Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZorgen over rijbewijs

Zorgen over rijbewijs

48 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
Exact de juiste visie!
m
marcootjeLid
De Zandman zei:
Als het bloedmonster niet volgens de daarvoor vastgestelde wijze opgeslagen en bewaard wordt, en je advocaat komt daarachter, dan is het jammer voor het openbaar ministerie, want er volgt vrijspraak.
Bloedmonsters mogen slechts bewaard worden bij min 20 graden Celsius, en er is een maximum termijn voor het bewaren van de monsters.
Er zijn dus wel degelijk regels voor!
Klik om te vergroten...
Behalve in belgie. Daar doen ze sinds 2019 alleen maar speekselanalyses als eindtest. Deze wordt ook in het lab gecheckt. In de wet staat 2 dagen +evt 1 dag als er een weekend invalt. Wat blijkt op het rapportje, wat je ook veel later krijgt dan de wettelijke termijn is ook het speekselmonster een week onderweg geweest. Buitendat waren er meer zaken die niet volgens procedure lopen. . Daar wordt helemaal niks mee gedaan door een gerecht. Alleen de burger moet zich aan de wet houden.
m
marcootjeLid
marcootje zei:
Behalve in belgie. Daar doen ze sinds 2019 alleen maar speekselanalyses als eindtest. Deze wordt ook in het lab gecheckt. In de wet staat 2 dagen +evt 1 dag als er een weekend invalt. Wat blijkt op het rapportje, wat je ook veel later krijgt dan de wettelijke termijn is ook het
marcootje zei:
Behalve in belgie. Daar doen ze sinds 2019 alleen maar speekselanalyses als eindtest. Deze wordt ook in het lab gecheckt. In de wet staat 2 dagen +evt 1 dag als er een weekend invalt. Wat blijkt op het rapportje, wat je ook veel later krijgt dan de wettelijke termijn is ook het speekselmonster een week onderweg geweest. Buitendat waren er meer zaken die niet volgens procedure lopen. . Daar wordt helemaal niks mee gedaan door een gerecht. Alleen de burger moet zich aan de wet houden.
Klik om te vergroten...

speekselmonster een week onderweg geweest. Buitendat waren er meer zaken die niet volgens procedure lopen. . Daar wordt helemaal niks mee gedaan door een gerecht. Alleen de burger moet zich aan de wet houden.
Klik om te vergroten...
Buiten dat elke test goed maar nooit voor 100% betrouwbaar omdat er altijd procedures zijn die goed doorlopen moeten worden. Mondiaal is wetenschappelijk de bloedtest nog altijd de meest betrouwbare en veilige test om de analyseren wat de werkelijke intoxicatie is. Mijn tip…laat altijd onmiddellijk zelf een bloedonderzoek en urinetest doen als je zeker weet dat je langer dan een week niks hebt genomen. Dat is veiliger dan op procedure fouten wijzen.
N
Nihilist88Lid
Hoi,

Was je echt stoned tijdens het rijden, waren er resten joint/wiet in je auto op eigenste moment? Indien ja, is dit iets waar m'n zwaar aan tilt, het is anders als je paar dagen terug joint gerookt hebt en volledig nuchter achter stuur zit, maar toch positieve speekseltest/bloedtest op THC hebt. Nog iets belangrijk, was het enkelvoudig gebruik (1 enkele soort drug teruggevonden in je bloed) of meervoudig gebruik (gecombineerd drugsgebruik, als m'n vb na THC ook nog sporen van alcohol, andere drugs of medicijnen terug vindt)? Dit heeft gevolgen voor de wettelijke grenswaarden vd drugs, bij gecombineerd gebruik, worden deze grenswaarden gehalveerd. Tot aan deze gebeurtenis, hoeveel wiet rookte je.
Het gaat toch om zaak in Nederland? Ben zelf Belg en geen wiet gebruiker, dus qua hulp ben ik even waardeloos, maar met een reactie hier, komen andere leden, msschn ook eens piepen en kunnen zij je hopelijk helpen en raad geven. Wel goed dat je volledig gestopt bent met wiet roken, dat is sowieso heel belangrijke stap, naar de toekomst toe, als je dan tijdens gans de procedure, steeds volledig clean bent, is dat beste teken dat je kunt geven.
Als ik vaak die verhalen zie passeren, dat iemand volledig nuchter achter het stuur zit en vb 3 dagen geleden een joint gesmoord, maar bij speekseltest/bloedtest toch positief test op THC. Ik weet dat ook pas van de laatste jaren (omdat ik hetzelf niet gebruik), maar op mijn vorige job (2014-2019), had ik collega, die wekelijks wiet rookte en na late shift (14-22u), rookte die vaak thuis nog een joint. Dus toen dacht ik gewoon, zoals bij alcohol, dat je dus 's avonds gerust jointje kunt roken en volgende dag, je volledig safe op de openbare weg kunt begeven. Dus als je echt stoned achter stuur zit, zeg ik, geen compassie.
Anyway, ik hoop dat er hier leden zijn die u situatie beter kunnen ontleden en u raad geven.
D
De ZandmanLid
Gecombineerd gebruiken levert normaliter een straf op van minimaal 1000 euro, en daarbij 12 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.
Ik hoop dat dit niet het geval was voor je.
Vwb die thc:
Als je enkele dagen eerder een fikse joint gerookt hebt, en bij een controle speeksel test positief bevonden wordt, dan zal er een bloedmonster afgenomen gaan worden.
Thc heeft de nare eigenschap om lang in het lichaam aanwezig te blijven.
Dat kan inhouden dat je ook al is de controle enkele dagen later, en je d e n k t dat je nuchter bent en dus d e n k t dat je kunt rijden, alsnog van een koude kermis thuis kunt komen omdat je toch over de grenswaarden gaat.
En dan is het mis.
De straffen zijn niet mals.
Dus:
Het iszaak om erachter te komen, o f je idd over de grenswaarden zit.
Zo ja, neem dan echt een kundige advocaat!
Zo nee, dan word je niet gedagvaard en hoef je jezelf niet druk te maken....
P
Paranoize.Lid
Als de psychiater dat bepaald heeft kun je er niks meer aan veranderen het enige wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je volgend jaar goedgekeurt word door de psychiater dmv geen wiet meer in je lichaam te hebben en geen middelen zoals bijv alcohol meer te misbruiken.
D
De ZandmanLid
Alcohol misbruiken.
Wat is dat?
Hoe stelt deze psychiater van het CBR dat dan vast?
Dat wordt erg, erg lastig voor deze schavuit!
Vwb drugs, dat weten we allemaal wel.
Maar alcohol??!
Nee. Zonder enig proces-verbaal aangaande een alcohol gerelateerde gebeurtenis, geen schijn van kans voor deze arts.
Je kunt immers voor een keuring of tussentijds urineonderzoek of bloedonderzoek, wat een hoog alcoholgebruik bewijst, dat never nooit bewijzen.
d
dylan078Lid
sorry voor me late reactie maar ben op vakantie, had een paar hijsjes genomen een paar uur voordat ik ging rijden.
ik ga een maand voor de volgende keuring helemaal geen drugs meer gebruiken maar ik zit er over na te denken om helemaal geen drugs meer te gebruiken omdat ik dan zeker weet dat ik mijn rijbewijs nooit meer kwijt raak, maar ik vind het ook chill om wel is een blowtje te roken.
hoe denken jullie hier over zal ik helemaal stoppen met blowen of
D
De ZandmanLid
Stop toch met die zooi.
Ook niet drinken voordat je gaat rijden..
C
CouchlockLid
Toevallig vorige maand staande gehouden op scooter drugtest moeten doen was negatief.... Had de dag ervoor 7+ jointjes gerookt en dezelfde dag van staande houding 1+- uur van te voor een dikke piet gerookt was tot mijn verbazing negatief.... Was wel een jonge agent en hij deed de drugtest heel losjes en snel door m'n mond halen..
P
PeteraaaaLid
Ik rij nooit zelf omdat ik niet wil dat ik andere mensen iets aandoe
Fiets en ov gaan met aanpassingen ook
Mijn vrouw heeft wel rijbewijs.
D
De DunneLid
Couchlock zei:
Had de dag ervoor 7+ jointjes gerookt en dezelfde dag van staande houding 1+- uur van te voor een dikke piet gerookt
Klik om te vergroten...

Nou, wees der maar trotst op! Nooit onder invloed rijden!
C
CouchlockLid
De Dunne zei:
Nou, wees der maar trotst op! Nooit onder invloed rijden!
Klik om te vergroten...
Ben ik het mee eens hoor alleen als je 5 min moet rijden op een scooter en 1uur+- ervoor een jointje hebt gerookt en je doet dat al 5 jaar. Voelt dat niet als onder invloed
D
De ZandmanLid
Maar het is WEL DEGELIJK RIJDEN ONDER INVLOED!!
Je hebt mazzel gehad, maar hoe dan ook, je bent gewoon fout bezig geweest.
Punt.
D
De DunneLid
Couchlock zei:
Ben ik het mee eens hoor alleen als je 5 min moet rijden op een scooter en 1uur+- ervoor een jointje hebt gerookt en je doet dat al 5 jaar. Voelt dat niet als onder invloed
Klik om te vergroten...
Maar zoals @De Zandman zegt je rijdt dan WEL ONDER INVLOED.
En 5 minuten zegt niks. Iemand dood of invalide rijden kost maar een paar seconden. En dan zeggen ze achteraf altijd zielig: “ik dacht dat het wel kon…“

Couchlock zei:
Toevallig vorige maand staande gehouden op scooter drugtest moeten doen was negatief.... Had de dag ervoor 7+ jointjes gerookt en dezelfde dag van staande houding 1+- uur van te voor een dikke piet gerookt was tot mijn verbazing negatief.... Was wel een jonge agent en hij deed de drugtest heel losjes en snel door m'n mond halen..
Klik om te vergroten...
Dit is een bullshit verhaal. Dan is of de test niet goed gegaan of die agent heeft je gematst.
Je zegt dagelijks te blowen en dan met de hoeveelheden zoals hierboven genoemd kun je bij een goede test NOOIT negatief testen.
C
CouchlockLid
De Dunne zei:
Maar zoals @De Zandman zegt je rijdt dan WEL ONDER INVLOED.
En 5 minuten zegt niks. Iemand dood of invalide rijden kost maar een paar seconden. En dan zeggen ze achteraf altijd zielig: “ik dacht dat het wel kon…“

Dit is een bullshit verhaal. Dan is of de test niet goed gegaan of die agent heeft je gematst.
Je zegt dagelijks te blowen en dan met de hoeveelheden zoals hierboven genoemd kun je bij een goede test NOOIT negatief testen.
Klik om te vergroten...
Sorry meneer dunne, maar als je denkt dat ik hier op deze site een verhaal ga verzinnen vind ik dat best een vreemde gedachte dan ga ik wel op andere forums zitten.. Test was negatief en ben inmiddels gestopt met het gebruiken van wiet dus geen zorgen over het rijden onder invloed.
M
Mevrouw PløpLid
Couchlock zei:
Klik om te vergroten...
Da's precies het probleem. Jij hebt misschien niet meer het gevoel onder invloed te zijn maar dat ben je wel. Als je iemand van de sokken rijdt heeft die weinig aan 'maar ik voelde me niet onder invloed'.
D
De DunneLid
Couchlock zei:
Sorry meneer dunne, maar als je denkt dat ik hier op deze site een verhaal ga verzinnen vind ik dat best een vreemde gedachte dan ga ik wel op andere forums zitten.. Test was negatief en ben inmiddels gestopt met het gebruiken van wiet dus geen zorgen over het rijden onder invloed.
Klik om te vergroten...
(Zucht..) Ik ben MEVROUW de Dunne, queen of df! 😜
Jammer dat je het zo ziet. Lees zelf eens na wat je schreef. Zoveel cannabis kan nooit een negatieve uitslag geven. Het verhaal klinkt als bullshit OF de test is verkeerd gedaan OF je bent gematst.
Jammer dat je je weg laat jagen alleen om een beetje verstandig advies en een scherpe reactie.
Geeft niks hoor. Het is geen verplichting hier lid te blijven.
D
De DunneLid
Blikje Pløp zei:
Da's precies het probleem. Jij hebt misschien niet meer het gevoel onder invloed te zijn maar dat ben je wel. Als je iemand van de sokken rijdt heeft die weinig aan 'maar ik voelde me niet onder invloed'.
Klik om te vergroten...
Zelfs als iemand anders @Couchlock aanrijdt is tie de lul. Je bent niet verzekerd als je onder invloed rijdt.
En geloof me, als je iemand onder invloed letsel toebrengt, dekt je verzekering niets.
En dat kost echt heeeeel veel geld en je zult heeeel lang moeten afbetalen. En dan over de strafrechtelijke gevolgen qua rijbewijs zullen we het ook maar niet hebben.
P
Paranoize.Lid
Couchlock zei:
Klik om te vergroten...
Ik raad je aan om eens met @poedergeest te praten hierover, jullie hebben allebij van die waanideeën over dit onderwerp!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."