Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKabinet-Balkenende II is gevallen!

Kabinet-Balkenende II is gevallen!

23 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#1


DEN HAAG - 29 juni 2006.

De kiezer moet vervroegd naar de stembus. Na de val van het kabinet donderdagavond dringt een meerderheid in de Tweede Kamer aan op vervroegde verkiezingen.

Coalitiepartijen CDA en VVD willen na een consultatieronde door koningin Beatrix het liefst een minderheidskabinet vormen dat een volwaardige begroting voor 2007 voorbereidt. Daarna kunnen volgens de christendemocraten vervroegde verkiezingen komen. De oppositie wil zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen.

Crisis

De val van het tweede kabinet-Balkenende is het gevolg van twee dagen crisis die begonnen met het debat over de nationaliteit van het voormalige VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. VVD-minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken kwam ernstig in de problemen toen de D66-fractie samen met de oppositie haar aftreden eiste omdat ze onzorgvuldig heeft gehandeld.

Verdonk moest terugkomen op haar eerdere besluit dat Hirsi Ali nooit een Nederlands paspoort zou hebben gehad. Verdonk weigerde echter op te stappen, waarna D66 het vertrouwen in het kabinet opzegde.

Ontslag

Nadat vervolgens de D66-bewindslieden Laurens Jan Brinkhorst, Alexander Pechtold en Medy van der Laan hun ontslag indienden, zag premier Jan Peter Balkenende geen kans meer zijn kabinet te redden. In een verklaring in de Tweede Kamer kondigde hij aan vrijdag het ontslag van zijn kabinet bij koningin Beatrix in te dienen. Zij zal vervolgens haar naaste adviseurs en alle fractievoorzitters raadplegen over de ontstane situatie.

Zalm

Pechtold, Brinkhorst en Van der Laan zijn nu definitief weg, de rest van het kabinet zal de komende tijd demissionair zijn. VVD-vicepremier Gerrit Zalm wil dat zo snel mogelijk weer een missionair kabinet aantreedt dat met Prinsjesdag een volwaardige begroting voor 2007 presenteert. Het huidige kabinet was volgens hem juist bezig met een "hele mooie begroting".

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen en zijn VVD-collega Mark Rutte benadrukken eveneens dat het hervormingsbeleid van het kabinet de komende tijd zoveel mogelijk moet worden voortgezet.

De teleurstelling bij CDA en VVD over het optreden van coalitiegenoot D66 is groot. Verhagen vindt het "onbegrijpelijk" dat D66 heeft aangestuurd op de val van het kabinet, "net nu we beginnen te oogsten".

Begrip

Wel heeft hij begrip voor de D66-bewindslieden. Die konden volgens hem na het intrekken van het vertrouwen in het kabinet door D66-fractieleider Lousewies van der Laan niet anders dan aftreden. De juist donderdag aangetreden VVD-fractievoorzitter Mark Rutte noemde het optreden van D66 "schandalig".

De oppositie ziet niets in lijmpogingen of de vorming van een minderheidskabinet. Volgens PvdA-leider Wouter Bos is een nieuw kabinet noodzakelijk. "De kiezer moet zich daarover uitspreken, liefst al in het najaar", aldus Bos.


Bron
----
En hier nog een toepasselijk filmpje waarin Balkenende letterlijk valt
O
Osi`Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Eindelijk! Stinkend balkenende :tongueout:
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik was niet bepaald een voorstander van dit kabinet, dus wat dat betreft heb ik wel zin in verkiezingen.

Maar ik vind de gang van zaken wel erg raar. De VVD wilde Verdonk niet opofferen, en daardoor is het kabinet gevallen. Ze zijn bang dat Verdonk anders uit de zou VVD stappen, en dus uit eigenbelang blazen ze het kabinet op, om vervolgens D66 de schuld te geven. En ondertussen maar roepen dat dit niet in landsbelang is. Raar spelletje, die politiek.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#4
mooi, kunnen we weer onze hoop op andere mensen vestigen maar uiteraard alsnog teleurgesteld worden...

Het draait allemaal om macht en gemeenschappelijke orde... NIKS het beste voor met IEDEREEN dus!

En we leven opzich wel in een democratie, maar als je naar de definitie van dit woord kijkt, leven we dat eigenlijk ook weer niet...
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hele slechte zaak juist, ook al was ik het met veel niet eens van de huidige regering. Nu het vertrouwen in de politiek weer groter aan het worder was (sinds het "strenge" beleid nu behoorlijk vruchten aan het afwerpen is), nu zakt het weer helemaal in.

D66 laat weer eens zien dat ze geen drol snappen van goede politiekvoering, waar kwam dit zo opeens vandaan? Volgens mij is dit een wanhopige slag om meer linkse kiezers te vergaren.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bal0n zei:
Hele slechte zaak juist, ook al was ik het met veel niet eens van de huidige regering. Nu het vertrouwen in de politiek weer groter aan het worder was (sinds het "strenge" beleid nu behoorlijk vruchten aan het afwerpen is), nu zakt het weer helemaal in.

D66 laat weer eens zien dat ze geen drol snappen van goede politiekvoering, waar kwam dit zo opeens vandaan? Volgens mij is dit een wanhopige slag om meer linkse kiezers te vergaren.
Klik om te vergroten...

mmm, interessant wat je zegt... Een wanhopige slag ommeer linkse kiezers te vergaren? Zou je dat kunnen toelichten?

Ik hoop maar dat GroenLinks eens wat meer macht gaat krijgen, al ben ik een beetje bang dat zij daardoor misschien zelf juist rechtser worden :grin:
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou Balon, je moet toch toegeven, dat hele gedoe rondom hersie ali is niet de eerste misstap van Rita Verdonk. Met dat gedoe over vluchtelingen en foute papieren, daar had ze al op moeten stappen. En ze heeft de kamer herhaldelijk misleidt en fout voorgelicht.

Maar dat is de huidige politiek sinds Fortuyn. Politiek rust niet meer op stabiele betrouwbare peilers, maar op populisten en zwalkende statuszoekers. En tja, als er dan één op zijn bek gaat en een heel kabinet meeneemt, dan vraag ik mij af waar de politiek tegenwoordig nog voor staat.

VVD had alleen maar Verdonk van de hand hoeven te doen, en dit kabinet kon verder. Maar ja, bij de VVD willen ze niet dat Verdonk toedeloe zegt en met Pastors een eigen clubje begint, dus offeren ze dit kabinet op.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Beter komt SP of GroenLinks aan de macht, welvaart en gelijkheid voor iedereen :)
...Maarja, dat zal uiteindelijk wel weer niet gebeuren, dus mogen we genieten van meer belachelijke ondernemingen zoals het 'nieuwe zorgstelsel' waar geen hond om stond te springen, behalve degenen die er hun zakken mee konden vullen.
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#9
Yeah! verkiezingen! :)
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#10
Solidius zei:
Beter komt SP of GroenLinks aan de macht, welvaart en gelijkheid voor iedereen :)
...Maarja, dat zal uiteindelijk wel weer niet gebeuren, dus mogen we genieten van meer belachelijke ondernemingen zoals het 'nieuwe zorgstelsel' waar geen hond om stond te springen, behalve degenen die er hun zakken mee konden vullen.
Klik om te vergroten...

Zullen er dan echt niet meer mensen als wij tot het besef komen dat Links zo slecht nog niet is?!
l
lotLid
01-01-2024, 00:00
#11
zou het nu beter worden? :confused: :rolleyes:
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#12
van der laan zag er echt uit als een speedfreak na dat debat tot half 6 sochtends :mrgreen:

maar nieuwe verkiezingen , mooi dat pakt toch wel vrijwel zeker linkser uit
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik weet niet of het vallen van het kabinet nou wel zo goed is.
punt 1: zoals al eerder werd gezegd: er kwam net weer een beetje vertrouwen in de politiek.
punt 2: Dit jaar gaat het met de economie van Nederland al een stuk beter dan 4 jaar geleden. Dat is wel aan dit kabinet te danken.
Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van Balkenende, maar ze hebben ook goede dingen gedaan voor Nederland. Dat zorgstelsel is bijvoorbeeld ook positief geweest voor heel veel mensen. Tuurlijk is de verzekering duurder geworden (voor vele, waar ik niet onder val! :P ) maar het is voor veel mensen ook goedkoper geworden, bijvoorbeeld voor studenten die alleen maar studeren en niet werken. Die zijn goedkoper uit.

Naast dat gedoe met Hirshi Ali, zijn er ook veel goede dingen gedaan door dit kabinet, alleen kijken mensen altijd alleen naar het negatieve.
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik vind het in ieder geval mooi, hopen dat er nu meer mensen zijn die inzien dat een rechts kabinet echt niet goed is, nu is het tijd voor links! :)
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
SpacingBen zei:
Solidius zei:
Beter komt SP of GroenLinks aan de macht, welvaart en gelijkheid voor iedereen :)
...Maarja, dat zal uiteindelijk wel weer niet gebeuren, dus mogen we genieten van meer belachelijke ondernemingen zoals het 'nieuwe zorgstelsel' waar geen hond om stond te springen, behalve degenen die er hun zakken mee konden vullen.
Klik om te vergroten...

Zullen er dan echt niet meer mensen als wij tot het besef komen dat Links zo slecht nog niet is?!
Klik om te vergroten...

Als het een beetje meezit met de volgende verkiezingen wel.
Veel mensen zijn helaas nogal koppig en blijven rechts stemmen omdat ze niet voor de val van het huidige kabinet gekozen hebben. Maarja tijd zal het leren :P
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#16
Echt een stelletje zeikers daarzo in Den Haag. Net of mij dat drama van hirsi ali wat kan verrotten. Wil niet weten hoeveel geld er in dat debat over haar heeft gezeten. Laat ze lekker eens over wat boeiends debateren.
b
buzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ze doen maar waar ze zin in hebbe daarzo, ik heb toch nooit een ruk van politiek enzo gesnapt :P
H
HazeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als ik mocht stemmen stemde ik Verdonk. Ze heb gewoon gelijk.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Haze zei:
Als ik mocht stemmen stemde ik Verdonk. Ze heb gewoon gelijk.
Klik om te vergroten...

Onderbouw waarom aub. Verdonk heeft teveel fouten gemaakt.
H
HazeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Solidius zei:
Haze zei:
Als ik mocht stemmen stemde ik Verdonk. Ze heb gewoon gelijk.
Klik om te vergroten...

Onderbouw waarom aub. Verdonk heeft teveel fouten gemaakt.
Klik om te vergroten...

Omdat zei simpel de enigste politica is die haar eigen altijd aan haar woord houdt. Al vond ik die Hirsi ali kwestie wel weer een minpunt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."