon verliezen, maar niet op de fiets!😱
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dopemonster zei:
Ik dacht dat je alleen op de brommer je autorijbewijs kon verliezen, maar niet op de fiets!😱
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk heb niet goed begrepen. Als je onder invloed staat er een beetje verwarrend voor mij in. Zou jij het eens willen lezen staat in de link van mijn vorige post. Zoals ik het nu begrijp staat er wel als je een invalide wagen bestuurt onder invloed kun je wel je rijbewijs kwijtraken. Heb erge last van brainfog door de fibromyalgie vandaag. @De Zandman excuses als ik het verkeerd had begrepen. Het gaat me niet om gelijk hebben maar om de juiste informatie.
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit is hoe het er staat.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Op een fiets rijdende gesnapt worden terwijl je onder invloed rijdt, kost je NIET je rijbewijs. Omdat je geen motorvoertuig bestuurt.
Rijd je met een scooter, onder invloed, dan liggen de zaken anders. Je A en M rijbewijs kan worden ingevorderd, en daarmee dus ook je autorijbewijs!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#9
poedergeest zei:
lijkt de middelbare wel hiero met de klas hoger klootfiolen die je wel even op je plekje zetten voor je je enthousiast mag voelen over de school en vooral jezelf. #be humble am i rite
Klik om te vergroten...
Iedereen mag hier zijn mening geven, ook als dat een afwijkende mening is. Andere leden vergelijken met 'klootfiolen' lijkt me dan weer niet zo nuttig voor de discussie.

Volgens mij is de wet duidelijk en is deelnemen aan het verkeer niet toegestaan onder invloed. Ook niet als je fietst.
Maar op dit forum nemen we het niet altijd even precies met de wet :sweatsmile: Volgens mij is het wel goed om dus los van de wet ook na te denken wat we er nu echt van vinden. Mijn persoonlijke mening is dat je niet onder invloed achter het stuur stapt. Ik begrijp dat je op de fiets iets milder bent omdat je dan minder een risico voor anderen vormt en meer jezelf er mee hebt als er iets gebeurt. Maar ook op de fiets zijn er grenzen.

Verder eens met wat er al gezegd is dat het niet uitmaakt of jij denkt dat je nog verantwoord kunt deelnemen aan het verkeer. Het gaat erom of je het daadwerkelijk nog kunt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vwb het zelf beoordelen " of je nog wel in staat bent" om onder invloed verkerende te bezien, of je nog wel kunt rijden, dat is onmogelijk.
Vooral alcohol is een beruchte stof als het hier op aankomt.
Alcohol maakt overmoedig.
Bij een behoorlijk hoeveelheid glazen bier raak je er zelfs alleen maar meer van overtuigd, dat je een goede chauffeur bent terwijl je niet eens meer recht op je benen kunt blijven staan...
Ik vind dat je moet weten, dat je, als je onder invloed bent, je gewoon NIET moet rijden.
Nu heeft het ene middel meer nadelige effecten dan een ander, dan toch.
Niet rijden als je gebruikt hebt. C' est ca!

Tegenwoordig kan dit echt niet meer.
Het verkeer is vaak zeer druk en een fout is zo gemaakt...en kan enorme, gigantische problemen met zich meebrengen.
Alleen al het verzekerd/ onverzekerd rijden...je kunt, als het echt verkeerd loopt, de rest van je leven krom liggen van het smartengeld wat je moet aftikken! Heel vervelend, maar dan dit: Denk hierbij vooral aan die ander.
Die ander die in de prak ligt, omdat j i j van mening was, dat rijden nog verantwoord was.
Dat je jezelf mol rijdt, dat is tot daar aan toe.
Het gaat om die ander. Die alleen schuldig is op het verkeerde moment op de verkeerde plaats aanwezig te zijn.

Let wel, ik ben beslist geen heilige.
Ook ik heb stoned, en met drank op, gereden. Jazeker.
De eerste keer was meteen prijs, 40 jaar geleden, en dat kostte mij toen al 600 gulden boete en 5 maanden niet rijden.
Toen ikzelf een keer het slachtoffer was door een dronken GAK arts, toen was het echt afgelopen en reed ik niet als ik gedronken had.
Nee mensen.
Het kan echt niet meer.
Niet onder invloed gaan rijden.
Neem desnoods een dure taxi!
Maar rijd dus i.i g. niet zelf in deze gevallen.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
(Zucht..) Ik ben MEVROUW de Dunne, queen of df! 😜
Jammer dat je het zo ziet. Lees zelf eens na wat je schreef. Zoveel cannabis kan nooit een negatieve uitslag geven. Het verhaal klinkt als bullshit OF de test is verkeerd gedaan OF je bent gematst.
Jammer dat je je weg laat jagen alleen om een beetje verstandig advies en een scherpe reactie.
Geeft niks hoor. Het is geen verplichting hier lid te blijven.
Klik om te vergroten...
Nou mevrouw de dunne ik heb in belgië ook eens moeten "likken" en die test was zeker wel negatief, ik was toen dom bezig en had een uur daarvoor nog dik zitten blowen. Test was zeker negatief wat mij doet denken dat deze vals negatief was. Heeft mij wel direct aan het denken gezet.

Overigens was dit al heel lang geleden en rij ik nooit meer onder invloed!
C
CouchlockLid
01-01-2024, 00:00
#12
Eve's drop zei:
Nou mevrouw de dunne ik heb in belgië ook eens moeten "likken" en die test was zeker wel negatief, ik was toen dom bezig en had een uur daarvoor nog dik zitten blowen. Test was zeker negatief wat mij doet denken dat deze vals negatief was. Heeft mij wel direct aan het denken gezet.

Overigens was dit al heel lang geleden en rij ik nooit meer onder invloed!
Klik om te vergroten...
Ja precies schijnbaar zitten er een paar niet werkende tussen ?
Vaak verhalen gelezen van mensen die positief testen na 5+ uur niet blowen..
En gematst is onzin, dan zouden ze überhaupt niet de tijd en moeite nemen om de drugtest af te nemen.
Dus zie het maar zo je kan geluk hebben en alsnog er iets van leren achteraf (;
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Al die “valse” tests/ metingen waren wel in BE. Zouden ze ook verkeerde in NL hebben?
Moet wel wat met die test zijn geweest want als je pas ervoor hebt geblowd moet een goede test positief aanslaan. Je had geluk! 😉


Heb ook wel gehoord van positieve tests bij nuchter zijn. Heb het idee dat doe testen niet altijd betrouwbaar zijn.
Klik om te vergroten...
Exact dit ja, alleen bij een positieve test als je brood nuchter bent heb je bij een stevige blower ook al een probleem want die 3 microgram per liter bloed daar zit je zo overheen.

(Ik geloof dat de grenswaarde in belgië zelfs 1,5 microgram p/l bloed is vanwege het zero tolerance beleid)

Geluk is het zeker ja. En al helemaal als je denkt dat ik daar in de werkbus met een surinamer als bijrijder zo in een fuik rij waar ik op de heenweg ook al doorheen kwam.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eve's drop zei:
in belgië
Klik om te vergroten...
Al die “valse” tests/ metingen waren wel in BE. Zouden ze ook verkeerde in NL hebben?
Moet wel wat met die test zijn geweest want als je pas ervoor hebt geblowd moet een goede test positief aanslaan. Je had geluk! 😉

Eve's drop zei:
Test was zeker negatief wat mij doet denken dat deze vals negatief was. Heeft mij wel direct aan het denken gezet.
Klik om te vergroten...
Heb ook wel gehoord van positieve tests bij nuchter zijn. Heb het idee dat doe testen niet altijd betrouwbaar zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Couchlock zei:
precies schijnbaar zitten er een paar niet werkende tussen ?
Klik om te vergroten...
Daar lijkt het wel op. Heb ook al eens gehoord dat er positief was aangegeven terwijl diegene echt nooit iets gebruikt.

Couchlock zei:
Vaak verhalen gelezen van mensen die positief testen na 5+ uur niet blowen..
Klik om te vergroten...
Ja maar 5 uren na een dikke joint is het wel logisch dat ie positief geeft.
Zou die ene joint nou echt de enige zijn in lange tijd kan het wel negatief zijn. Maar als je bv bijna dagelijks blowt en dan 5 uren na je 1e joint van die dag gepakt word ben je de Sjaak. Helaas blijft thc heel lang in je lichaam.
I know, de drugs verkeerswet os zo krom als een hoepel!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als een speekseltest afgenomen is, en positief bevonden is, dan doet het er verder niet meer toe of hij goed, of minder goed opgeslagen wordt.
Immers, bij een positieve uitslag volgt er altijd een nader bloedonderzoek om de hoeveelheid, en soort (en) drugs exact te bepalen.
En het is dan ook dit onderzoek, wat ter terechtzitting aangehaald wordt en waarnaar de strafmaat bepaald wordt.
De speekseltest geeft alleen maar een positief of negatief resultaat aan.
Aangezien dit door een bevoegd opsporingsambtenaar is vastgesteld, op ambtseed of ambtsbelofte in het proces-verbaal gerelateerd wordt neemt de officier van justitie en later de rechter deze uitslaggegevens voor waarheid aan, en volstaat de conclusie dat er in eerste aanleg van een positieve testuitslag sprake was.
Vervolgens wordt er op chronologische volgorde gerelateerd dat de verdere procedure ihkv het vaststellen van wat, en hoeveel er gebruikt is, middels een bloedonderzoek is vastgesteld, en vervolgens is het aan de Officier van justitie om te bepalen of er een justitieel vervolg in de strafrechtketen gaat plaatsvinden.
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb het net uit nieuwsgierigheid eens opgezocht.
Onder invloed fietsen kan je, zowel in Nederland als in België, wel degelijk een rijverbod opleveren.
Op de fiets ben je ook een ´bestuurder´
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#18
Eve's drop zei:
Exact dit ja, alleen bij een positieve test als je brood nuchter bent heb je bij een stevige blower ook al een probleem want die 3 microgram per liter bloed daar zit je zo overheen.

(Ik geloof dat de grenswaarde in belgië zelfs 1,5 microgram p/l bloed is vanwege het zero tolerance beleid)

Geluk is het zeker ja. En al helemaal als je denkt dat ik daar in de werkbus met een surinamer als bijrijder zo in een fuik rij waar ik op de heenweg ook al doorheen kwam.
Klik om te vergroten...
Ik ben enkele jaren geleden ook eens tegen de lamp gelopen, de dag van de controle zelf, niet geblowd maar de avond daarvoor wel.
1645 euro boete, 3 maanden rijverbod, theoretisch examen opnieuw afleggen en een medisch onderzoek .....
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Acoustic zei:
Heb het net uit nieuwsgierigheid eens opgezocht.
Onder invloed fietsen kan je, zowel in Nederland als in België, wel degelijk een rijverbod opleveren.
Op de fiets ben je ook een ´bestuurder´
Klik om te vergroten...
Jup dit klopt. Vroeger kon je als je goed wat gedronken had, probleemloos met de fiets gaan. Nu, allé da's ondertussen al lang hoor, dronken op de fiets = intrekken vh rijbewijs. Ik weet wel niet of de straffen mbt, zat op fiets, volledig identiek en even zwaar zijn al dronken achter autostuur?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bij mijn weten verlies je rijbewijs dus niet, als je dronken fietst.
Artikel 8 WvW geeft duidelijk aan, dat het om een bestuurder gaat v a n e e n m ot o r v o e r t u i g gaat.
Aangezien je fietst, kan jouw rijbewijs n i e t worden ingevorderd.
Als fietser kan daarom niet jouw rijbewijs worden ingevorderd.
Als dat ergens anders wel zo staat, dan laat maar eens zien, waar dat staat.
Je zou anders als wandelaar je rijbewijs kunnen verliezen.....nee. ik ben van mening dat het om een bestuurder van een motor voertuig moet gaan, w.o. ook een scooter ( A M rijbewijs) gaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."