Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMogelijke ban kratom en phenibut op komst

Mogelijke ban kratom en phenibut op komst

54 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
B
BlorkiSnark001Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen,

Al een langere tijd kijk ik weleens hier op het forum rond. Ik vind het fijn om te lezen over de meningen en ervaringen van andere Nederlanders. Zelf had ik nog niet echt de behoefte om mijn eigen meningen en ervaringen te delen of om me te mengen in gesprekken. Toch is het nu wel belangrijk en vandaar dat mijn account vrij nieuw is.

Ik lees de laatste tijd allerlei berichten op Reddit waaruit blijkt dat er mogelijk een phenibut en kratom ban op komst is. Het probleem is als volgt. De FDA probeert al een langere tijd om kratom en phenibut illegaal te maken. De laatste keer dat kratom bijna verbannen was in de Verenigde Staten,was in 2016. Het Amerikaanse volk heeft toen hard teruggevochten met als resultaat dat kratom vooralsnog legaal is gebleven daar. Vanwege deze gebeurtenis probeert de FDA nu deze substantie te verbannen door het voor te leggen aan het WHO. Ze hebben kratom en phenibut samen met 5 andere substanties (5 substanties die in vergelijking hiermee zeer heftig zijn) nu aangeboden als pre-review bij het WHO.

Zelf weet ik niet genoeg over het WHO, FDA, politiek of hoe deze gang van zaken normaal gesproken gaat. Wel weet ik dat het WHO ook etizolam bijvoorbeeld op de lijst heeft geplaatst, de substantie die nu, als het goed is, ook verbannen gaat worden in alle landen die lid zijn van de VN. Als landen deze substanties vervolgens niet ook gaan verbieden (of opnemen op hun opium lijst), zouden sancties tegen dit land kunnen volgen. Dit is in ieder geval hoe ik het begrepen heb. Dat betekent dus dat dit inmiddels niet alleen een Amerikaans, maar een internationaal probleem geworden is.

Het idee is nu om positieve verhalen in te sturen over phenibut of kratom, zodat het WHO deze vervolgens kan bekijken en wellicht tot de conclusie kan komen om hier niets mee te doen en het legaal te houden. In principe had de FDA zelf een plaats waar je deze verhalen in zou kunnen sturen, maar deze zullen niet worden voorgelegd aan het WHO. Het idee is dat de FDA veel nauwe banden heeft met de grote farmaceuten in Amerika en ze graag hun winst weer vergroten van hun opiaat recepten.

De deadline voor het insturen van deze verhalen is 9 augustus. De American Kratom Association probeert een verlenging aan te vragen door de FDA aan te klagen. De FDA wist immers al eerder dat ze dit van plan waren en zijn bijzonder laat geweest met de bekendmaking van deze informatie. Hieronder heb ik even drie topics van Reddit in quotes gezet.

Is this really the end the end of Phenibut?​


I do not understand what the recent news about FDA really means for phenibut. As someone who is in Europe I do assume it will affect my ability to order phenibut easily from a legit, trusted and controlled vendor, which is really sad...
Can someone tell me their opinion on what is going to happen to Phenibut and in how much time?
Klik om te vergroten...

The FDA plan to meet with WHO and U.N. for international Scheduling​



Call to Action
The FDA plans on meeting with the WHO and the U.N. about scheduling kratom internationally. There is a comment portal to comment on their horrible initiative. The AKA I hear plans to release a portal on Monday as well to the FDA comment section. Please get involved. FDA U.N. & WHO scheduling comment section please fill out this testimony as well as the AKA site since the FDA can choose whether to use stories from their page. THIS IS VERY SERIOUS!
Update 7/30: Please focus your comments towards the AKA comment page now !!!!!!!!
Update: The FDA comments may not be given to the WHO, it's up to the FDA apparently. Here is a link that 100% will be given to the WHO by the AKA please leave a testimony here as well 2nd testimony site click here!
Edit: Comments must be submitted by August 9th. The AKA recommends commenting how kratom has helped your life, even saved it. Be respectful and just give a positive testimony.
Edit #2: The moderators added the AKA video below with more instruction. It's good.
Edit #3 : Choose international government I0037 to comment. If you don't want to use your name, you can comment anonymously.
Klik om te vergroten...

Megathread: Comments Needed on FDA Proposal to WHO for Worldwide Ban of Kratom. Deadline: August 9 (AKA)​



Call to Action
The American Kratom Association is asking all Kratom Advocates: consumers, their friends and family, and anybody who does not want to see Kratom banned to make a comment at www.protectkratom.org/whocomments.
Comments are due by August 9th. Please use your connections to let others who may be willing to offer their support.
Reminder: The AKA is encouraging us to voice our opposition to the ban, and asking that we provide testimony about how Kratom has helped you or people that you know or how a ban would harm you or those around you. Please do not make violent, crass, inflammatory, or derisive comments about the FDA or WHO--it will be counterproductive.
21340 26824 34043 35042 40808 comments have been made in support (as of 2021-08-07). The AKA is trying to reach as many as possible, with a minimum goal of at least 100,000.
More information about the proposed recommending for the WHO to schedule Kratom (along with several other substances) is available here.
Review the Emergency Seminar on 2021-July-27 (~50 minutes, Video) for more information.
Updated: AKA comments with 5 days remaining to comment.
Updated: AKA files complaint with US Courts. Requesting Comment Period be extended. Do not delay in making comments, as there is no guarantee as to the outcome of the action, or what relief the courts may provide. [Filing]
Next Steps: AKA scheduling seminar for activists on 2021-Aug-09. Topics will include discussion about the comments delivered, the pending lawsuit, and next steps.
More Resources from the American Kratom Association:
AKA on social media: Twitter | Facebook | Newsletter Signup
Print Materials: Suggested for public placement, particularly where Kratom is sold.
Klik om te vergroten...

Blijkbaar hebben we nog vrij weinig tijd. Ik heb de laatste dagen hierover gelezen, maar ik ben constant op werk waar ik geen mobiel of laptop mag gebruiken waardoor het lastig is om een topic te maken dat zowel goed informatief en gestructureerd is met weinig fouten en ook nog fijn leest. Momenteel ben ik ook weer op werk en ben dit nu haastig op mijn werk aan het schrijven. Dus mijn excuses als het een beetje taai leest.

Ik zie hier gewoon bijzonder weinig informatie over in Nederland, of buiten Amerika alleen al. Wat denken jullie? Is dit al een bekend probleem hier en moeten we ons zorgen maken?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zo, je had bijna even mijn avond verpest hier, haha.

Maar mijn inziens lijkt het alleen om Anerika te gaan.
B
BlorkiSnark001Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik hoop dat het alleen Amerika betreft, maar de FDA gaat hiermee dus naar het WHO. Dus het kan dan op soortgelijke wijze als Etizolam op een internationale lijst geplaatst worden, waardoor landen dan zonder wetsvoorstel deze substanties ook kunnen verbieden.

Als dit internationaal verboden zou worden, dan zouden landen die dus Kratom en Phenibut produceren dus de productie en export ook moeten staken, ongeacht of Nederland dan gehoor geeft aan deze ban.

Ik hoop dat ik het fout heb, want zoals ik al eerder zei heb ik hier niet genoeg verstand van. Het verbaasde me ook al dat ik hier verder niks over heb gelezen bij Nederlandse vendors.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is slecht nieuws!
Voelde het al aankomen.
Ik wil ook geen phenibut gaan opslaan dat is ook weer vervelend.
Terwijl ik het wel gebruik na mijn ghb.
Dus dat zou voor veel mensen echt een probleem zijn.
S
SpeedPietLid
01-01-2024, 00:00
#5
We gaan altijd na 1 stap voorruit naar legalisering weer jammer genoeg 2 achterruit :(
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Omg dit zijn dus wel de middelen die ik voornamelijk gebruik. Kratom helpt mij erg goed tegen de chronische pijn die ik altijd ervaar. Alsmede ook tegen de cvs. Laten we maar hopen dat het niet gaat gebeuren. De kratom maakt mijn leven echt weer leefbaar.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ze kratom gaan verbannen zal het opiatengebruik alleen maar erger worden hier in Nederland, zeker weten!
En als ze phenibut verbannen.... Tja ook genoeg nadelen die jullie wel weten😅😅
Zijn echt stelletje lampekappen die dit verzinnen hoor!
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heeft de WHO momenteel niks beters te doen ofzo ?
Het begint met een C .....
🙄
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dopemonster zei:
Als ze kratom gaan verbannen zal het opiatengebruik alleen maar erger worden hier in Nederland, zeker weten!
En als ze phenibut verbannen.... Tja ook genoeg nadelen die jullie wel weten😅😅
Zijn echt stelletje lampekappen die dit verzinnen hoor!
Klik om te vergroten...
Lampekappen zijn mensen die op zondagmorgen in een gebouw met een kruis erop verzamelen? Die houden nogal van verbieden en straffen. Lekkere appeltjes, ho maar..

Het is tijd voor een volledig liberaal, toch sociaal en haalbaar drugsbeleid in dit land.

Voorbeeld: amfetamine gaat in de vrije verkoop. Puur spul, productiekosten nihil en een goede accijns erop. Jantje staat daarmee formeel bekend als amfetaminegebruiker. Jantje wordt jaarlijks gecontroleerd op drugsschade. Mede daarom betaalt Jantje meer zorgpremie dan Ria, die geen middelen gebruikt. Jantje snuift zichzelf onverhoopt toch een nierziekte. Jantje wordt geholpen in het ziekenhuis. Jantje overleeft of gaat toch dood. Hoe dan ook waren het mooie jaren voor Jantje.

Voordelen: geen vervuilde drugs meer, geen drugsgeld meer voor de onderwereld, extra belastinginkomsten voor de overheid, betere zorg specifiek gericht op drugsgebruik, geen milieuschade door drugsafvaldumpingen, zicht op drugsgebruik en gezondheid, eigen wil en keuze van het individu en minder taboe over drugsgebruik (terwijl de bisschop nog even een wijntje bijschenkt).
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hardcore_frk zei:
Lampekappen zijn mensen die op zondagmorgen in een gebouw met een kruis erop verzamelen? Die houden nogal van verbieden en straffen. Lekkere appeltjes, ho maar..

Het is tijd voor een volledig liberaal, toch sociaal en haalbaar drugsbeleid in dit land.

Voorbeeld: amfetamine gaat in de vrije verkoop. Puur spul, productiekosten nihil en een goede accijns erop. Jantje staat daarmee formeel bekend als amfetaminegebruiker. Jantje wordt jaarlijks gecontroleerd op drugsschade. Mede daarom betaalt Jantje meer zorgpremie dan Ria, die geen middelen gebruikt. Jantje snuift zichzelf onverhoopt toch een nierziekte. Jantje wordt geholpen in het ziekenhuis. Jantje overleeft of gaat toch dood. Hoe dan ook waren het mooie jaren voor Jantje.

Voordelen: geen vervuilde drugs meer, geen drugsgeld meer voor de onderwereld, extra belastinginkomsten voor de overheid, betere zorg specifiek gericht op drugsgebruik, geen milieuschade door drugsafvaldumpingen, zicht op drugsgebruik en gezondheid, eigen wil en keuze van het individu en minder taboe over drugsgebruik (terwijl de bisschop nog even een wijntje bijschenkt).
Klik om te vergroten...
Ik ga hier morgen op antw als ik wat helderder kan lezen (clona+ibuprofen+redkratom maakt me dronken🤣) Maar ik denk als we met elkaar onze meningen delen we zeker met elkaar op een reeël weekend drugsbeleid kunnen komen die effectief zal zijn, oh jazeker! Denk dat wij dat beter kunnen verzinnen dan die lui in de tweede kamer😂🤣😂 en int algemeen die organisaties die daarover gaan
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dopemonster zei:
Ik ga hier morgen op antw als ik wat helderder kan lezen (clona+ibuprofen+redkratom maakt me dronken🤣) Maar ik denk als we met elkaar onze meningen delen we zeker met elkaar op een reeël weekend drugsbeleid kunnen komen die effectief zal zijn, oh jazeker! Denk dat wij dat beter kunnen verzinnen dan die lui in de tweede kamer😂🤣😂 en int algemeen die organisaties die daarover gaan
Klik om te vergroten...
Je kunt een beetje amfetamine nemen om weer wat helderder te worden?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tramadol achtig, dus?
Die heb ik voor mijn rugpijn te bestrijden, het doet eigenlijk heel, heel erg weinig.
Anders moet ik er veel te veel van innemen.
Op ruim 100 mg per dag, daar sta ik al heel lang op...Iets wat wel werkt, dat zijn de zwaardere opiaten.
Maar dan gaat het pas echt fout, dat wil ik niet meer.
Met oxcycodon haal ik de duivel zelf in huis, en fentanyl is nog veel erger.
Daar begin ik niet meer aan.
Qua pijnstillend effect zou ik de kratom weleens willen proberen maar aangezien tramadol al weinig doet, zal de kratom niet effectief zijn denk ik zo...
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Tramadol achtig, dus?
Die heb ik voor mijn rugpijn te bestrijden, het doet eigenlijk heel, heel erg weinig.
Anders moet ik er veel te veel van innemen.
Op ruim 100 mg per dag, daar sta ik al heel lang op...Iets wat wel werkt, dat zijn de zwaardere opiaten.
Maar dan gaat het pas echt fout, dat wil ik niet meer.
Met oxcycodon haal ik de duivel zelf in huis, en fentanyl is nog veel erger.
Daar begin ik niet meer aan.
Qua pijnstillend effect zou ik de kratom weleens willen proberen maar aangezien tramadol al weinig doet, zal de kratom niet effectief zijn denk ik zo...
Klik om te vergroten...
Ik gebruik van wege chronische pijn kratom. Persoonlijk vind ik het een betere pijnstiller dan tramadol. Ben blij dat ik door kratom de tramadol links kan laten liggen. Voor pijnstilling adviseer ik je zeker een rode strain. Er is genoeg over kratom en de werking ervan te vinden op het internet. Zou me zeker eerst even goed inlezen. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden mocht je het eens gaan proberen. Deel je je ervaring?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jazeker, als ik eraan kan komen en dan een rode strain. Ik laat dit weten, mijn ervaring!
W
WackyJelloLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dan houdt het op hoor, voor mij. Er zijn druppels, emmers, overlopers en klapschaatsen.

Goddank is er ook bijna kanna-hasj. En zijn die HHC en THCV unittekedingies van het god'lijke soort.

Fuck die bans. Ik ken en heb de mensen/middelen te produceren/importeren/feliciteren, dus ik zie mij daartoe inmiddels zwaar genoodzaakt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
WackyJello zei:
Fuck die bans. Ik ken en heb de mensen/middelen te produceren/importeren/feliciteren, dus ik zie mij daartoe inmiddels zwaar genoodzaakt.
Klik om te vergroten...

Schrale troost.
Dit bericht is van 2021 en twee jaar later is kratom er nog steeds (legaal / Ned)
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hardcore_frk zei:
Je kunt een beetje amfetamine nemen om weer wat helderder te worden?
Klik om te vergroten...
Nee ik voelde me niet goed man:tilttearlaugh:
Vandaar ook de iburofen....
Vraag me alleen af waar ik de energie vandaan haalde om zo gemotiveerd te reageren op je bericht met die statements
Sta wel achter wat ik zei, wij kunnen met elkaar nog een beter drugs beleid verzinnen dan die prutsers doen
f
fffffffffffffffLid
01-01-2024, 00:00
#18
yo welke kratom soort is een echte aanrader?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
fffffffffffffff zei:
yo welke kratom soort is een echte aanrader?
Klik om te vergroten...
Green malay / Green maeng da
Pas je wel op?
Is een grote mannen drug
B
BlorkiSnark001Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Het gaat momenteel om een pre-review van Phenibut en Kratom en dit zal plaatsvinden in oktober dit jaar. Vervolgens zou in het ergste geval, volgens de experts op Reddit, een internationale ban op z'n vroegst pas in maart 2023 kunnen worden ingesteld. Voordat dat gebeurt moeten deze substanties wel eerst als critical review (of full review) worden voorgelegd aan het WHO.

Kratom heeft een grote community en heeft als belangrijkste groep the American Kratom Association (AKA), die al langer strijdt voor het legaal houden van deze substantie. Ze hebben laatst de FDA aangeklaagd in verband met het feit dat ze het Amerikaanse volk te laat op de hoogte gesteld hebben van deze conventie, terwijl de FDA dit al langer wist, en vroegen hierbij voor uitstel bij het plaatsen van comments voor het WHO.

Volgens mij zijn hier al meerdere rechtszaken van geweest in de afgelopen paar weken. Ik meen me namelijk te herinneren dat de rechter eerder besloot dat de deadline voor het insturen van comments aan het WHO niet verlengd zou worden, maar dat het wel apart was dat de FDA een kleine twee maanden had ingepland om alle ingezonden comments te lezen en dit mee te nemen in hun advies aan het WHO. Nu lees ik juist weer dat in de laatste rechtszaak (die op 12 augustus plaatsvond) is besloten om deze deadline voor comments wel uit te stellen.

Comments bij de AKA kunnen op www.protectkratom.org/whocomments ingestuurd worden. Ik zie nergens staan dat dit uitsluitend voor Amerikaanse inwoners is bedoeld. Dit is echter wel een andere comments-plek dan die van de FDA.

In ieder geval, de volgende 7 substanties worden dus reviewed bij het WHO in oktober:
Critical reviews: The substances listed below have never been formally reviewed by WHO and are not currently under international control. Information was brought to WHO's attention that these substances are clandestinely manufactured, of especially serious risk to public health and society, and of no recognized therapeutic use by any Party. The Expert Committee will consider whether information presented during a critical review may justify the scheduling or a change in the scheduling of the substance in the 1961 or 1971 Conventions.

Synthetic cannabinoid receptor agonists

1. 4F-MDMB-BICA (4F-MDMB-BUTICA)

Novel synthetic opioids

2. Brorphine

3. Metonitazene

Cathinones/stimulants

4. Eutylone (bk-EBDB)

5. BMDP (3,4-Methylenedioxy-N-benzylcathinone), benzylone

Pre-reviews: The substances listed below have been proposed for a pre-review. The purpose of a pre-review is to determine whether current information justifies an Expert Committee critical review. A pre-review is a preliminary analysis and findings at this stage should not determine whether the control status of a substance should be changed.

Herbal drugs

6. Kratom, mitragynine, 7-hydroxymitragynine

Medicines

7. Phenibut
Klik om te vergroten...

Welke van de twee substanties denken jullie dat eerder legaal zal blijven hier? Kratom, Phenibut of wellicht geen van beiden? Of misschien wel de hele lijst.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."